نقدهایی بر صدا و سیما

من شورای نظارت بر صداوسیما را این‌گونه می‌بینیم که وقتی کاری را تحویل می‌دهیم 10 درصد از قرارداد به علاوه قسط آخر نگه داشته می‌شود بعد از این‌که شورا در پایان کار نظرش را روی آن بدهد، آن قسط را یا به مالی می‌دهند یا نمی‌دهند، این بستگی به ارزیابی مثبت یا منفی شورا از فیلم یا سریال دارد، افرادی که در شورای نظارت هستند افراد باسوادی هستند. این تهیه‌کننده درباره عملکرد شورای نظارت و سازمان صداوسیما در برابر توقف سریال «بزنگاه» گفت: قطعا یک سریالی را هزینه...
يکشنبه، 28 مهر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقدهایی بر صدا و سیما
  ویرایش عکس دی ماه 98

صداوسیما یک ساختمان فرهنگی است؛ مسوولان آن باید پاسخگو باشند
عملکرد شورای نظارت بر صداوسیما ضعیف بوده است

صدیقه صحت گفت: قاعدتا اگر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در چارچوب قانون اساسی و فرهنگ ملی و مذهبی‌مان عمل کند، نتیجه عملکردش خوب خواهد بود، ولی تاکنون ضعیف عمل کرده است.
این تهیه‌کننده فیلم و سریال هم‌چنین درباره‌ی فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نقد به صداوسیما گفت: هرگونه نقدی موثر است به شرطی که در ایران تصمیم‌گیرنده برای سفارش‌های کار منطق داشته باشند.
صحت تأکید کرد: حتما نقد موثر است و حتما باید نظر مطبوعات و مردم در نظر گرفته شود و رییس صداوسیما با دقت به نظرات مردمی به خصوص اجتماع فکری که جوانان امروز ما هستند، توجه کند (چراکه هر جوانی در خانواده‌ خودش تأثیر خیلی مهمی دارد) و نتیجه کار فقط گزارش و آمار تهیه کردن نباشد، بلکه این نتیجه به گروه‌های فیلم و سریال و الباقی برنامه‌هایی که باید تأثیر بگذارد ابلاغ و اجرایی شود.
وی نقد پذیری سازمان صداوسیما را در برابر انتقادات سازنده مثبت ارزیابی کرد و گفت: رییس سازمان صداوسیما دید بازی نسبت به انتقادات دارند و من فکر می‌کنم این می‌تواند منشأ خوبی برای آینده فرهنگ به‌ سامانی برای کشورمان باشد.
وی درباره‌ی علم خود نسبت به شورای نظارت بر سازمان صداوسیما و این‌که این شورا بر مبنای چه چارچوب‌هایی می‌تواند عمل کند، اظهار کرد: این شورا قاعدتا اگر در چارچوب قانون اساسی و فرهنگ ملی و مذهبی‌مان عمل کند نتیجه‌اش خوب است.
صحت در پاسخ به این پرسش که چه‌قدر تا کنون در این راستا عمل کرده است، ابراز عقیده کرد: بله، عمل کرده است ولی ضعیف بوده است و انتظار می‌رود که کمی بیشتر و بهتر عمل کند.
وی ادامه داد: من شورای نظارت بر صداوسیما را این‌گونه می‌بینیم که وقتی کاری را تحویل می‌دهیم 10 درصد از قرارداد به علاوه قسط آخر نگه داشته می‌شود بعد از این‌که شورا در پایان کار نظرش را روی آن بدهد، آن قسط را یا به مالی می‌دهند یا نمی‌دهند، این بستگی به ارزیابی مثبت یا منفی شورا از فیلم یا سریال دارد، افرادی که در شورای نظارت هستند افراد باسوادی هستند.
این تهیه‌کننده درباره عملکرد شورای نظارت و سازمان صداوسیما در برابر توقف سریال «بزنگاه» گفت: قطعا یک سریالی را هزینه کرده‌اند و با تمام قدرت ایستادگی کردند تا پخش‌اش کنند، این کار برای شبکه سه بوده است و آقای پورمحمدی (مدیر شبکه سه سیما) چون برای کاری هزینه کرده است کوتاه نمی‌آید و از آن دفاع می کند مثل این‌که بچه ما خطایی بکند تا آخرین لحظه بگوییم کار خوبی کرده است و از او دفاع کنیم.
وی درباره تبعات لجبازی در برابر نقدها، گفت: قطعا لجبازی و مقاومت غیرسازنده لطمه می‌زند، اکنون یک بسته فرهنگی معیوب را تولید کرده است که قطعا توقفش بیشتر به صلاح جامعه بود، ولی این‌کار را نکردند؛ در واقع باید در تولیدات بعدی‌شان تجدیدنظر کنند، این سریال بیشتر ترویج مواد مخدر و بی‌بندباری بود و آخر قصه‌ هم آدم‌ بدها به سروسامان می‌رسند و خوشبخت می‌شوند، نتایج این را الآن نمی‌بینم بلکه پس از گذشت چندسال آثار منفی آن را برروی بچه‌هایمان می‌بینیم. چون خوراک روحی، روانی و فرهنگی اثرش در بلندمدت هویدا می‌شود.
صحت درباره‌ی اهمیت مقاومت سازنده مسوولان رسانه ملی در برابر حفظ آثار و امنیت هنرمند، گفت: ما حقوق‌بگیر صداوسیما هستیم و نمی‌توانیم آن را نقد کنیم، کارشناسانی که ارزیابی کننده هستند آن‌ها وظیفه‌شان نقد کردن است، معلوم است که آن‌ها به وظیفه به خوبی عمل نمی‌کنند، از سوی دیگر من چند روز پیش مقاله‌یی در یک جمله دیدم با این تیتر که «آقای ضرغامی واقعا از چه چیزی دفاع می‌کنید؟» کسانی که 15 ساعت گشنگی و تشنگی می‌کشند و برای رضای خدا عبادت می‌کنند، پای سفره افطار با یک سریال همه‌اش زیرپا گذاشته می‌شود.
این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که صداوسیما و مسوولان در مواجهه با نقدها چگونه باید برخورد کنند، گفت: باید واقع‌بین باشند، همان‌گونه که مهندسی ساختمانی را می‌سازد پای ساختمانش تا لحظه آخر می‌ایستد و اگر اتفاقی بیفتد مسؤولیتش به عهده آن است این هم یک ساختمان فرهنگی است و مسوولان تا لحظه آخر باید جوابگو باشند و در برابر خورد کردن اذهان مردم و تخریب‌کردن فرهنگ مردم پاسخگو باشند. 

بهروز جعفری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
شورای نظارت بر صداوسیما در صف مقدم نظارت است

هنرمند باید در مقابل بسیاری از مسایل بیمه باشد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ارزیابی از سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص بحث نقد از صدا و سیما، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با دو موضوع مهم قابل تامل است؛ یکی این که در جامعه این تلقی نشود که اگر مسوولان نهادهایی مستقیما از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین می‌شوند، آن‌ها مصون از هرگونه خطایی بوده و نمایندگان ملت یا دیگر نهادهای ناظر حق نظارت بر این دستگاه‌ها را ندارند.
بهروز جعفری نماینده‌ی مردم سمیرم در خانه‌ی ملت افزود: بحث دیگر در ارتباط با اصل تحقیق و تفحص از صدا و سیماست که مقام معظم رهبری با این فرمایشی که داشتند در واقع بر بعد نظارتی نمایندگان که یکی از آن‌ها تحقیق و تفحص است، تاکید داشتند.
به گفته‌ی جعفری، مسوولان صدا و سیما دو بار در کمیسیون فرهنگی حضور پیدا کرده و در خصوص برنامه‌های خود توضیحاتی دادند. هم‌چنین کمیسیون فرهنگی در حال اولویت‌بندی کارهای خود برای چهار سال است که یکی از موارد اولویت دار خود را هم صدا و سیما می‌داند، چرا که صدا و سیما رسانه‌ای فراگیر بوده و به فرمایش امام راحل دانشگاه است و تاثیرگذاری زیادی هم به مخاطبان دارد؛ لذا شاید بیشتر لازم باشد که از دید نمایندگان دور نماند و بر این دستگاه مهم نظارت شود.
وی تصریح کرد: منتهی فعلا در حال حاضر بحثی به نام تحقیق و تفحص در بحث صدا و سیما در مجلس هشتم مطرح نیست، چون قبلا این کار انجام شده است، اما راجع به این که شورای سیاست‌گذاری صدا و سیما تقویت شود، باید این کار صورت گیرد.
وی با اشاره به تقدیر نمایندگان از عملکرد صدا و سیما در ساخت مستند روح‌الله و هفته‌ی دفاع مقدس، گفت: طبیعی است اگر موردی در رسانه‌ی ملی وجود داشته باشد که تاثیرات منفی در برداشته باشد، همین نامه‌ها از سوی مجلس در مذمت صدا و سیما نوشته خواهد شد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در خصوص اهمیت وظیفه‌ی ناظران کیفی در شورای نظارت بر صدا و سیما با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: وظیفه‌ی این شورا هم سیاست‌گذاری و هم نظارتی است، لذا وظیفه‌ی سنگین برعهده دارند، چرا که این کار اخص این شوراست و برای برنامه‌ریزی و نظارت بر صدا و سیما تعیین شده است. در واقع این شورا در صف مقدم این بحث قرار دارند و نمایندگان مجلس نیز به استناد قانون اساسی تحقیق و تفحص کلیه‌ی امور را برعهده دارند؛ لذا در مرحله‌ی دوم به عنوان نماینده‌ی مردم نظارت آنها هم اهمیت پیدا می‌کند.
نماینده‌ی مردم سمیرم در خانه‌ی ملت، هم‌چنین با تاکید بر حفظ آنتن رسانه و حفظ تولیدات در برابر نقدهای بی‌جا و امنیت کاری برنامه‌سازان و هنرمند، تصریح کرد: بخشی از کارها مربوط به خود برنامه‌سازان است که باید یکسری خطوط قرمز را مدنظر قرار دهند که این مساله باید از ناحیه‌ی برنامه‌سازان و هنرمندان رعایت شود.
وی ادامه داد: بخشی دیگر مربوط به مسوولان و قوانین است. اگر در حمایت از هنرمندان و برنامه‌سازان نیاز به تصویب قوانینی است و یا اگر قوانینی وجود دارد که آن‌ها را دلسرد می‌کند باید آن‌ها را مورد توجه قرار داد یعنی قوانینی در حمایت از آن‌ها تصویب و یا قوانین قبلی را اصلاح کرد.
جعفری معتقد است: هنرمند که از ذوق هنری خود استفاده می‌کند، باید به نوعی در مقابل بسیاری از مسائل بیمه باشد.
وی با بیان این که در برابر هنرمندان مسوول هستیم، آنها را نخبگان هنری جامعه دانست و گفت: باید بتوانیم قوانینی برای آن‌ها وضع کنیم، البته قوانینی تحت عنوان خاص بیمه هنرمندان وجود دارد ولی کافی نیست. یک هنرمند باید پس از 70 الی 80 سال که از سنش می‌گذرد بتواند امروز در کمال آرامش و بدون دغدغه‌ی مادی زندگی کند که این‌ها وظیفه‌ی مسوولان، مجریان و دولت و مجلس است که در این رابطه کمک کنند تا بتوانیم در آنها انگیزه‌ای ایجاد کنیم.
بهروز جعفری معتقداست: در مورد حمایت از هنرمندان تا الان قانون محکم و مسلمی وجود ندارد. در واقع هنرمندی داریم که پس از سال‌ها زحمت امروز در بستر بیماری بوده و یا با مشکلاتی مواجه است و هیچ قانونی که بتواند از آن حمایت کند، وجود ندارد.
 
 جمال شورجه:
 رسانه ملی باید همواره آغوشش برای نقد باز باشد

شورای نظارت بر صدا‌وسیما تنها می‌تواند توصیه و تذکر بدهند
جمال شورجه معتقد است: هر نهاد، جریان و ارگانی که در حوزه‌ی فرهنگی کار می‌کند، باید آغوش نقد‌ پذیرش‌اش به سمت کسانی که مشفقانه و دلسوزانه نقد‌ها را مطرح می‌کنند، باز باشد.
این کارگردان سینما و تلویزیون در پاسخ به پرسشی درباره‌ی ارزیابی وی از صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری درباره‌ی این که منعی در نقد از سازمان صدا‌وسیما وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم رویه درستی را برای نهادها و ارگان‌های فرهنگی از جمله صدا‌وسیما متصور شویم، این سازمان‌ها باید خود به‌دنبال نقادهای خوب و دلسوز باشند، تا نظرات درستی درباره‌ی برنامه‌ها مطرح و آن‌ها را آسیب‌شناسی کنند تا اشکالات برطرف شود.
وی تاکید کرد: نهادی مانند صدا‌وسیما باید همواره آغوشش برای نقدهای مشفقانه که در جهت اصلاح صورت می‌گیرد، باز باشد.
جمال شورجه با تمایز قائل‌شدن میان نقد‌های مشفقانه و تخریبی، دراین باره اظهار کرد: نهادهایی که در جهت امور فرهنگی جامعه حرکت می‌کنند باید تلاش کنند که از درون، خود را اصلاح کنند و تحقق این امر به افرادی دلسوز و کارشناس نیاز دارد که امور فرهنگ را مستمرانه پیگیری می‌کنند و راهکارهایی ارائه می‌دهند این نهادها نیز باید از چنین نقدهایی استقبال کنند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی پذیرش نقدهای سازنده‌ درعین مقاومت در برابر برخی نقدها و حمایت از هنرمندان توسط مدیران سازمان صدا‌وسیما دراین باره خاطرنشان کرد:  نقد مناسب و خوب، نقدی است که هم نقاط قوت و هم کاستی‌های یک اثر را بگوید. هر برنامه‌ای با هرموضوعی که ساخته می‌شود‌، قابلیت نقد را دارد، اما کسانی که در مقام نقد قرار می‌گیرند وجوه مثبت و منفی این برنامه‌ها را دلسوزانه درنظر گرفته، وجوه مثبت را مطرح و نحوه‌ی بهتر‌شدن برنامه‌ها را ارائه دهند. از طرفی در این نقد اگر کاستی‌هایی هم وجود دارد باید دلسوزانه مطرح و نحوه‌ی اصلاح آن هم ارائه شود.
به اعتقاد این فیلمساز، افرادی که در مقام نقد قرار می‌گیرند نباید نگاهی یک جانبه به یک مجموعه و فیلم داشته باشند؛ بلکه تمام جوانب مختلف را بررسی و به سازمان صدا‌وسیما منتقل کنند.
مدیر هنری سریال حضرت یوسف(ع) درادامه این گفت‌وگو به نقدی از حضرت آیت‌الله سبحانی درباره‌ این سریال اشاره کرد و گفت: ایشان در نقد خود این گونه مطرح کردند که صدا‌وسیما نباید این مساله را به تصویر می‌کشید که یک پیامبر همزمان با دوخواهر ازدواج کرده است چرا که بدآموزی دارد؛ هرچند دورانی که سریال یوسف پیامبر (ع) به تصویر می‌کشد به پیش از ظهور دین اسلام و آموزه‌های دینی ما بر می‌گردد .با این حال می‌بینیم که ایشان نظری کاملا مشفقانه و تذکری منصفانه را مطرح کرده‌اند و صلاح را دراین دیده‌اند که نباید این حقیقت تاریخی از طریق صدا‌وسیما بیان می‌شد.
وی ادامه داد: درکنار نقد دلسوزانه آیت‌الله سبحانی و امثال ایشان، عده‌ای نیز نقدهایی را درباره‌ی سریال یوسف پیامبر (ع) مطرح کرده‌اند که تصور می‌شود یا عدم آگاهی و دانش نشات گرفته و یا مغرضانه بوده است.
جمال شورجه درباره‌ی مقاومت صداو‌سیما در قبال برخی نقدها، گفت: گاه نقد‌هایی درباره‌ی یک برنامه در جامعه منعکس می‌شود که از عدم اطلاع آن نقاد نشأت می گیرد.  درچنین مواردی مدیران تلویزیون و صاحبان اثر باید پاسخگو باشند و نتایج منفی را که نقد درجامعه ایجاد کرده است را برطرف کنند.
وی درعین حال کشمکش و گفت‌وگوهای سازنده پیرامون یک برنامه را از علائم زنده و پویا بودن آن دانست و افزود:  این کشمکش‌ها و گفت‌وگوها گاه مردم را به نوعی آگاهی می‌رساند و آنان را به سراغ سبک اطلاع بیشتر ترغیب می‌کند.
دربخش دیگر این گفت‌وگو جمال شورجه در پاسخ به پرسشی درباره‌ی حوزه‌ی اختیارات نهادی مانند شورای نظارت برسازمان صدا‌وسیما و ضمانت اجرایی تصمیماتی که در این شورا گرفته می‌شود گفت: چندان از کم‌ و کیف وظایف این شورا و حدود اختیارات آن مطلع نیستم؛ اما آن طور که می‌دانم دراین شورا نمایندگانی از سه قوه‌ مجریه، مقننه و قضاییه حضور دارند و آن‌ها به صورت کلان بر برنامه‌های تلویزیون نظارت دارند و در سیاستگذاری‌های کلان سازمان صداو‌سیما دخیل هستند.
این کارگردان ادامه داد: اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا‌وسیما در جزییات برنامه‌سازی و این‌که برنامه‌ای را قطع یا مجددا پخش کنند دخالتی ندارند و تنها می‌توانند درباره‌ی برنامه توصیه و تذکری بدهند.
شورجه در پاسخ به پرسش دیگر درباره‌ی پرهیز از رسانه‌ای کردن تذکرات شورای نظارت برسازمان صدا‌وسیما و جلوگیری از اتفاقاتی که در انتقاد به سریالی همانند «بزنگاه» شاهد آن بودیم، گفت: فکر می‌کنم صلاح و روال براین است که ابتدا تذکرات به‌صورت درون سازمانی و محرمانه با خود مدیریت صدا‌وسیما مطرح شود. چنین تذکراتی اگر رسانه‌ای نشود و به‌صورت عام پخش نشود، مسلما بهتر است، البته درمورد سریالی مانند بزنگاه شاید به تذکرات اولیه‌ اهمیتی داده نشده است و کار به ابلاغ دستور توقف این سریال و انعکاس آن در رسانه‌ها کشیده شده است. این سریال صدای بسیاری را درآورد و از علمای قم گرفته تا شخصیت‌های فرهنگی و حقوقی اشکالاتی را به آن وارد می‌دانستند. بنابراین شاید شورای نظارت بر صدا‌وسیما به‌همین دلیل وارد عمل شد و نسبت به پخش «بزنگاه» عکس‌العمل نشان داد.
جمال شورجه با این حال تاکید کرد: انتقادات مطرح‌شده درباره‌ی سریال «بزنگاه» از سوی شورای نظارت نباید رسانه‌ای می‌شد؛ بلکه می‌توانست به‌صورت محرمانه به مدیران صدا‌وسیما منتقل می‌شد. آن چه در خصوص این سریال اتفاق افتاد صورت خوشی نداشت و حاشیه‌سازی و شبهاتی را در پی داشت.
این کارگردان در پاسخ به پرسشی دیگر درباره‌ی پرهیز از برخوردهای لجوجانه نسبت به انتقادهایی که از سوی نهادی چون شورای نظارت برسازمان صدا‌وسیما مطرح می‌شود، گفت:  به هرجهت دراین شورا نمایندگی از سه قوه حضور دارند و گاه آن چه توسط این شورا مطرح می‌شود، نظرات خود مردم است، اما مسلما شورای نظارت بر سازمان صدا‌وسیما و رسانه‌ی ملی باید باهم تعامل داشته باشند، با هم گفت‌وگو کنند و نظرات کارشناسانه و دوستانه‌ای را بدون حب و بغض به هم ارائه دهند.
وی ادامه داد: اخیرا یکی از اعضای شورای نظارت برسازمان صدا‌وسیما درباره‌ی سریال یوسف پیامبر(ع) هم نظراتی را مطرح کرده است که چندان کارشناسان نبود. این نظرات بهتر بود که رسانه‌ای نشود. ایشان گفته بودند که یوسف پیامبر (ع) باید در شش قسمت ساخته و تمام می‌شد. این درحالی است که «یوسف پیامبر(ع)» مجموعه‌ای گسترده است که براساس تفسیر سوره‌ی حضرت یوسف(ع) ساخته شده است.
شورجه در پایان بار دیگر تاکید کرد: نظرات اعضای شورای نظارت برسازمان صدا‌وسیما هرچقدر کارشناسانه و مستدل و غیرشخصی باشد اما این تعامل بین مدیران صدا‌وسیما و اعضای شورا باشد که این اظهار‌نظرها را به‌صورت درون سازمانی مطرح کنند.
 
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
   


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.