حضور رئیسی در امریکای لاتین و نظر کاربران ایرانی

در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب‌شده یعنی وارد کشور شده و سرمایه‌گذاری خارجی قطعی در کشور انجام‌ شده است؛ اما از این رقم ۲۷۶ میلیون دلار آن در دولت سیزدهم و فقط ۶۴ میلیون دلار آن در ۴ ماه نخست سال بوده که دولت قبلی عهده‌دار مسئولیت بود. در جمع بندی باید عنوان کرد که روابط ایران با کشورهای امریکای لاتین همواره با فراز و فرودهایی همراه بوده که روزهای اوج آن در دولت‌های نهم و دهم بوده است.
چهارشنبه، 24 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حضور رئیسی در امریکای لاتین و نظر کاربران ایرانی
خبرهای خوش از تلاش دولت برای تحقق شعار سال رهبری
واکنش بازارهای مالی و ارزی و کنترل تورم طی هفته گذشته گویای تلاش مضاعف مسوولان کشور در سال جدید است. همت مضاعف برای فتح قله‌های دیپلماسی از سوی دولت در حوزه‌های مختلف، تاکنون نتایج خوبی به همراه داشته است. افت تلاطم بازارهای ارزی، مالی، معیشتی و... ملموس است. تاکیدات رهبری در ابتدای سال جدید انرژی مضاعفی به مسوولان برای درک وضعیت معیشتی مردم وارد کرد که در همین راستا تنها بخشی از تلاش مسوولان در حوزه سیاست خارجی که قابل رصد و پایش است، مرور می‌شود.
1- تلاش برای خروج امارات از ائتلاف دریایی ضد ایرانی است و اعلام رسمی آن توسط این کشور 
2- تلاش برای انتخاب ایران به عنوان یکی از نواب رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد که این امر خود نتیجه تعاملات جدید میان ایران و عربستان است.
3- تلاش برای انتخاب ایران به عنوان گزارشگر کمیته خلع سلاح سازمان ملل که با واکنش منفی و ناراحتی شدید رژیم صهیونیستی مواجه شده است.
4- تلاش برای ریاست ایران بر کمیته اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل 
5- تلاش برای حل و فصل اختلافات چندساله ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی، پرداخت بدهی ایران به این کشور و قرارداد جدید واردات گاز 
6- تلاش برای حضور رسمی ایران در نشست بریکس که به زودی زمینه آغاز مراحل عضویت را در این اتحادیه فراهم خواهد ساخت.
7- تلاش برای انعقاد قراردادهای بسیار مهم اقتصادی با کشور اندونزی 
8- تلاش برای انعقاد قراردادهای مهم اقتصادی و... با کشور سوریه 
9- تلاش برای فرآیند دلارزدایی از ارتباطات تجاری ایران با چندین کشور طی دو ماه گذشته 
10- تلاش برای تکمیل شدن فرآیند عضویت ایران در شانگهای و فرصت‌های بزرگ اقتصادی 
خبر‌های خوش از دولت تلاشگر که در حوزه‌های مختلف کشور به زودی رونمایی می‌شود در راستای رفع دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعلام شعار سال جدید برای آحاد مردم است. /اعتماد


رئیس‌جمهوری ایران در سیزدهمین سفر خارجی خود به کشورهای آمریکای لاتین رفت
کاراکاس در قابی دیگر

رئیس‌جمهوری ایران سیزدهمین سفر خارجی خود را به کشورهای آمریکای لاتین اختصاص داده است. در ادبیات دیپلماتیک از آمریکای لاتین با عنوان حیاط‌خلوت آمریکا نام برده می‌شود؛ اما ایران تلاش دارد با گسترش روابط خود با کشورهای این بخش از جهان، علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی آن به نفع خود، نقش پررنگ‌تری در نظم جدید جهان ایفا کند.

شرق: رئیس‌جمهوری ایران سیزدهمین سفر خارجی خود را به کشورهای آمریکای لاتین اختصاص داده است. در ادبیات دیپلماتیک از آمریکای لاتین با عنوان حیاط‌خلوت آمریکا نام برده می‌شود؛ اما ایران تلاش دارد با گسترش روابط خود با کشورهای این بخش از جهان، علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی آن به نفع خود، نقش پررنگ‌تری در نظم جدید جهان ایفا کند. این را که تا چه میزان موفق باشد، تاریخ قضاوت خواهد کرد؛ همان‌گونه که تلاش دولت نهم و دهم برای حضور در این منطقه در آن روزگار از چشم‌ها پنهان نماند.

البته دولت سیزدهم گسترش مناسبات خود با کشورهای این منطقه را با تغییر زاویه و اصلاح نگرش نسبت به گذشته تعیین کرده و حتی در سفر سال گذشته وزیر امور خارجه ایران به منطقه هم بارها بر توازن در مناسبات و توافقات برد-برد برای طرفین مورد تأکید قرار گرفته بود؛ اما نگاه افکار عمومی به آمریکای لاتین همچنان از سیاست امتیازدهی یک‌جانبه ایران بدون برداشت سیاسی و اقتصادی خاصی همراه است؛ بنابراین دولت سیزدهم کار سخت تغییر نگرش افکار عمومی را نیز برعهده دارد.

به‌ویژه آنکه کشورهای تحت تحریم آمریکای لاتین ازجمله ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا یعنی مقاصد سفر رئیس‌جمهور با بحران‌های اقتصادی جدی روبه‌رو هستند؛ اما فرصت‌های خوبی برای حضور ایران می‌توانند داشته باشند؛ به‌ویژه آنکه سرشار از منابع طبیعی بکر هستند و در بسیاری از زمینه‌ها مانند نیروی کار متخصص، استخراج منابع، تکنولوژی‌های روز و حتی تأمین محصولات کشاورزی خود با ضعف جدی مواجه هستند.

بنابراین سفر رئیس‌جمهور ایران می‌تواند سفری مهم باشد، اگر منجر به توافقات مهمی شود؛ علی‌الخصوص که خوشایند کشور تحریم‌کننده ایران و کشورهای میزبان رئیسی نیست و جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره سفر رئیس‌جمهوری ایران به آمریکای لاتین گفته است: «ایران باید درباره اهداف سفر رئیس‌جمهور این کشور به آمریکای لاتین صحبت کند».

به هر حال رئیسی در صدر هیئتی عالی‌رتبه سفر پنج‌روزه خود به منطقه آمریکای لاتین را با ورود به ونزوئلا آغاز کرده است؛ سفری که زمینه‌چینی‌اش از بهمن سال گذشته با حضور وزیر امور خارجه کشورمان در آمریکای لاتین کلید خورد. تلاش دستگاه دیپلماسی در اواسط زمستان سال گذشته برای ارتقای روابط در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی بین تهران- کاراکاس دیروز به بار نشست و مقامات عالی‌رتبه ایران و ونزوئلا در حضور رؤسای جمهور دو کشور ۱۹ سند همکاری امضا کردند.

رئیسی پیش از آغاز آیین استقبال از او از طرف همتای ونزوئلایی خود در «کاخ میرافلورس» با حضور در مقبره «سیمون بولیوار»، رهبر انقلاب‌های آزادی‌بخش آمریکای لاتین، با اهدای تاج گل به مقام این سیاست‌مدار فقید ونزوئلایی ادای احترام کرد. رئیس‌جمهور در دفتر یادبود سیمون بولیوار متنی با عنوان «مبارزات مردم آمریکای لاتین به‌ویژه مردم ونزوئلا علیه سلطه و استکبار جهانی قابل تقدیر است، بدون‌تردید راه استقلال و آزادی اجرای عدالت و مقاومت و ایستادگی است. بدون‌تردید مردم و نهادهای او در دولت می‌تواند کشور خود را بدون دخالت بیگانگان به‌ویژه آمریکایی‌ها بسازند. به امید پیروزی و نهایی و اجرای عدالت» به یادگار نوشت و آن را امضا کرد.

«نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، در محل کاخ ریاست‌جمهوری این کشور، موسوم به «میرا‌فلورس» به‌صورت رسمی از رئیسی استقبال کرد که پس از نواخته‌شدن سرود ملی دو کشور و ثبت عکس یادگاری، رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را به یکدیگر معرفی کردند. همچنین مادورو نشان افتخار ملی ونزوئلا (نشان درجه یک زنان و مردان آزادی‌بخش ونزوئلا) را به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اعطا کرد.

مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در حضور رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه حاضر ۱۹ سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی مانند «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، بیمه، حمل‌ونقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از‌جمله اسناد مهم امضاشده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود.

سپس رئیس‌جمهور در نشست مشترک مطبوعاتی گفت که ملت ایران دوستی خود را با مردم ونزوئلا اثبات کرده و نشان داده که دوست روزهای سخت آنان است. رئیسی با اشاره به اینکه روابط میان ایران و ونزوئلا روابط دیپلماتیک معمولی نیست؛ بلکه راهبردی است، گفت که برخورداری از منافع، نگاه و دشمن مشترک، همکاری‌های فی‌مابین را عمیق و راهبردی کرده است و از طرفی حجم تبادلات تجاری میان دو کشور به بالای سه میلیارد دلار رسیده است. در همین راستا وزیر امور خارجه کشورمان که رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی کرده است، در فضای مجازی نوشت که بهره‌مندی ایران و ونزوئلا از منابع سرشار انرژی، ظرفیت‌های مکمل و مشترک اقتصادی و تجاری و وجود اراده جدی، ضامن اجرای توافق راهبردی ۲۰‌ساله و تحقق عملی منافع دو ملت است.

همچنین در ادامه رئیس‌جمهور در روز نخست این سفر در نشست مشترک بازرگانان ایران و ونزوئلا شرکت کرد و مؤثرترین راه مقابله با تحریم را قدرتمندشدن در زمینه اقتصاد دانست و گفت: جوانان ایرانی به‌ وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان از تحریم‌ها فرصت ساختند و توانستند ایران را در برابر تکانه‌ها به آرامش و ثبات برسانند. او همچنین بر ضرورت ایجاد دفتر فناوری در ونزوئلا تأکید کرد و گفت: در جهت تسهیل و تسریع توسعه مبادلات اقتصادی، با اجرای توافقات انجام‌شده، موانع گمرکی، بانکی و تعرفه‌ای مرتفع خواهد شد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های به‌ کار گرفته‌نشده چشمگیری برای افزایش مبادلات اقتصادی میان ایران و ونزوئلا وجود دارد، راه تحقق مناسبات ۲۰ میلیارددلاری را فعالیت و سرمایه‌گذاری جدی میان دو کشور عنوان کرد. رئیس‌جمهور وظایف سفرای ایران، دفاتر بازرگانی، خانه علم و فناوری و همه بخش‌های فعال در حوزه‌های صنعت، معدن و امور بانکی را تسهیل امور تجاری میان دو کشور و حل مشکلات شرکت‌های ایرانی دانست. /شرق
 

19 سند همکاری میان تهران و کاراکاس به امضا رسید
دیپلماسی برد - برد در حیاط‌خلوت امریکا

مرجان اسلامی‌فر: همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود. 

چشمک 30میلیارد دلاری امریکای لاتین به ایران
 رئیس‌جمهور در جریان سفر پنج‌روزه خود به منطقه امریکای لاتین، ظهر روز دوشنبه به وقت محلی وارد فرودگاه بین‌المللی کاراکاس شد و مورد استقبال وزیر خارجه و وزیر راه ونزوئلا به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی سپس در اولین برنامه از سفر رسمی خود به ونزوئلا، با حضور در آرامگاه «سیمون بولیوار» در شهر کاراکاس ضمن اهدای تاج گل، به مقام رهبر انقلاب‌های آزادیبخش امریکای لاتین و سیاستمدار فقید ونزوئلا ادای احترام کرد. رئیس‌جمهور همچنین دفتر یادبود سیمون بولیوار رهبر جنبش‌های آزادیبخش امریکای لاتین را امضا کرد. سیمون بولیوار در قرن نوزدهم به عنوان رهبر انقلاب‌های امریکای جنوبی توانست مردم کشورهای ونزوئلا، بولیوی، کلمبیا، اکوادور، پرو و پاناما را از استعمار امپراطوری اسپانیا نجات دهد.

استقبال رسمی مادورو از رئیسی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، بامداد سه‌شنبه به وقت تهران، «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور، به‌‌شکل رسمی از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که در رأس هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به ونزوئلا سفر کرده است، استقبال کرد. در این مراسم جمعی از اقشار مختلف مردم کاراکاس نیز حضور داشتند و در بدو ورود رئیس‌جمهور اسلامی ایران به کاخ ریاست‌جمهوری با در دست داشتن پرچم‌های ایران و ونزوئلا از رئیس‌جمهور و هیأت عالی‌رتبه ایرانی استقبال کردند.

پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور و ثبت عکس یادگاری، رؤسای‌جمهور ایران و ونزوئلا اعضای هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور را به یکدیگر معرفی کردند. در حین نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، جمعی از کودکان و نوجوانان ونزوئلایی سرود ملی کشورمان را با زبان فارسی همخوانی کردند. پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی، رؤسای‌جمهور ایران و ونزوئلا ابتدا دیداری خصوصی با یکدیگر داشتند و سپس نشست و مذاکرات هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد.

اعطای نشان افتخار ملی ونزوئلا
در ادامه برنامه‌های سفر رسمی آیت‌الله رئیسی به ونزوئلا، آقای «نیکولاس مادورو» نشان افتخار ملی ونزوئلا (نشان درجه یک زنان و مردان آزادیبخش ونزوئلا) را به رئیس‌جمهور اسلامی ایران اعطا کرد.

امضای 19 سند همکاری
پس از مذاکرات هیأت‌های دو کشور نیز مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در حضور رؤسای‌جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه 19 سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند. همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود.

دیدگاه مشترک درباره عدالتخواهی
آیت‌الله رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ونزوئلایی خود که در جریان برنامه‌های سفر رسمی به این کشور برگزار می‌شد، با تمجید از سال‌ها مقاومت مردم ونزوئلا در برابر امپریالیسم و ادای احترام به قهرمانان ملی این کشور گفت: ایران و ونزوئلا منافع و دیدگاه‌های مشترکی در زمینه‌های استقلال‌طلبی، آزادی و عدالت‌خواهی دارند که باعث شده مردم دو کشور کنار هم قرار گیرند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم ایران و ونزوئلا دارای دشمنان مشترکی هستند که نمی‌خواهند ما مستقل زندگی کنیم، افزود: ملت ایران در طول سال‌ها دوستی خود را با مردم ونزوئلا اثبات کرده و همواره نشان داده که دوست روزهای سخت آنان است.

رئیسی: روابط مان راهبردی است
دکتر رئیسی با اشاره به اینکه روابط میان ایران و ونزوئلا روابط دیپلماتیک معمولی نیست، بلکه راهبردی است، اظهار داشت: برخورداری از منافع، نگاه و دشمن مشترک، همکاری‌های فیمابین را عمیق و راهبردی کرده است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و ونزوئلا در سال‌های گذشته گام‌های خوبی در جهت توسعه روابط در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی و خدمات فنی و مهندسی برداشته‌اند، تصریح کرد: امروز دو کشور مصمم به توسعه روابط در حوزه‌های مختلف هستند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی، خون مطهر شهدا و ایستادگی و مقاومت ملت ایران توانسته فشارها و تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کرده و از این طریق ظرفیت‌های متنوعی فراهم آورد که آماده به اشتراک گذاشتن آنها با ملت مقاوم ونزوئلا است. رئیس‌جمهور با مفید و سازنده توصیف کردن مذاکرات با همتای ونزوئلایی خود در راستای ارتقای سطح روابط دو کشور گفت: در مذاکرات انجام شده هر دو طرف تأکید داشتند که با وجود اقدامات صورت گرفته برای توسعه روابط، همچنان ظرفیت زیادی برای گسترش همکاری‌های فیمابین وجود دارد.

20 میلیارد دلار؛ افق اول همکاری‌ها
دکتر رئیسی با اشاره به افزایش حجم تبادلات تجاری میان دو کشور از 600 میلیون دلار در سال 1400 به بالای 3 میلیارد دلار در حال حاضر افزود: حجم مبادلات تجاری فیمابین در گام اول به 10 و در گام دوم به 20 میلیارد دلار قابل افزایش است. رئیس‌جمهور امضای 19 سند همکاری میان دو کشور در عرصه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، انرژی و علمی و فناوری را جلوه‌ای از اراده دو طرف برای گسترش روابط فیمابین توصیف و تصریح کرد: امیدوارم با اجرای این اسناد بتوانیم گام بلندی در ارتقای سطح روابط دو کشور برداریم.

تأکید مادورو بر افزایش همکاری‌ها
رئیس‌جمهور در جریان نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور نیز با اشاره به توانمندی‌های کشورمان در عرصه صدور خدمات فنی-مهندسی و فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی، خاطرنشان کرد: ملت ایران به‌واسطه ایستادگی در برابر نظام سلطه و غلبه بر تحریم‌ها تجربیات و دستاوردهای ارزشمندی در زمینه علمی و فناوری به‌دست آورده است که می‌تواند این دستاوردها را با ونزوئلا تبادل کند.

دکتر رئیسی با تأکید بر فعال‌تر شدن خطوط کشتیرانی میان دو کشور، گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های صنعتی، معدنی، انرژی و مسائل پولی و بانکی را در تعمیق و تقویت روابط دو کشور حائز اهمیت دانست. رئیس جمهور با بیان اینکه نظام جدیدی در جهان در حال شکل‌گیری است، آینده این تحولات را به نفع کشورهای آزادی‌خواه و مستقل جهان دانست. نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور با تمجید از سابقه روابط راهبردی تهران و کاراکاس، از عزم خود و اعضای کابینه این کشور برای آغاز دور جدیدی از تلاش‌ها و اقدامات برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

سرمایه‌گذاری برای استخراج طلا
وی با اشاره به تلاش‌های ایران و ونزوئلا برای کاهش وابستگی اقتصادی به درآمدهای نفتی و در نتیجه افزایش مقاومت اقتصاد دو کشور در برابر تکانه‌های خارجی گفت: در جهان جدیدی که در حال شکل‌گیری است، امپریالیسم در حال سقوط بوده و کشورهایی که در برابر زیاده‌خواهی مستکبران مقاومت و ایستادگی کردند در آستانه پیروزی قرار دارند. رئیس جمهور ونزوئلا همچنین با ابراز خرسندی از فعال شدن دوباره شرکت‌های صنعتی ایرانی همچون تراکتورسازی و خودروسازی در ونزوئلا، بر تلاش برای تحقق هدفگذاری افزایش حجم تبادلات تجاری دو کشور به رقم 10 میلیارد دلار تأکید کرد.

مادورو با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی خط هوایی مستقیم بین دو کشور و نیز تقویت خطوط کشتیرانی برای افزایش مبادلات تجاری میان ایران و ونزوئلا گفت: دو کشور در حوزه گردشگری، کشاورزی و دامپروری ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری دارند. وی همچنین سرمایه‌گذاری ایران در استخراج طلا در ونزوئلا و همکاری شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های صنعتی با این کشور را روابط برد- برد برای دو طرف دانست. در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ونزوئلا، رؤسای‌جمهور دو کشور شهید «حاج قاسم سلیمانی» و «سیمون بولیوار» سیاستمدار فقید ونزوئلایی را قهرمانان مبارزه با سلطه و امپریالیسم خواندند.

بازدید از فروشگاه ایرانی مگاسیس
در ادامه برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به امریکای‌لاتین، آیت‌الله رئیسی در فروشگاه ایرانی «مگاسیس» حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این فروشگاه با مدیران آن گفت‌و‌گو کرد. در این بازدید رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت بازار ونزوئلا و صادرات تولیدات و محصولات ایرانی به این کشور، دستوراتی در راستای رفع موانع موجود صادر کرد. فروشگاه مگاسیس از مردادماه 1399 با افتتاح یک شعبه، کار خود را در کاراکاس آغاز و با هدف تسهیل امور تجاری میان ایران و ونزوئلا و فروش هزاران قلم کالای ایرانی، حدود 500 اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کاراکاس ایجاد کرده است.

نمایشگاه فعالان دانش‌بنیان
همچنین در دومین روز از سفر رسمی به ونزوئلا، دکتر رئیسی صبح سه‌شنبه به وقت محلی از نمایشگاه دستاوردهای فعالان دانش‌بنیان و شرکت‌های خصوصی ایرانی در کاراکاس بازدید کرد. در این نمایشگاه شرکت‌های خصوصی تولید‌کننده دارو و تجهیزات پزشکی، کشاورزی، دامپروری و... آخرین دستاوردها و تولیداتی را که در بازار ونزوئلا عرضه کرده اند، به نمایش گذاشتند.

احیای خط تولید دو خودروساز  
در ادامه برنامه های آیت الله رئیسی، روز گذشته در دومین روز از سفر رسمی به ونزوئلا، رئیس جمهور از خط تولید دو خودروساز ایرانی که مجدداً پس از سال‌ها در ونزوئلا احیا شده است، بازدید کرد. در نمایشگاهی که به همین منظور برپا شد، بخشی از تولیدات دو شرکت «تراکتورسازی ون-ایران» و «سایپا» که مجدداً پس از سال‌ها خط تولید و صادرات خود را در ونزوئلا راه‌اندازی کرده‌اند، به نمایش گذاشته‌ شد.

ظرفیت تولید کارخانه تراکتورسازی ایران در ونزوئلا سالانه 1200 دستگاه تراکتور است و تاکنون هزاران کشاورز ونزوئلایی در صف دریافت محصولات این شرکت قرار گرفته‌اند. رئیس جمهور در بازدید از این نمایشگاه، دستور احیای کارخانه تراکتورسازی پس از 9 سال تعطیلی و کارخانه خودروسازی پس از 7 سال تعطیلی را صادر کرد.کارخانه تراکتورسازی و همچنین خودروسازی که در دهه 80 به صورت مشارکتی بین شرکت‌های ایرانی و ونزوئلایی، در این کشور تأسیس شده بودند، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تعطیل شدند و اخیراً با برطرف کردن موانع مجدداً احیا شدند.
 
سرمایه‌گذاری برون مرزی کشور در حال افزایش است. سیاست‌گذاران به دنبال این امر هستند در صنایعی که کشور در آن به پیشرفت قابل توجهی دست یافته و صنایع اشباع شده در کشور، صادرات و تولید داشته باشد از همین رو چند وقتی است که فرصت برای حضور سرمایه‌گذاران در کشورهای دوست و همسایه تسهیل شده است.

از نیمه دوم سال 1400، صادرات کالا و همکاری مشترک با کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفت. بواسطه همین نگاه از سال 1400 تاکنون در صادرات رکوردهای بسیار خوبی ثبت شد. اما دولت سیزدهم به افزایش همکاری‌های تجاری با کشورهای همسایه بسنده نکرد و پس از آن همکاری مشترک با کشورهای چین و روسیه در دستور کار قرار گرفت. در مقطع فعلی که البته زیرساخت آن از سال گذشته فراهم شده، دولت سیزدهم به سمت افزایش صادرات، تولید مشترک و سرمایه‌گذاری صنعتی در کشورهای امریکای لاتین رفته است. با سفر آیت‌الله ابراهیم رئیسی به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه، گفت‌و‌گوها برای افزایش همکاری بخش خصوصی و به خصوص سرمایه‌گذاری ایرانیان در این کشورها آغاز شده است. براساس آمار  حجم واردات سه کشور  ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا حدود 30 میلیارد دلار است که با افزایش روابط  این بازار بزرگ می‌تواند در اختیار تجار ایرانی قرار بگیرد.

کارشناسان عنوان می‌کنند که سرمایه‌گذاری ایران در کشورهای مختلف و به خصوص امریکای لاتین که متشکل از ۲۳ کشور با جمعیت حدود ۷۰۰ میلیون نفر می‌باشد، بسیار حائز اهمیت است. اگر همکاری‌های مشترک صنعتی در خاک کشورهای امریکای لاتین اتفاق بیفتد، توسعه صنعتی کشور هم با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد و همچنین می‌توان به بازارهای جدید نفوذ کرد.

در دولت سیزدهم، بعد از 8 سال، همکاری‌های خودرویی آغاز شد. 13 مهرماه سال گذشته، ایران خودرو و سایپا در دیدار با وزیر حمل و نقل کشور ونزوئلا تفاهمنامه تولید مشترک خودرو در ونزوئلا امضا کردند که بر اساس آن قرار شد یک هزار دستگاه از خودروهای کوییک و ساینا و ۲ هزار دستگاه تارا و دنا به ونزوئلا صادر شود. در این میان در فاز اول همکاری‌ها بنا شد، خودروها به صورت کامل (CBU) به کشور یاد شده ارسال و در ادامه و با هماهنگی بین دو کشور خط تولید فعال و خودروها به صورت SKD  در آنجا مونتاژ شود.

جهش تجاری قابل توجه
آمارهای گمرک نیز حاکی از آن است که حجم تبادلات تجاری میان تهران- کاراکاس از ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳ میلیارد دلار رسیده است. همچنین بر اساس پیش‌بینی و تفاهم‌های صورت گرفته طی روزهای اخیر حجم مبادلات تجاری بین ایران و ونزوئلا در گام اول به 10 میلیارد دلار و در گام دوم به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

همچنین همزمان با سفر رئیس جمهور به امریکای لاتین در راستای توسعه همکاری‌های مشترک روز گذشته ۱۹ سند و تفاهمنامه همکاری‌های دوجانبه بین ایران و ونزوئلا امضا شد. همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود.

احیای حمل‌ونقل چند وجهی
در دولت سیزدهم، خط کشتیرانی میان ایران و ونزوئلا فعال شد، این امر می‌تواند به صورت مستقیم بر همکاری با سایر کشورهای امریکای لاتین هم اثر بگذارد. این خط کشتیرانی در شرایطی سال گذشته فعال شد که حدود 9 سال از طرف ایرانی خواسته شده بود که برای ایجاد خط مستقیم کشتیرانی برنامه‌ریزی کند تا در کنار این امر بتوان همکاری‌های تجاری و صنعتی را دنبال کرد.9 آذرماه سال 1383، سند همکاری میان ایران و ونزوئلا، برای احداث یک کارخانه تولید تراکتور امضا شد و پس از آن 16 اردیبهشت ماه سال 1390، خط تولید جدید تراکتور ایرانی در ونزوئلا به بهره‌برداری رسید.

اما این خط تولید فعال نشد و عملاً سرمایه‌گذاری مشترک متوقف شد. حال بعد از 12 سال قرار است تراکتور‌سازی و خودروسازی در یکی از کشورهای مهم امریکای لاتین (ونزوئلا) دنبال شود. راه‌اندازی خط هوایی مستقیم بین دو کشور و افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی و دامپروری و سرمایه‌گذاری ایران در استخراج طلا از دیگر نکاتی است که ونزوئلا خواستار آن شده است.

بخش خصوصی ایران در نیکاراگوئه
احمد فیروزی، مدیر دفتر اروپا و امریکا سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به کشورهای امریکای لاتین، امضای اسناد موافقت‌نامه‌های تجارت تهاتری، موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و نقشه راه توسعه همکاری‌های بازرگانی و تجاری در دستور کار است، گفت: همکاری با کشورهای امریکای لاتین در اولویت سیاست‌خارجی دولت سیزدهم قرار دارد.او ادامه داد: سفر رئیس‌جمهور به امریکای لاتین پیام مهمی به بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی دارد.

در دولت حسن روحانی، هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در کشورهای امریکای لاتین صورت نگرفت و چه بسا تولیدات صنعتی و به خصوص خودروسازی که قبل از دوره ریاست جمهوری او ایجاد شده بود، تعطیل شد. در دولت روحانی تفاهمنامه‌هایی بین ایران با کشورهای ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه امضا شد اما هیچ‌کدام آنها از کاغذ خارج نشد. به عنوان مثال در سال 2016، رئیس جمهور نیکاراگوئه ابراز تمایل کرد که بخش خصوصی ایران در پروژه جدید کانال نیکاراگوئه مشارکت کند. این پروژه یک آبراه ایجاد می‌کند که به اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام می‌پیوندد و نقش مهمی در تجارت بین‌المللی ایفا می‌کند و به عنوان یک رقیب جدی برای کانال پاناما است. قرار بود ساخت و ساز این پروژه در سال 2020 نهایی شود، اما دولت وقت هیچ اقدامی برای به ثمر رسیدن این پروژه انجام نداد.

سقوط سرمایه‌گذاری در دولت روحانی
منابع خارجی در گزارش‌های رسمی خود که نمودار آن هم در گزارش آمده اعلام کردند که در سال 2005 با فعال شدن کابینه احمدی‌نژاد، دو کشور ایران و ونزوئلا پروژه‌های متعددی را طی سفرهای متعدد افتتاح و بیش از 270 قرارداد دوجانبه امضا کردند که روابط اقتصادی و سیاسی را تقویت کرد. در نتیجه، صادرات ایران به امریکای لاتین از میانگین 25،6 میلیون دلار در سال 1997 به 112،3 میلیون دلار در سال 2006 افزایش یافت. اما در مقابل در دولت روحانی این عدد به سرعت کاهشی شد.بر اساس آمار سازمان بین‌المللی آنکتاد، وابسته به سازمان ملل متحد، که آمار جریان سرمایه‌گذاری در جهان را اعلام می‌کند، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در دولت گذشته به پایین‌ترین سطح دو دهه اخیر سقوط کرده است.گزارش بانک مرکزی نیز بیانگر سقوط سرمایه‌گذاری خارجی در دولت روحانی است.

این در حالی است که رکورد سالانه جذب سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به دولت دهم است. بدین ترتیب حسن روحانی که با وعده حل مشکلات اقتصادی کشور با مذاکره و جذب سرمایه‌گذاران خارجی روی کار آمده بود، در این زمینه هم ضعیف‌ترین کارنامه را به جای گذاشته است. دولت قبل با شعار اینکه سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد باشد بر سر کار آمد، اما ضعیف‌ترین عملکرد را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشت؛ حال آنکه دولت سیزدهم در شش ماه نخست فعالیت خود در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بسیار موفق عمل کرده است. دولت سیزدهم برای تحقق و تداوم رشد اقتصادی ۸ درصدی، جذب انواع مختلف سرمایه‌گذاری اعم از داخلی و خارجی را در دستور کار قرار داده و در عمل نیز آمارهای منتشرشده از رشد سرمایه‌گذاری در کشور حکایت دارد.

برگشت به روزهای اوج
در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب‌شده یعنی وارد کشور شده و سرمایه‌گذاری خارجی قطعی در کشور انجام‌ شده است؛ اما از این رقم ۲۷۶ میلیون دلار آن در دولت سیزدهم و فقط ۶۴ میلیون دلار آن در ۴ ماه نخست سال بوده که دولت قبلی عهده‌دار مسئولیت بود. در جمع بندی باید عنوان کرد که روابط ایران با کشورهای امریکای لاتین همواره با فراز و فرودهایی همراه بوده که روزهای اوج آن در دولت‌های نهم و دهم بوده است. میزان مبادلات تجاری ایران و امریکای لاتین در سال 1379 حدود 900 میلیون دلار بود و در ماه‌های آخر فعالیت احمدی‌نژاد به نزدیک 4 میلیارد دلار رسید. در ادامه روابط و همکاری‌های مشترک در دولت یازدهم و دوازدهم عمق بسیار کمتری پیدا کرد و حتی در برخی از مواقع متوقف شد.اما دولت سیزدهم درصدد توسعه مناسبات با کشورهای امریکای لاتین و تحقق عدد تجاری بیش از 20 میلیارد دلار است. /ایران


امضای 19 سند همکاری میان ایران و ونزوئلا
در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به ونزوئلا مقامات عالی‌رتبه دو کشور در حضور رؤسای جمهور دو کشور 19 سند همکاری امضا کردند. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان که به دعوت رسمی «نیکولاس مادورو» و در رأس هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به «ونزوئلا» سفر کرده است، ظهر روز دوشنبه به وقت محلی وارد فرودگاه بین‌المللی کاراکاس شد و مورد استقبال وزیر امور خارجه و وزیر راه ونزوئلا به عنوان رئیس‌کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور قرار گرفت. «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در کاخ ریاست جمهوری این کشور، به‌‌شکل رسمی از آیت‌الله رئیسی استقبال کرد.

در این مراسم جمعی از اقشار مختلف مردم کاراکاس نیز حضور داشتند و در بدو ورود رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به کاخ ریاست‌جمهوری با در دست داشتن پرچم‌های ایران و ونزوئلا از رئیسی و هیئت عالی‌رتبه همراه استقبال کردند. در این مراسم، پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور و ثبت عکس یادگاری، رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را به یکدیگر معرفی کردند. در حین نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران جمعی از کودکان و نوجوانان ونزوئلایی سرود ملی کشورمان را با زبان فارسی همخوانی کردند.

اهدای تاج گل و ادای احترام رئیس‌جمهور به مقبره «سیمون بولیوار»
با حضور در مقبره «سیمون بولیوار» در شهر کاراکاس ضمن اهدای تاج گل، به مقام رهبر انقلاب‌های آزادیبخش آمریکای لاتین و سیاستمدار فقید ونزوئلا ادای احترام کرد. رئیس‌جمهور همچنین دفتر یادبود سیمون بولیوار رهبر جنبش‌های آزادیبخش آمریکای لاتین را امضاء کرد. سیمون بولیوار در قرن نوزدهم به عنوان رهبر انقلاب‌های آزادیبخش در آمریکای جنوبی توانست مردم کشورهایی همچون ونزوئلا، بولیوی، کلمبیا، اکوادور، پرو و پاناما را از استعمار امپراتوری اسپانیا نجات دهد.

اعطای نشان افتخار ملی ونزوئلا به آیت‌الله رئیسی
در ادامه برنامه‌های سفر رسمی آیت‌الله رئیسی به ونزوئلا، «نیکولاس مادورو» نشان افتخار ملی ونزوئلا (نشان درجه یک زنان و مردان آزادی‌بخش ونزوئلا) را به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اعطا کرد.

امضا اسناد همکاری در حضور رؤسای جمهور دو کشور
سپس مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در حضور رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه حاضر 19 سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند. همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی،‌ بیمه، حمل‌ونقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود.

حجم مبادلات تجاری ایران و ونزوئلا تا 10 الی 20 میلیارد دلار قابل افزایش است
رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ونزوئلایی خود‌، با تمجید از سال‌ها مقاومت مردم ونزوئلا در برابر امپریالیسم و ادای احترام به قهرمانان ملی این کشور گفت: ایران و ونزوئلا منافع و دیدگاه‌های مشترکی در زمینه‌های استقلال‌طلبی، آزادی و عدالت‌خواهی دارند که باعث شده مردم این دو کشور کنار هم قرار گیرند.

وی همچنین با بیان اینکه مردم ایران و ونزوئلا دارای دشمنان مشترکی هستند که نمی‌خواهند ما مستقل زندگی کنیم، افزود: ملت ایران در طول سال‌های گذشته دوستی خود را با مردم ونزوئلا اثبات کرده و همواره نشان داده که دوست روزهای سخت آنان است. رئیسی با‌اشاره به اینکه روابط میان ایران و ونزوئلا روابط دیپلماتیک معمولی نیست، بلکه راهبردی است، اظهار داشت: برخورداری از منافع، نگاه و دشمن مشترک، همکاری‌های فیمابین را عمیق و راهبردی کرده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و ونزوئلا در سال‌های گذشته گام‌های خوبی در جهت توسعه روابط در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی و خدمات فنی و مهندسی برداشته‌اند، تصریح کرد: امروز دو کشور مصمم به توسعه روابط در حوزه‌های مختلف هستند. آیت‌الله رئیسی در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی، خون مطهر شهدا و ایستادگی و مقاومت ملت ایران توانسته فشارها و تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کرده و از این طریق ظرفیت‌های متنوعی فراهم آورد که آماده به ‌اشتراک گذاشتن آنها با ملت مقاوم ونزوئلا است.

رئیس‌جمهور با مفید و سازنده توصیف کردن مذاکرات با همتای ونزوئلایی خود در راستای ارتقای سطح روابط دو کشور گفت: در مذاکرات انجام شده هر دو طرف تاکید داشتند که با وجود اقدامات صورت گرفته برای توسعه روابط، همچنان ظرفیت زیادی برای گسترش همکاری‌های فیمابین وجود دارد. رئیسی با‌اشاره به افزایش حجم تبادلات تجاری میان دو کشور از 600 میلیون دلار در سال 1400 به بالای 3 میلیارد دلار در حال حاضر افزود: حجم مبادلات تجاری فیمابین در گام اول به 10 و در گام دوم به 20 میلیارد دلار قابل افزایش است.

رئیس‌جمهور امضای 19 سند همکاری میان دو کشور در عرصه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، انرژی و علمی و فناوری را جلوه‌ای از اراده دو طرف برای گسترش روابط فیمابین توصیف و تصریح کرد: امیدوارم با اجرای این اسناد بتوانیم گام بلندی در ارتقای سطح روابط دو کشور برداریم. آیت‌الله رئیسی در پایان بار دیگر به قهرمانان ملی ونزوئلا ادای احترام کرد و یاد و نام شهید مقاومت حاج قاسم سلیمانی را گرامی‌داشت و به روح بلند او درود فرستاد.

تمجید «مادورو» از حاج قاسم برای کشف حمله سایبری آمریکا به ونزوئلا
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با تشکر از استقبال گرم دولت و مردم ونزوئلا، روابط دو کشور را راهبردی توصیف و تصریح کرد: با وجود گسترش روابط ایران و ونزوئلا در سال‌های اخیر، ظرفیت‌های متنوع متقابل ایجاب می‌کند توافقات دو کشور هر چه سریع‌تر اجرایی و روابط فیمابین به سطوح بالاتری ارتقا یابد.

رئیسی با‌اشاره به توانمندی‌های کشورمان در عرصه صدور خدمات فنی-مهندسی و فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی، خاطرنشان کرد: ملت ایران به‌ واسطه ایستادگی در برابر نظام سلطه و غلبه بر تحریم‌ها تجربیات و دستاوردهای ارزشمندی در زمینه علمی و فناوری به‌دست آورده است که می‌تواند این دستاوردها را با ونزوئلا تبادل کند. وی با تاکید بر فعال‌تر شدن خطوط کشتیرانی میان دو کشور، گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های صنعتی، معدنی، انرژی و مسائل پولی و بانکی را در تعمیق و تقویت روابط دو کشور حائز اهمیت دانست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نظام جدیدی در جهان در حال شکل‌گیری است، آینده این تحولات را به نفع کشورهای آزادی‌خواه و مستقل جهان دانست. نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با تمجید از سابقه روابط راهبردی تهران و کاراکاس، از عزم خود و اعضای کابینه این کشور برای آغاز دور جدیدی از تلاش‌ها و اقدامات برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد. وی با‌اشاره به تلاش‌های ایران و ونزوئلا برای کاهش وابستگی اقتصادی به درآمدهای نفتی و در نتیجه افزایش مقاومت اقتصاد دو کشور در برابر تکانه‌های خارجی گفت: در جهان جدیدی که در حال شکل‌گیری است، امپریالیسم در حال سقوط بوده و کشورهایی که در برابر زیاده‌خواهی مستکبران مقاومت و ایستادگی کردند در آستانه پیروزی قرار دارند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین با ابراز خرسندی از فعال شدن دوباره شرکت‌های صنعتی ایرانی همچون تراکتور‌سازی و خودرو‌سازی در ونزوئلا، بر تلاش برای تحقق هدف‌گذاری افزایش حجم تبادلات تجاری دو کشور به رقم 10 میلیارد دلار تاکید کرد. مادورو با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی خط هوایی مستقیم بین دو کشور و نیز تقویت خطوط کشتیرانی برای افزایش مبادلات تجاری میان ایران و ونزوئلا گفت: دو کشور در حوزه گردشگری، کشاورزی و دامپروری ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری دارند. وی همچنین سرمایه‌گذاری ایران در استخراج طلا در ونزوئلا و همکاری شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های صنعتی با این کشور را روابط برد- برد برای دو طرف دانست.

سردیس ژنرال سلیمانی در مقبره سیمون بولیوار!
رئیسی در این دیدار از سیمون بولیوار تمجید کرد و بعد هم از حاج قاسم گفت که نماد مقاومت در مقابل نظام سلطه و چپاول اموال ملت‌ها بود. مادورو هم ضمن تایید حرف رئیسی گفت: «من ژنرال سلیمانی را یادم هست و به او ادای احترام می‌کنم. حمله وحشیانه‌ای در سال ۲۰۱۸ از آمریکا به زیرساخت‌های انرژی ما کرده بودند. او به اکیپی دستور داد تا حمله سایبری را کشف کنند و کمک زیادی به ما کرد. خیلی‌ها در جریان نیستند. من هم ادای احترام می‌کنم و سردیس ایشان را در مقبره سیمون بولیوار نصب خواهیم کرد.»

بریکس به جای دلار!
وقتی رئیسی گفت در مرحله اول باید حجم تجارتمان را به معادل ده میلیارد دلار برسانیم؛ مادورو گفت: « بله حجم تجارت ما باید در میان مدت به حدود ۱۰ میلیارد دلار برسد و شاید هم دیگر دلاری نباشد مثلا بشود «۱۰ میلیارد بریکس» و یا چیزی دیگر! مرحله بعد سقف ۲۰ میلیارد مطابق دلار!»

گفتنی است آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در راستای تعاملات بین‌المللی و به منظور تداوم سیاست تقویت روابط با کشورهای همسو و دوست و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و علمی، به دعوت رسمی همتایان خود در راس یک هیئت عالیرتبه، به آمریکای لاتین سفر کرده است. پس از ونزوئلا‌، نیکاراگوئه و کوبا مقاصد بعدی سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین است.

قدرتمند شدن در حوزه اقتصادی مؤثرترین راه مقابله با تحریم‌هاست
رئیس‌جمهور همچنین در نشست مشترک بازرگانان دو کشور، تقویت ‌فعالیت‌ها و همکاری‌های دانش‌بنیان را از جمله اقدامات مهم در حوزه اقتصادی دانست و بر ضرورت ایجاد دفتر فناوری در ونزوئلا تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی بی‌اثر‌سازی تحریم و قدرتمند شدن در حوزه اقتصادی را موثرترین راه مقابله با تحریم‌ها دانست و خاطرنشان کرد: جوانان ایرانی به‌وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان از تحریم‌ها فرصت ساختند و توانستند ایران را در برابر تکانه‌ها به آرامش و ثبات برسانند. رئیس‌جمهور روابط میان ایران و ونزوئلا را بسیار خوب توصیف و تصریح کرد: در جهت تسهیل و تسریع توسعه مبادلات اقتصادی، با اجرای توافقات انجام شده، موانع گمرکی، بانکی ‌و تعرفه‌ای مرتفع خواهد شد.

رئیسی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های به‌کار گرفته نشده قابل ملاحظه‌ای برای افزایش مبادلات اقتصادی میان ایران و ونزوئلا وجود دارد، راه تحقق مناسبات 20 میلیارد دلاری را فعالیت و سرمایه‌گذاری جدی میان دو کشور عنوان کرد. رئیس‌جمهور وظایف سفرای ایران، دفاتر بازرگانی، خانه علم و فناوری و تمامی بخش‌های فعال در حوزه‌های صنعت، معدن و امور بانکی را تسهیل امور تجاری میان دو کشور و حل مشکلات شرکت‌های ایرانی دانست.

بازدید رئیسی از فروشگاه ایرانی «مگاسیس» در کاراکاس
رئیسی همچنین به منظور بررسی ظرفیت‌های موجود در ونزوئلا جهت عرضه کالاهای تولید ایران، در فروشگاه ایرانی «مگاسیس» حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این فروشگاه با مدیران آن گفت‌وگو کرد. در این بازدید رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اهمیت بازار ونزوئلا و صادرات تولیدات و محصولات ایرانی به این کشور، دستوراتی در جهت رفع موانع موجود صادر کرد. فروشگاه مگاسیس از مرداد ماه 1399 با افتتاح یک شعبه، کار خود را در کاراکاس آغاز و با هدف تسهیل امور تجاری میان ایران و ونزوئلا و فروش هزاران قلم کالای ایرانی، حدود 500‌ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کاراکاس ایجاد کرده است.

رئیسی از نمایشگاه علم‌ و فناوری دستاوردهای ایرانی در کاراکاس بازدید کرد
رئیس‌جمهور همچنین صبح دیروز سه‌شنبه به وقت محلی، به منظور تسهیل حضور گسترده‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های بازار ونزوئلا، از نمایشگاه دستاوردهای فعالان دانش‌بنیان و شرکت‌های خصوصی ایرانی در کاراکاس بازدید کرد. در این نمایشگاه شرکت‌های خصوصی تولید‌کننده دارو و تجهیزات پزشکی، کشاورزی، دامپروری و... آخرین دستاوردها و تولیداتی را که در بازار ونزوئلا عرضه کرده‌اند، به نمایش گذاشتند. /کیهان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.