رمز گشایی از یک پرونده قدیمی فوتبال:مردانگی کردیم و استعفا دادیم

به گواه کارشناسان فوتبال، سید مهدی ابطحی یکی از تکنیکی‌ترین فوتبالیست‌ها ي ایرانی است که بسیاری تکنیک وی را با علی کریمی مقایسه می کنند.
دوشنبه، 14 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رمز گشایی از یک پرونده قدیمی فوتبال:مردانگی کردیم و استعفا دادیم
راسخون: ابطحی که به مدت دوازده سال در تیم فوتبال ایران عضویت داشت، یکی از بهترین های فوتسال ایران است که در رقابت های جام جهانی 1992 هنگ کنگ به عنوان بهترین بازیکن این رقابت ها معر فی شد.
ابطحی که به تازگی هدایت تیم فوتسال فولاد ماهان را بر عهده گرفته است، در گفتگویی اختصاصی با راسخون  ماجرای معروف استعفای 14 بازیکن تیم ملی قبل از بازی های اسیایی 1986 را رمز گشایی کرد.
بحث اختلاف نظر گروه 14 نفره با دهداري از كجا شروع شد؟
وقتي پرويزخان دهداري كارش را در تيم ملي شروع كرد، نوع رفتار و برخوردش طوري بود كه همه بازكينان تيم ملي، حتي بازيكناني كه به قول معروف يك تيم را به هم مي‌ريزند، از او راضي بودند. در مجموع هر شخصي به دنبال هدفي متعالي است اما مهم اين است كه از چه روشي براي رسيدن به هدف استفاده مي‌كند. دهداري براي رسيدن به هدفش روشي را انتخاب كرده بود كه به درد آن زمان نمي‌خورد، مهره‌هايي هم كه انتخاب كرده بود، نمي‌توانستند او را به هدفش برسانند. به بازيكناني كه قبلاً جزو ياران كليدي بودند، بها داده نمي‌شد كه اين موضوع باعث پرخاشگري آنها مي‌شد. من با اين كه از ساير بازيكنان كوچكتر بودم، با آنها صحبت مي‌كردم، آنها را دو مرتبه باز مي‌گردانم. معمولاً مسايلي از جانب ما به مسوول فدراسيون عنوان مي‌كردند كه صحت نداشت. مسايلي را كه اهدا وجود خارجي نداشت را عنوان مي‌كردند تا خودشان را آدم‌هاي به حق نشان بدهند. پرويزخان در كار شب اشتباهاتي داشت و براي اين كه سوابقش خراب نشود، به مسايلي دستاويز مي‌شد كه صحت نداشت. مثلاً در جريان تمرين به من مي‌گفت: امروز نمي‌خواهد تمرين كني و استراحت كن اما بعد به فدراسيون مي‌گفتند فلاني تمرين نكرد. در صورتي كه من همراه سعي‌ام بر اين بوده كه هيچ وقت كاري نكنم تا مجبور به عذرخواهي شوم.
از جمع بازيكنان تيم ملي چرا فقط 14 نفر تصميم به استعفا گرفتند؟
هر 20 بازيكن تيم ملي در جريان استعفا بودند منتها كريم باوي و سيامك رحيم‌پور گفتند خودمان با دهداري صحبت مي‌كنيم. پرويز خان هم به آنها گفته بود اگر يكي استعفا را امضا كرده، حتماً يك نفر ديگر هم امضا كند.
اين مسايل كه به وجود آمد به دهداري اعلام كرديم تا زماني كه شما سرمربي تيم ملي هستيد، ما با شما كار نمي‌كنيم، زيرا اعتقاد داشتيم كه با اين شرايط هم ورزش لطمه مي‌خورد و هم با شخصيت ما بازي مي شود. ممكن بود در ميان ما مشكل‌دار بودند ولي به جمع برنمي‌گشت.
در اين استعفا كاملاً مردانگي كرديم، به دهداري اعلام كرديم كه ما نمي‌توانيم با شما كار كنيم و از حالا به فكر بازيكن باش.
