شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

«چه باید کرد؟» این مهم‌ترین پرسشی است که از عصر روز دوشنبه -که خبر شهادت سیدرضی موسوی رسانه‌ای شد- ذهن تحلیلگران سیاست‌خارجی و علاقه‌مندان به مسائل محور مقاومت را به خود مشغول کرده است. این پرسش و پاسخ‌های ذهنی مرتبط با آن، در ساعات ابتدایی منجر به بروز تنش‌های لفظی بین کارشناسان و حتی مشاوران حوزه سیاست‌خارجی نیز شد، اما با این حال سوال چه باید کرد؟
شنبه، 9 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

عروج خونین فرمانده ارشد محور مقاومت

آیت‌الله رئیسی با صدور پیامی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی قطعاً تاوان این جنایت را خواهد داد

در جریان حمله روز دوشنبه4 دیماه 1402 رژیم صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق، سردار سید رضی موسوی از فرماندهان ارشد سپاه در سوریه به شهادت رسید. در جریان حمله  رژیم صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق، سید رضی موسوی معروف به سیدرضی از مستشاران باسابقه سپاه در سوریه به شهادت رسید. سیدرضی از جمله قدیمی‌ترین مستشاران سپاه در سوریه و از همراهان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود.

عصر روز دوشنبه روابط‌عمومی کل سپاه با صدور  اطلاعیه ای اعلام کرد: به آگاهی ملت شریف و قهرمان ایران می‌رساند ساعاتی قبل در حمله موشکی جنایتکارانه رژیم جعلی و کودک کش صهیونیستی به دمشق «سردار سرتیپ پاسدار سید رضی موسوی» از مستشاران نظامی باسابقه سپاه در سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. وی از همرزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه بود. این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت این سردار عالیقدر به خانواده معظم ایشان و آحاد فرماندهان و رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی، تأکید کرد بی‌تردید رژیم غاصب و متوحش صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد پرداخت. بر اساس این اطلاعیه و در حالی که از تعداد شهدا و زخمی‌های احتمالی دیگر این حمله خبری منتشر نشده بود، تأکید شد: اطلاعات بیشتر متعاقباً به استحضار ملت عظیم‌الشأن ایران رسانده خواهد شد.

رئیس جمهور: قطعاً تاوان خواهند داد
شب گذشته همچنین رئیس جمهور با صدور پیامی در رابطه با شهادت فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، اظهار داشت: این سردار دلیر و شجاع که از همرزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود، در کسوت مستشاری محور مقاومت اسلامی در حراست از حرم اهل بیت در سوریه و در راه پاسداری از آرمان‌های والای اسلامی به شهادت نائل آمد و نامی ماندگار از خود برجا گذاشت.

آیت‌الله رئیسی در این پیام تأکید کرد: بی‌تردید این اقدام نشانه دیگری از سرخوردگی، عجز و ناتوانی رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه است و قطعاً تاوان این جنایت را خواهد داد. قالیباف رئیس مجلس نیز در پیامی تأکید کرد: این شهید والامقام به‌عنوان مستشار نظامی و در حین انجام وظیفه، در حمله موشکی جنایتکارانه مزدوران صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق به شهادت رسید و بی‌تردید رژیم‌ سفاک صهیونیستی تاوان سنگین این جنایت را پرداخت خواهد کرد.حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نیز در پیامی جداگانه شهادت فرمانده شهید نیروی قدس را تبریک و تسلیت گفت.
 
آماده‌باش ارتش صهیونیستی برای پاسخ احتمالی سپاه
با تأیید خبر شهادت سردار موسوی، رسانه عبری زبان جروزالم پست به نقل از مقامات صهیونیست نوشت که اسرائیل انتظار دارد در جبهه شمالی به شهادت مستشار سپاه پاسداران پاسخ داده شود. آکسیوس نیز به نقل از یک مقام اسرائیلی عنوان کرد: ارتش در حال آماده شدن برای پاسخ احتمالی ایران به کشته شدن مستشار سپاه پاسداران در سوریه است.

