شبکه خبر تا ماه آینده شبانه‌روزی می‌شود

ما با مجوز مسئولان صدا و سیما در یکماه آینده شبکه را 24 ساعته می‌کنیم. تقویت خبرنگاران خارج کشور دیگر برنامه ماست. البته دفاتر خارج ما محدود است. برنامه‌های مستند از دو سال و نیم پیش تهیه کرده‌ایم و بسته‌های خبری را با ساختار جدیدتر می‌بندیم و عمیق‌تر به رویدادها می‌پردازیم.مدیر شبکه خبر خاطرنشان ساخت: در کمتر از سه سال ...
سه‌شنبه، 5 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شبکه خبر تا ماه آینده شبانه‌روزی می‌شود
ویرایش عکس تیر 99

مدیر شبکه خبر از روند رو به رشد دیجیتالی شدن شبکه، راه‌اندازی سایت انگلیسی‌زبان و 24 ساعته شدن شبکه تا یکماه آینده خبر داد.
اردشیر زابلی‌زاده صبح امروز در نشستی به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس شبکه خبر در ساختمان پخش صدا و سیما گفت: شبکه خبر بیست ساعت و نیم برنامه پخش می‌کند که پنج ساعت به برنامه‌های تولیدی اختصاص دارد و یکساعت و نیم برنامه تامینی است. تکرار برنامه‌های شبکه نسبت به دیگر شبکه‌های دنیا کم است و این را ضعف می‌دانم.
وی ادامه داد: چهار سال و نیم پیش که بنده مدیریت این شبکه را به عهده گرفتم، پوشش داخلی 50 درصد بود، ولی در حال حاضر پوشش داخلی شبکه به 80 درصد رسیده، ولی پوشش خارج از کشورمان بیشتر از داخل است و بیش از 140 کشور از شبکه خبر استفاده می‌کنند. همچنین تغییرات اساسی در تکنولوژی شبکه پیش آمده و فرمت پخش آن تغییر کرده است.
مدیر شبکه خبر گفت: تا یکماه آینده از شکل اتاق خبر استفاده می‌کنیم. در مجموع روند دیجیتالی شدن شبکه خبر رو به رشد است. شبکه خبر پویا است و هر 10 دقیقه آیتم جدید پخش می‌کنیم. 60 تا 61 بخش خبری در 9 ساختار مختلف داریم و سعی کرده‌ایم گویندگان در هر بخش تخصصی باشند. مثلا گوینده بخش پزشکی را پزشک انتخاب کردیم تا با زبان ساده‌تر اخبار را ارائه کنیم.
زابلی‌زاده در ادامه افزود: در گذشته مدیر شبکه و مدیر کل خبر اجازه خبرهای فوری را داشتند، اما زمانی که من مسئولیت این شبکه را به عهده گرفتم این اختیار را میان سردبیران خبر توزیع کردم تا آنها هم بتوانند درباره اخبار فوری تصمیم بگیرند. مبحث آموزش به صورت جدی در این شبکه دنبال می‌کنیم تا نیروها آموزش جدید ببینند.
وی استقبال ایرانیان مقیم آمریکا و اروپا را از شبکه خبر زیاد دانست و گفت: ما با مجوز مسئولان صدا و سیما در یکماه آینده شبکه را 24 ساعته می‌کنیم. تقویت خبرنگاران خارج کشور دیگر برنامه ماست. البته دفاتر خارج ما محدود است. برنامه‌های مستند از دو سال و نیم پیش تهیه کرده‌ایم و بسته‌های خبری را با ساختار جدیدتر می‌بندیم و عمیق‌تر به رویدادها می‌پردازیم.
مدیر شبکه خبر خاطرنشان ساخت: در کمتر از سه سال حدود چهار هزار مستند ساخته شده است. یکی از مشکلات ما پوشش داخلی است که امیدواریم افزایش یابد. همچنین قصد داریم از خبرنگاران مسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی بهره ببریم. مستند "ناتوی فرهنگی" در 26 قسمت در گروه سیاسی در حال تهیه است. همچنین مخاطبان عکس‌های زیادی برای ما ارسال می‌کنند.
زابلی‌زاده اشاره کرد: عکس چهارمین آیتمی است که مردم به آن توجه می‌کنند. روزانه 150 پیامک به شبکه ارسال می‌شود و در جلسات سیاستگذاری که هر روز برگزار می‌شود یک سوم زمان جلسه به خواندن پیام‌هایی اختصاص دارد که مردم می‌فرستند و روزانه 800 تماس تلفنی داریم.
وی درباره تخصصی نبودن خبرنگاران شبکه گفت: این ایراد به جامعه خبرنگاران در رسانه‌ها وارد است و نمی‌توان گفت فقط شبکه خبر این مشکل را دارد، ولی ما تلاش کرده‌ایم خبرنگاران در حوزه‌های تخصصی تقسیم‌بندی شوند. به عنوان نمونه سه خبرنگار بخش پزشکی در رشته مرتبط با پزشکی تحصیل کرده‌اند. البته نمی‌توان از آموزش اعلام بی‌نیازی کرد.
مدیر شبکه خبر درباره اینکه آیا این شبکه اخبار را می‌خرد گفت: بله، ما با برخی رسانه‌ها قرارداد داریم و خبرها و تصاویرشان را می‌خریم. همچنین از رسانه‌های مکتوب هم خبرهایی را می‌خریم. به نظرم این کار ایراد ندارد، چرا که ما نمی‌توانیم در همه جای دنیا خبرنگار داشته باشیم و این مسئله در دیگر رسانه‌ها نیز صدق می‌کند. البته شبکه خبر کانال فروش خبر ندارد.
زابلی‌زاده درباره اینکه از بین‌المللی بودن این شبکه چه بهره‌ای می‌برید گفت: رسانه‌های غربی همگرایی زیادی برای تخریب ایران دارند و ما سعی می‌کنیم سناریویی بنویسیم تا کارهای آنها را خنثی کنیم. البته همگرایی رسانه‌های غربی زیاد است، اما این همگرایی میان کشورهای جهان اسلام و خاورمیانه نیست و شبکه خبر فرصتی است تا تمدن و فرهنگ ایران را ارائه دهیم.
وی در پایان گفت: در حال حاضر برخی شبکه‌های دنیا به عنوان منبع حرفه‌ای به شبکه خبر مراجعه می‌کنند، اما در حال حاضر راههای زیادی برای مقام‌های اول و دوم در دنیا داریم. شبکه خبر در کنار پیشرفت تکنولوژی دنبال جایگاه مناسب هم هست و سایت انگلیسی‌زبان شبکه هم به زودی راه‌اندازی می‌شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.