ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

شرکت «کوروش کمپانی» که با ادعای فروش آیفون ۲۰ میلیونی نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته بود، این روزها تعطیل شده و مالک این شرکت متواری است؛ موضوعی که پلیس نیز آن را تایید کرده و در پی یافتن این فرد و احقاق حقوق مالباختگان است.
شنبه، 28 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

مالک «کوروش کمپانی» متواری شد

شرکت «کوروش کمپانی» که با ادعای فروش آیفون ۲۰ میلیونی نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته بود، این روزها تعطیل شده و مالک این شرکت متواری است؛ موضوعی که پلیس نیز آن را تایید کرده و در پی یافتن این فرد و احقاق حقوق مالباختگان است. ایرنا نوشت: شرکت کوروش کمپانی که در حوزه فروش موبایل فعالیت داشت، مدعی بود که گوشی موبایل آیفون را که بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود را از طریق حذف واسطه ها به قیمت ۲۰ میلیون تومان به دست مصرف کننده می‌رساند و در این رابطه در ماههای گذشته نیز تبلیغات گسترده ای را در فضای مجازی کلید زد.

این شرکت که در غرب تهران فعالیت داشت، برای جلب اعتماد مردم از چهره های مشهور و صاحب نام ورزشی و هنری نیز برای تبلیغات خود استفاده می‌کرد و تا حدودی موفق شد اعتماد شهروندان را جلب کند. همان زمان برخی ناظران بازار هشدار دادند که فروش موبایل آن هم نصف قیمت بازار این شائبه را ایجاد می‌کند که شرکت مذکور روش «شرکت های پانزی» را در پیش گرفته است. روش این شرکت ها اینگونه است که با یک سرمایه گسترده فعالیت خود را شکل می دهند و با دریافت پول از مردم، به وعده های قبلی خود ترتیب اثر می دهند و این روش را تا آنجایی ادامه می دهند که با کمبود ورود سرمایه از سوی مردم مواجه شوند.

در حقیقت در این روش سود کار از محل فعالیت اقتصادی به دست نمی آید بلکه پول مردم دست به دست می شود؛ مدیران کوروش کمپانی نیز همین روش را در پیش گرفته و پس از دریافت پول از مردم به آنها وعده می دادند که یک ماه دیگر گوشی خود را دریافت می کنند و حتی قراردادهای خود را طوری تنظیم کرده بودند که در صورت تاخیر در تحویل کالا، اتهامی متوجه آنان نباشد. پیگیری‌ها  نشان می دهد که این شرکت در ماههای گذشته نتوانسته بود از عهده تعهدات خود برآید و به همین دلیل برخی از کسانی که اقدام به پیش خرید موبایل از این شرکت کرده بودند، در یکی از کلانتری های غرب تهران اقدام به طرح شکایت کرده بودند.

هرچند این شرکت تبلیغات گسترده ای را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داشت اما از آنجا که دارای دفتر فیزیکی بود، پرونده آن در پلیس امنیت اقتصادی پیگیری می شود. پس از پلمب شدن دفتر این شرکت در پی شکایت شهروندان، به تازگی در فضای مجازی فیلمی با موضوع متواری شدن مدیر اصلی این شرکت مطرح شده است که یک منبع آگاه در فراجا در گفت‌وگو با ایرنا این موضوع را تایید و اعلام کرد که پیگیری ها برای دستگیری وی در دستور کار است ضمن آنکه اقدامات کارآگاهی از اطرافیان و نزدیکان این فرد برای کسب اطلاعات بیشتر و احقاق حقوق مالباختگان در دست اقدام است.

وی از تشکیل پرونده شکایت از این شرکت در یکی از کلانتری های غرب تهران خبر داد و گفت:‌ از آنجا که این شرکت دارای دفتر فیزیکی و فروش حضوری بوده، پرونده آن در پلیس امنیت اقتصادی پیگیری می شود. این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه پلیس با جدیت پرونده های مرتبط به کلاهبرداری از مردم را پیگیری می کند و در هفته های اخیر نیز تعدادی از این افراد از طریق پلیس اینترپل به کشور بازگردانده شدند، تاکید کرد که پرونده کوروش کمپانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و به جد به دنبال دستگیری فرد اصلی و همدستانش هستیم. /خبرآنلاین
 

