ماندگارترین هویت ها بر اساس دین، مذهب و ملیت شکل می گیرند

سردبیر فصلنامه نقد سینما گفت: ماندگارترین هویت ها، آن ها هستند که بر اساس دین، مذهب و ملیت شکل گرفته و با توجه به مقتضیات زمان و مکان، بدون خروج از اصالت خود بازسازی و نوسازی می شوند.
پنجشنبه، 27 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماندگارترین هویت ها بر اساس دین، مذهب و ملیت شکل می گیرند
ویرایش عکس شهریور 99

راسخون :
عزیزالله حاجی مشهدی، سردبیر فصلنامه نقد سینما 25 1سفندماه در اختتامیه همایش روحانیت و رسانه به بررسی فرصت ها و تهدیدهای تلویزیون در ارائه مفاهیم دینی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم مفاهیم دینی را در نقطه مقابل رسانه ارائه دهیم، راه به جایی نخواهیم برد .
به گزارش خبرنگار راسخون، وی افزود: دین، در صف اول هویت فرهنگی ماست و و هویت فرهنگی ما نیز جدای از رسانه های جمعی نیست از سوی دیگر بخش عمده ی توسعه و تکامل فرهنگ در گرو گسترش رسانه های جمعی است از این رو  تلویزیون مناسب ترین ابزار انتقال پیام های دینی محسوب می شود چرا که کلیدی ترین، فراگیرترین و تأثیرگذارترین رسانه است.
حاجی مشهدی با بیان اینکه فرهنگ حتما باید در قالب نمادین عرضه شود و عینیت داشته باشد تا مخاطب آن را باور کند تصریح کرد: در پدیده های فرهنگی، ماندگارترین هویت ها، آن ها هستند که بر اساس دین، مذهب و ملیت شکل می گیرند البته با توجه به مقتضیات زمان و مکان، نیاز به بازسازی، نوسازی برخی پدیده ها داریم به گونه ای که بدون خروج از اصالت خود، لباس نو بر تن کنند.
سردبیر فصلنامه نقد سینما اظهار داشت: علیرغم جذابیت ها، هنوز هیچ رسانه ای نتوانسته در کوتاه مدت و به صورت ضربتی، ارزش های فرهنگ دینی یک جامعه را ریشه کن کند چراکه این ارزش ها در طی قرون متمادی حاصل شده و یک شبه از بین نخواهد رفت البته این به معنای آسودگی از هجمه و جنگ نرم دشمن نیست.
وی با اشاره به سرمایه گذاری کلان هالیوود در انحراف فکری کودکان و جوانان از طریق فیلم ها و بازی های رایانه ای، خاطرنشان کرد: نوشینه گوارای دین را در بازی های رایانه ای هم می توان به خورد مخاطب داد.
حاجی مشهدی ابراز داشت: باید بپذیریم که امروز دیگر تعریف سنتی فرهنگ، پاسخگو نیست لذا دیگر با الگوهای ثابت فرهنگی نمی توانیم به مقابله با شرایط جدید دهکده جهای برویم.
وی با اشاره به شکل گیری دیدگاهی جدید از سوی فرهنگشناسان در دهه های اخیر، گفت: در گذشته ارتباطات را تحت تأثیر علوم اجتماعی می دیدند ولی امروز ارتباطات را تحت تأثیر علوم انسانی همچون ادبیات و فلسفه می بینند.
ارتباطات همواره یک فراگرد کاملا نمادین است که واقعیت ها در آن هم ساخته و هم نگهداری و هم بازسازی( به اقتضای زمان و برای مقبولیت بیشتر) شده و به دیگران منتقل می شود.
/2759/

منتظر اخبار ، انتقاد و پیشنهادات شما هستیم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاری


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.