«ایران» از خنثی‌شدن بزرگ‌ترین عملیات خرابکاری در صنایع موشکی کشور گزارش می‌دهد

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی

شبکه ای جاسوسی با هدایت مستقیم سازمان موساد قصد داشت با فروش قطعه تجهیز شده، موشک‌های تولید شده را به ابزاری انفجاری برای ضربه زدن به خطوط صنعتی و کارکنان شاغل در این حوزه تبدیل کند...
شنبه، 11 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی

شبکه صهیونیستی زیر ضرب جامعه اطلاعاتی ایران

امیر فرشباف: پس از اعلام عملیات مشترک کشف و انهدام هسته‌های تروریستی وابسته به سرویس اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی توسط سه نهاد اطلاعاتی کشور، روز پنجشنبه یک مقام مسئول در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، از خنثی شدن یک عملیات خرابکاری بزرگ در تأسیسات صنایع دفاعی کشور و انهدام یک شبکه جاسوسی خبر داد. به گزارش ایرنا، این مقام مسئول با اشاره به تأثیرگذاری راهبردی قدرت موشکی کشور در ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدات، گفت: صنایع موشکی همواره از اهداف سرویس‌های جاسوسی در زمینه خرابکاری صنعتی بوده است. صنایع موشکی وزارت دفاع علاوه بر تولید قدرت نظامی و دفاعی قابل ملاحظه برای کشور، بستر مناسبی برای به دام انداختن شبکه‌های پیچیده جاسوسی و نفوذ و وارد کردن ضربات اساسی به ظرفیت‌های اطلاعاتی سرویس‌های حریف نیز بوده است.

جزئیات عملیات ضدجاسوسی
وی خاطرنشان ساخت: با عنایت حضرت ولی عصر(عج) طی ماه‌های گذشته شبکه‌ای کاملاً حرفه‌ای و کارآزموده که قصد داشت با همکاری برخی عوامل نفوذی قطعات معیوب و تجهیز شده را برای به‌کارگیری در تولید موشک‌های پیشرفته در صنایع موشکی وزارت دفاع به چرخه تولید وارد کند در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع گرفتار و متلاشی شد. این مقام مسئول اظهار داشت: این شبکه با هدایت مستقیم سازمان موساد قصد داشت با فروش قطعه تجهیز شده، موشک‌های تولید شده را به ابزاری انفجاری برای ضربه زدن به خطوط صنعتی و کارکنان شاغل در این حوزه تبدیل کند.

به‌رغم برنامه بسیار پیچیده دشمن صهیونیستی، با عنایت پروردگار و تلاش بی‌وقفه سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع این اقدام دشمن صهیونیستی از همان ابتدا تحت رصد اطلاعاتی و عملیاتی قرار گرفت و با دستگیری عوامل آن به طور کامل خنثی شد. با اجرای این پروژه کاملاً موفق تمامی مسیرها و فعالیت‌های موساد برای تأمین و انتقال قطعه مورد نظر آنان به همراه افسران خارجی و عوامل داخلی آنان شناسایی و در چتر اطلاعاتی قرار گرفتند. وی با اشاره به پیچیدگی و ابعاد فنی این پروژه اظهار داشت: دشمن صهیونیستی تا چندی قبل کاملاً مطمئن بود که طرح خرابکاری صنعتی و انتقال قطعات معیوب به صنایع موشکی وزارت دفاع با موفقیت اجرا شده، لیکن پس از وارد شدن ضربه اخیر به شبکه خرابکاری فوق از عمق شکستی که در جریان این عملیات متحمل شده همچنان در شوک است.

نحوه کشف شبکه خرابکاری
سردار رضا طلایی‌نیک، معاون وزیر و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری به تشریح ابعاد این رخداد پرداخت. سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به پرسش از چگونگی کشف این عملیات با اشاره به بخشی از فرایند خنثی‌سازی این خرابکاری و نقش یک فرد غیرنظامی شاغل در شبکه خرید خارجی قطعات، گفت: شخصی که ماجرای قطعات معیوب را لو داده، ایرانی و غیرنظامی بوده که خودش حساس می‌شود نسبت به اینکه چرا فروشنده خارجی، وضعیت توزیع قطعات در بازار داخل را پیگیری و اطلاعات این بازار را جمع‌آوری می‌کند؟ لذا ماجرا را به حفاظت اطلاعات وزارت دفاع انتقال می‌دهد و با تقاطع‌گیری اطلاعاتی، شبکه را کم‌کم و بدون اینکه موساد متوجه شود، شناسایی کردیم.

بازتاب خبر در سرزمین‌های اشغالی
تا کنون مقامات رسمی دولت صهیونیستی از اظهار نظر رسمی خودداری کرده‌اند و باید دید بعد از تشکیل «جلسه ارزیابی وضعیت امنیتی» که به دستور نتانیاهو برگزار می‌شود، نسبت به این ضربه اطلاعاتی واکنش نشان می‌دهند؟ اما رسانه‌های صهیونیستی مانند «هاآرتص» و «اسرائیل تایمز» خبر این رخداد را منتشر کرده و نسبت به تبعات شکست این خرابکاری و «پاسخ سخت ایران» هشدار دادند.

