تحليل كارشناسان شاغل در صنعت نفت در مورد ادغام نفت و نيرو

فرصت‌سوزي از رياستي كه 38 سال منتظرش بوديم

ايران بعد از 38 سال به رياست اوپك رسيده است، بعضي كشورهاي عربي عضو اين سازمان به‎رهبري عربستان براي محروم كردن ايران از حق خود در رياست و دبيركلي اوپك به ايران اتهام بي‌ثباتي و تزلزل نسبت مي‌دادند كه با اين ادغام و بركناري وزير نفت اين ادعا بيش از پيش تقويت مي‌شود.
شنبه، 24 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرصت‌سوزي از رياستي كه 38 سال منتظرش بوديم

راسخون: ايران بعد از 38 سال به رياست اوپك رسيده است، بعضي كشورهاي عربي عضو اين سازمان به‎رهبري عربستان براي محروم كردن ايران از حق خود در رياست و دبيركلي اوپك به ايران اتهام بي‌ثباتي و تزلزل نسبت مي‌دادند كه با اين ادغام و بركناري وزير نفت اين ادعا بيش از پيش تقويت مي‌شود.

به گزارش راسخون به نقل از فارس، اعلام ناگهاني ادغام 8 وزارتخانه و تشكيل 4 وزارتخانه جديد، واكنش‌هاي متفاوتي را در جامعه برانگيخت. واكنش‌هايي كه از دلايل مختلفي از جمله ابهام در روش اين ادغام، شتاب فراوان و ارزيابي اين تصميم به عنوان يك رفتار سياسي سرچشمه مي‌گرفت. اين واكنش‌ها در مورد ادغام وزارت نفت در وزارت نيرو به دليل حساسيت بسيار زياد صنعت نفت در اقتصاد ملي و همچنين قابل مقايسه نبودن اهميت، اندازه و پيچيدگي وزارت نفت در مقايسه با وزارت نيرو شديدتر بود چنانكه بعضي محافل از اين كار حمايت، محافل بيشتري از نحوه اجرا و شتابزدگي در انجام اين كار انتقاد و محافلي نيز اصل تركيب وزارت نفت و نيرو و تشكيل يك وزارتخانه جديد را غيركارشناسانه دانستند. بر اين اساس تعدادي از كارشناسان انرژي شاغل در صنعت نفت كه علاقه‌اي به انتشار نام خود نداشتند نظرات كارشناسي خود را در اين خصوص در اختيار خبرگزاري فارس قرار دادند.
 

 به منظور مطرح شدن عقايد و نظرات كارشناسي مختلف و با توجه به ضعف كارشناسي اجراي شتابزده اين ادغام نظرات اين كارشناسان را بدون ذكر نام آنان منتشر خواهد كرد. لازم به يادآوري است اين تحليل‌ها نظرات كارشناسان يادشده است و خبرنگاران فارس پيش از اين نظر و تحليل اين خبرگزاري را در قالب گزارش‌هايي با ذكر نام منتشر كرده‌اند و پس از اين هم در همين قالب اين رويه ادامه خواهد يافت. يكي از كارشناسان شاغل در صنعت نفت تحليلي را با عنوان "ناديده گرفتن شرايط زماني حاضر در ادغام وزارت نفت در نيرو " در اختيار فارس قرار داده است. متن اين تحليل به اين شرح است:


با تصويب هيأت وزيران، وزارت نفت منحل و در وزارت نيرو ادغام گرديد. صرف نظر از تعجب برانگيز بودن دلايل نحوه انجام چنين انحلال و ادغامي مي توان به اين نكته اشاره كرد كه شرايط زماني كه در آن به سر مي بريم، براي اتخاذ چنين تصميم مهمي اصلاً مناسب ارزيابي نمي‌شود.
 

نخست اينكه ايران پس از 38 سال موفق به كسب رياست دوره اي اوپك شده بود. چه خوب بود اين فرصت به كشور داده مي شد تا با دفاع همه‎جانبه از وزير نفت طي اين مدت يك‎ساله، از حيثيت و اعتبار صنعت نفت كشور در اين سازمان و به تبع آن بازارهاي جهاني نفت دفاع شود. همواره بعضي كشورهاي عربي عضو اين سازمان به رهبري عربستان براي محروم كردن ايران از حق خود در رياست و دبيركلي اوپك، به ايران اتهام بي‎ثباتي و تزلزل نسبت مي‌دادند؛ هرچند مسئله اصلي آنها مقاومت ايران در برابر خواسته هاي كشورهاي غربي مسلط به حوزه هاي انرژي در جهان است، اما اين مسئله را به‌عنوان بهانه مطرح كرده و مي‌كنند. حال با اين ادغام و بركناري وزير نفت اين ادعا بيش از پيش تقويت مي‌شود.
 

در عين حال در حال حاضر ايران تحت شرايط سخت تحريم قرار دارد، تحريم‌هايي كه به‌مثابه يك جنگ تمام‎عيار از آنها ياد مي‌شود. تامين سرمايه، تامين قطعات و تجهيزات و تكنولوژي‌هاي روز در صنعت نفت كشور با مشكلات عديده‌اي روبه‏رو است. مطمئنا گذر از اين شرايط نياز به ثبات و تثبيت رويه‌ها و سياست‌ها دارد. تغيير مرتب مديران ارشد اين وزارت‌خانه و همچنين اضافه كردن مشكلات جديدي چون انحلال و ادغام به مسائل اين صنعت، قطعاً در جهت ياري رساندن به تحريم‌كنندگان كشور در شرايط فعلي است.
 

در هر حال تصميم‌گيران، به‌دنبال كوچك‌سازي دولت هستند و به زعم خود با تعديل نيرو در اين دو وزارتخانه حجم دولت را كوچك خواهند كرد. غافل از اينكه تركيب نيروي انساني شاغل در صنعت نفت تركيبي بسيار حساس و پيچيده است. امروزه در صنايع مختلف و به‎ويژه صنعت نفت دنيا، نيروي انساني سرمايه اصلي تلقي مي شود. اين مسئله در صنعت نفت كه تجربه در آن با بهاي سنگيني به‎دست آمده است و حرف اول را مي زند به شكل جدي‌تري قابل مشاهده است. به همين دليل بازنشسته كردن تعداد زيادي از نيروهاي باسابقه در اين صنعت كليدي و حساس، تنها به از دست رفتن سرمايه اصلي اين صنعت منجر خواهد شد. نتيجه اين روند نيز چيزي جز وابستگي بيشتر به شركتها و كشورهاي خارجي نخواهد بود.

 

 

شما مي توانيد آخرين اخبارايران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رساني راسخون"مشاهده نماييد.

998

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.