جزئیات شهادت سیدرضی از زبان سفیر ایران در سوریه
سفیر کشورمان در دمشق نیز در توضیح جزئیات این حادثه عنوان کرد: روز دوشنبه ساعت ۲ ایشان در سفارت بودند و در محل دفتر کارشان حضور داشتند و سپس بعد از ظهر به محل اقامت و منزلشان در محله زینبیه رفتند‌. حسین اکبری افزود: منزل ایشان ظاهراً با سه موشک رژیم صهیونیستی هدف قرار می‌گیرد و ساختمان تخریب می‌شود و پیکر این شهید نیز به حیاط پرتاب می‌شود. سفیر ایران در سوریه تصریح کرد: صهیونیست‌ها ضمن اینکه این جنایت را مرتکب شدند به حوزه امنیت کشور سوریه نیز تعدی کردند؛ زیرا که تأمین امنیت دیپلمات‌ها به عهده کشور میزبان است.
 
نقش نفوذی‌ها در ترور شهید سید رضی موسوی
سردار جعفر اسدی، همرزم شهید سید رضی موسوی نیز شب گذشته همزمان با انتشار خبر شهادت این فرمانده والامقام در ارتباط زنده با برنامه «به افق فلسطین» گفت: رژیم صهیونیستی، هفته گذشته نیز همین مکان را به گمان اینکه شهید سید رضی موسوی در آنجا حضور دارد هدف گرفته بود ولی او در آن مکان نبود؛ این بار اما به واسطه جاسوس‌هایی که داشتند، توانستند مکان دقیق حضورش را شناسایی کنند.

سردار اسدی افزود: ترور شهید سید رضی کار عاقلانه‌ای نبود ولی اسرائیل به وضعیتی رسیده که به هر دستاویزی چنگ می‌زند تا خودش را نجات دهد.حسین پلارک، رئیس ستاد پشتیبانی از جبهه مقاومت نیز در همین رابطه اعلام کرد: صهیونیست‌ها پیشتر دو بار به شهید سیدرضی موسوی سوءقصد کرده بودند. سید رضی آرزو می‌کرد در ایام شهادت حاج قاسم به شهادت برسد.
 
گزارش سال گذشته شبکه اسرائیلی از اهمیت شهید سید رضی
شبکه ۱۴ رژیم‌صهیونیستی نیز سال گذشته در گزارش تصویری، شهید سیدرضی را رابط ایران در سوریه و مدیر دفتر رابط بین دمشق و تهران معرفی کرده و اظهار داشت: او به عنوان مغز متفکر، جابه‌جایی تجهیزات به انبارهای مهمات در سوریه یا به حزب‌الله لبنان را در منطقه دمشق انجام می‌دهد؛ مغز متفکری که برای اسرائیل بسیار تهدید کننده است. خبرگزاری المیادین نیز در بازتاب این خبر نوشت: شهید رضی موسوی یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران بود.

خاطره شهید موسوی از حاج قاسم
روز گذشته هم‌زمان با انتشار خبر شهادت سردار سیدرضی موسوی بخشی از مستند 72 ساعت که خاطره گویی این شهید از سال‌های همرزمی‌اش با سردار شهید قاسم سلیمانی است، منتشر شد. او در این بخش از مستند به خاطره‌ای اشاره داشت که سردار سلیمانی در مسیر حرکت و در خودرو به مزاح به یکی از همرزمان می‌گوید: سید اکبر پیر شده‌ای باید شهید شوی؛ بعد از مدتی رو می‌کند به سید رضی هم می‌گوید: «تو هم پیر شدی! و باید شهید شوی.»
 
نتایج ترورهای قبلی چه بود؟
محمد ایمانی، روزنامه‌نگار نیز در مطلبی نوشت: «ترور سردار شهید سید رضی موسوی (رضوان‌الله تعالی علیه) در سوریه، سایه هیچ کابوسی را از سر رژیم صهیونیستی دور نمی‌کند؛ نه در جبهه غزه، نه در جبهه شمالی (حزب الله)و نه در دریای سرخ و باب المندب (انصار‌الله یمن)؛ اما جبهه مقاومت را مصمم‌تر می‌کند که بر ضربات کمرشکن خود به رژیم صهیونیستی و نیروهای امریکا بیفزاید. سند این مدعا آن است که ترور شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس و برخی سران مقاومت فلسطین و لبنان، نه تنها از گسترش ضربات مقاومت نکاست، بلکه امروز، اسرائیل و حامی امریکایی‌اش را با گردابی از چالش‌ها و ضربات نظامی- اقتصادی و امنیتی بی‌سابقه در طول هشت دهه گذشته مواجه کرده است.»

