روحانیون مشاوران امین سینماگران هستند

وزیر ارشاد با بیان این که روحانیون مشاوران امین سینماگران هستند،گفت: نقش روحانیت در حمایت سینما بسیار مؤثر است و باید در چارچوب موازین اسلامی حرکت کنیم .
جمعه، 13 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روحانیون مشاوران امین سینماگران هستند

ویرایش عکس خرداد 99

وزیر ارشاد با بیان این که روحانیون مشاوران امین سینماگران هستند،گفت: نقش روحانیت در حمایت سینما بسیار مؤثر است و باید در چارچوب موازین اسلامی حرکت کنیم .

به گزارش راسخون به نقل از فارس ،آئین پایانی جشنواره روحانی در قاب سینما با حضور آیت الله مقتدایی نایب رئیس جامع مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سرلک دبیر جشنواره ، دکتر سید محمد حسینی وزیر ارشاد، سید احمد میرعلایی مدیر بنیاد سینمایی فارابی و تعدادی از هنرمندان در سینما فلسطین با اجرای امیرحسین مدرس برگزار شد.

حجت الاسلام سرلک: ترویج فرهنگ اسلامی از طریق سینما

در ابتدای مراسم آیت الله سرلک دبیر جشنواره با تبریک به حضار برای تولد با برکت حضرت زهرا (س) گفت: پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی فرصتی پیش آمد تا هنر و دین این دو بحر اندیشه و محتوا در کنار هم قرار گیرند و در یک حسن تفاهم و از سر مهر و دلسوزی به نقاط مثبت و خوبی دست یابیم.

وی در ادامه گفت: مجموعه دلواپسی‌ها و شوق‌ها به این ختم شد که بتوان از ابزار سینما بهره ببریم . این میدان فراخ را افرادی که لباس دین بر تن دارند را گشودند همانگونه که سالها پیش رهبر کبیر انقلاب فرمودند تا از طریق سینما بتوانیم فرهنگ اسلامی را ترویج کنیم. جشنواره نخستین گام است که در این گام نخست امیدهای زیادی جوانه زده است

سرلک: تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره

وی در خاتمه افزود: سینمای غرب به دین نزدیک شده است و از آن بهره برده است ما نیز باید از ظرفیت سینما بهره ببریم و به ترویج دین از طریق سینما بپردازیم. در تلاشیم تا دبیرخانه دائمی دایر کنیم و به سمت فیلم‌های بلند و در نهایت بین‌المللی شدن جشنواره گام برداریم.

در ادامه مراسم پایانی جشنواره کلیپی در پاسداشت مقام شهید مطهری پخش شد  پس از آن آیت الله مقتدایی پس از تبریک به مناسبت ایام پر خیر  و برکت تولد حضرت فاطمه و تولد حضرت امام (ره) گفت: امام شخصیت عظیمی بود که توانست با کمک خداوند نظام 2500 ساله شاهنشاهی را سرنگون کند و حکومت اسلامی را جایگزین آن نماید. روز به روز اقتدار نظام با راهنمایی‌ها و به برکت حضور مقام معظم رهبری بیشتر شده است . حضرت امام پس از پیروزی انقلاب با فرمایشاتشان درباره سینما راه را برای ما مشخص کردند. ایشان فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالف هستیم این بدین معنی است که با ضد ارزش‌ها مخالفیم .

وی در ادامه توضیح داد: امروز مقام معظم رهبری نیز با حضور در میان هنرمندان به تاثیر سینما تاکید دارند و ترویج دین و ساختن جوانان سینما بسیار مؤثر است.

مقتدایی: جشنواره بستری برای همفکری میان حوزه و سینما

آیت الله مقتدایی در ادامه گفت: این جشنواره می‌تواند بستر مناسبی برای همراهی، همفکری، تعامل و تفاهم بین حوزه و سینما باشد. این قدم مبارک است . مگر مراجع دین چه می‌خواهند. سینمای ما سینمای دینی و اسلامی باشد و هنر اسلامی داشته باشیم.از توان سینما باید برای تبلیغ دین بهره برد سینمای ما زمینه مناسب را داراست. تعامل میان حوزه و سینما بسیار مؤثر است عده‌ای از روحانیون کنار یکدیگر بنشینند و با هنرمندان تعامل داشته باشند این اجتماعات در حوزه نیز شکل بگیرد و هنرمندان با بزرگان حوزه دیدار با مراجع تقلید داشته باشند و اثراتش را در سینما ببینیم و مردم از آن بهره مند شود.

مقتدایی: سینما در شان نظام جمهوری اسلامی باشد

وی در خاتمه افزود: من گزارش این جلسه را به بزرگان حوزه می‌دهم تا راه تعامل بیش از پیش گشوده شود . سینمای ما مطابق شان نظام جمهوری اسلامی باشد البته تاکنون اشکالاتی وجود داشته است اما این قدم قدم نخست و مبارکی است.

در ادامه نشست پس از ارایه جوایز به بخش دانشجویی دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عرض تبریک و تحیت به مناسبت تولد حضرت فاطمه (س) گفت: در این جشنواره گام بلندی برداشته شده است. سالهای سال پس از ارتباط حوزه و دانشگاه این بار تعامل و همفکری میان حوزه و هنر شکل گرفته که نتایج بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود. این بار به جای جبهه‌گیری و مقابله همدلی و همراهی شکل گرفته است که پیام ارزنده‌ای به همراه خواهد داشت.

حسینی: پیوند عمیق میان حوزه و هنر

وی در ادامه گفت: هنرمندان با پردازش موضوعات و مفاهیم دینی و ارایه خلاقیت و نوآوری می‌توانند آثار فاخر و در خور شان دین خلق کنند. امیدواریم این حرکت تداوم داشته باشد . همین که یک آیت الله برای اولین بار دبیر یک جشنواره سینمایی است بسیار ارزنده است و امیدواریم با همکاری حوزه هنری و شورای سیاستگذاری پیوند عمیق و گسترده‌تری میان حوزه و هنر شکل بگیرد.

حسینی: روحانیون مشاوران امین سینماگران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سینما و نقش آن اشاره کرد و گفت: با همکاری حوزه می‌توان از ابزار سینما بیش از پیش بهره برد. نقش روحانیت در حمایت سینما بسیار مؤثر است و باید در چارچوب موازین اسلامی حرکت کنیم و روحانیون مشاوران امین سینماگران در این عرصه هستند. همچنین فیلم‌های سینمایی که به نقش روحانی اشاره داشتند ساخته شده است در این راستا علاوه بر مسایل فردی روحانیون، به مسایل اجتماعی و عرصه سیاست هم توجه داشته اند.

وی در ادامه گفت: روحانیون مبارز زیادی در جامعه ما در طول سالها بودند که زندگی‌های پر تلاطمی داشته و دارند و باید افراد جامعه با فراز و نشیب زندگی‌ آنها همراه شوند.

وی در ادامه  گفت: وظیفه هنرمندان است تا  با هنرمندی و خلاقیت روحانی واقعی را معرفی کنند و در ارایه درست تلاش‌های آن‌ها برای اشاعه دین بکوشند. ما متاسفانه هنوز فیلم مناسب و در شان امام راحل (ره) نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه افزود: باید به تاثیرگذاری سینما توجه شود ما این جشنواره را به فال نیک می‌گیریم و از آیت الله مقتدایی می‌خواهیم تا فرصتی ایجاد شود تا هنرمندان ارتباط بیشتری با روحانیون داشته باشند تا اتفاقات میمون و مبارکی را در سینما شاهد باشیم.

در این مراسم از آیت الله محمود اندرزگو پسر شهید اندرزگو تقدیر شد و تیرباران

فهرست برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر است:

بخش فیلم کوتاه

1. آن دورها  (رضا جمالی)

2. چرا باران نمی بارد (روح انگیز شمس)

3.نزدیکتر (مجتبی اسپینایی)

بخش مستند

1.    پا برای پرواز (وحید کاظمی)

2.    امام جمعه (علیرضا شرانجانی)

3.    شیخ شوخ کاشی (صادق داوری فر)

جوایز ویژه

1. جایزه ویژه تحقیق و پژوهش برای فیلم پوستین وارونه (محمد مهدی خالقی)

2. جایزه ویژه دانشجویی برای فیلم آیین بوعلی (سید محمدحسین هاشمی)

3. جایزه ویژه دبیر به تهیه کننده فیلم تیرباران (حوزه هنری)

دیپلم افتخار

1.دیپلم افتخار به فیلم دردی کشان (احمدرضا داوری فر)

2.دیپلم افتخار به فیلم سینمایی زیر نور ماه (سیدرضا میرکریمی)

در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره روحانی در قاب سینما هنرمندانی چون احمد نجفی، محسن علی اکبری، حسین فرح بخش، هاشم میرزاخانی، حسن نجاریان، احمدرضا معتمدی، جمال شورجه، ناصر هاشم زاده، علیرضا زرین دست و.. حضور داشتند.

/117/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط