اسلام هدیه را راهی برای نزدیکی قلوب می‌داند

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با تأکید بر اینکه در بحث هدیه دادن باید شأن اجتماعی افراد در نظر گرفته شود گفت: اسلام هدیه دادن را به زمان و مکان خاصی محدود نکرده و هدیه را که الزامی برای معنوی بودن آن وجود ندارد برای تألیف قلوب در نظر گرفته است.
دوشنبه، 2 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اسلام هدیه را راهی برای نزدیکی قلوب می‌داند

ویرایش عکس تیر 99

حجت الاسلام مهدی رستم نژاد عضو هئیت علمی جامعة المصطفی در رابطه با اهدای هدایای نوروزی به عنوان سنتی برای ایجاد الفت میان قلبها گفت: در اصل اهدا و دریافت هدیه به مناسبت نوروز هیچ تردیدی وجود ندارد چرا که دادن هدیه محدود به زمان و مکان خاصی نمی‌شود. در این گونه موارد که برای هدیه دادن و هدیه گرفتن آمادگی روحی هم وجود دارد این اقدام بسیار مناسب است.
وی افزود:این مطلب با بحث هدیه دادن و هدیه گرفتن که در شرع اسلام نیز وارد شده منطبق است چرا که در شرع اسلام زمانی برای دریافت و اهدا هدایا ذکر نشده است.
حجت‌الاسلام رستم نژاد همچنین گفت: در ایام شادی و سرور، مناسبتهای شرعی و عیدها هدیه دادن و هدیه گرفتن و همین طور بازدید و صله ارحام مورد توجه قرار گرفته است. از این جهت هدیه دادن قطعاً منطبق با شرع است و امری پسندیده و ممدوح است.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی در رابطه با جهت هدیه یادآور شد: نباید این تصور به وجود آید که هدیه الزاماً باید معنوی باشد، هدیه معنوی بسیار هدیه خوبی است اما فراموش نکنیم که شرع از هدیه مادی هم برای ایجاد الفتها استفاده می‌کند. برای مثال، در بحث ذکات داریم که یکی از موارد مصرف زکات افرادی هستند که مسلمان نشده‌اند و پرداخت زکات به آنها قلوب آنها تألیف شده و اسلام متمایل می‌شوند یعنی از راه مادی برای رسیدن به هدف معنوی استفاده می‌شود.
حجت‌الاسلام مهدی رستم نژاد تصریح کرد: برای ایجاد الفت و به ‌ویژه برای عموم مردم باید از مسائل مادی شروع کرد. برای افراد فرهیخته عالم دانشمند و فاضل اگر هدیه معنوی باشد بهتر است اما از نظر دین مادیات الزاماً امری منفی نیست. مادیات از نگاه دین از معنویت ما جدا نیست. برای مثال، در شرع داریم که وقتی به حج رفتید هنگام برگشت با هدیه بازگردید.
این در حالی است که وی تأکید کرد: در هدیه دادن باید تناسب و شأن طرف متقابل را دریافت کرد و این امر به تناسب افراد و اشخاص و شأن اجتماعی آنها متفاوت است.
/2759/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.