وی افزود: «بادی که امریکا و صهیونیست‌ها با ترور‌های قبلی کاشتند، به «طوفان الاقصی» انجامید و سونامی بزرگی را حد فاصل اقیانوس هند، دریای سرخ و دریای مدیترانه پدید آورده که تازه امواج آن در حال فراز آمدن است. رژیم صهیونیستی (و حامی امریکایی اش) دیر یا زود باید تاوان جنایت تازه خود را بپردازند و چنین مسئولیتی، حتی برای لحظه‌ای از چشم فرماندهان و رزمندگان محور‌های مقاومت دور نخواهد ماند.» /ایران
 

فیلم

 
.

.

نظر کاربران شبکه های اجتماعی

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها

شهادت سید رضی موسوی و واکنش ها
.

ایستاده با بازدارندگی هوشمندانه

ابهام در زمان و مکان پاسخ ایران در واکنش به ترور شهید سیدرضی موسوی کابوس صهیونیست‌ها
«چه باید کرد؟» این مهم‌ترین پرسشی است که از عصر روز دوشنبه -که خبر شهادت سیدرضی موسوی رسانه‌ای شد- ذهن تحلیلگران سیاست‌خارجی و علاقه‌مندان به مسائل محور مقاومت را به خود مشغول کرده است. این پرسش و پاسخ‌های ذهنی مرتبط با آن، در ساعات ابتدایی منجر به بروز تنش‌های لفظی بین کارشناسان و حتی مشاوران حوزه سیاست‌خارجی نیز شد، اما با این حال سوال چه باید کرد؟ بر زمین مانده و پاسخ قابل تاملی برای آن وجود ندارد. شاید سرراست‌ترین پاسخ به این سوال در دست گروهی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران باشد که غروب دوشنبه در برابر ساختمان شورای عالی امنیت ملی «تجمع» کردند و خواستار «انتقام» شهادت سیدرضی موسوی شده‌اند. اما آنها هم دقیق نمی‌دانند که این انتقام چگونه باید گرفته شود. در ایران عده‌ای خواهان پاسخ سریع به رژیم‌صهیونیستی هستند و عده‌ای نیز معتقدند این دامگه اسرائیل برای کشاندن ایران به جنگ و ناچار کردن سایر بازیگران از جمله آمریکا برای پشتیبانی از رژیم و پایان دادن به جنگ در غزه با انتقام گرفتن از سایر شاخه‌های محور مقاومت است. 

درک اینکه کدام دیدگاه درست و کدام یک نادرست است، کار چندان ساده‌ای نیست. در رد هر کدام از این دو دیدگاه، استدلال‌های قرص و محکمی وجود دارد، اما پیش از آن باید چند موضوع را درنظر داشت. اول اینکه رژیم‌صهیونیستی روز دوشنبه موثرترین و باسابقه‌ترین مستشار نظامی ایران را ترور کرد. در اهمیت او همین بس که برخی «سیدرضی» را «سلیمانی سوریه» می‌خواندند. پیش از سیدرضی، رژیم‌صهیونیستی در هفته دوم آذرماه، «محمدعلی عطایی‌شورچه» و «پناه تقی‌زاده» دو فرمانده دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در حومه دمشق به شهادت رساند. سه شهید در کمتر از یک‌ماه، موضوعی نیست که بتوان به‌سادگی از آن چشم‌پوشی کرد به‌ویژه اینکه یکی از این سه شهید، «سیدرضی موسوی» است. جدا از جایگاه این سه شهید، در طول جنگ سوریه و درگیری سنگین ایران، رژیم‌صهیونیستی هیچ‌گاه جسارت چنین ماجراجویی‌ای را علیه فرماندهان میدانی ایرانی نداشت، اما چه اتفاقی افتاده که آنها در یک‌ماه، سه ترور را عملیاتی می‌کنند؟

احتمالا پاسخ همه طرف‌هایی که درباره سطح و زمان پاسخ ایران به این ترور، اختلاف دیدگاه دارند، در یک نقطه مشترکند و آن گرفتاری رژیم‌صهیونیستی در باتلاق غزه است. تل‌آویو اگر‌چه در‌حال‌حاضر سخت‌ترین درگیری نظامی را با مقاومت اسلامی در غزه تجربه می‌کند اما معتقد است در غزه، در شمال و حتی در یمن، آنها در‌حال مبارزه با نیروهای نیابتی ایران هستند. ایران البته هیچ‌گاه شاخه‌های مقاومت را به‌عنوان نیروهای «نیابتی» خطاب قرار نداده و بر استقلال آنها در تصمیم‌گیری براساس منافع‌شان تاکید کرده ولی با این حال این را نیز پنهان نکرده است که از گروه‌ها و دولت‌های مقاومت حمایت می‌کند.

اسرائیل مقصر 7 اکتبر و هلاکت بیش از 1100 صهیونیستی و تمام روزهای سیاه پس از آن را تهران می‌داند. از نظر آنها تهران توانست تل‌آویو را به‌راحتی وارد نبردی کند که به گفته مقامات صهیونیستی بیش از 51 میلیارد دلار هزینه در ‌بر خواهد داشت. این هزینه مادی در کنار هزینه‌های غیرقابل جبران همچون مهاجرت معکوس بیش از 500 هزار صهیونیستی و آوارگی همین تعداد در شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی است. به این هزینه‌ها باید هزینه‌های افکار عمومی را نیز اضافه کرد.

برای دهه‌هایی صهیونیست‌ها با مظلوم‌نمایی و کمک امپراتوری رسانه‌ای، تصویری غیرواقعی از خود ساخته بودند، اما پس از 7 اکتبر، تمام این تصویرسازی فرو ریخت و افکار عمومی در برابر رژیم‌صهیونیستی صف‌آرایی کرد. با تمام این هزینه‌ها، جنگ به نقطه امیدوارکننده‌ای نرسیده و چند روز دیگر در‌حالی وارد چهارمین ماه می‌شود که جز تخریب خانه‌های غیرنظامیان، تل‌آویو دستاورد چندانی روی زمین نداشته است. خوشبینانه‌ترین تحلیل‌ها از این نبرد می‌گوید حدود 20 درصد از توان عملیاتی حماس از بین رفته است، اما این گروه همچنان قابلیت ضربه زدن به تل‌آویو با تسلیحات پیشرفته را دارد اما معتقد است که هنوز زمان آن نرسیده که از تسلیحات پیشرفته خود بهره‌برداری کند. آنها فعلا با راکت‌های «یاسین 105» صدها تانک و نفربر صهیونیستی را نابود کرده‌اند و بیش از چند صد نظامی را به هلاکت رسانده‌اند تا رژیم ناچار شود، دستور عقب‌نشینی تیپ گولانی، مهم‌ترین تیپ پیاده‌نظام خود را از غزه صادر کند.

این شکست اگر‌چه به‌پای اسرائیل نوشته شده اما نباید فراموش کرد که فرماندهی آن با ایالات‌متحده آمریکاست و جدا از هزاران تن تسلیحات ارسالی به اسرائیل، مقامات آمریکایی در کابینه رژیم نیز حضور پیدا کرده و دستوراتی را برای ادامه جنگ صادر می‌کنند. بنابراین به همان اندازه‌ای که تل‌آویو در این نبرد سرافکنده شده، واشنگتن نیز بی‌اعتبار شده است. به‌جز غزه، آمریکا در دریای سرخ نیز فاقد ابزارهای موثر برای ممانعت از تصمیم ارتش یمن در هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا به مقصد اسرائیل شده است. از همین رو آنها دست به تشکیل ائتلافی زده‌اند که برخی اعضای آن مخفیانه همکاری می‌کنند و برخی دیگر نیز از آن جدا شده‌اند و در قالب ناتو فعالیت می‌کنند. در جبهه شمال نیز خط و نشان کشیدن‌ها برای حزب‌الله و ارسال ناو نیز چندان موثر نیفتاد. 

