فرار ناوگان دریایی آمریکا از سواحل یمن!

پس از حمله بزدلانه جنگنده‌های آمریکایی به قایق‌های گشت ساحلی یمن و شهادت ۱۰ رزمنده‌ نیروی دریایی این کشور همانگونه که پیش از این هم گفتیم ناوگان دریایی آمریکا از ترس و وحشت پاسخ ارتش یمن شناورهای خود را از محدوده آب‌های این کشور خارج کرده و هیچ تحرک جدی در باب المندب و دریای سرخ ندارد.
سه‌شنبه، 19 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : کریم جعفری
موارد بیشتر برای شما
فرار ناوگان دریایی آمریکا از سواحل یمن!
پس از حمله بزدلانه جنگنده‌های آمریکایی به قایق‌های گشت ساحلی یمن و شهادت ۱۰ رزمنده‌ نیروی دریایی این کشور همانگونه که پیش از این هم گفتیم ناوگان دریایی آمریکا از ترس و وحشت پاسخ ارتش یمن شناورهای خود را از محدوده آب‌های این کشور خارج کرده و هیچ تحرک جدی در باب المندب و دریای سرخ ندارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده حتی در طول این دوره زمانی آمریکایی‌ها یک پهپاد یا موشک یمنی‌ها را هم رهگیری و سرنگون نکردند و به جز یک قایق انتحاری که آمریکایی‌ها مدعی هستند قصد هدف قرار دادن یک شناور آنها را داشت، از گشتی‌های سبک برای رفت و آمد در این منطقه و آن هم دور از سواحل یمن استفاده می‌کنند.

با این حال فشار بر آمریکا در این مورد بسیار زیاد است و اینکه با وجود تهدیدات بسیار زیاد طرف آمریکایی نتوانسته امنیت در این منطقه را به زعم خودش برقرار کند و مانع از حمله به کشتی‌های حامل کالا به سمت سرزمین‌های اشغالی گردد کاخ سفید را به این نتیجه رسانده که برخورد قهری و نظامی با یمنی‌ها نتیجه‌ای ۱۰۰ معکوس داشته و باعث افزایش خطرات و آسیب ناوگان نظامی و حتی ناوگان اقتصادی این کشور می‌گردد. از همین رو وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه سفر کرده تا شاید بتواند راهی برای این موضوع پیدا کند، هرچند شرط یمنی‌ها پابرجاست و طرف آمریکایی نمی‌تواند این شرط را عملیاتی کند و آن هم پایان جنگ و تجاوز علیه غزه و وارد شدن کمک‌های غذایی و دارویی به این منطقه است. 

فراری شدن ناوگان دریایی آمریکا از سواحل یمن باعث شده تا کشورهای مختلف به تمسخر آمریکا روی بیاورند که بعد از آن بلوف‌های پیاپی امروز قادر به مقابله نظامی با یمنی‌ها نیست. تسلط کامل یمنی‌ها بر باب المندب و دریای سرخ و در اختیار داشتن تسلیحات و تجهیزات مناسب و همچنین جغرافیایی پیچیده این کشور هرگونه جنگ و درگیری را از پیش شکست خورده اعلام می‌کند. چه اینکه حمله محور‌ غربی در حمله محور‌ عربی و مزدورانشان به بندر الحدیده وظیفه پوشش هوایی این جنگ را بر عهده داشتند اما شکست خوردند و امروز نه امارات و نه سعودی تمایلی برای جنگ مجدد با یمنی‌ها ندارند و آمریکا خود نیز جرأت این کار را ندارد. با این حال وزیر خارجه آمریکا امیدوار است با سفر به تل آویو در مورد کاهش حملات به غزه گفتگو کند تا شاید  این موضوع بهانه‌ای باشد که یمنی‌ها از محاصره دریایی این رژیم دست بردارند.

تلاش‌ها و رایزنی‌های آمریکا برای قانع کردن یمنی‌ها جهت توقف حملاتشان به کشتی‌های حامل کالا به سمت سرزمین‌های اشغالی فلسطین در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های غربی همگام و همراه با مقامات این کشورها در حال برجسته کردن این حملات و اعلام ضرر این اقدامات برای کشتیرانی جهانی هستند و مدام در این مورد آمارهایی را منتشر می‌کنند که هیچ کدام صحت ندارد. اینکه شرکت‌های بزرگ غربی تحت فشار آمریکا و انگلیس حاضر نشده‌اند از این مسیر دریایی عبور کنند فقط به منافع خودشان ضرر زدند چرا که بر اساس آمار منتشر شده توسط ترافیک دریایی وزارت راه یمن در ماه گذشته میلادی حدود ۱۵۰۰ کشتی از باب المندب و دریای سرخ به سلامت عبور کردند در این مدت فقط ۱۵ کشتی هدف قرار گرفتند.

از طرف دیگر مقامات مصری که آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی انتظار داشتند نسبت به حملات ارتش یمن به کشتی‌های حامل کالا به سمت بنادر فلسطین اشغالی واکنش نشان داده و به نوعی در ائتلاف دریایی آنها مشارکت کند، بارها اعلام کرد که این حملات و این اقدامات تاثیری بر عبور از کانال سوئز نداشته و این شریان اقتصادی مصر مانند همیشه سرگرم فعالیت‌های روزانه خود است. این موضع‌گیری و انتشار این حقایق بیش از پیش مشخص کرده که هدف اول و آخر ارتش یمن از چنین اقداماتی صرفاً فشار بر رژیم صهیونیستی است و کشورهایی که نمی‌خواهند در دشمنی و حملات این رژیم علیه مردم مظلوم غزه مشارکت داشته باشند، مشکلی در دریانوردی در دریای سرخ و باب المندب نخواهند داشت. این موارد و مسائل به ما می‌گوید که نگرانی آمریکا و انگلیس از یک موضوع و مسئله دیگر است و به همین دلیل در تماس‌های متعددی که انگلیسی‌ها به نیابت از رژیم صهیونیستی با مقامات یمنی به واسطه طرف عمانی داشته‌اند پیشنهادات وسوسه انگیز متعددی به آنها شده که همه این پیشنهادات توسط رهبری و دولت یمن رد شده است.

نگرانی عمده غرب از آینده اقدامات ارتش یمن است، چرا که یمنی‌ها به عنوان بخشی از محور مقاومت و متحد واقعی ایران نشان دادند که قدرت بستن باب المندب و جلوگیری از عبور کشتی‌ها از دریای سرخ را دارند و این مسئله می‌تواند حتی به ناوگان نظامی آمریکا و ناتو هم سرایت کند و عمده نگرانی آنها از همین بابت است. این مسئله که آمریکا پس از چند دهه حضور در دریاها سال‌هاست در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان توسط ایران محدود شده و حالا هم در خلیج عدن، باب المندب و دریای سرخ ابتکار عمل و قدرت عکس‌العمل را از دست داده و نمی‌تواند آنگونه که از یک ابر قدرت انتظار می‌رود واکنش نشان دهد به شدت عصبانی است. درست است که در هر جنگ احتمالی در آینده ناوگان دریایی آمریکا و اروپا می‌توانند از دماغه امید نیک برای رسیدن به اقیانوس هند و خلیج فارس استفاده کنند اما عبور از این منطقه یعنی تاخیر در همه موارد و این یعنی قطعی بودن هر شکستی در جنگ احتمالی با ایران. 

اما روز شنبه جلسه مهمی در بندر الحدیده با حضور مهدی مشهد رئیس دولت نجات ملی یمن و تمام فرماندهان نظامی این کشور از جمله وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترک ارتش، فرماندهان نیروی هوایی، دریایی، زمینی، گارد ساحلی، وزیر کشور و... برگزار شد. مهدی المشاط که فرمانده کل نیروهای مسلح یمن را هم بر عهده دارد در این جلسه با لباس نظامی حاضر شد و در سخنانی که ۱۷ دقیقه به طول انجامید نکات و موارد بسیار مهم و حیاتی را اعلام کرد. رئیس دولت اجرایی من با حتمی و بدون بازگشت دانستن پاسخ به جنایت ارتش آمریکا در حق نظامیان این کشور تنها راه عدم پاسخگویی را تحویل عوامل مشارکت کننده در شهادت این ۱۰ نفر توسط دولت آمریکا برای محاکمه در یمن دانست و با صراحت تمام یادآور شد که در غیر این صورت آمریکا باید منتظر پاسخ سنگین و بی‌سابقه نیروهای مسلح یمن باشد.

این موضع‌گیری توسط رئیس دولت اجرایی یمن و درخواست از آمریکا برای تحویل قاتلان و بانیان شهادت رزمندگان گارد ساحلی این کشور تحقیر همه جانبه آمریکا است چه اینکه اگر آمریکا آنها را تحویل ندهد به صورت حتمی و ۱۰۰ درصد شناورهایش هدف قرار خواهند گرفت و در روز روشن همه دنیا شاهد کشته شدن نظامیان آمریکایی و انهدام کشتی‌های آن‌ها توسط یمنی‌ها خواهند بود و اگر آنها بخواهند به این عملیات بازدارنده یمنی‌ها پاسخ بگویند، دوباره یمنی‌ها هم دست به موشک و پهپاد خواهند شد و در ادامه با مین‌ریزی گسترده دریای سرخ عملاً این دریا را برای تمام عبور و مرورها خطرناک خواهند کرد. این جنگ و درگیری با توجه به تهدید مستقیم رئیس دولت اجرایی و رهبر یمن مبنی بر اینکه هر کسی در جنگ و حمله به یمن مشارکت داشته باشد هیچ وقت اجازه استفاده از دریای سرخ را نخود داشت باعث شده تا همه طرف‌ها در حساب و کتاب خود دقت بیشتری کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.