طراح گمنام آرم معروف

طرح پرچم ایران از کیست؟

تا حالا فکر کرده ايد اين آرمي که در پرچم ما به شکل «الله» وجود دارد، از کجا آمده؟ طراحي اين آرم ماجراي جالبي دارد که دکتر «حميد نديمي » آن را طراحي کرده است. او امروز استاد درس نظريه و روش هاي طراحي در رشته معماري دانشگاه شهيد بهشتي است.
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طرح پرچم ایران از کیست؟

راسخون : تا حالا فکر کرده ايد اين آرمي که در پرچم ما به شکل «الله» وجود دارد، از کجا آمده؟ طراحي اين آرم ماجراي جالبي دارد که دکتر «حميد نديمي » آن را طراحي کرده است. او امروز استاد درس نظريه و روش هاي طراحي در رشته معماري دانشگاه شهيد بهشتي است.
 

ماجراي طراحي آرم از جايي آغاز شد که پس از رفراندوم جمهوري اسلامي و به دستور امام (ره) تصميم گرفته مي شود تا نمادهاي طاغوتي برچيده شده و نمادهاي اسلامي جايگزين آن شود. در نخستين اقدام تغيير نشان «شير و خورشيد» و پرچم ايران طرح مي شود. نشاني که سابقه اش به علائم پرچم هاي ايرانيان در دوره باستان بر مي گشت و پس از ورود اسلام به ايران، به دليل دوري از اتهام آتش پرستي و خورشيدپرستي اين نشان از پرچم ايراني پاک شده بود.

اما در زمان صفويان، شاه اسماعيل که نسل خود را از يک سو به شاهان ساساني و از سوي ديگر به امام کاظم (ع) مي رساند، دستور داد تا نشان«شير و خورشيد» به طور رسمي بر پرچم ايرانيان بازگردد. در زمان ناصرالدين شاه قاجار نيز شمشيري به دست اين شير داده شد. امام خميني در 10اسفند سال 57 خواستار تغيير نشان «شير و خورشيد» شد و اعلام کرد: «ما يک مملکت محمدي ايجاد مي کنيم. بيرق ايران نبايد بيرق شاهنشاهي باشد، آرم هاي ايران نبايد آرم هاي شاهنشاهي باشد. بايد آرم هاي اسلامي باشد.

از همه وزارتخانه ها، از همه ادارات، بايد اين شير و خورشيد منحوس قطع بشود، علم اسلام بايد باشد. آثار طاغوت بايد برود. اينها آثار طاغوت است؛ اين تاج، آثار طاغوت است؛ آثاراسلام بايد باشد.» (صحيفه امام، ج6، ص275)
 

پس از آن با فراخوان سراسري دولت موقت، طراحي نشان جديد آغاز و طرح هاي بسياري به دفتر نخست وزيري ارسال مي شود و در ابتدا، طرح نديمي مورد قبول واقع نمي شود. در مسابقه اي که براي طرح آرم جمهوري اسلامي برگزار شد، ابتدا آرم ديگري که در آن يک مشت گره کرده به همراه چند ستاره ديده مي شد، به تصويب مي رسد و حتي بر روي اسکناس هاي آن دوران چاپ مي شود.

نديمي طرح آماده شده خود را به دفتر امام در قم ارسال مي کند. وقتي هاشمي رفسنجاني طرح آرم را مي بيند، خدمت امام نشان مي دهد و درخواست مي کند که آرم تغيير کند. با تأييد امام، هاشمي رفسنجاني فوري دستور مي دهد تا آرم هاي منتشر شده جمع آوري شوند. همان شب هاشمي رفسنجاني با نديمي تماس مي گيرد و خبر از تنفيذ آرم توسط امام در 19 ارديبهشت 1359 مي دهد و از او مي خواهد تا روي طرح پرچم نيز کار بکند.

دکتر نديمي از شعار بودن الله اکبر، تکرار را اقتباس مي کند: «اين شعار يازده بار در رنگ سرخ و يازده بار در رنگ سبز يعني بيست و دو بار تکرار مي شود و اين اشاره اي است به بيست و دوم بهمن 57. قالب راست گوشه خط نوشته الله اکبر، يادي است از کوبندگي اين شعار و اين همان خطي است (خط بنايي) که شعار الله اکبر را بر بلنداي اذان و بر گنبدها و مناره هاي الله اکبر در مساجد اسلامي نقش مي کرده و اکنون بر بلنداي پرچم ايران نشسته است.

کلمه قرمز الله منقوش بر پرچم جمهوري اسلامي بيانگر مبدأ آفرينش است الي الله المصير و هدف و غايت حکومت اسلامي را نشان مي دهد.» او در اين سال هاي اخير خيلي دوست ندارد درباره آن قضيه صحبت کند، چون اعتقاد دارد در اين حد نيست؛ «من که اصلاً اين کاره نبودم. اين طرح را بايد گرافيست هاي بزرگ مي کشيدند. کار من نيست. اين کاري خدايي است، به من ربطي ندارد. اين است که دوست ندارم خودم را سنجاق کنم. افراد فاني را به مسايل باقي متصل نکنيد.»
 

منبع: نشريه يک شنبه، شماره12.
 

997

منتظراخبار ، انتقاد وپیشنهاد شما هستیم:
news@rasekhoon.net



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.