تصویر باز از این میدان، به‌وضوح بیانگر ناکامی آمریکا و اسرائیل در نبرد است. در این نبرد -که پایانش ناپیداست- رژیم‌صهیونیستی و آمریکا هزینه سنگینی را متقبل شده‌اند و در‌عوض ایران و محور مقاومت، مورد توجه قرار گرفته‌اند. این را چندین درخواستی نشان می‌دهد که از سوی کشورهای اروپایی به تهران ارسال شده است. برای اروپا از آنچه تا به امروز «محور مقاومت» خوانده می‌شد، رفع ابهام شده است. آنها دریافته‌اند هر حمله به یکی از اعضای این محور، پای همه آنها را به میدان باز خواهد کرد. آنها پس از اکتبر 2023 با مدل یک «ناتوی منطقه‌ای» مواجه شده‌اند؛ ائتلافی که روی کاغذ ماده و قانونی ندارد اما وقتی پای عمل می‌رسد، به سرعت و با درایت، میان‌داری می‌کند. 

طبیعتا در برابر این صحنه، صهیونیست‌ها مشتاقانه آرزوی گسترش دامنه جنگ را در سر می‌پرورانند تا بلکه با ورود آمریکا و احیانا برخی متحدان (انگلیس، فرانسه و آلمان) پرونده مفتضحانه آنان در غزه بسته شود، اما آمریکایی‌ها درک روشنی از تبعات این ورود ندارند و نگران روزهای پس از ورود به ماجراجویی در منطقه هستند. با این حال آمریکایی‌ها نیز بدشان نمی‌آید یک تنش کنترل شده در منطقه را فعال کنند. در سه ماه گذشته بیش از صد‌بار پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه از سوی گروه‌های مقاومت در عراق مورد هدف قرار گرفته است. آمریکا در مقابل چند پایگاه‌ در عراق را هدف حملات خود قرار داده است، اما با این حال همچنان عملیات‌ها علیه مواضع آمریکا در عراق و سوریه ادامه دارد. 

ترور شهید سیدرضی موسوی، در مقیاس توانایی رژیم‌صهیونیستی آن هم در میانه جنگ فعلی نیست. اگرچه اسرائیل آرزو دارد با این اقدامات هرطور شده واکنش ایران را برانگیزاند و از این طریق محل درگیری‌ها را با کمک دیگر کشورها از فلسطین خارج کند، اما آنها در این باره تصمیم‌گیر اصلی نبودند. تل‌آویو در این جنایت پیمانکار پروژه‌ای بود که آمریکایی‌ها طراحی کرده بودند. اگر آنها چنین اختیاری داشتند و می‌خواستند پای ایران را به درگیری بکشانند، می‌توانستند محل یا مقری در سوریه را که در آن نیروهای ایرانی مستقر هستند هدف بگیرند تا تهران در اثر فشار افکار عمومی بابت شهادت چند 10 نفر از نیروهایش، وارد میدان شود اما آنها بدون تایید آمریکا امکان چنین کاری را نداشتند.

آن‌طور که محمدجعفر اسدی، فرمانده اسبق مستشاران ایرانی در سوریه به تسنیم گفته اسرائیل در هفته‌های گذشته نیز «یکی از مقرهایی را که سیدرضی به آنجا تردد داشت را هدف گرفته بود، اما سیدرضی در آنجا نبود.» ترور ناموفق سیدرضی درواقع هشدار آمریکایی‌ها به تهران در برابر ضرباتی بود که واشنگتن در هفته‌های اخیر در عراق و سوریه خورده بود.

اگرچه ترور مقامی در سطح سیدرضی برای صهیونیست‌ها ارزشمند است اما این ترور ذره‌ای تاثیر در رهایی تل‌آویو از باتلاقی که در آن گرفتار شده، نداشته و ندارد. شاید تنها امکان موجود واکنش ایران به این ترور و به‌تبع آن دخالت آمریکا در مواجهه با آن بود اما این امر بدون اطلاع و هماهنگی با آمریکا امکان‌پذیر نبوده و نیست. ایران اعلام کرده است که اسرائیل برای ترور سیدرضی موسوی «تاوان» خواهد داد، اما این تاوان قرار نیست بدون محاسبه انجام پذیرد.

