معرفی انواع دستگاه میوه خشک کن

در پی استفاده از این تجهیزات، اکثر مواد مغذی و ویتامین‌های میوه‌ها حفظ می‌شود، با این مقاله همراه باشید تا بیشتر آشنا شوید.
دوشنبه، 9 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
معرفی انواع دستگاه میوه خشک کن
به‌لطف به‌کارگیری انواع دستگاه میوه خشک کن، می‌توان از میوه‌های خشک‌شده در فصول مختلف سال استفاده کرد؛ به‌عنوان مثال بسیاری از افراد علاقه دارند که از لذت چشیدن میوه‌های تابستانی در فصول سرد سال بهره ببرند.

این امر با خشک‌سازی میوه‌ها توسط تجهیزات میوه خشک کن و مقاوم کردن آن‌ها در برابر رطوبت برای نگهداری‌های طولانی‌مدت، قابل تحقق است. بایستی بدانید که این دستگاه‌های خاص، میوه‌ها را در معرض گرمای زیادی قرار می‌دهند و آب درون آن‌ها را خشک می‌کنند.

بر همین اساس، میوه‌های فرآوری شده دچار پوسیدگی نمی‌شوند و امکان رشد میکروب نیز در آن‌ها از بین می‌رود تا بتوان میوه‌های خشک‌شده مختص هر فصل را با نگهداری مناسب، در فصول دیگر سال نیز مورد استفاده قرار داد.

مکانیزم کارکرد دستگاه میوه خشک کن

تجهیزات میوه خشک کن خانگی و صنعتی با حرارت‌دهی به میوه‌ها و سبزیجات، آب درون این میوه‌ها را خشک می‌کنند. لازم به‌ذکر است که به دلیل تشکیل میوه‌ها و سبزیجات از 5 تا 95% آب، آن‌ها دارای رطوبت بوده و پس از مدتی، دچار پوسیدگی می‌شوند؛ همچنین وجود این آب‌ها در لایه‌های میانی میوه‌ها، شرایط رشد میکروب‌ها و عوامل فساد و تجزیه را در آن‌ها مستعد می‌کند. این در حالی است که با القای گرما از طرف دستگاه‌های میوه خشک کن، آب‌های موجود درون بافت میوه‌ها تبخیر خواهند شد.

بایستی اشاره داشت که در پی استفاده از این تجهیزات، اکثر مواد مغذی و ویتامین‌های میوه‌ها حفظ می‌شود؛ در حقیقت میزان گرمادهی، به‌گونه‌ای خواهد بود که فقط آب‌های موجود در بافت‌های میوه‌ها خشک شوند. به‌طور کلی برخلاف دستگاه روغن گیری و دستگاه تقطیر که به نوعی عصاره‌گیر انواع دانه‌های روغنی و گیاهان هستند، تجهیزات میوه خشک کن به فشرده‌سازی و خشک کردن میوه‌ها و فراهم آوردن شرایط استفاده از آن‌ها در فصول مختلف می‌پردازند.

انواع دستگاه میوه خشک کن صنعتی

تجهیزات میوه خشک کن، در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. این‌گونه دستگاه‌های محبوب را می‌توان در قالب پارامترهای متنوع زیر، دسته‌بندی کرد:

منبع تغذیه: این تجهیزات در انواع مختلف گازی، برقی و دوگانه‌سوز (گازی-برقی) ساخته می‌شوند.

توان کارکردی: بر اساس توان کارکردی، دستگاه‌های خشک کن میوه در قالب سه مدل مختلف خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی، امکان دسته‌بندی دارند.

جهت گرمادهی: بر مبنای جهت گرمادهی به میوه‌ها، این سیستم‌ها دارای دو نوع مختلف جریان عمودی و جریان افقی هستند.

ظرفیت: تجهیزات میوه خشک کن در انواع ظرفیت‌ 10، 15، 20، 25، 30، 40، 45، 50، 60، 70، 80، 95، 110، 135، 150، 150، 180، 300، 450، 600، 750، 900 کیلوگرمی و حتی بیشتر طراحی و تولید خواهند شد.


در ادامه به بررسی برخی از مدل‌های فوق خواهیم پرداخت.

سیستم‌های جریان افقی

عمده دستگاه‌های میوه خشک کن موجود در بازارهای صنعتی کشور، از نوع جریان افقی هستند. بایستی بدانید که طراحی دستگاه میوه خشک کن جریان افقی، به‌گونه‌ای است که منبع حرارت در پشت دستگاه قرار دارد و به سبب تنوع گسترده سایزبندی، خشک‌سازی عالی میوه‌ها و عملکرد عالی در برابر کلیه میوه‌ها و سبزیجات، با قیمت بیشتری در مقایسه با مدل‌های جریان عمودی عرضه می‌شوند.

ساختار درونی این تجهیزات، به‌صورت طبقاتی و به حالت کشویی طراحی شده است؛ ضمن این‌که بسته به درخواست مشتریان، امکان ساخت آن‌ها در سایزها و ظرفیت‌های مختلفی وجود دارد.

 
معرفی انواع دستگاه میوه خشک کن
 

میوه خشک کن‌های جریان عمودی

اشغال کمتر فضا و قیمت اقتصادی‌تر، موجب محبوبیت انواع تجهیزات میوه خشک کن جریان عمودی شده است. ساختار کلی این مدل‌ها نیز از نوع طبقاتی بوده و منبع حرارت برای خشک کردن میوه‌ها، در کف این‌گونه تجهیزات قرار دارد.

غالبا به‌دلیل گرمایش از کف و دسترسی کمتر گرما به سینی‌های طبقات بالاتر، این مدل‌ها کارکرد صنعتی نداشته و بیشتر در خانه‌ها به‌کار گرفته می‌شوند. ابعاد کوچک‌تر این دستگاه‌ها نیز در استفاده از آن‌ها برای فضای خانگی، بی‌تأثیر نبوده است.

مزایای تجهیزات میوه خشک کن صنعتی

همانند مدل‌های مختلف دستگاه روغن گیری، این‌گونه تجهیزات نیز در مدل‌های صنعتی قابلیت طراحی و تولید دارند. با استفاده از انواع دستگاه میوه خشک کن صنعتی، کاربران می‌توانند به تولید انبوه میوه‌های خشک و فروش آن‌ها اقدام کنند؛ بنابراین با به‌کارگیری صحیح این سیستم‌ها و انجام یک بسته‌بندی مناسب، افراد می‌توانند کسب‌و‌کار جالب توجهی را برای خود راه بیاندازند.

بایستی بدانید که تجهیزات میوه خشک کن صنعتی، قابلیت کار برای ساعات طولانی را دارند و به خوبی آب میوه‌ها را می‌گیرند؛ ضمنا سیستم‌های صنعتی همواره با حرارت‌دهی یکنواخت و به اندازه، مانع حذف اکثر مواد مغذی و ویتامین‌های میوه‌ها و سبزیجات می‌شوند.

طی پروسه القای گرما توسط مدل‌های صنعتی، آب درون بافت‌ها در قالب قطره‌های کوچک از میوه‌ها خارج می‌شود و توسط مجرای خاص دستگاه، دفع خواهد شد. لازم به‌ذکر است که دپوی میوه‌های خشک شده نیز برای کاربران راحت‌تر خواهد بود؛ زیرا در پی استفاده از میوه خشک کن‌های صنعتی و با خارج سازی مایع درونی میوه‌ها، اندازه و وزن محصولات خشک شده کاهش می‌یابد.

به‌خصوص اگر بخواهید از انواع مرکبات مختص فصول پاییز و زمستان، در فصل تابستان نیز استفاده کنید، این تجهیزات بسیار کارآمد خواهند بود. نکته ویژه دیگر، این است که علاوه‌بر قابلیت فشرده‌سازی میوه‌ها و سبزیجات، با به‌کارگیری این سیستم‌ها می‌توان حتی حبوبات را نیز خشک کرد.

 
معرفی انواع دستگاه میوه خشک کن

خرید انواع تجهیزات صنعتی از برترین تأمین‌کنندگان

فروشگاه اینترنتی آتلانتیس، با در اختیار داشتن کارشناسان توانا، اخذ انواع مجوزهای لازم و ای‌نماد و کسب تجارب ارزنده، امروزه به تأمین انواع تجهیزات صنعتی نظیر دستگاه‌های: آبگیر سانتریفیوژ، اسلایسر، ارده گیری، خمیرگیر، دستگاه روغن گیری، آبگیری صنعتی، آبمیوه گیر صنعتی، آسیاب، پوست کن، دستگاه تقطیر، سبزی خردکن، کره‌گیر، تجهیزات میوه خشک کن خانگی و صنعتی، وان‌های شستشو، هسته‌گیر و ... می‌پردازد.

به‌خاطر داشته باشید که مجموعه معتبر آتلانتیس، تولیدکننده به‌شمار نمی‌رود؛ اما به‌عنوان یک تأمین‌کننده دست اول، بهترین قیمت‌های ممکن را برای تجهیزات صنعتی ارائه می‌دهد. جهت دریافت مشاوره‌های فنی و کسب اطلاع از شرایط خرید، می‌توانید با کارشناسان زبده این مجموعه تماس بگیرید.

تلفن تماس: 02191307596.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.