چه طور شد كه عده اي از جمع 14 نفره به تيم ملي برگشتند؟
تعدادي از بازيكنان به مرور زمان عنوان كردند كه صحبت‌هاي ما تند بوده و مي‌خواهيم به تيم ملي برگرديم اما من هيچ وقت از حرفم برنگشتم تا زماني كه مهدي مناجاتي سرمربي تيم ملي شد و تلفني از من خواست به تيم ملي برگردم.
واقعيت دارد كه سازمان ورزش در ماجراي استعفا جانب دهداري را گرفت و رييس فدراسيون فوتبال را هم كه از شما جانبداري كرده بود را بركنار كرد؟ سازمان تربيت بدني و ورزش مجلس شوراي اسلامي حق را به بازيكنان مي‌دادند و موافق استعفا بودند اما نمي‌خواستند موضوع ادامه‌دار شود و به سايت تيم‌هاي ملي هم سرايت كند، نصراله سجادي را از فدراسيون فوتبال كنار گذاشتند و پهلوان را جانشين وي كردند. البته ما قضيه را خصوصي نوشته بوديم تا به رييس فدراسيون بدهيم كه در هواپيما خبرنگاري به سراغ پنجعلي رفت و از او پرسيد چه اتفاقاتي افتاده و بعد هم مدعي شد اگر مي‌خواهيد كار شكل بگيرد،‌بهتر است مردم در جريان قرار بگيرند. پنجعلي هم كاغذ را نشان آن خبرنگار داده بود. در فرودگاه وقتي ماجرا را شنيديم، تلاش زيادي كرديم تا ماجرا رسانه‌اي نشود و حتي خانه خبرنگار را پيدا كرديم و اجازه نداديم در روزنامه‌اي كه كار مي‌كرد چاپ شود اما وي خودش را مخفي كرده بود و ماجرا را در روزنامه‌ي ديگري چاپ كرد.
شما فرصت تجربه 3 جام جهاني را داشتيد، ‌اما هيچ گاه اين اتفاق نيفتاد، بعد از گذشت سال‌ها فكر مي‌كنيد 3 تيم ملي ايران كه در مقدماتي جام جهاني 94، 90، 86، 19 شركت كردند، پتانسيل صعود به جام جهاني را داشت؟
مساله مهم اين بود كه در آن زمان مملكت ما درگير مسايل مهمتري از ورزش بود و كشور ما درگير جنگ بود، هرچند كه من معتقدم اگر در جنگ هم باشيم، ورزش يكي از عوامل سلامت جامعه و بهترين راه براي ايجاد انگيزش مثبت است.
به نظر من شايسته ترين تيم تاريخ فوتبال ايران تيمي بود كه قهرمان بازي‌هاي آسيايي پكن شد. در شرايطي كه امكان تمرين نبود، بازيكن پول نمي‌گرفت، اردوي درست و حسابي نداشتيم، اين تيم با حداقل‌ها قهرمان شد. هر 3 اين تيم‌ها پتانسيل رفتن به جام جهاني را داشتند.
حسرت نمي‌خورد كه 3 جام جهاني فرصت داشتيد ولي اين موقعيت را پيدا نكرديد؟
هر كس در هر راهي قدم مي‌گذارد، دوست دارد به قله برسد، ما شايستگي صعود به جام جهاني را داشتيم و دوست داشتيم به اين افتخار نايل مي‌آمديم. بازيكنان هم دوره ما 2 برابر بازيكنان فعلي زحمت مي‌كشيدند اما هيچ كس به حق خود نرسيد.
با وجود سابقه ملي و اعتقادي كه علي پروين به شما داشت،‌ جز يك دوره كه يار كمكي استقلال بوديد، بازي در تيم‌هاي سرخابي پايتخت را تجربه نكرديد، از اين تيم‌ها پيشنهاد نداشتيد يا موضوع ديگري در ميان بود؟
پيشنهاد داشتم اما نرفتم، اگر بخواهم از زبان خودش دلايل نرفتم را بگويم، ارزش كارم از بين مي‌رود.
اشاره سربسته كه مي‌توانيد داشته باشيد؟
من از تيم وحدت رشد كردم و با اين تيم ملي‌پوش شدم ولي يك زمان اتفاقاتي افتاد كه اگر از اين تيم مي‌رفتم زحمات چند ساله‌ام بر باد مي‌رفت.