همچنین اکانت توئیتری وبگاه «اینتلی تایمز»، وابسته به سیستم امنیتی رژیم اسرائیل یکی از رسانه‌هایی بود که به نقل از منابع ایرانی، خبر انهدام شبکه خرابکاری موساد در صنایع موشکی را منتشر کرد. پیش از این و در حمله پهپادی ناموفق بهمن‌ماه سال گذشته به یک مرکز صنعتی وابسته به وزارت دفاع در اصفهان نیز همین وبگاه «اینتلی تایمز» خبرسازی پیرامون این رخداد را برعهده داشت و مدعی شد، محل هدف قرار گرفته «آزمایشگاه مواد و انرژی» متعلق به «پژوهشگاه فضایی ایران» وابسته به وزارت دفاع بوده است. وبگاه انگلیسی‌زبان روزنامه یدیعوت آحارونت نیز نوشت: ایران طرح اطلاعاتی اسرائیل برای ضربه زدن به موشک‌های پیشرفته و قطعات آن را خنثی کرد.

نگاهی به ابزارها و اهداف دشمن
سردار «سید مهدی فرحی» جانشین وزیر دفاع در همان روز اعلام این ضربه اطلاعاتی در توضیح چگونگی این خرابکاری گفت: «تلاش شده بود که روی برخی از قطعات کانکتور، مداری انفجاری و غیرقابل شناسایی کار گذاشته شود تا در زمان و تاریخ مشخص و تعیین‌شده منفجر شوند. اگر این خرابکاری کشف نمی‌شد و این قطعات به کار برده می‌شد، تمامی موشک‌ها از حیز انتفاع خارج می‌شدند.»

چند نکته در خصوص ابزارها و شیوه‌های سرویس‌های بیگانه برای خرابکاری در مراکز صنعتی و دفاعی قابل ذکر است؛ نخست اینکه در این نبرد اطلاعاتی، نباید سرویس اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) را تنها سازمان دخیل دانست؛ بلکه این عملیات با همراهی چند سرویس خارجی دیگر صورت گرفته است، دوم اینکه سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه از طریق دلالان اطلاعاتی در پوشش بازاریابی علمی مبادرت به جذب و تخلیه اطلاعاتی نخبگان کشور می‌کنند. پیش از این «ایران» در گزارشی به تلاش سرویس‌های بیگانه برای خرابکاری در صنایع دفاعی و مراکز صنعتی راهبردی کشور از طریق شناسایی، جذب و انحراف مسیر نخبگان کشور پرداخته بود.

اما هدف موساد و سرویس‌های همدست رژیم صهیونیستی از این دست اقدامات، یکی ضربه به صنعت موشکی کشور به عنوان اصلی‌ترین ابزار راهبردی ایران برای نابودی اسرائیل است و دیگری برهم زدن تمرکز امنیتی نظام در آستانه سالگرد اغتشاشات که همزمان با رخدادهای مشکوک دیگری در داخل صورت گرفت. ناگفته نماند که درز اطلاعات صنایع راهبردی کشور به بیرون که در دولت گذشته روی داد، یکی از عوامل زمینه‌‌ساز رخدادهایی مانند خرابکاری و انفجار در مراکز صنعتی و ترور دانشمندان بوده که با آمادگی و هماهنگی بی‌نظیر نهادهای اطلاعاتی در حال حاضر ناکام مانده است. /ایران
 

فیلم

 
 

نظر کاربران فضای مجازی

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی


ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی


خرابکاران صنعتی موساد در تور وزارت دفاع

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در خبری اعلام کرد برنامه خرابکاری صنعتی سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در صنایع موشکی این وزارتخانه در قالب اجرای یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های اطلاعاتی و امنیتی سال‌های اخیر خنثی شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، یک مقام مسئول در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح روز پنج‌شنبه با اعلام این خبر گفت: با توجه به تأثیرگذاری راهبردی قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران در ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمنان قسم خورده ملت ایران، صنایع موشکی همواره از اهداف سرویس‌های جاسوسی در زمینه خرابکاری صنعتی بوده است. وی با اشاره به خودکفایی کشور در زمینه طراحی و تولید انواع سامانه‌ها و موشک‌های مورد نیاز در برد‌های مختلف، طی سال‌های اخیر پروژه‌های چند لایه اطلاعاتی و امنیتی با پوشش خرید قطعات برای فریب سرویس‌های حریف طراحی و اجرا شده است.

این مقام مسئول امنیتی افزود: صنایع موشکی وزارت دفاع علاوه بر تولید قدرت نظامی و دفاعی قابل ملاحظه برای کشور، بستر مناسبی برای به دام انداختن شبکه‌های پیچیده جاسوسی و نفوذ و وارد کردن ضربات اساسی به ظرفیت‌های اطلاعاتی سرویس‌های حریف نیز بوده است. وی خاطر نشان ساخت: با عنایت حضرت ولی عصر (عج) طی ماه‌های گذشته شبکه‌ای کاملاً حرفه‌ای و کار آزموده که قصد داشت با همکاری برخی عوامل نفوذی قطعات معیوب و تجهیز شده را برای به کارگیری در تولید موشک‌های پیشرفته در صنایع موشکی وزارت دفاع به چرخه تولید وارد کند در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع گرفتار و متلاشی شد.

شبکه خرابکار در رصد سربازان گمنام
این مقام مسئول اظهار داشت: این شبکه با هدایت مستقیم سازمان موساد قصد داشت با فروش قطعه تجهیز شده، موشک‌های تولید شده را به ابزاری انفجاری برای ضربه زدن به خطوط صنعتی و کارکنان شاغل در این حوزه تبدیل کند. به رغم برنامه بسیار پیچیده دشمن صهیونیستی، با عنایت پروردگار و تلاش بی‌وقفه سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع این اقدام دشمن صهیونیستی از همان ابتدا تحت رصد اطلاعاتی و عملیاتی قرار گرفت و با دستگیری عوامل آن به طور کامل خنثی شد. این مقام مسئول افزود: با اجرای این پروژه کاملاً موفق تمام مسیر‌ها و فعالیت‌های موساد برای تأمین و انتقال قطعه مورد نظر آنان به همراه افسران خارجی و عوامل داخلی آنان شناسایی شدند و در چتر اطلاعاتی قرار گرفتند. وی با اشاره به پیچیدگی و ابعاد فنی این پروژه اظهار داشت: دشمن صهیونیستی تا چندی قبل کاملاً مطمئن بود که طرح خرابکاری صنعتی و انتقال قطعات معیوب به صنایع موشکی وزارت دفاع با موفقیت اجرا شده، لیکن پس از وارد شدن ضربه اخیر به شبکه خرابکاری فوق از عمق شکستی که در جریان این عملیات متحمل شده همچنان در شوک است.

توضیحات جانشین وزیر دفاع
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح هم در توضیح خنثی‌سازی خرابکاری صنعتی موساد در صنایع موشکی کشور گفت: اگر این خرابکاری کشف نمی‌شد و این قطعات به کاربرده می‌شد تمامی موشک‌ها از حیز انتفاع خارج می‌شد. سردار سید مهدی فرحی درباره این خرابکاری گفت: تلاش شده بود که روی برخی از قطعات کانکتور مداری انفجاری و غیرقابل شناسایی گذاشته شود تا در زمان و تاریخ مشخص و تعیین شده منفجر شود. جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تأکید کرد: اگر این خرابکاری کشف نمی‌شد و این قطعات به کاربرده می‌شد تمامی موشک‌ها از حیز انتفاع خارج می‌شد. سردار فرحی گفت: با اجرای این پروژه کاملاً موفق همه مسیر‌ها و فعالیت‌های موساد برای تأمین و انتقال قطعه مورد نظر آنان به همراه افسران خارجی و عوامل داخلی آنان شناسایی شدند و در چتر اطلاعاتی قرار گرفتند.

علت توطئه‌ها قدرت بازدارندگی ماست
سردار رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع در گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی در تشریح خنثی‌سازی خرابکاری صنعتی موساد در صنایع موشکی، گفت: باید در ابتدا به این نکته اشاره کنم، علت توطئه‌های گوناگون رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران قدرت بازدارندگی ما است که از صنعت دفاعی قدرت موشکی و سایر مؤلفه‌های اقتدار ما ناشی می‌شود. همان عرصه‌هایی که ما توانسته‌ایم وابستگی ۴۵ سال قبل را به خود اتکایی بیش از ۹۰ درصدی صنعت دفاعی امروز برسانیم. به همین دلیل، دشمنان برای تضعیف و از بین بردن این اقتدار بیکار نمی‌نشینند.

سخنگوی وزارت دفاع در ادامه با اشاره به روند شناسایی عوامل خرابکاری صنعتی موساد در صنایع موشکی وزارت دفاع، تصریح کرد: ما از دو دهه قبل که پیشرفت‌های صنعت دفاعی را داشتیم و محصولات و برنامه‌های جدید در حال به ثمر نشستن بود، شناسایی شبکه‌های اخلاگر دشمن جزو مأموریت‌های حفاظت اطلاعات وزارت دفاع بود. مأموران حفاظت اطلاعات وزارت دفاع حدود ۹ سال قبل در سال ۱۳۹۳ هنگامی که در حال کار بر روی شبکه دشمن بودند، در فرآیند شناسایی این شبکه که در داخل و خارج کشور مرتبط بود، آن‌ها متوجه می‌شوند که یک تمرکز اطلاعاتی توسط موساد روی برخی موضوعات از جمله همین قطعه کانکتور در داخل صنعت دفاعی وجود دارد. آن‌ها موفق می‌شوند در سال ۹۵ علایم و اطلاعات اولیه را به دست بیاورند.

طلایی نیک در تشریح سایر ابعاد و زوایای توطئه موساد علیه صنایع موشکی، عنوان کرد: آن‌ها از طریق حضور در یکی از کشور‌های همسایه ما فردی را شناسایی می‌کنند که در سال‌های گذشته یعنی همان سال ۹۵ در فرآیند تأمین این قطعه (کانکتور) نقش داشته است. پس از شناسایی این فرد، وی را با خود مرتبط می‌کنند و از طریق این فرد به عناصری که هم در برخی کشور‌های اروپایی و هم در برخی کشور‌های آسیای شرقی با این شبکه تأمین مرتبط بوده، متصل می‌شوند. البته اتصال آن‌ها با عوامل داخل کشور از طریق چند واسطه انجام شده بود.