بر همین اساس نیز در اطلاعیه سپاه پاسداران بر «زمان و مکان مناسب» تاکید شده است. ایران هیچ جزئیاتی در این باره منتشر نکرده و احتمالا نیز پس از گرفتن تاوان نیز به‌صورت عمومی آن را اعلام نخواهد کرد اما واشنگتن و تل‌آویو به‌خوبی این پاسخ را دریافت خواهند کرد. این پاسخ درحداقلی‌ترین حالت می‌بایست بازدارندگی ایران حتی در میانه جنگ‌ها را تقویت کند والا طولی نخواهد کشید که این اقدامات به یک رویه تبدیل خواهد شد. تنها تهران است که می‌تواند مسیر ماجراجویی را برای آمریکا و اسرائیل مسدود کند.

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت‌های شهید موسوی 
جنبش حماس ضمن تسلیت شهادت سردار سید رضی و محکومیت این جنایت، از حمایت‌های وی از مقاومت فلسطین قدردانی کرد. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شهادت سردار سید رضی‌موسوی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه را تسلیت گفت و آن را یک جنایت و تجاوز بزدلانه و نقض فاحش حاکمیت یک کشور عربی عنوان کرد.

به گزارش فارس، حماس با اشاره به اینکه این اقدام نشانگر زورگویی و جنایتکاری صهیونیست‌هاست، گفت: «اسرائیل همه قوانین و عرف‌های بین‌الملل را نقض کرده و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند. به همین دلیل باید منزوی شده و تروریسم آن نیز جرم‌انگاری شود.» مقاومت اسلامی فلسطین ضمن تسلیت شهادت سیدرضی به سپاه پاسداران، خانواده وی و ملت ایران، خاطرنشان کرد: «ما از نقش این شهید در حمایت از مقاومت فلسطین قدردانی کرده و تاکید می‌کنیم که جنایت دشمن صهیونیستی باعث نخواهد شد اراده ملت ما و امت اسلامی در هم شکند و شعله مقاومت خاموش شود.»

جنبش حزب‌الله لبنان هم شهادت سردار سید رضی‌موسوی از مستشاران نظامی باسابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه را تسلیت گفت و تاکید کرد، این جنایت به پرونده سایر جنایات صهیونیست‌ها اضافه می‌شود و این مساله، تجاوز آشکار و بی‌شرمانه به شمار می‌رود. حزب‌الله با اشاره به اینکه شهید موسوی، ازجمله حامیان حزب‌الله طی ده‌ها سال بوده است، شهادت این سردار را به حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، فرماندهی سپاه پاسداران، خانواده وی و عموم ملت ایران تسلیت گفت. /فرهیختگان
 

در راه قدس

سردار سیدرضی‌موسوی در حمله رژیم صهیونیستی به زینبیه دمشق شهید شد
حسین ارجلو: از آغاز جنگ سوریه و حضور مستشاری ایران در این کشور برای صیانت از ارکان مقاومت، رژیم صهیونیستی این حضور را همواره خطری برای ماهیت نامشروع خود به‌شمار می‌آورد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم بارها نسبت به خطر حضور مستشاری ایران در منطقه هشدار داده بود و این درحالی است که ایران به اذعان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در صف اول مقابله با تروریسم دست‌پرورده محور عبری-‌عربی-غربی قرار داشت. تل‌آویو در سال‌های اخیر، علاوه بر حملات مکرر به مواضع سوریه، اهداف ایرانی ازجمله محل استقرار نیروهای مستشاری را موشکباران و بمباران کرده بود که آخرین مورد آن، حمله به محل اقامت یکی از برجسته‌ترین نیروهای سپاه پاسداران در پایتخت سوریه بود. روز گذشته در جریان حمله موشکی رژیم صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق، سیدرضی موسوی، معروف به سیدرضی از مستشاران باسابقه سپاه در سوریه به شهادت رسید. به‌گفته حسین پلارک، رئیس ستاد پشتیبانی جبهه مقاومت، صهیونیست‌ها پیش‌تر 2بار به شهید سیدرضی موسوی سوءقصد کرده بودند و این در حالی است که سیدرضی همواره آرزو می‌کرد در ایام شهادت حاج‌قاسم به شهادت برسد.