فیلم

.
.
از حسن ریوندی تا احمد ایراندوست؛ سلبریتی هایی که کوروش کمپانی را تبلیغ می کردند
.
.
محسن افشانی قبل و بعد
.
.
توضیحات سید جواد هاشمی در مورد کوروش کمپانی
.
.
تجمع مال باختگان در مقابل کوروش کمپانی برای شکایت از این شرکت
.
.
امیرحسین شریفیان مالک کوروش کمپانی که هم اکنون فراری است در استوری اینستاگرامی ادعای عجیبی مطرح کرد!!!
.
.
 بریده‌ی پربازدید از فیلم برادران لیلا درپی خبرساز شدن کوروش کمپانی

تصاویر

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران
.
استوری پیج کوروش کمپانی!
.
ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران
.
عذرخواهی الهام حمیدی
.
ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

نظر کاربران فضای مجازی

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران
.

کلاهبرداری بزرگ با حضور سلبریتی ها

به گزارش ایسنا، موضوع کلاه‌برداری های اینترنتی و شرکت هایی که با دادن وعده هایی رنگارنگ به مشتریان پس از مدتی با به جیب زدن سودی کلان بدون آن که کسی پاسخگوی مردم باشند عرصه را ترک کرده و شمار زیادی از فریب خوردگان را راهی مراجع قضایی می کند، داستان تازه ای نیست و تقریبا هرازگاهی نام یکی از این شرکت ها بر سر زبان ها می افتد. این شرکت ها با توسل به شیوه کلاهبرداری پانزی و با دادن وعده های عجیب و شیرین جملات انگیزشی درباره قانون جذب نمایش زندگی لاکچری و دعوت از چهره های معروفی چون خواننده ها بازیگران یا فوتبالیست ها تلاش میکنند به مشتری اثبات کنند که قابل اطمینان هستند و مصرف کننده می تواند با آسودگی خریدی زیر قیمت داشته باشد.

یکی از همین شرکت ها کوروش کمپانی است که به تازگی ماجرای کلاهبرداری و قرار مالک آن خبر داغ رسانه ها شده است و تقریبا هیچ کانال و رسانه ای نیست که در آن خبری از این موضوع مشاهده نکنید. این شرکت مدعی بود گوشی موبایل آیفون را که بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در بازار داد و ستد میشود را از طریق حذف واسطه ها به قیمت ۲۰ میلیون تومان به دست مصرف کننده می رساند و دلیل خود را حذف واسطه ها اعلام میکرد مدیران این شرکت پس از دریافت پول از مردم به آنها وعده می دادند که یک ماه دیگر گوشی خود را دریافت می کنند و حتی قراردادهای خود را طوری تنظیم کرده بودند که در صورت تاخیر در تحویل کالا اتهامی متوجه آنان نباشد. اما به تازگی خیلی از خریداران متوجه شدند که این رویا فروشی سرابی بیش نبوده و خبری از گوشی محبوب ۲۰ میلیونی نیست!

چرا کوروش کمپانی؟

اگر شما هم پای ثابت فضای مجازی و کانال های تلگرامی باشید. قطعا اخبار و تصاویر مربوط به درآمد و سود کلان این کمپانی از تجارت گوشی های زیر قیمت شرکت اپل را دیده اید به عنوان مثال در یکی از این کانال ها با انتشار تصویری نوشته شده «اگر براتون سواله کوروش کمپانی طی ۱۰ ماه چقدر سرمایه از مردم جذب کرد پاسخ یک دو با دوازده تا صفر جلوشه به تومان.»
 
البته آن طور که ایرنا نوشته همان زمان برخی ناظران بازار هشدار دادند که فروش موبایل آن هم نصف قیمت بازار این شائبه را ایجاد می کند که شرکت مذکور روش شرکت های پانزی را در پیش گرفته است به این صورت که با یک سرمایه گسترده فعالیت خود را شکل می دهند و با دریافت پول از مردم به وعده های قبلی خود ترتیب اثر می دهند و این روش را تا آنجایی ادامه می دهند که با کمبود ورود سرمایه از سوی مردم مواجه شوند. حالا این سوال پیش می آید که چرا به رغم هشدارها این کمپانی تا این حد توانسته بین مردم نفوذ داشته و اعتماد مشتریان را جلب کند؟ پاسخ به این سوال در گروی تبلیغات این شرکت است. تبلیغات همواره یکی از مؤثرترین ابزارها برای فروش بوده و بسیاری از تولید کنندگان از معروف‌ترین برندهای جهانی تا کوچکترین کمپانی ها از این ابزار برای بالا بردن فروش خود غفلت نمی کنند.
 
اما نحوه تبلیغات و ابزار آن همواره نقشی بسزا در جلب مشتری برای شرکت ها داشته است کوروش کمپانی از آن دست شرکت ها است که به خوبی با تبلیغات و چون و چند آن آشنا بوده و با ادعایی که تا حد زیادی دور از ذهن است توانسته تعداد زیادی مشتری را جلب کند این شرکت در اقدامی زیرکانه با استفاده از چهره های مشهور دنیای واقعی و مجازی از بازیگران و ورزشکاران گرفته تا سلبریتی ها و بلاگرها تلاش کرد به مشتریانش بقبولاند که شرکتی معتبر و قابل اطمینان است و می‌ توانند به تصاویر افراد معروفی که برای خرید آیفون ۱۳ به این کمپانی سرزده و اتفاقی هم عکسی را به یادگاری گرفته اند رجوع و تصمیم گیری کنند. حالا اما چند روزی است که مشخص شده این شرکت بدهکار مردم شده و خبری از مالک آن نیست آنچه بیش از همه مورد توجه واقع شده انتشار هم‌زمان لیست بلندبالایی از افراد مشهوری است که برای این شرکت تبلیغ کرده بودند.
 
در پی انتشار این لیست در فضای مجازی فشارهای زیادی بر این افراد وارد آمده و برخی از آنها به این ماجرا واکنش نشان داده اند این واکنش ها از عذرخواهی و ابراز تاسف تا حتی طلبکاری و شانه خالی کردن متفاوت است به عنوان مثال یکی از بازیگران گفته که او هم فریب خورده و پیگیر ماجرا است و در طرف دیگر بازیگر دیگری با بیان این که به من ربطی ندارد شانه از ماجرا خالی می کند و این وسط تنها مردمی مانده اند که با ترسیم رویای خرید گوشی حالا باید جای آیفون پرونده به دست پله های کلانتری و مراجع قضایی را به امید استرداد پول‌شان بالا و پایین کنند. چه باید کرد؟
 
قطعا کوروش کمپانی آخرین دست از این شرکت های پانزی طور نیست. گرچه شرکتها و کمپانی های معتبری هم در فضای مجازی و واقعی هستند که خوش‌نام بوده و واقعا به وعده های‌شان عمل می کنند اما آنچه به نظر منطقی است این است که علاوه بر مسئولیت مراجع مسئول و پلیس فتا در نظارت بر محتوای فضاهای مجازی خود مردم هم باید پیش از هر چیز با بالابردن آگاهی خود از قوانین خرید مراقب باشند فریب تبلیغات این چنینی و حضور فلان چهره و شخصیت را نخورند تا طعمه کلاهبردارها نشوند. در کنار این چهره های معروف و مشهور نیز باید مراقب محبوبیت خود به عنوان سرمایه ای ارزشمند بوده و پیش از آن که هر تبلیغی را بپذیرند احتیاط و توجه کنند که هر گفته ای از سوی آنها به مثابه مهر تاییدی بر ادعای شرکت ها است و مهمتر از آن بازی با اعتماد مردمی است که سال ها طرفدار آنها بوده و به واسطه همین مردم به محبوبیت و شهرت رسیده اند.
 
ورود پلیس به پرونده «کوروش کمپانی رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از ورود این پلیس به پرونده  کوروش کمپانی خبر داد.» به گزارش ایسنا سردار حسین رحیمی با اشاره به اینکه در پی تبلیغات خارج از ضوابط و پایین‌تر از قیمت بازار شرکتی با عنوان «کوروش کمپانی» برای فروش گوشی تلفن همراه مراتب در دستور کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار داده شد، افزود: با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که اعضای این شرکت با تبلیغات گسترده و سوءاستفاده از برخی چهره های شناخته شده (سلبریتی ها با تبلیغ فروش گوشی تلفن همراه به قیمت پایین با دریافت مبالغی با وعده تحویل ۴۵ روزه اقدام به ثبت نام از شهروندان کرده‌اند.
 
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به اینکه متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده است، عنوان کرد با اقدامات صورت گرفته یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب میباشند و با هماهنگی دستگاه قضایی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شد.
 
رحیمی با اشاره به اینکه متأسفانه در جریان فعالیت این شرکت کرده اند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد، بیان داشت افرادی که اقدام به ثبت نام گوشی از این شرکت کرده اند با به برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت  همراه داشتن مدارک و مستندات خود به منظور تشکیل پرونده و انجام اقدامات بعدی پلیس امنیت اقتصادی فراجا واقع در ابتدای مرزداران مراجعه کنند. رحیمی افزود راه اندازی پلیس امنیت اقتصاد دیجیتال به ما این امکان را می دهد که با رصدهای صورت گرفته مانع از فعالیت مجرمان در این حوزه شویم. /ابتکار
 

توضیحات پلیس درباره پرونده «کوروش کمپانی»/ تکلیف سلبریتی‌هایی که برایشان تبلیغ کرده‌اند چه می‌شود؟

سردار حسین رحیمی افزود: با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که اعضای این شرکت با تبلیغات گسترده و سوءاستفاده از برخی چهره های شناخته شده (سلبریتی‌ها) با تبلیغ فروش گوشی تلفن همراه به قیمت پایین با دریافت مبالغی با وعده تحویل ۴۵ روزه اقدام به ثبت نام از شهروندان کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین،سردار حسین رحیمی با اشاره به اینکه در پی تبلیغات خارج از ضوابط و پایین تر از قیمت بازار شرکتی با عنوان «کوروش کمپانی» برای فروش گوشی تلفن همراه، مراتب در دستور کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار داده شد، افزود: با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که اعضای این شرکت با تبلیغات گسترده و سوءاستفاده از برخی چهره های شناخته شده (سلبریتی‌ها) با تبلیغ فروش گوشی تلفن همراه به قیمت پایین با دریافت مبالغی با وعده تحویل ۴۵ روزه اقدام به ثبت نام از شهروندان کرده اند.

ایسنا در خبری نوشت: رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به اینکه متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده است، عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب می باشند و با هماهنگی دستگاه قضایی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شد.

رحیمی با اشاره به اینکه متاسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کرده اند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد، بیان داشت: افرادی که اقدام به ثبت نام گوشی از این شرکت کرده اند با به همراه داشتن مدارک و مستندات خود به منظور تشکیل پرونده و انجام اقدامات بعدی پلیس امنیت اقتصادی فراجا واقع در ابتدای مرزداران مراجعه کنند. رحیمی افزود: راه اندازی پلیس امنیت اقتصاد دیجیتال به ما این امکان را می دهد که با رصدهای صورت گرفته مانع از فعالیت مجرمان در این حوزه شویم.

 

ماجرای کوروش کمپانی؛ مردم کجا و چطور شکایت کنند؟

ماجرای شرکت «کوروش کمپانی» و نظر کاربران
.
همه کسانی که تبلیغات کرده‌اند، در این ماجرا مسئولیت حقوقی دارند. یک حقوق‌دان می‌گوید: «واقعیت این است که همه کسانی که تبلیغات کرده‌اند، در این ماجرا مسئولیت حقوقی دارند. مسئولیت حقوقی یعنی می‌شود به‌طرفیت آنها هم دادخواست داد و یک راه آن است که می‌توان سلبریتی‌ها یا صداوسیما را به‌علت وارد کردن ضرر و زیان و بابت مسئولیت مدنی، تعقیب حقوقی کرد.»

ماجرای اخیر فروش آیفون توسط شرکت کوروش به قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های جهانی و بسته‌شدن ناگهانی دفتر این شرکت و متواری‌شدن مدیرعامل آن، ابعاد وسیعی پیدا کرده است. یک حقوقدان درباره ماجرای کوروش کمپانی معتقد است این پرونده، کلاهبرداری نیست و نمی‌شود یقه موبایل‌فروش فراری را به‌عنوان متهم گرفت. امید سلیمی بنی می‌گوید ظاهرا مردم باید دادخواست حقوقی بدهند و موبایل یا پول‌شان را فروشنده بخواهند که آن‌هم معلوم نیست چه زمانی به‌دست‌شان می‌رسد. او معتقد است سلبریتی‌ها و تبلیغات‌کنندگانی که باعث ضرر و زیان به‌مردم و خریداران شده‌اند را هم می‌شود به‌دادگاه کشید و از آن‌ها خسارت گرفت.


مشروح گفتگوی ما را با این دکتری تخصصی حقوق می‌خوانید:

در ماجرای کوروش کمپانی، مردم زیادی دچار مشکل شدند و ظاهرا پولشان از بین رفته، مال باختگان موبایل کوروش حق‌شان را چطور باید پس بگیرند؟
قطعا مال باختگان محترم اول باید یقه کسی یا شرکتی را بگیرند که پول به‌حسابش ریخته‌اند. حالا چطور بگیرند؟ چه نوع شکایتی طرح کنند؟ ادعای حقوقی مطرح کنند یا سراغ مسیر کیفری بروند؟ به‌اعتقاد من با توجه به‌رویه‌ای که از قوه قضاییه سراغ داریم، ماجرای تعقیب کیفری مدیرعامل شرکت کوروش منتفی است. ظاهرا او با خریداران قراردادی دارد و پولی گرفته تا ظرف چند روز یا چند ماه کالایی (موبایل آیفون) را به‌خریداران تحویل بدهد. اینطور که از شواهد برمی آید، به‌برخی از افراد هم گوشی تلفن را داده است و به‌تعهد خود عمل کرده. آیا می‌شود اگر هر فروشنده‌ای به‌تعهد خود عمل نکرد، بگوییم او کلاهبردار است؟ قطعا خیر.

چطور نمی‌توانیم او را کلاهبردار بدانیم؟
جرم کلاهبرداری دو رکن دارد، رکن اول مانور متقلبانه به‌قصد بردن مال مردم است و رکن دوم، بردن مال دیگران است. جرم کلاهبرداری تفاوت عمده با سایر جرایم مالی دارد و آن این است که بردن مال، با رضایت مالباخته همراه است و مثلا مانند سرقت نیست که مال را بدون رضایت مالباخته از او بربایند، بلکه بزه‌دیده، با دست خود و با رضایت تمام، چون تحت تاثیر مانور متقلبانه کلاهبردار قرار گرفته، مالش را بهر امیدی به‌او می‌دهد و بعد می‌بیند که مال را خورده‌اند. در ماجرای موبایل کوروش، یک فرد یا شرکت، پول‌هایی را از عده زیادی گرفته و تعهد کرده مالی را به‌آن بدهد. بعد هم به‌برخی جنس تعهد شده اش را تحویل داده و به‌عده زیادی نداده.

از آنجایی که طبق اصول حقوقی، باید قوانین را به‌نفع متهم تفسیر کرد و تا می‌شود دایره مصادیق جرم را تنگ گرفت، به‌نظر می‌رسد عمل او، «عدم انجام تعهد» باشد و نه آنکه مانور متقلبانه کرده است. عدم انجام تعهد هم موضوعی حقوقی است و کیفری نیست. لذا اگر بخواهیم منصفانه و حقوقی به‌ماجرا نگاه کنیم، تعقیب کیفری صاحب شرکت به‌اتهام کلاهبرداری، خلاف اصول حقوقی است. می‌ماند موضوع شکایت حقوقی از او و تقدیم دادخواست‌هایی مانند الزام به‌ایفای تعهد یا الزام به‌تحویل مبیع (جنس خریداری شده) و نظایر آن که بحث خود را دارد.

چطور می‌گویید موبایل کوروش کلاهبردار نیست؟ این همه آدم شاکی هستند. چرا بردن مال این تعداد از مردم کلاهبرداری نیست؟
چون به‌نظر می‌رسد وجود عنصر «مانور متقلبانه» در عملکرد این شرکت، مورد تردید باشد و زمانی که ما در رکن جرم، تردید کنیم باید طبق اصول حقوقی باید قانون را به‌نفع متهم، تفسیر مضیق کنیم، یعنی دایره مصداق «مانور متقلبانه» را محدود کنیم.

مگر انتشار آگهی‌های دروغ و سوءاستفاده از سلبریتی‌ها «مانور متقلبانه» نیست؟
مانور متقلبانه، عملیاتی است که باعث گمراهی بزه دیده شود. سوال اینجاست آیا می‌توان انتشار آگهی این شرکت با حضور چهره های معروف را مانور متقلبانه دانست؟ در حقیقت سه معیار درباره تبلیغات خلاف واقع در قوانین ما به‌خصوص در لایحه حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و دستورالعمل های مربوط به‌آن وجود دارد. اولین معیار، «تدلیس» در تبلیغات است. تدلیس همان فریب است و متوجه سفارش دهنده آگهی است.

دومین معیار، غلط بودن تبلیغات است. یعنی اطلاعات نادرستی در تبلیغات وجود داشته باشد و سومین معیار، گمراه کننده بودن آگهی است. این معیار، به‌مصرف کننده مربوط است. یعنی خریداران ممکن است با آگهی غیرواقعی گمراه شوند و ظاهرا این معیار تبلیغات شرکت موبایل کوروش مشمول این معیار است. یعنی لازم نیست ببینیم تعمدی برای فریب یا اطلاعات اشتباهی در تبلیغات بوده یا نبوده، بلکه همین که خریداران گمراه شوند، تبلیغات غیرواقعی انجام شده است.

واقعیت این است که قوانین پیش گفته ترکیبی از دو معیار اول و دوم یعنی تدلیس و اطلاعات غلط را معیار مانور متقلبانه می‌داند. در این ماجرا، تدلیس وجود ندارد، یعنی کمپانی کوروش موبایل، گفته من موبایل را کمتر از قیمت آن می‌فروشم و ظاهرا در موارد متعددی، موبایل‌هایی را که فروخته، تحویل داده است. بعد هم اطلاعات گمراه کننده‌ای وجود ندارد. کمپانی کوروش موبایل می‌گوید «آیفون می‌فروشم» این که نتوانسته جنسی را که تعهد کرده تحویل بدهد، بحث حقوقی است ولی این کمپانی که فی المثل خودرو نمی فروخته یا آپارتمان و کامپیوتر نمی فروخته، بلکه موبایل می‌فروخته.

البته اگر هیچ موبایلی نفروخته بود و به‌هیچ خریداری، هیچ موبایلی را کمتر از نرخ معمول نداده بود، می‌شد گفت مانور متقلبانه وجود داشته ولی چون ما اصول «تفسیر به‌نفع متهم» و «تفسیر مضیق قوانین کیفری» را داریم، حتی اگر به‌یک خریدار، موبایل معهود را تحویل داده باشد، مانور متقلبانه منتفی است. رویه دادسراهای ما هم چنین نظری دارد. در پرونده مشابهی، بازپرس در رای «منع تعقیب» نوشته است متهم کالایی را برای فروش آگهی کرده و خریدار بدون تحقیق، برای خرید آن پول داده، عدم انجام تعهدات مندرج در آگهی، مصداق «مانور متقلبانه» نیست و ماجرا را باید حقوقی دنبال کنند.

درباره سلبریتی‌ها چطور؟ مالباختگان می‌توانند شکایت کنند؟
وقتی شما متهم ردیف یک را نمی‌توانید تعقیب کیفری کنید، پرونده‌ای وجود ندارد که از همدستان یا تبلیغات‌کنندگان او به‌عنوان معاونت در جرم کلاهبرداری از طریق حضور در مانور متقلبانه (تبلیغات) شکایت کیفری کنید.

پس مردم چطور به‌پول‌شان برسند؟
به‌نظر می‌رسد راه نهایی، شکایت حقوقی است. بسته به‌قراردادی که مردم با این شرکت دارند، باید از دادگاه بخواهند شرکت مجبور شود به‌تعهداتش عمل کند. اگر فروشنده تعهد کرده موبایل خاصی را به‌قیمت مشخصی به‌خریداران بدهد، باید از او بخواهند تعهدش را انجام دهد یا جنس را تحویل دهد. اگر مشخص شود فروشنده توانایی دادن جنس خریداری شده را ندارد، خریداران می‌توانند ابطال معامله و مطالبه وجه پرداختی‌شان را از دادگاه بخواهند که با توجه به‌گستردگی پرونده و از دسترس خارج شدن مدیران شرکت، احتمالا این ماجرا بسیار طولانی خواهد شد. اینطور بگویم که پول رفته و دادگاه حقوقی هم با پیچیدگی‌های بسیاری در پرونده به‌حکم نهایی و اجرای آن خواهد رسید و به‌نظر می‌رسد طبق روال معمول به‌این زودی، پول به‌دست کسی نرسد.

نقش سلبریتی‌ها و صداوسیما و شبکه های اجتماعی که مردم را در این مشکل‌انداخته‌اند، چه می‌شود؟
در شبکه X خواندم فردی در این ماجرا، تمام دارایی نقد خود را داده به‌این امید که شب عید ۲۰۰ درصد سود کند. این که دولت تصویب می‌کند آیفون نباید وارد شود و باعث می‌شود فضا غیرشفاف و زیان آور باشد هم می‌گذرم که بحث مفصلی است. از این که مرجعیت چهره های معروف هم مخدوش شده و دیگر کسی برای حرف آنها اهمیت قائل نمی شود هم عبور می‌کنیم. ولی واقعیت این است که همه کسانی که تبلیغات کرده‌اند، در این ماجرا مسئولیت حقوقی دارند. مسئولیت حقوقی یعنی می‌شود به‌طرفیت آنها هم دادخواست داد و یک راه آن است که می‌توان سلبریتی‌ها یا صداوسیما را به‌علت وارد کردن ضرر و زیان و بابت مسئولیت مدنی، تعقیب حقوقی کرد.

همچنین باید گفت در کشور ما نظام حقوقی ویژه‌ای برای تبلیغات کالا و خدمات وجود دارد که مجلد پیوسته قوانین و مقررات مربوطه را در زمان معاونت آقای حسین انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حدود ۲۰۰ صفحه منتشر کرد. درباره برخی محصولات و کالاها نظیر کالاهای پزشکی و بهداشتی، پیش فروش ساختمان، فلزیاب و تبلیغات انتخاباتی، قوانین و مقررات خاصی داریم که محدودیت‌هایی را برای تبلیغات ایجاد کرده است. بماند که رسانه‌های جریان غیراصلی خبر، شبکه های اجتماعی برخط و پیام‌رسان‌های موبایلی کوچکترین اعتنایی به‌این مقررات نمی‌کنند. مثلا برخی از این مقررات می‌گوید تبلیغات در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، کاملا تابع قوانین و مقرراتی هستند که به‌صورت عمومی درباره تبلیغات وجود دارد. این قوانین و مقررات عمومی درباره تبلیغات در صداوسیما، فضای مجازی، روزنامه‌ها و سایر رسانه‌ها تصویب شده‌اند که آنها هم بعضا کمتر رعایت می‌شود.

مثلا در ماده۷ دستورالعمل فعالیت تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی مصوب ۱۳۹۷ مقررات کیفری زیرپاگذاشتن قواعد قانونی تبلیغات آمده است، ولی شما انتظار دارید وقتی شبکه‌ها و پیام‌رسان‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام، ایکس و واتساپ فیلتر شده است، این قوانین رعایت شود؟ وقتی شبکه اجتماعی فیلتر می‌شود، از حوزه نظارت قانونی خارج می‌شود و وقتی از حوزه نظارت قانون خارج شد، می‌توان گفت هر فعالیت تبلیغاتی در آن مجرمانه است. پس شما چند میلیون مجرم و متهم دارید که از این شبکه‌ها با تبلیغات خود به‌صورت حلال اما غیرقانونی، ارتزاق می‌کنند و عملا می‌گویید همه آنها متهم و مجرم هستند، یعنی با این سیاستگذاری و فیلترینگ گسترده، قانون را بی اثر کرده اید.

فی المثل بند ۹ از دستورالعمل نحوه استفاده از تصاویر هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات مصوبه جلسه ۷۵ کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور می‌گوید: مسئولیت رعایت حقوق مادی و معنوی در تبلیغات... و پاسخگویی به‌هرگونه ادعای اشخاص حقیقی یا حقوقی طرف قرارداد با هر یک از چهره‌ها به‌عهده خودشان است. مجموع این قوانین می‌گوید هر کسی یا چهره‌ای در شبکه های اجتماعی برای این موضوع تبلیغ کرده هم می‌تواند طرف دادخواست حقوقی قرار بگیرد.

بعضا مشاهده می‌کنیم صداوسیما در تبلیغات خود، خدمات موسسات مالی یا کالاهایی را تبلیغ کرده که بعدا برای مردم دردسرساز شده و پول مردم را خورده‌اند. آیا این سازمان مسئولیتی درباره ضرر و زیان مردم دارد؟ می‌شود از صداوسیما شکایت کرد؟
بله، طبق قانون مسئولیت مدنی در صورتی که تبلیغات یا اقدام هر رسانه یا سازمان مانند صداوسیما به‌کسی ضرر و زیان قابل اثبات وارد کند، می‌توان به‌طرفیت او دادخواست حقوقی داد و جبران ضرر و زیان وارده را مطالبه کرد. نکته اینجاست که صداوسیما قوانین خاصی درباره تبلیغات دارد. شورای بازرگانی آگهی‌های صداوسیما مقرره‌ای دارد که بسیار مفصل است و مانند قانون اساسی، «اصول» برای آن نوشته‌اند. اصول ۸۸ گانه این مقرره بسیار سختگیرانه است و البته آن هم رعایت نمی شود. مثلا در اصل ۸ این مقررات آمده باید استدلالها و مستندات لازم درباره ادعای ارائه شده در آگهی به‌صداوسیما داده شود.

یا ۱۱ این مقررات آمده آگهی نباید به‌هیچ وجه متضمن فریب باشد. در اصل ۳۲ این مقررات آمده که باید آگهی‌هایی که با مضمون اعلام پیش فروش کالا است، باید مدارک لازم و مجوز مراجع ذی صلاح را داشته باشد یا در بندهای «ج و و» این مقررات آمده تولیدکننده و سفارش دهنده آگهی مسئول پرداخت خسارات معترضان حقیقی و حقوقی نسبت به‌محتوای آگهی هستند. یا مقررات دیگر می‌گوید اصلا تبلیغات کالای خارجی ممنوع است. حسب ظاهر گوشی آیفون کالای خارجی است و نباید تبلیغ می‌شده، حالا شده است و مردم ضرر دیده‌اند، پس از باب «مسئولیت مدنی» می‌توان بخشی از ضرر و زیان را از افراد یا سازمانی که تبلیغات را پخش کرده مطالبه کرد.
 

بازداشت پدر مدیرعامل شرکت

به گزارش همشهری آنلاین، یک منبع آگاه در فراجا در خصوص آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی گفت: متهم اصلی پرونده قبل از شکایت مالباختگان متواری شده بود. اگرچه این فرد متواری شده اما پدر متهم که همدست وی بوده، دستگیر و روانه زندان شده است. این منبع آگاه می‌گوید تلاش برای دستگیری متهم ادامه دارد.
 

خشم و حیرت مالباختگان

ا.شیری، یکی از کسانیست که در جریان این کلاه‌برداری اقدام به خرید فاکتور کرده است. او که حالا با دفتر تخلیه‌شده کوروش کمپانی مواجه شده است، درباره وضعیت فعلی مجموعه کوروش کمپانی به «انتخاب» گفت: صبح پنج‌شنبه همه چیز‌ را جمع کردند و رفتند. امروز هم مالک ساختمان کامیونی را درب آنجا گذاشته و تابلو کوروش کمپانی را کنده تا جای حروف آن هم باقی نماند و یک برنوشته به سرعت زده‌اند که این ملک متعلق به کوروش کمپانی نیست و با در دست داشتن مدارک شکایت کنید.

وی در ادامه در رابطه با شکایت از کوروش کمپانی گفت: من شکایت نکردم ولی‌ پلیس هم کاری نمی‌تواند بکند. وقتی سرهنگ کلانتری موقع شلوغی حضور داشت و می‌گفت این‌ها فرار نمی‌کنند و جایی نمی‌توانند بروند و ما نمی‌توانیم مهر و موم کنیم چه می‌گوید؟ با شکایت ما پول برمی‌گردد؟ ماجرا خنده‌دار است. از شریفیان و گودرزی و قره داغی و سلبریتی ها شکایت شده است. افراد فاکتور ۲۴۰ میلیونی و ۶۰۰ میلیونی از او دارند و دستشان به جایی بند نیست. مدیر کوروش کمپانی می‌گفت من پایان خدمت ندارم و پاسپورت هم ندارم و از ایران نمی‌روم اما عکس‌هایش در خارج درامد. درعین‌حال جواز‌ش منتشرشده است. خاطره قره داغی یکی از اعضا بود و او هم نیست. در‌ مکان ساختمان فرم‌ها رهاشده روی زمین است.

وی درباره موضع سلبریتی ها گفت: الهام حمیدی استوری گذاشته که با وکیل پیگیر کار شما هستیم. سلبریتی‌های دیگر هم تبلیغ کوروش کمپانی را کردند. مردم روی حساب حرف این‌ها خرید کردند. هادی چوپان که قهرمان ملی و مردمی بود هم خرید کرده بود و مردم گول خوردند. خواهران منصوریان و هادی ساعی هم تبلیغ کردند. یک واحد نظارتی سؤال کند که چرا این همه پول به‌حساب این فرد آمده است؟ در ماه از هر کارت شما ۵۰۰ میلیون جابه‌جا می‌توانید بکنید؛ این آدم که میلیاردها پول به‌حساب رفته کسی نظارت نکرده است؟ بالأخره ارز از کشور خارج کرده است. تراکنش مالی شرکت هم مشخص است و یک عدد هزارمیلیاردی به‌حساب ریخته شده است.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.