در شرايطي كه نياز مالي زيادي داشتم از ماديات گذشتم.
از چه زماني سيد مهدي ابطحی فوتباليست وارد فوتسال شد؟
بعد از بازي‌هاي آسيايي هيروشيما، جام جهاني فوتسال بود در عمان مقدماتي اين مسابقات را بازي كرديم و بعد با نظر مايلي كهن تعدادي از ملي‌پوشان به همراه اين تيم به جام جهاني رفتند. سعيد رجبي، صادق ورمزيار، بهزاد غلامپور و من 4 بازيكن اصلي بوديم و نفر پنجم بين مدير روستا، يوسفي و گروسي متغير بود. در اين مسابقات به عنوان بهترين بازيكن جهان انتخاب شدم، وقتي به ايران برگشتم، در يكي از مسابقات ليگ از ناحيه رباط آسيب ديدم، زماني كه وارد حوزه مربيگري شدم،‌ اكثر مديران به من پيشنهاد سرمربيگري تيم‌هاي فوتسال را مي‌دادند.فتح‌اله‌زاده يكي از اين مديران بود كه مربيگري استقلال را به من پيشنهاد داد. 2 سال با اين تيم قهرمان شدم و در سال‌هاي بعد نيز نسبت به ساير مربيان پيشنهادات بهتري داشتم اما نه نسبت به مربيان فوتبال.
پشيمان نيستيد كه مربيگري فوتبال را انتخاب نكرديد؟
در كشور ما فوتبال و فوتسال تفاوت دارند، اما در كشوري مانند برزيل يكي است.
فكر مي‌كنيد در گذر زمان چه اتفاقي افتاد كه تيمي متشكل از بازيكنان فوتبال به مقام چهارم دنيا مي‌رسد اما بهترين تيم تاريخ فوتسال ايران، به جمع هشت تيم مي‌رسد؟
در جام جهاني كه ايران چهارم شد، پتانسيل بازيكنان بالا بود، در صورتي كه نه ليگ داشتيم،‌نه اردو و نه بازي تداركاتي.
امار تيم‌هايي مانند اسپانيا و برزيل ليگ و فدراسيون فوتسال مستقل داشتند. در شرايطي كه با وجود ليگ و بازيكنان حرفه‌اي فوتسال، تيم نتيجه نمي‌گيرد، بايد ببينيم ايراد كار از كجاست؟
- ايراد كار از كجاست؟
استراتژي‌ حاكم بر ورزش ما غلط است. ما اعتقاد نداريم كه مي‌توانيم جز 4 تيم برتر دنيا باشيم و برنامه‌ها را بر اين اساس اجرا مي‌كنيم.
وقتي تيم ملي فوتسال در آسيا قهرمان مي‌شود، جشن مي‌گيريم اما زماني كه ما در آسيا قهرمان شديم، هيچ‌كس اهميت نداد تنها وقتي تيم چهارم دنيا شديم، نفري 100 هزار تومان پاداش دادند. اين در حالي است كه در كشور فوتسال همگاني است وقتي در مدارس فوتبال بازي مي‌كنند، با توجه به نوع توپ و اندازه زمين بيشتر به فوتسال شبيه است تا فوتبال در صورتي كه در كشوري مانند الجزاير بيشتر فوتبال بازي مي‌كنند تا فوتسال.
- اين فرضيه را قبول داريد كه فوتباليست‌هايي كه به سراغ فوتسال مي‌روند، موفق‌تر هستند تا فوتباليست‌هايي كه به سراغ فوتبال مي‌روند، نمونه بارزش هم شما كه در فوتسال موفق بوديد و شمسايي كه در فوتبال ناموفق بود؟
فوتبال و فوتسال كاملاً متفاوت هستند هر كس در فوتبال موفق است نمي‌تواند در در فوتسال موفق شود يا بالعكس. فوتبال نمي‌تواند مكمل فوتبال باشد اما فوتبال نمي‌تواند زياد به فوتبال كمك كند البته برخي استثنا هستند و توانايي بازي در هر دو رشته را دارند.
- در شرايطي كه مشخص بود با منصوري همكاري نمي‌كنيد و از طرفي ماهان به دنبال مربي خارجي بود، به يكباره از ماهان سردرآورديد، چه طور شد كه پيشنهاد ماهان را پذيرفتيد؟
متاسفانه كساني كه در فوتسال سرمايه‌گذاري مي‌كنند، مديريت خوب ندارند من اين مووضع را با فدراسيون در ميان گذاشته‌ام چرا بازيكنان فوتسال ترجيح مي‌دهند از سطح يك فوتسال به سطح 2 و 3 فوتبال بروند يا وقتي قرار است بازيكن 50 ميليون بگيرد به زور 20 ميليون مي‌دهند ماهان از اين نظر با تيم‌هاي دذيگر تفاوت داشت. من تمايل دارم در تيمي فعاليت كنم كه تنها به دنبال ايفاي وظيفه مربيگري باشم در صورتي كه در برخي تيم‌ها بايد به دنبال برنامه بازيكنان با باشگاه باشم كه عملاً 50 درصد بازدهي كارم كم مي‌شود.
مربيگري من در ماهان به يكباره نبود، وقتي به من پيشنهاد داردند بعد از بررسي و به توافق اوليه رسيديم دو طرف فرصتي خواستند و بعد از قرارداد داخلي موضوع رسانه‌اي شد بحث مربي خارجي هم در ميان نبود و تقريباً مانوري بود كه كارشان را پنهاني انجام بدهند.
- فصل قبل منصوري و ماهان مدعي اصلي قهرماني بودند و با وجودي كه در وهله‌اي از ليگ منصوري جلو افتاد اما در نهايت كم آورد و ماهان قهرمان شد دليل افت مقطعي منصوري چه بود؟
در نتيجه‌گيري يك تيم عوامل مختلفي دخيل هستند. بخشي از اين عوامل به مسايل مالي ربط دارد تيمي كه طراحي كرده‌بوديم با بودجه 500 ميليوني بسته شد اما تيم ديگري 2 برابر هزينه كرده بود در تيم منصوري موقعيتي به وجود آمد كه مجبور شدم، 56 بازيكني ترا كه باشگاه مازاد اعلام كرده بود حفظ كنيم زماني نقدينگي باشگاه تمام شد و بازيكنان آن طوري كه بايد در خدمت باشگاه نبودند تيم ما از نظر فني از ماهان كم نياورد اما شرايط رواني بازيكنان و بحث كناره‌گيري تيم كه چند بار مطرح شد تمركز تيم را به هم ريخت.
- فصل قبل حسين شمس اعمال نظر زيادي روي تيم داشت و جدا از بحث بازيكناني كه همراه وي به ماهان آمدند در طول ليگ هم سايه وي احساس مي‌شد اما بعد از حاشيه‌هايي كه بين شمس و شمسايي به وجود آمد مالكان باشگاه بين اين دو نفر راي به ماندن شمسايي دادند، فكر نمي‌كنيد حاشيه‌هايي از اين دست روي تيم و كار شما تاثير بگذارد؟
يكي از عوامل موفقيت نمن اين است كه در كارم همه را تحت كنترل دارم و در اين 10 ساله با اعمال اين روش، توانسته‌ام همه تيم‌هايم را در بالاي جدول نگه‌دارم. جدا از اين بحث سووال من از شما اين است كه درست است كه سرمربي تيم ملي با يك تيم همكاري كند؟
توقع داشتم در بحث نايب‌قهرماني تيم منصوري بحث شمس را مطرح مي‌كرديد؟
در اسپانيا، ايتاليا يا برزيل نهم وقتي اين موضوع را مي‌فهمند باورشان نمي‌شود و معتقدند نقطه ضعف بزرگي براي فوتسال ايران است. شمس دوست دارد موفق شود اما موفقيت از راه نادرست و حواشي ناصحيح خوب نيست. مديرعامل منصوري هم به اين دليل بحث انصراف را مطرح مي‌كرد كه يك بار از سرمربي تيم‌ملي استفاده كرده بود و مي‌دانست چه اتفاقاتي مي‌افتد. وقتي چند بازيكن را به تيم ملي دعوت مي‌كرد و چند مصدوم تحويل ما مي‌داد. هر تيمي ضربه مي‌خورد مديران ماهان نيز با خودشان همين حساب را كردند كه مي‌خواهيم قهرمان شويم و سرمايه‌گذاري مي‌كنيم از راه درست جلو مي‌رويم تا نگويند از اين راه و آن راه قهرمان شديد. نمي‌دانم چرا كفاشيان، ترابيان و سعيدلو چشمشان را بسته‌اند. او حتماً احتياج مالي دارد كه اين كارها را مي‌كند و گرنه دليلي ندارد كه بخواهد شخصيتش را خراب كند. در اين شراي هيچ تيمي حاضر نيست باخت را قبول كند و مي‌گويد ما را بازنده‌اند.
- با وجودي كه بارها شمسايي از شما به خوبي ياد كرده است، فكر نمي‌كنيد قرارگرفتن اين بازيكن بين شما و مالكان باشگاه كه بارها نشان داده‌اند انتخاب اول آن‌ها شمسايي است براي شما دردسرساز شود؟
بهانه دادن به مربيان يكي از مشكلات فوتسال ماست مربياني كه سطح بالايي دارند فعاليت نمي‌كنند و برخي ديگر هم با علاقه‌مندي كار نمي‌كنند، با اين شرايط خود به خود اين مربي و بازيكن فاصله مي‌افتد و موجب مي‌شود برخي از بازيكنان در كخار تيم دخالت كنند و مديران هم به اين بازيكنان بها مي‌دهند اين موضوع ممكن است جايي تيم را جلو ببرد اما در دراز مدت مشكل ساز مي‌شود. به اعتقاد من مربي يك تعريف جدا دارد و بازيكن هم يك تعريف جدا.
يك بازيكن نبايد در وظايفي كه به عهده او نيست دخالت كند زيرا در كار جمعي ناهماهنگي به‌وجود مي‌آيد. من در 9 تيمي كه مربيگري كرده‌ام در 2 تيم با مشكل تمايل اطرافيان تيم براي دخالت در كارم روبرو بودم كه هيچ گاه اين اجازه ندادم.
- فصل قبل مي‌گفتند كه با رقم 95 ميليوني به منصوري پيوسته و ركورد قرارداد مربيان فوتسال را شكسته‌اند، اين موضوع واقعيت دارد؟
نه، قرارداد من با منصوري شرطي و اگر قهرمان مي‌شدم، 70 ميليون مي‌گرفتم. البته سال قبل از ارم‌كيش 90 ميليون گرفتم ولي فصل قبل با يك تيم به توافق رسيده بودم كه با تيم منتخب وحدت به تايلند نرفم تاخير در بازگشت ما موجب شد تا اين باشگاه با مربي ديگر به توافق برسد وقتي از تايلند برگشتم 3 پيشنهاد داشتم كه تيم ماهان هم جز آن‌ها بود ولي با طاهري به توافق نرسيدم و در بين گزينه‌ها منصوري را انتخاب كردم.
- به نظرتان كي چرخه يكه‌تازي شمس در تيم‌ملي مي‌شكند و نوبت به امثال ابطحي مي‌رسد؟
در مملكت ما اگر 10 عيب داشته‌باشد و يك حسن با همان يك حسن مشغول مي‌شود اما اگر كسي يك عيب داشته باشد و ده حسن با همان يك عيب از گردونه خارج مي‌شود كساني در رئوس ورزش ما تصميم‌گيرنده هستند كه خودشان انتخاب كننده نيستند و مشاوره‌هاي خطي مي‌گيرند. ما هر كس ديگري هم مربي تيم‌ملي شود، باز هم در آسيا قهرمان هستيم. ولي زماني كه تيم ما در جهان چهارم است بايد استراتژي ما اين باشد كه مقام سوم را كسب كنيم.
- برسيم به بحث  داغ این روزها، یعنی جام جهاني به نظر شما حذف تيم‌هايي مانند برزيل و آرژانتين شگفتي‌سازي است يا صعود اروگوئه به جمع 4 تيم نهايي؟
رسيدن اروگوئه به نيمه نهايي بعد از 40 و 50 سال
- پيش‌بيني شما در مورد تيم‌ قهرمان چيست؟
دو تيم آلمان و اروگوئه شانس زيادي براي قهرماني دارند.

/۱۰۲۹ 1002
 

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.