ارائه روشی جدید برای رشد نانو لوله کربنی در ایران

محققان ایرانی روش جدیدی را برای سنتز و رشد نانو لوله های کربنی ارائه كردند.
شنبه، 28 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارائه  روشی  جدید  برای  رشد  نانو  لوله  کربنی  در  ایران
محققان ایرانی روش جدیدی را برای سنتز و رشد نانو لوله های کربنی ارائه كردند.
 
به گزارش راسخون به نقل از پایگاه اینترنتی ستاد ویژه توسعه نانو، محققان پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای کرج اعلام كردند  که از نانو لوله به دست آمده از این روش می‌توان در ساخت گسیلنده‌های الکترونی و ادوات سخت با هدایت گرمایی بالا استفاده نمود.
 
دکتر مجید مجتهدزاده لاریجانی، این پژوهش را برای ارائه شیوه‌ای نوین برای رشد نانولوله‌های کربنی به ویژه روی بسترهایی با پایه کاتالیستی با استفاده از بمباران یونی" انجام داده است.
 
دكتر "مجتهدزاده" در این باره گفت: بستر مورد استفاده در این طرح، استیل است و در آغاز عملیات سطحی روی زیر لایه به کمک بمباران یونی سطح، با آرگون در انرژی و دزهای مختلف انجام گرفت.
 
وی افزود: سپس مرحله رشد نانولوله کربنی به روش TCVD روی نمونه‌های بمباران شده با استفاده از گازهای هیدروژن و استیل صورت گرفت و نمونه‌ها، با دستگاه‌های AFM،SEM ، TEM و طیف‌سنجی رامان بررسی شدند.
 
این محقق ایرانی در ادامه تصریح كرد: نتایج این مطالعه نشان داد که انرژی و دزی که در آن، سطح زیرلایه به صورت دانه‌های ریز تغییر ایجاد می‌دهد، برای رشد نانولوله کربنی چگال و چسبنده بسیار مناسب است.
 
مجتهدزاده تاکید کرد: این نانولوله‌ها می‌توانند در صنایع الکترونیک برای ساخت گسیلنده‌‌های الکترونی و نیز ساخت ادوات سخت با هدایت گرمایی بالا استفاده شوند.
 
از سال 1991، همزمان با کشف نانولوله‌های کربنی، محققان همواره سعی در بهینه‌سازی تولید آن و نیز به‌کارگیری آن در صنایع مختلف داشته‌اند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.