گزارشی از اولین جشنواره فرهنگی و هنری سلاله

جشنواره‌های فرهنگی و هنری سلاله در اعتلای سطح فعالیت‌های مرتبط، ایجاد زمینه و بستری مطمئن برای رقابتی سالم و سازنده و ظهور و بروز استعدادها و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل فعالیت دارند. از سوی دیگر آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه در راستای تحقق قطب فرهنگی و تبدیل شدن به پایگاهی برای انواع خدمات و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و مذهبی، خصوصاً با شکل‌گیری مراکز افق، بیش از پیش به سمت ارتقاء و کیفی‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌ها حرکت می‌نمایند.
دوشنبه، 8 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارشی از اولین جشنواره فرهنگی و هنری سلاله

جشنواره سلاله ، ویژه فعالیت ها و دست آوردهای فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و مدیریتی بقاع متبرکه

جشنواره‌های فرهنگی و هنری سلاله در اعتلای سطح فعالیت‌های مرتبط، ایجاد زمینه و بستری مطمئن برای رقابتی سالم و سازنده و ظهور و بروز استعدادها و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل فعالیت دارند. از سوی دیگر آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه در راستای تحقق قطب فرهنگی و تبدیل شدن به پایگاهی برای انواع خدمات و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و مذهبی، خصوصاً با شکل‌گیری مراکز افق، بیش از پیش به سمت ارتقاء و کیفی‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌ها حرکت می‌نمایند.

در این راستا ارزیابی مستمر کیفیت برنامه‌ها و ایجاد تمهیداتی برای ارتقاء مستمر سطح کمی و کیفی آن بسیار ضروری می‌نماید و لازم است اقدامات مؤثری در این زمینه طرح‌ریزی و اجرا گردد. از این‌رو معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان در نظر دارد اولین دوره جشنواره فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و مدیریتی آستان مقدس بقاع متبرکه را با عنوان «جشنواره سراسری سلاله» با هدف معرفی، ارزیابی و ارتقاء فعالیت‌ها و خدمات این آستان‌های مبارک برگزار نماید؛ لذا شرایط و ضوابط و جزئیات جشنواره به شرح ذیل ابلاغ و از ادارات کل اوقاف و امور خیریه و هیئت امناء و مراکز افق بقاع متبرکه سراسر کشور انتظار می‌رود با مشارکت فعال در این حرکت نوپا به ثبات تقویت جشنواره و نهایتاً معرفی هرچه بهتر و بیشتر خدمات آستان‌های مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه به جامعه و مسئولین یاری رسانند.
 

برگزاری اولین جشنواره «سلاله» ویژه آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در تاریخ هفتم خرداد از برگزاری اولین جشنواره «سلاله» ویژه آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه نشست خبری اولین جشنواره سلاله با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه و نیز معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در روز یک شنبه 7 خرداد سال جاری در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار گردید.

در این نشست حجت الاسلام غلامرضا عادل  گفت: با توجه به اینکه بقاع متبرکه از ظرفیت های بالایی در حوزه های مختلف برخوردار می باشند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری بایستی بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شوند، در همین راستا مقرر گردید اولین جشنواره «سلاله » در چهار بخش «فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و مدیریتی »  در سه سطح از بقاع متبرکه برگزار گردد.

با توجه به حجم گسترده برنامه ها و تعداد گسترده بقاع متبرکه در سراسر کشور و همچنین ایجاد عدالت در برگزاری جشنواره، مقرر گردید آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه در سه سطح به رقابت بپردازند و هر سطح به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. حجت الاسلام عادل در ادامه افزود: جشنواره در دو مرحله مورد داوری و ارزیابی قرار خواهد گرفت که مرحله اول آن در استانها و مرحله دوم آن در دبیر خانه مرکزی که در ستاد سازمان مستقر می باشد، انجام خواهد شد.
 

در اولین دوره جشنواره سلاله بیش از 5000 اثر از سوی بقاع متبرکه به دبیرخانه جشنواره ارسال گردیده است

به گزارش دبیرخانه مرکزی جشنواره سلاله با پایان یافتن مهلت شرکت در جشنواره، تعداد آثار واصل شده به دبیرخانه جشنواره بالغ بر 5000 اثر می‌باشد. بنابراین گزارش، تعداد 1234 بقعه متبرکه در اولین دوره جشنواره شرکت نمودند که در مهلت تعیین شده موفق به ارسال  5800 اثر در رشته‌های مختلف شده‌اند. بیشترین تعداد آثار مربوط به بخش فعالیت‌های فرهنگی می‌باشدکه 46 درصد آثار را به خود اختصاص داده است.

برنامه‌های قرآنی، مدیریتی و اجتماعی به ترتیب با 23، 18 و 13 درصد رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. این آثار در دو مرحله‌ی استانی و ملی مورد داوری و ارزیابی هیئت‌های داوری قرار خواهند گرفت تا بهترین عملکرد بقاع متبرکه در حوزه‌های مختلف تعیین و انتخاب گردد. 
 

بقاع متبرکه راه یافته به داوری حضور مرحله استانی مشخص شدند

با پایان یافتن بخش اول داوری استانی جشنواره سلاله، 276 بقعه متبرکه‌ به مرحله داوری حضوری راه یافتند. به گزارش دبیرخانه جشنواره سلاله، پس از اتمام داوری آثار در بخش اول داوری استانی، 276 بقعه متبرکه شرایط لازم برای حضور در داوری بخش دوم مرحله استانی که عبارت است از داوری حضوری و جمعی را احراز نمودند. 

مطابق با آیین‌نامه داوری این دوره از جشنواره، پس از انجام داوری‌های فردی داوران محترم که به صورت آنلاین و از طریق پنل‌های داوری انجام گردید، امتیاز نهایی بقاع متبرکه در این بخش محاسبه و 30 درصد از بقاع متبرکه که بیشترین امتیاز را در این بخش کسب نمودند، به مرحله‌ی داوری حضور راه‌ یافتند. در مرحله‌ی داوری حضوری، آثار به صورت جمعی و با حضور همه‌ی اعضاء هیئت داوران استان مورد بررسی دقیق‌تر قرار خواهند گرفت. نتیجه‌ی نهایی داوری مرحله‌ی استانی ترکیبی از این دو بخش خواهد بود که نهایتاً تکلیف بقاع راه‌یافته به مرحله‌ی فینال را مشخص خواهد نمود.
 

اجرای نیات به سمت آستان مقدس امامزادگان سوق داده می شود

گزارشی از اولین جشنواره فرهنگی و هنری سلاله

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی: بقاع متبرکه بر اساس برنامه بودجه عمل خواهند کرد/اجرای نیات به سمت آستان مقدس امامزادگان سوق داده می شود. رئیس سازمان اوقاف با امور خیریه گفت: امسال سازمان اوقاف تصمیم دارد مجموعه بقاع را دارای طرح و برنامه کند و بقاع برنامه بودجه داشته باشند و بر این اساس عمل کنند.

حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آئین اختتامیه جشنواره سلاله به مقاومت مردم فلسطین اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم بدانیم کدام جبهه پیروز هستند اندکی تفکر به ما می گوید با وجود حمایت های دولت آمریکا از اسرائیل درست است صدمات زیاد بوده، اما با همه این حال، مردم فلسطین پیروز میدان هستند و راه حمله زمینی را بر دشمن بسته اند. هرچند تعداد زیادی شهید شدند اما مردم فلسطین این دفعه دست به کاری زدند که دشمن رو به اعمال وحشیانه آورده است.

وی اظهار کرد: استقامت امر مهمی است و استقامت مردم بی دفاع غزه برگرفته از فرهنگ ایثار و شهادت است. آنجا که رزمنده فلسطینی  می گویند بدانید این سرزمین، سرزمین پیامبر (ص) و اسلام و حضرت مهدی(عج) است و  کودک فلسطینی می گوید ما خدا را داریم و شما ندارید و یا کودکی که وصیت می کند، این معرفت نتیجه فرهنگ ایثار و شهادت است.

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به فرمایش رهبر کبیر انقلاب اسلامی که فرمودند: "ما با آپارتاید سر ستیز داریم" و رهبر معظم  انقلاب اسلامی که بارها اعلام کرده اند: "ما از هر کشوری که به مردم فلسطین کمک کند حمایت می کنیم" عنوان کرد: در سال گذشته بیش از سی کشور بهم ریختگی کشور ما را مدیریت می کردند و امروز می خواهند اسرائیل را حفظ کنند و نمی توانند.  

وی با بیان اینکه ولایت پذیری از خدا آغاز می شود و تا انبیا و اولیا ادامه دارد، گفت: بقاع متبرکه مکان‌های تعالی روح و تکامل انسانها از نطر معنوی هستند که مردم با آنها ارتباط برقرار می کنند. بیش از ۸ هزار بقعه متبرکه در سراسر کشور داریم که مردم دنبال حفظ این پلاک های معنوی هستند و سازمان اوقاف باید در این حوزه مدیریت بهینه داشته باشد به همین منظور در قانون آمده امنایی تعیین شوند که بقاع متبرکه توسط مردم اداره شوند.

رئیس سازمان اوقاف و آموز خیریه افزود: امسال سازمان اوقاف تصمیم دارد مجموعه بقاع را دارای طرح و برنامه کند و بقاع برنامه بودجه داشته باشند و بر این اساس عمل کنند. همچنین در حیطه فرهنگی و انجام مناسک و ادعیه باید به اوقات برگزار شود. خوشبختانه بقاع گزارش مطلوب در این زمینه داده اند.

وی عنوان کرد: برخی هیئت امنا درمورد کسری منابع صحبت می کنند با برنامه بودجه خاص اجرای نیات را به سمت بقاع می بریم و در دو سال گذشته برنامه قرآنی و کرسی تلاوت و جلسات تفسیر در بقاع برگزار شد. ظرفیت کالبدی که در حوزه بقاع در اوقاف موجود هست منحصر بفرد است و باید از این طرفیت بهره مند شویم. بقاع می توانند در حوزه های فرهنگی و اجتماعی کارکرد متنوع داشته باشند. باید برای بقاع برنامه ریزی شود مثلا دانش بنیان ها دعوت شوند و جشنواره برگزار کنند.

حجت الاسلام خاموشی گفت: قریب ۱۰۰ هئیت مذهبی در بقاع حضور دارند که بر رونق بقعه می افزایند و برنامه های ادعیه باید در بقاع متبرکه جاری و سازی باشد. برنامه قرآن مجلسی و استماع در نظر بگیریم از قاریان برتر دعوت شود هرچه این جلسات تقویت شود جریان قرآن و اهل بیت را تقویت کرده ایم. از فضای بقاع متبرکه برای برگزاری جلسات آموزش روخوانی و روانخوانی، تفسیر قرآن، بیان احکام شرعی، سخنرانی مذهبی اجتماعی و انقلابی استفاده شود.  بقاع متبرکه از نظر رسانه ای باید فعال شوند و علاوه بر قرآن کرسی آموزش صحیفه و نهج البلاغه در بقاع متبرکه برگزار شود. کسی که با دعای صحیفه همراه شود می تواند اوصاف خوب را در خود ایجاد کند. 

وی تصریح کرد: پیشنهاد بعد در مورد نسل جوان است اقدامات خوبی در امامزاده قاسم در حال شکل گیری است باید جوانان را جذب معارف اهل بیت(علیهم السلام) کنیم خانواده ها باید در برنامه ها شرکت کنند خوشبختانه افزایش درآمد بقاع را در سراسر کشور شاهد هستیم و این راه ادامه دارد و در برنامه های عمرانی شاهد پیشرفتهای خوبی بوده ایم.
 

برگزیدگان جشنواره سلاله تجلیل شدند/بالغ بر ۶ هزار اثر ارائه شد

گزارشی از اولین جشنواره فرهنگی و هنری سلاله

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در آئین اختتامیه جشنواره سلاله از شرکت ۱۲۶۰ بقعه متبرکه در این جشنواره خبر داد و گفت: در قالب برگزاری این جشنواره بالغ بر ۶ هزار اثر از سوی بقاع متبرکه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. آئین اختتامیه نخستین دوره جشنواره سلاله، امروز هشتم آبان با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، سیدعزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسئولان کشوری و لشکری و متولیان و خادمان بقاع متبرکه سراسر کشور در هتل ارم برگزار شد.

حجت الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم در خصوص برگزاری  جشنواره سلاله گفت: در کنار برنامه ریزی هایی که در حوزه بقاع متبرکه صورت می پذیرد، برای اولین بار موضوع جشنواره مطرح شد تا دست اندرکاران بقاع متبرکه دستاوردهای خود را به رقابت بگذارند، زیرا معتقدیم در این روش الگوسازی می شود و برکات مختلف دارد. 

وی اظهار کرد: از زمانی که رونمایی جشنواره سلاله در دهه کرامت انجام شد با توجه به‌ تراکم کاری و برگزاری برنامه های مختلف تلاش بسیار صورت گرفت و توجیهات انجام شد و ۱۲۶۰ امامزاده در این جشنواره شرکت کردند. این جشنواره در محورهای قرآنی فرهنگی و اجتماعی و عمرانی برگزار شد و جمعا ۲۰ موضوع در نظر گرفته شده بود که جزو اولویتهای اقدامات سازمان در زمینه  برگزاری نماز جماعت در بقاع، موضوعات قرآنی و عمرانی و غیره است.

حجت الاسلام عادل افزود: پس از اطلاع رسانی که صورت گرفت، بالغ بر ۶ هزار اثر ارائه شد. داوری ها در مرحله اول در سطح استان انجام شد و آثار ۱۵۰ بقعه متبرکه به مرحله کشوری رسید و امروز در اختتامیه این جشنواره از برگزیدگان تجلیل به عمل می آید. علاوه بر محورهایی که انتخاب شد در هر محور گزینه ابتکارات را در نظر گرفتیم که بتوانیم از این اقدامات ایده بگیریم و موضوع دیگر که رسما در نظر گرفته نشده بود، بحث رسانه بود اما عملا آن دسته از بقاع متبرکه موفق به کسب رتبه برتر شدند که توانسته بودند اقدامات خود را رسانه ای کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.