سردار طلایی‌نیک در تشریح اهداف موساد از اجرای عملیات علیه صنایع موشکی، گفت: هدف موساد ایجاد اختلال، نقص و انفجار در زمان‌بندی‌های مشخص بوده تا پس از ورود این قطعه به سامانه‌های موشکی در این سامانه‌ها انفجار ایجاد کنند. عوامل موساد در برخی از کانکتور‌ها نه همه آن‌ها یک مدار الکتریکی جاسازی کرده بودند تا بتواند ایجاد اختلال کند و انتقال به صورت طبیعی و طبق برنامه هدایت و کنترل در موشک انجام نشود. البته ایجاد اختلال به صورت زمان‌بندی شده برای انفجار هم در برنامه آن‌ها بود تا کانکتور منفجر شود و سیستم از کار بیفتد.

سردار طلایی‌نیک، گفت: همکاران من در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع چند موفقیت را در خلال این عملیات به دست آوردند. اولین موفقیت این بود که هنگام شناسایی عناصر اولیه به گونه‌ای رفتار شد که دشمن متوجه این موضوع نشود. رژیم صهیونیستی تا این اواخر هم نمی‌دانست که چتر و رصد اطلاعاتی سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی کشور روی این موضوع مسلط شده است. این رژیم فکر می‌کرد که کانکتور‌ها را به ما تحویل می‌دهد و ما متوجه آن نیستیم در حالی که از همان ابتدا عناصر اولیه شناسایی شده بودند.

سخنگوی وزارت دفاع گفت یکی از افرادی که در ابتدا به صورت داوطلبانه به کشف این موضوع کمک کرد و مورد قدردانی وزارت دفاع نیز قرار گرفت فردی بود که به عنوان رابط خرید فعالیت می‌کرد. در این دوره سیستم اطلاعاتی ما از اقدام رژیم صهیونیستی درخصوص این خرابکاری مطلع بود، اما صهیونیست‌ها مطلع نبودند و از اینکه ما نسبت به این موضوع آگاه هستیم، اطلاعی نداشتند و فکر می‌کردند که این طرح را به جلو می‌برند. بنابراین، این باعث شد که هزینه سنگینی را متقبل شوند. وی تأکید کرد: نکته مهم این است کانکتور‌ها قبل از اینکه وارد سامانه موشک شوند از سوی حفاظت اطلاعات ما شناسایی و اصلاً وارد سامانه موشک نشدند.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: اگر امروز از کشف یک عملیات خرابکاری بزرگ دشمن سخنمی‌گوییم، این مهم در حالی انجام شده است که دشمن در سال‌های گذشته ده‌ها عملیات خرابکاری را انجام داده که عمده آن‌ها کشف، شناسایی و با آن‌ها مقابله شده است. منتها این عملیاتی که امروز از آن یاد می‌کنیم بزرگ‌تر از همه موارد قبلی است. سردار طلایی‌نیک در ادامه سخنان خود به این نکته نیز اشاره کرد که اگر صهیونیست‌ها موفق به اجرای این خرابکاری می‌شدند در حدود ۱۹ میلیون دلار به صنایع موشکی ما خسارت وارد می‌شد. البته ما این را به فرصت تبدیل کردیم. /روزنامه جوان

ضربه اطلاعاتی به شبکه صهیونیستی همراه ​​​​​​​نظر کاربران فضای مجازی
 

خنثی‌سازی توطئه بزرگ

در قالب اجرای یکی از پیچیده ترین پروژه‌های اطلاعاتی و امنیتی در طول سال‌های اخیر، برنامه خرابکاری صنعتی سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در صنایع موشکی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خنثی شد. یک مقام مسئول در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اعلام این خبر به «نورنیوز» گفت: با توجه به تاثیرگذاری راهبردی قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران در ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمنان قسم خورده ملت ایران، صنایع موشکی همواره از اهداف سرویس‌های جاسوسی در زمینه خرابکاری صنعتی بوده است.

او با اشاره به خودکفایی کشور در زمینه طراحی و تولید انواع سامانه‌ها و موشک‌های مورد نیاز در بردهای مختلف، طی سال های اخیر پروژه های چند لایه اطلاعاتی و امنیتی با پوشش خرید قطعات برای فریب سرویس‌های حریف طراحی و اجرا شده است. این مقام مسئول امنیتی افزود: صنایع موشکی وزارت دفاع علاوه بر تولید قدرت نظامی و دفاعی قابل ملاحظه برای کشور، بستر مناسبی برای به دام انداختن شبکه های پیچیده جاسوسی و نفوذ و وارد کردن ضربات اساسی به ظرفیت های اطلاعاتی سرویس‌های حریف نیز بوده است.

او خاطر نشان ساخت: با عنایت حضرت ولی عصر(عج) طی ماه‌های گذشته شبکه ای کاملا حرفه ای و کار آزموده که قصد داشت با همکاری برخی عوامل نفوذی قطعات معیوب و تجهیز شده را برای بکارگیری در تولید موشک‌های پیشرفته در صنایع موشکی وزارت دفاع به چرخه تولید وارد کند در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(‌ع) در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع گرفتار و متلاشی شد. این مقام مسئول اظهار کرد: این شبکه با هدایت مستقیم سازمان موساد قصد داشت با فروش قطعه تجهیز شده، موشک‌های تولید شده را به ابزاری انفجاری برای ضربه زدن به خطوط صنعتی و کارکنان شاغل در این حوزه تبدیل کند.

او تصریح کرد، علی رغم برنامه ی بسیار پیچیده دشمن صهیونیستی، با عنایت پروردگار و تلاش بی‌وقفه سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع این اقدام دشمن صهیونیستی از همان ابتدا تحت رصد اطلاعاتی و عملیاتی قرار گرفت و با دستگیری عوامل آن به طور کامل خنثی گردید. این مقام مسئول افزود: با اجرای این پروژه کاملا موفق کلیه مسیرها و فعالیت های موساد برای تامین و انتقال قطعه مورد نظر آنان به همراه افسران خارجی و عوامل داخلی آنان شناسایی و در چتر اطلاعاتی قرار گرفتند.

او با اشاره به پیچیدگی و ابعاد فنی این پروژه اظهار کرد: دشمن صهیونیستی تا چندی قبل کاملا مطمئن بود که طرح خرابکاری صنعتی و انتقال قطعات معیوب به صنایع موشکی وزارت دفاع با موفقیت اجرا شده، لیکن پس از وارد شدن ضربه اخیر به شبکه خرابکاری فوق از عمق شکستی که در جریان این عملیات متحمل شده همچنان در شوک است. از سوی دیگر، معاون وزیر و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت اگر این خرابکاری اتفاق می‌افتاد چیزی در حدود ۱۹ میلیون دلار برای ما هزینه ایجاد می‌کرد که ما این را تبدیل به فرصت کردیم ولی برآورد دقیقی نداریم دشمن چقدر هزینه کرده است.

سردار طلایی نیک در گفت‌وگویی درباره جزییات کشف عملیات خرابکاری در صنایع موشکی   اظهار کرد: موضوع بر می‌گردد به این که اصلا رژیم صهیونیستی چرا وارد این ماجراها می‌شود، چگونه وارد می‌شود؟ و با چه هدفی وارد می‌شود؟ این در واقع علتش قدرت بازدارندگی است که ناشی از صنعت دفاعی، قدرت موشکی و عرصه‌های گوناگونی که ما توانستیم وابستگی ۴۵ سال قبل را به خود اتکایی بیش از ۹۰ درصدی در صنعت دفاعی امروز برسانیم؛ بنابراین دشمن بیکار نمی‌نشیند و رژیم صهیونیستی و شبکه‌ای که پشتیبان رژیم صهیونیستی هستند نسبت به این موضوعات انگیزه دارند، برای این که می‌دانند این قدرت برتری و قدرت بازدارندگی که به دست آمده، این قطعا در خنثی کردن تهدیدات از طریق رژیم صهیونیستی یا هر ساز و کار دیگری تعیین کننده خواهد بود، لذا می‌خواهند این قدرت بازدارندگی و قدرت دفاعی را تضعیف کنند، ما به موازات پیشرفت‌های فنی، فناوری، صنعتی و تولیدی که به دست می‌آوریم با اتکا به دانشمندان و نخبگان بومی عمدتا، باید در کنارش حفاظت و صیانت اطلاعاتی از این داشته‌ها و قدرت نظامی را هم داشته باشیم که حفاظت اطلاعات وزارت دفاع با کمک جامعه اطلاعاتی کشور در این موضوع ماموریت دارد. باید در واقع به موازات هر پیشرفت، هر ترقی و هر پله‌ای که ما بالا می‌رویم در فناوری و تسلیحات وتجهیزات جدید دفاعی مراقبت بشود که این تحت نفوذ، تحت خرابکاری و تحت اقدامات دشمن از جهت نابسامان شدن یا اختلال و ایجاد هر نوع انحراف در مسیر پیشرفت اتفاق نیفتد.

وی با تایید این‌که هر تولید باید یک پیوست امنیتی داشته باشد یادآور شد: سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع در سال ۹۳ حدود تقریبا ۹ سال قبل البته این موضوع که عرض می‌کنم طولانی است یعنی ما از دو دهه قبل که پیشرفت‌های صنعت دفاعی را داشتیم و تسلیحات و موشک‌ها و برنامه‌های جدیدمان الحمدالله داشت به بار می‌نشست، شناسایی شبکه‌های اخلال گر دشمن هم در اهداف ماموریت سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع وجود داشت. سال ۱۳۹۳، ۹ سال قبل دوستان داشتند روی یک شبکه‌ دشمن کار می‌کردند، در فرآیند این شناسایی این شبکه که در داخل و خارج کشور مرتبط بود، متوجه می‌شوند که یک تمرکز اطلاعاتی توسط موصاد سرویس رژیم صهیونیستی روی برخی از موضوعات در داخل صنعت دفاعی وجود دارد، از جمله همین کانکتوری که مطرح شد و در سال ۱۳۹۵ علائم و اطلاعات اولیه را می‌توانند بدست بیاورند ما سه دوره را پشت سر گذاشتیم، تا امروز این خبر مهم اعلام شد که در واقع در این فرآیند چند ساله این بزرگترین خرابکاری صنعتی خنثی شده است.

وی با بیان این‌که این خروجی عملیات اطلاعاتی یک جنگ شدید اطلاعاتی و امنیتی چند ساله است» ادامه داد: چرا دشمن این همه سرمایه‌گذاری می‌کند؟ به دلیل این که عرض کردم اهمیت، نقش و اثربخشی است که این سلاح‌های پرقدرت و موثر در قدرت بازدارندگی ما دارد؛ بنابراین دشمن بیکار ننشسته و تمام تلاشش را به کار می‌گیرد، یکی از این تلاش‌ها این است که ما در سال‌های گذشته میزان بومی سازی قطعات مان به حد امروز نبود، یعنی بخش خاصی از قطعات هزاران قطعه و مواد اولیه‌ای که در موشک‌ها، در سامانه‌ها، سلاح‌ها، تجهیزات به کار گرفته می‌شود یک بخشی از اینها به دلیل این که هنوز در داخل بومی سازی نشده و تولید نشده یا اقتصادی نیست و یک قطعه‌ای است که هم کاربرد نظامی دارد، هم کاربرد غیرنظامی دارد یعنی در بازار داخلی و خارجی این وجود دارد.

معاون وزیر و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره این‌که موفقیت عملیات رژیم صهیونیستی چقدر هزینه داشت، گفت: اگر  این خرابکاری اتفاق می‌افتاد چیزی در حدود ۱۹ میلیون دلار برای ما هزینه ایجاد می‌کرد که ما هم خوشبختانه این را تبدیل به فرصت کردیم منتها دشمن حالا برآورد دقیقی نداریم چقدر هزینه کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: این‌ها به صورت غیررسمی، نامحسوس و پنهان برای این که بار حقوقی دارد اگر یک جایی رسما اعلام شود که کمک کرده به این بحث‌ها بعدا تبعات حقوقی برایشان دارد فلذا این‌ها کاملا پنهانی و هماهنگ شده از سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و برخی از کشورهایی که با رژیم صهیونیستی همکاری دارند استفاده می‌شود و استفاده کردند نه در این مورد، در موارد مشابه هم این اتفاق افتاده و این در رصد همکاران ما قرار گرفته و خوشبختانه در این جنگ شدید اطلاعاتی ما علاوه بر این که قابلیت و قدرت علمی و دانشی و فناوری نخبگان و دانشمندان ایرانی را می‌بینیم که این توان را به دست می‌آورند قدرت اطلاعاتی و قابلیت اطلاعاتی هم دارد امروز دیده می‌شود و این اشراف اطلاعاتی اگر نباشد، نه در حوزه صنعت دفاعی در سایر صنایع دیگر، صنایع استراتژیک ما موردهای دیگری داشتیم از خرابکاری در صنایع غیر نظامی در سال‌های گذشته اتفاق افتاده، اما امروز خوشبختانه این به حداقل ممکن رسیده به دلیل همین اشرافیت اطلاعاتی و عملیات‌های موفقی که صورت گرفته است.

وی درباره شناسایی شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی موصاد گفت: مرحله اول شناسایی اولیه بود، مرحله دوم چتر اطلاعاتی و غافلگیری رژیم صهیونیستی بود که یک دوره‌ مشخصی داشت، مرحله‌ سوم ضربه و متلاشی کردن این شبکه بود که خوشبختانه اتفاق افتاد و بخش عناصر بیشتر این شبکه در خارج از کشور بود داخل عناصر محدودتری بودند و این‌ها کلا خوشبختانه الان از دایره تامین و خط انتقال این قطعات کنار رفتند و به نحوی خود رژیم صهیونیستی هم می‌داند که این دیگر قابل اعتماد برایشان نیست و این ضربه‌ی جدی به این شبکه وارد شده است، اما رژیم صهیونیستی بهرحال برداشت ما این است که بیکار نیست، در سایر حوزه‌ها هم ممکن است تلاش‌هایی را داشته باشد، آنجا سرنخ‌هایی وجود دارد همکاران دارند در بخش‌های جامع اطلاعاتی کشور که جا دارد ما خداقوت بگوییم به این سربازان گمنام امام زمان (ع) در حفاظت اطلاعات وزارت دفاع، حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه که خوشبختانه یک شبکه‌ی مسلط اطلاعاتی را امروز شکل دادند با توجه به این که این نقاط قوت ما امروز مورد هدف دشمن است، نقاط قوت ما در هر جا که باشد دشمن می‌خواهد این تقاط قوت را آسیب بزند.

معاون وزیر و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره ادعاهای گذشته نتانیاهو در زیر سوال بردن توان دفاعی ایران نیز اظهار کرد: نوع واکنش‌هایی که نشان می‌دهند ارزیابی دقیقی روی این‌ها وجود دارد موشک خرمشهر، موشک حاج قاسم و اینها که اخیرا در گزارش شما هم بود با حضور آقای رئیس جمهور به صورت انبوه تحویل نیروی هوافضای سپاه شد حالا این موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و این‌ها هم تحویل ارتش و سپاه شده، این واکنش‌هایی که نشان می‌دهند نشان از یک هراس راهبردی است.

این هراس راهبردی برمی گردد به این که رژیم صهیونیستی منشا تهدیدات در این منطقه است و می‌خواهد با لفاظی، عملیات روانی، جنگ شناختی، این تهدیدزا بودن خودش را به گونه‌ای در فضای ذهنی، فضای فکری، فضای عمومی، رسانه‌ای به گونه‌ای پیش ببرد که خودش را قوی نشان می‌دهد و دیگران را ضعیف، اما خوشبختانه با نوع سامانه‌های دفاعی و قدرت رزمی که نیروهای رزمنده جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ایمان، شهادت طلبی و به لحاظ قدرت فرماندهی و ساز و کار تجربه شده‌ای که ما از دفاع مقدس داشتیم و داریم، این را در یک هراس استراتژیک قرار داده رژیم صهیونیستی را و این نگرانی‌هایشان را بارها اعلام می‌کنند و مطرح می‌کنند، در کنارش به دنبال این اختلال و خرابکاری هم هستند بنابراین این که صهیونیست‌ها این لفاظی‌ها را دارند یک نوع عملیات روانی است اولا بخاطر مسائل و بحران‌های داخلی خودشان هست که یک سراشیبی سقوط را رژیم صهیونیستی دارد دنبال می‌کند و ثانیا از این قدرت برتری دفاعی که جمهوری اسلامی ایران به دست آورده و قدرت مقاومتی که در منطقه اتفاق افتاده به شدت نگران است. /ابتکار
 

بزرگ‌ترین خرابکاری در صنایع موشکی خنثی شد

سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توانست طی طرحی پیچیده از خرابکاری موساد در صنایع موشکی وزارت دفاع پیشگیری کند. یکی از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین طرح‌های اطلاعاتی و همچنین، امنیتی در طول سال‌های اخیر برنامه خرابکاری صنعتی سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در صنایع موشکی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توسط سازمان حفاظت اطلاعات این نهاد خنثی شد. 

طی ماه‌های گذشته یک شبکه کاملاً حرفه‌ای و کارآزموده که قصد داشت با همکاری برخی عوامل نفوذی قطعات معیوب و تجهیز شده را در تولید موشک‌های پیشرفته در صنایع موشکی وزارت دفاع به‌کارگیری کند و به چرخه تولید وارد کند در تور اطلاعاتی سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع گرفتار و متلاشی شد. با اجرای این طرح کاملاً موفق کلیه مسیرها و فعالیت‌های موساد برای تامین و انتقال قطعه مورد نظر آنان به همراه افسران خارجی و عوامل داخلی آنان شناسایی و در چتر اطلاعاتی قرار گرفتند.

رژیم صهیونیستی در شوک است
به گفته یک مقام مسئول در حفاظت اطلاعات وزارت دفاع، رژیم صهیونیستی تا چندی قبل مطمئن بود که طرح خرابکاری صنعتی و انتقال قطعات معیوب به صنایع موشکی وزارت دفاع با موفقیت اجرا شده است ولی پس از وارد‌شدن ضربه اخیر به شبکه خرابکاری فوق از عمق شکستی که در جریان این عملیات متحمل شده همچنان در شوک است. او با ‌اشاره به خودکفایی کشور در زمینه طراحی و تولید انواع سامانه‌ها و موشک‌های مورد نیاز در بردهای مختلف، طی سال‌های اخیر پروژه‌های چند لایه اطلاعاتی و امنیتی با پوشش خرید قطعات برای فریب سرویس‌های حریف طراحی و اجرا شده است.

این مقام مسئول امنیتی افزود: صنایع موشکی وزارت دفاع علاوه‌بر تولید قدرت نظامی و دفاعی قابل ملاحظه برای کشور، بستر مناسبی برای به دام‌انداختن شبکه‌های پیچیده جاسوسی و نفوذ و وارد کردن ضربات اساسی به ظرفیت‌های اطلاعاتی سرویس‌های حریف نیز بوده است.

او خاطر نشان ساخت: با عنایت حضرت ولی‌عصر(عج) طی ماه‌های گذشته شبکه‌ای کاملا حرفه‌ای و کارآزموده که قصد داشت با همکاری برخی عوامل نفوذی قطعات معیوب و تجهیز شده را برای به‌کارگیری در تولید موشک‌های پیشرفته در صنایع موشکی وزارت دفاع به چرخه تولید وارد کند در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(ع) در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع گرفتار و متلاشی شد. این مقام مسئول اظهار داشت: این شبکه با هدایت مستقیم سازمان موساد قصد داشت با فروش قطعه تجهیز شده، موشک‌های تولید شده را به ابزاری انفجاری برای ضربه زدن به خطوط صنعتی و کارکنان شاغل در این حوزه تبدیل کند.

او تصریح کرد، علی‌رغم برنامه بسیار پیچیده دشمن صهیونیستی، با عنایت پروردگار و تلاش بی‌وقفه سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع این اقدام دشمن صهیونیستی از همان ابتدا تحت رصد اطلاعاتی و عملیاتی قرار گرفت و با دستگیری عوامل آن به طور کامل خنثی گردید. فردی که پروژه خرابکاری موساد در وزارت دفاع را لو داد، فردی غیرنظامی و از شرکت‌های تهیه قطعات است. سردار رضا طلایی‌نیک سخنگوی وزارت دفاع نیز در تشریح خنثی‌‌سازی خرابکاری صنعتی موساد در صنایع موشکی، گفت: علت توطئه‌های گوناگون رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران قدرت بازدارندگی ما است که از صنعت دفاعی قدرت موشکی و سایر مولفه‌های اقتدار ما ناشی می‌شود.

سردار طلایی‌نیک در ادامه تصریح کرد:‌ ما از دو دهه قبل که پیشرفت‌های صنعت دفاعی را داشتیم و محصولات و برنامه‌های جدید در حال به ثمر نشستن بود، شناسایی شبکه‌های اخلالگر دشمن جزو ماموریت‌های حفاظت اطلاعات وزارت دفاع بود. وی افزود: ماموران حفاظت اطلاعات وزارت دفاع حدود ۹ سال قبل در سال ۱۳۹۳ متوجه می‌شوند که یک تمرکز اطلاعاتی توسط موساد روی برخی موضوعات از جمله همین قطعه کانکتور در داخل صنعت دفاعی وجود دارد. آنها موفق می‌شوند در سال ۹۵ علائم و اطلاعات اولیه را به دست بیاورند.

وی ادامه داد:‌ وقتی ما این قطعه (کانکتور) را در آن سال‌ها از طریق مسیر تامین، انتقال و خرید تامین می‌کردیم، دشمن کار شناسایی شبکه‌ها و شرکت‌هایی که این قطعه را به وزارت دفاع تحویل می‌دهند را آغاز می‌کند. البته این کار با واسطه‌هایی که اتفاق می‌افتد. دشمن شناسایی اولیه را انجام می‌دهد و به برخی از این عناصر نزدیک می‌شود که برخی از این عناصر را در شبکه نفوذ و جاسوسی خود در داخل و خارج کشور قرار می‌دهد. سخنگوی وزارت در تشریح سایر ابعاد و زوایا توطئه موساد علیه صنایع موشکی، عنوان کرد: آنها از طریق حضور در یک از کشورهای همسایه ما فردی را شناسایی می‌کنند که در سال‌های گذشته یعنی همان سال ۹۵ در فرآیند تامین این قطعه (کانکتور) نقش داشته است.

وی افزود: پس از شناسایی این فرد، وی را با خود مرتبط می‌کنند و از طریق این فرد به عناصری که هم در برخی کشورهای اروپایی و هم در برخی کشورهای آسیای شرقی با این شبکه تامین مرتبط بوده، متصل می‌شوند. البته اتصال آنها با عوامل داخل کشور از طریق چند واسطه انجام شده بود. سردار طلایی‌نیک در تشریح اهداف موساد از اجرای عملیات علیه صنایع موشکی، گفت: هدف موساد ایجاد اختلال، نقص و انفجار در زمان‌بندی‌های مشخص بوده تا پس از ورود این قطعه به سامانه‌های موشکی در این سامانه‌ها انفجار ایجاد کنند.

سخنگوی وزارت دفاع، بیان کرد: عوامل موساد در برخی از کانکتورها نه همه آنها یک مدار الکتریکی جا‌سازی کرده بودند تا بتواند ایجاد اختلال کند و انتقال به صورت طبیعی و طبق برنامه هدایت و کنترل در موشک انجام نشود. البته ایجاد اختلال به صورت زمان‌بندی شده برای انفجار هم در برنامه آنها بود تا کانکتور منفجر شود و سیستم از کار بیفتد. سردار طلایی‌نیک، گفت: همکاران من در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع چند موفقیت را در خلال این عملیات به‌دست آوردند. اولین موفقیت این بود که هنگام شناسایی عناصر اولیه به گونه‌ای رفتار شد که دشمن متوجه این موضوع نشود یعنی غافلگیری که می‌خواستند بر روی سامانه‌های دفاعی ما انجام دهند به صورت متقابل علیه خودشان ایجاد شد.

سخنگوی وزارت دفاع، با بیان اینکه یکی از افرادی که در ابتدا به صورت داوطلبانه به کشف این موضوع کمک کرد و مورد تقدیر وزارت دفاع نیز قرار گرفت فردی غیرنظامی بود که به عنوان رابط خرید فعالیت می‌کرد. وی تاکید کرد: نکته مهم این است کانکتورها قبل از اینکه وارد سامانه موشک شوند توسط حفاظت اطلاعات ما شناسایی و اصلاً وارد سامانه موشک نشدند. در این راستا، انبوهی از این کانکتورها توسط همکاران ما در بخش فنی و آزمایشگاه‌های فنی مورد به مورد بررسی شده و مواردی که داخل آنها این خرابکاری رخ داده بود، جدا‌سازی کردند و پس از باز‌سازی نسبت به استفاده از آنها اقدام کردند. 

سردار طلایی‌نیک به این مورد نیز ‌اشاره کرد که یکی ‌دیگر از فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در این حوزه صرف هزینه سنگین برای کاستن قیمت کانکتورهای مورد استفاده ما در بازار بود. وی افزود: برآیند این برنامه این است که ۹۰‌درصد سامانه‌ها و تسلیحات و تجهیزات بومی شده است. اما ۱۰ درصد باقی‌مانده یا به دلیل اینکه اقتصادی نیست یا قطعه‌ای است که به صورت عمومی در بازار وجود دارد هنوز توسط ما بومی ‌سازی نشده است. البته در سال‌های اخیر این رقم به کمتر از 10 درصد نیز رسیده است.

به گزارش فارس وی از همکاری سایر سرویس‌های جاسوسی با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی موساد خبرداد و گفت: سایر سرویس‌های جاسوسی به این علت که اعلام رسمی کمک به چنین موضوعاتی بار حقوقی برای آنها دارد به صورت پنهانی از سرویس جاسوسی آمریکا و برخی کشورها استفاده کردند. البته این موضوع در رصد کامل همکاران من قرار دارد. رژیم صهیونیستی علاوه‌بر اینکه از شکست این عملیات و ‌اشراف اطلاعاتی وزارت دفاع ایران در شوک است، از واکنش ایران نیز به وحشت افتاده است. /کیهان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا