قصه هایی از دربی های نوروزی

اختصاصی راسخون/نوروز امسال با مسمای نود برای طرفداران فوتبال رنگ و بوی دیگری دارد، شاید به خاطر فضای فوتبال زده جامعه کری خوانی ها از سر سفره هفت سین شروع نشده باشد اما هفته دوم نوروز تحت تاثیر داربی 70 بود.
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قصه هایی از دربی های نوروزی

راسخون : نوروز امسال با مسمای نود برای طرفداران فوتبال رنگ و بوی دیگری دارد، شاید به خاطر فضای فوتبال زده جامعه کری خوانی ها از سر سفره هفت سین شروع نشده باشد اما هفته دوم نوروز تحت تاثیر داربی 70 بود.
 

مطمئنا برای تیفوسی ها داربی دهم فروردین روزهای عید نوروز و دید و بازدید هایشان را هم تحت تاثیر قرار داده، داربی که تاریخ آن البته تغییر کرد تا در چهارشنبه  دهم فروردین 90 برگزار شود.
 

چهارشنبه حساسی که با توجه به نزدیکی اش به سیزده بدر ، باید دید بالاخره نحسی13  آبی ها را می گیرد یا قرمزها، جدول لیگ و آخرین بازیهای دو تیم در لیگ البته شانس استقلالی ها را بالاتر نشان می دهد اما به قول علی پروین ،  هر تیمی که حال و روزش پیش از داربی بدتر باشد ، ممکن است بازی را ببرد:«داربی معلوم نمی کنه ...هر کی ضعیف تر باشه لامصب شانسش بیشتره...!»
 

این اولین بار نیست که داربی در روزهای نوروز برگزار می شود، فدراسیون های فوتبال در سال های مختلف حین روزهای نوروز داربی برگزار کرده است. چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب، البته ترافیک

بازیهای ملی در روزهای پیش از انقلاب و حتی در سالرهای پس از انقلاب و همچنین حضور این دو باشگاه در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا باعث شده تا فدراسیون ها در هر برهه زمانی داربی ها را به روزهای آرام عید موکول کنند و روزهای آرام نوروز را برای فوتبالی ها ناآرام کنند.
 

قرمز و آبی تاکنون در روزهای عید پنج بار بازی کرده اند که پرسپولیس در حال و هوای عید وضعیت بهتری دارد، یک بار برده و چهار بار هم بازی به تساوی کشیده شده است. ولی استقلال هرگز در این روزها برنده نبوده و بر اساس اعلام پرویز مظلومی استقلال می خواهد طلسم را بشکند.
 

تنها برد نوروزی قرمزها
 

در اولین داربی نوروزی مثل اینکه دو تیم کلا روزهای عید را در اردو و تمرین بوده اند. 5 فروردین سال 1351 پرسپولیس و تاج در جریان لیگ دوم منطقه ای روبه روی هم قرار گرفتند.در روزهای جشن و شادی آغاز سال 51 تاج به شدت مورد توجه دربار بود و پرسپولیس همان شاهینی بود که علیه نظام شاهنشاهی عمل می کرد و به شدت زیرنظر ساواک بود.
 

به هر جهت شاهین چند سالی بود که منحل شده بود و پرسپولیس شکل گرفته بود، طرفداران شاهین که پرسپولیسی هم شده بودند بیشتر از تاجی ها بودند. پرسپولیس در دور رفت بازی ها، با 6 برد و یک باخت پیشتاز مطلق رقابت ها بود. پرسپولیس در بازی رفت موفق شده بود تاج را با نتیجه چهار به یک در روز 15 بهمن سال 50 ببرد و از این نظر قرمزها حسابی شارژ بودند.
 

پرسپولیسی ها در آن روزها به واسطه قدرت انتقام گیری شان در ماجرای انحلال شاهین انگیزه بیشتری داشتند. آن روز نوروزی هم پرسپولیس در حضور تماشاگران پرشمارش دوبر صفر و با دو گل مرحوم صفر ایرانپاک و حسین کلانی تاج را شکست داد.
 

استارت استارتر تساوی
 

7 فروردین 1366 دومین داربی نوروزی در روزهای آخر جنگ 8 ساله با عراق بود. این بازی در هفته دوم مسابقات فوتبال باشگاه های تهران در حالی برگزار می شد که دو تیم به شدت ریزش کرده بودند.

پرسپولیس محمد پنجعلی، حمید درخشان، شاهرخ بیانی، علی پروین و ناصر محمدخانی را از دست داده بود و استقلال ناصر حجازی، سعید مراغه چیان، رضا رجبی، رضا احدی، شاهین بیانی و عبدالعلی چنگیز را در اختیار نداشت.
 

بازی، بازی کسلی هم شده و در پایان با تساوی بدون گل تماشاگران حاضر در ورزشگاه را با عصبانیت و ناراحتی از اینکه به ورزشگاه آمده بودند به خانه فرستاد.
 

روز اشکهای نیکی
 

فدراسیون فوتبال در سالهای اواخر دهه 70 دستور به برگزاری یک داربی در روزی عجیب را داد.بیست و هشتم اسفند سال 1380 و یک روز پس از چهارشنبه سوری داربی در تهران برگزار شد. داربی حساسی هم بود اما خب به هر ترتیب بازی با تساوی روی اعصاب به پایان رسید.
 

رضا جباری برای پرسپولیس گل زد و نوازی هم در همان نیمه اول روی یک پنالتی گل تساوی را زد تا خیال همه را راحت کرده باشد.بازی دقایقی هم زیر باران نوید دهنده بهار برگزار شد.شش سال بعد ، کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال تن به برگزاری بازی ، درست در روزی داد که الان علی کفاشیان تن به برگزاری آن داده است.
 

بارزترین نکته آن داربی ، حضور نیکبخت در ترکیب پرسپولیس بود، نیکبخت با رفتنش به پرسپولیس تا سالها در داربی ها به بدترین وجه فحش می خورد و در آن بازی هم به بدترین صورت و نود دقیقه ای مورد فحاشی طرفداران استقلال قرار گرفت.طوریکه در پایان بازی ، های های گریه می کرد.اشک های نیکبخت حتی در برنامه نود هم پخش شد و واکنش های زیادی را به همره داشت.اما مهمتر از همه واکنش ها ، گلی بود که نیکی در آن بازی به استقلال زد. پرواز زیبای او و ضربه سری که وحیدطالب لو را مغلوب کرد.
 

استقلال هم با گل یک پرسپولیسی قدیمی جواب داد. علی علیزاده در آخرین دقایق نیمه اول با یک ضربه از میان پاهای دروازه بان پرسپولیس گل تساوی را به ثمر رساند.
 

در آن بازی دو اتفاق دیگر هم افتاد که خیلی مهم بود، اول حضور علی انصاریان بازیکن متعصب پرسپولیس در استقلال بود که بازی خوبی را هم انجام نداد و جالب اینجا بود که اگرچه نیکبخت از طرفداران استقلال فحش می خورد اما طرفداران پرسپولیس علی انصاریان را به شدت تشویق کردند تا اشک به گونه دیگری روی دیدگان انصاریان جاری شود.
 

اتفاق دوم پنالتی دقیقه ده پرسپولیس بود که مهرزاد معدنچی با بی دقتی آن را از دست داد و وحید طالب لو به خوبی ناجی دروازه استقلال شد، در کل داربی نوروزی بدی از کار در نیامد و حداقل نیمه اول جذاب و پر ماجرایی داشت.
 

داربی شبه نوروزی
 

وقتی چهارشنبه 13 فروردین باشد و پنج شنبه 14 و داربی بخواهد 15 فروردین برگزار شود یعنی اینکه 15 فروردین هم جزو تعطیلات عید است، آخرین داربی در روزهایی با حال و هوای عید 15 فروردین 87 برگزار شد. روزهایی که استقلال با سرمربیگری فیروز کریمی خیلی خوب پیش آمده بود و در جدول رده بندی لیگ برتر سوم بود.
 

پرسپولیس هم با افشین قطبی مدعی اصلی قهرمانی بود و حال و روز به مراتب بهتری از استقلال داشت، البته همگان پیروزی را از آن پرسپولیس می دانستند اما استقلال که روزهای بحرانی را با ناصر حجازی و حتی همین فیروز کریمی گذارنده بود،در نهایت اجازه نداد تا پرسپولیس بازی را ببرد.
 

جالب اینجا بود که استقلال جلو هم افتاد و روانخواه در دقیقه چهار گل برتری را زد، اما علی رضا منصوریان در دقیقه 28 روی ارسالی که برای محسن خلیلی شد به جای اینکه توپ را با سرش دفع کند با کله بی مویش توپ را به خلیلی پاس داد تا او در یک صحنه تک به تک ، توپ را به گل تبدیل کند و بازی به تساوی کشیده شود.
 

محسن خلیلی ، چندی بعد رباط صلیبی پاره کرد تا امید رضا روانخواه هم دقیقا به سرنوشت محسن خلیلی دچار شود و رباط پاره کند جالب تر اینجا بود که این دو بازیکن در داربی رفت هم گلهای بازی تساوی را درست به همین ترتیب به ثمر رسانده بودند، یعنی اول روانخواه روی یک شوت زیبا دروازه رودباریان را باز کرد و بعد محسن خلیلی بود که گل تساوی را در دقیقه 88 به ثمر رسانده بود، ولی در کل داربی در حال و هوای نوروز هم برای خودش داستانی دارد.
 

997

منتظراخبار ، انتقاد وپیشنهاد شما هستیم:
news@rasekhoon.net

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.