روایت شبکه المیادین از نحوه شهادت شهید موسوی
خبرنگار شبکه خبری المیادین پیرامون این جنایت از دمشق گزارش داد که «دشمن با استفاده از 3موشک، سیدرضی را به شهادت رساند.» به گزارش این شبکه، شهید رضی موسوی در تمام مراحل پشتیبانی در جنگ سوریه شرکت کرده بود و در نبردهای صحرا و حومه دمشق نیز شرکت داشت و از افراد ثابت‌قدمی بود که حمله غرب حلب را دفع کرد. وی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پرونده سوریه بود. به‌گفته خبرنگار المیادین، شهید موسوی یکی از بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین فرماندهان نیروی قدس سپاه در سوریه و از همراهان سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود.

 سپاه پاسداران: اسرائیل تاوان این جنایت را خواهد داد
روابط‌عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای در این خصوص نوشت: به آگاهی ملت شریف و قهرمان ایران می‌رساند در حمله موشکی جنایتکارانه رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی به دمشق سردار سرتیپ پاسدار سیدرضی موسوی از مستشاران نظامی باسابقه سپاه در سوریه به درجه رفیع شهادت نایل آمد. وی از همرزمان سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه بود. با تبریک و تسلیت شهادت این سردار عالیقدر به خانواده معظم و آحاد فرماندهان و رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی، تأکید می‌شود بی‌تردید رژیم غاصب و متوحش صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد پرداخت. اطلاعات بیشتر متعاقبا به استحضار ملت عظیم‌الشأن ایران رسانده خواهد شد.

رئیسی: اقدام صهیونیست‌ها از عجز آنها حکایت دارد
رئیس‌جمهور در پیامی شهادت سردار سیدرضی موسوی را تسلیت گفت و نوشت: شهادت سردار سیدرضی موسوی در حمله موشکی رژیم جنایتکار صهیونیستی به دمشق را به ملت ایران و همرزمان ایشان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسلیت می‌گویم. این سردار دلیر و شجاع که از همرزمان سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود، در کسوت مستشاری محور مقاومت اسلامی در حراست از حرم اهل‌بیت در سوریه و در راه پاسداری از آرمان‌های والای اسلامی به شهادت نایل آمد و نامی ماندگار از خود برجا گذاشت. بی‌تردید این اقدام نشانه دیگری از سرخوردگی، عجز و ناتوانی رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه است و قطعا تاوان این جنایت را خواهد داد.

رئیس مجلس: شهید موسوی در عرصه‌های راهبردی خستگی‌ناپذیر بود
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به شهادت این سردار بزرگ واکنش نشان داد و در پیامی نوشت: بار دیگر یکی از فرزندان ایران و یاران خدوم ملت، فرمانده دلاور و سردار سرافراز مدافع حرم سیدرضی موسوی به کاروان شهیدان پیوست. سردار رشید و فرمانده ارشد سپاه، شهید سیدرضی موسوی، مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه و از همرزمان سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود که در سال‌های طولانی‌ و عرصه‌های راهبردی، در دفاع از آرمان‌های اسلام، انقلاب و حریم اهل‌بیت‌‌(علیهم‌السلام) مجاهدتی سلحشورانه و خستگی‌ناپذیر داشت. این شهید والامقام به‌عنوان مستشار نظامی و حین انجام وظیفه، در حمله موشکی جنایتکارانه مزدوران صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق به شهادت رسید و بی‌تردید رژیم‌ سفاک صهیونیستی تاوان سنگین این جنایت را پرداخت خواهد کرد.

جزئیات شهادت سیدرضی از زبان سفیر ایران در سوریه
حسین اکبری، سفیر ایران در سوریه درخصوص جزئیات شهادت شهید موسوی گفت: دیروز ساعت2 ایشان در سفارت بودند و در محل دفتر کارشان حضور داشتند و سپس بعدازظهر به محل اقامت و منزلشان در محله زینبیه رفتند‌. با توجه به اینکه همسر این شهید معلم هستند در آن ساعت در منزل حضور نداشتند و در ساعت ۴:۲۰ بعدازظهر، منزل ایشان ظاهرا با 3موشک رژیم صهیونیستی هدف قرار می‌گیرد، ساختمان تخریب می‌شود و پیکر این شهید به حیاط پرتاب می‌شود. سفیر ایران در سوریه افزود: ایشان دیپلمات و رایزن دوم در سفارت بودند که گذرنامه دیپلماتیک و اقامت دیپلماتیک در اینجا داشتند و درواقع براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی۱۹۶۱ و کنوانسیون۱۹۷۳ این‌ حمله به‌عنوان جنایت از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده است. صهیونیست‌ها ضمن اینکه این جنایت را مرتکب شده‌اند به حوزه امنیت کشور سوریه نیز تعدی کرده‌اند زیرا که تامین امنیت دیپلمات‌ها به‌عهده کشور میزبان است.

هراس اسرائیل از انتقام ترور شهید سیدرضی
روزنامه جروزالم‌پست در نخستین واکنش به جنایت اخیر در زینبیه دمشق به نقل از مقامات تل‌آویو نوشت: اسرائیل انتظار دارد در جبهه شمالی به کشته شدن مستشار سپاه پاسداران پاسخ داده شود. وب‌سایت خبری-تحلیلی آمریکایی آکسیوس نیز در خبری مشابه به نقل از یک مقام صهیونیستی اعلام کرد: ارتش در حال آماده‌شدن برای پاسخ احتمالی ایران به کشته شدن مستشار سپاه پاسداران در سوریه است. این در حالی است که شبکه۱۴ اسرائیل در ۴جولای۲۰۲۲ گزارشی درباره شهید سیدرضی موسوی پخش و او را یکی از اهداف ترور رژیم صهیونیستی معرفی کرد. در بخش‌هایی از این گزارش آمده بود که: «سیدرضی مدیر دفتر رابط بین دمشق و تهران است. او به‌عنوان مغز متفکر، جابه‌جایی تجهیزات به انبارهای مهمات در سوریه یا به حزب‌الله لبنان را در منطقه دمشق انجام می‌دهد. کسانی که انتقال سلاح به سوریه و لبنان را برنامه‌ریزی می‌کنند در واحد۱۰۹ سپاه پاسداران هستند، مغز متفکری که برای اسرائیل بسیار تهدید‌کننده است.»

خاطره شهید موسوی در مستند 72ساعت
شهید موسوی در بخشی از مستند 72ساعت که روایتی از روزها و ساعت‌های منتهی به شهادت سردار سلیمانی است، خاطراتی از حاج‌قاسم را روایت کرده است. در بخشی از این مستند، این شهید والامقام به‌خاطر می‌آورد که «یک مقدار از راه را که آمدیم، سردار سلیمانی مرتب سؤال می‌پرسیدند که چه زمانی خواهیم رسید؟ گفتم حاج‌آقا اول می‌رسیم شهر و بعد به فلان جا می‌رویم. یک مدتی که گذشت با سیداکبر درباره کار ما صحبت می‌کردند و می‌گفتند ما پیر شدیم و باید شهید شویم...

یک مقدار جلوتر آمدیم گفتند که آقای ابوالباقر هم پیر شده و باید شهید شوید... دوباره جلوتر رفتیم و گفتند که سیدرضی تو هم پیر شدی و  باید شهید شوی، گفتم آقا خدا از زبانت بشنود.» شهید موسوی در همین مستند، ماجرای پیدا شدن یادداشت معروف سردار سلیمانی را با بغض تعریف کرد؛ یادداشتی که سردار دل‌ها چند ساعت قبل از شهادتش روی یک تکه کاغذ نوشته بودند: «خدایا مرا پاکیزه بپذیر» و نشان می‌داد که حاج‌قاسم از شهادتش اطلاع داشتند. /همشهری


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی