اظهارات صریح علی لاریجانی:

رسیدگی به تخلفات رئیس‌جمهور فراموش نشده؛سؤال از او به‌زودی انجام می شود

پرونده بیمه در حال پیگیری است، فقط نباید به پرونده افراد دون پایه رسیدگی شود/ وعده احمدی نژاد برای سه برابر شدن یارانه ها ضمانت اجرایی ندارد.
سه‌شنبه، 29 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رسیدگی به تخلفات رئیس‌جمهور فراموش نشده؛سؤال از او به‌زودی انجام می شود

راسخون : پرونده بیمه در حال پیگیری است، فقط نباید به پرونده افراد دون پایه رسیدگی شود/ وعده احمدی نژاد برای سه برابر شدن یارانه ها ضمانت اجرایی ندارد.
 رئیس مجلس شورای اسلامی در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 به گزارش راسخون به نقل از ارگان خبری مجلس(خانه ملت) "علی لاریجانی" بعد از ظهر امروز  در آغاز نخستین نشست خبری خود در سال جهاد اقتصادی، با موضوع بیداری اسلامی که در ساختمان مشروطه مجلس برگزار می‌شد، برنامه‌های پنجمین نشست بیداری اسلامی را که در تاریخ ۹ و ۱۰ مهرماه سال جاری در تهران برگزار می شود را تشریح کرد.

لاریجانی

وی با پراهمیت خواندن برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین گفت: این کنفرانس، اهمیت زیادی دارد، به‌ویژه این که برگزاری آن پیش از تصمیم‌هایی است که قرار است در سازمان ملل متحد گرفته شود.

اراده ملت ایران در دفاع از انقلاب فلسطین روشن است

لاریجانی با بیان این که همایش بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین نهم و دهم مهرماه در تهران برگزار می‌شود، گفت: مجلس شورای اسلامی از سال ۶۹قانونی را به نام حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین تصویب کرد که در این قانون اراده ملت ایران در دفاع از انقلاب فلسطین روشن و مجلس شورای اسلامی مکلف شد از روش‌های مختلف، حمایت‌هایی را از این قانون داشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که تشکیل کنفرانس‌ها یکی از اقدام‌های مجلس شورای اسلامی در این باره است، گفت: مجلس شورای اسلامی همواره تلاش داشته است تا اجلاس‌هایی را با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی و صاحب‌نظران برگزار کند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: اولین همایش در مهرماه سال ۱۳۷۰برگزار شد و دومین همایش که در اردیبهشت ماه سال ۸۰برگزار شد دقیقا زمانی بود که انتفاضه دوم صورت گرفته بود.

وی افزود: سومین همایش در فروردین سال ۸۵زمانی که بخش‌هایی از اطراف مسجدالاقصی اشغال شده بود، در حمایت از قدس شریف برگزار شد.

لاریجانی چهارمین دوره همایش را در اسفند ماه ۸۷اعلام کرد و گفت: این دقیقا زمانی بود که رژیم صهیونیستی تهاجم سنگینی به غزه انجام داده بود که با ایستادگی ملت فلسطین روبرو شد.

 صیانت از حقوق فلسطین، هدف پنجمین همایش بین‌المللی حمایت از انتفاضه

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پنجمین همایش بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین که به زودی در تهران برگزار می‌شود، بیان کرد: در شرایط فعلی که وضعیت خاصی بر اوضاع فلسطین حاکم است و حکومت خودگردان فلسطین درصدد شناسایی بین‌المللی دولت فلسطین در سازمان ملل متحد است، توقعات بیشتری از ملت‌های مسلمان برای دفاع از ملت فلسطین را می‌طلبد.

او به شگردهای زبانی مسئولان آمریکایی اشاره کرد و گفت: شگردهای مسئولان آمریکایی در زمینه موضوع فلسطین تا حدود زیادی رنگ باخته است.

لاریجانی هدف از برگزاری این کنفرانس را صیانت از حقوق مردم فلسطین و دفاع از روش مبارزه آنها که به عنوان مقاومت برگزیده‌اند عنوان کرد و افزود: این پنجمین همایش در واقع حلقه‌ای از زنجیره همایش‌های فلسطین است که نهم و دهم مهرماه در تهران برگزار می‌شود.

او، شعار اصلی این همایش را «فلسطین برای فلسطینیان و تاثیراتی که انقلاب‌های منطقه بر موضوع دفاع از مردم فلسطین دارد» عنوان کرد.

لاریجانی برگزاری این همایش دو روزه را با حضور هیئت‌هایی از پارلمان‌های کشورهای اسلامی و شخصیت‌های برجسته سیاسی و فرهنگی خواند و افزود: علاوه بر این در ۳نیم روز سخنرانانی به سخنرانی خواهند پرداخت.

انقلاب‌های منطقه امروز می‌درخشند

او با اشاره به انقلاب‌های منطقه‌ای گفت: امروز انقلاب‌های منطقه‌ای از درخشندگی خاصی برخوردار است. بر این اساس ملت فلسطین توقع دارند که گام‌های عمیق تر و عملی تری برای مردم فلسطین برداشته شود.

لاریجانی با اشاره به طرح تشکیل کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل گفت: باید از برگزاری این کنفرانس‌ها استفاده کرده و باز هم موضوع را باز کرد.

وی با اظهار تاسف از حوادث رخ داده در کشور یمن تصریح کرد: حمله وحشیانه به مردم مسلمان این کشور و به شهادت و مجروح کردن آنان مایه تأسف است.

رئیس مجلس شورای اسلای، شکل‌گیری چنین اقداماتی را بر پایه چراغ سبز کشورهای غربی خواند و افزود: حاکمان این کشور از حوادثی در کشور دیگر رخ داد درس نگرفتند؛ این درحالی است که اقدامات آنها آتشی بر خودشان است.

مسئله سوریه با تحولات بحرین و یمن متفاوت است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تشریح ابعاد خارجی تحولات سوریه گفت: مسئله سوریه با تحولات بحرین و یمن متفاوت است، زیرا برخی کشورها با اعزام نیرو و ارسال سلاح به این کشور، قصد دارند در مطالبات مردم سوریه، اصر بگذارند.

علی لاریجانی درباره موضع جمهوری اسلامی در قبال اتفاق‌های سوریه گفت: تحولات این کشور دو بعد داخلی و خارجی دارد و به هیچ وجه با آنچه که در بحرین و یمن در حال وقوع است، شباهت ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقام‌های سوری باید به مطالبات مردم در داخل کشورشان به‌طور کامل توجه کنند که هم اکنون برخی اصلاحات در این باره در حال انجام است.

لاریجانی با تشریح ابعاد خارجی تحولات سوریه گفت: اخباری به گوش می‌رسد که از مرزهای این کشور سلاح وارد می‌شود. در این باره تحقیق شد و صحت موضوع به اثبات رسید که برخی کشورها با تبلیغات رسانه‌ای و اعزام نیرو و ارسال سلاح به سوریه قصد اثرگذاری بر تحولات را دارند.

وی ادامه داد: کسانی که به سوریه نیرو و سلاح می فرستند و با تبلیغات منفی، بنزین روی آتش وقایع این کشور می‌ریزند، باید پاسخگو باشند؛ آنها که در کشورشان حتی خانم‌ها اجازه رانندگی ندارند، چگونه می‌توانند برای سایر ملت‌ها دغدغه داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشورهای مداخله کننده در سوریه با دموکراسی غریبه هستند و مجالس آنها هنوز به شکل امیرنشینی اداره می شود، در حالی که دموکراسی رمز امنیت و سعادت مسلمانان در منطقه است.

 قوه قضائیه در برخورد با مفسدان اقتصادی هیچ اغماضی نخواهد کرد

علی لاریجانی در باره رسیدگی به تخلفات مفسدان اقتصادی گفت: باید مشخص شود این افراد از چه روش‌هایی استفاده می کردند و قوه قضائیه نیز در برخورد با آنها هیچ اغماضی نخواهد کرد. علی لاریجانی درباره حمایت از کشور فلسطین در برابر اقدام کشورهای غربی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در هر شرایطی  و در تمامی صحنه‌ها مدافع کشور فلسطین است؛ ایران معتقد است نقطه کانونی برای همه کشورهای مسلمان باید فلسطین باشد و هیچ کسی نباید فریب برخی از تبلیغات را بخورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از کشورهای غربی برای ایجاد چالش در این زمینه تلاش می‌کنند. قاعدتا کشورهای اسلامی باید عزم راسخی داشته باشند و به زوایای حقوق مسلمانان توجه کنند؛ ما با دقت تمام مسائل مربوط به این کشور را دنبال می‌کنیم و درخواست داریم برای احیای حقوق مردم فلسطین مسئله تشکیل این کشور باید در سازمان ملل متحد مطرح شود.

  کسی نمی‌تواند برای دستگاه قضایی در رسیدگی به تخلفات مزاحمت ایجاد کند

لاریجانی در باره مسئله رسیدگی به مفسدان اقتصادی، پرونده بیمه و اختلاس اخیر گفت: مسئله بیمه در حال پیگیری است و کسی نمی‌تواند برای دستگاه قضایی در مورد رسیدگی به این پرونده‌های مزاحمت ایجاد کند.

وی در باره رسیدگی به تخلف افراد مسئول در این موارد تصریح کرد: ما معتقدیم فقط نباید به پرونده افراد دون پایه رسیدگی شود، بلکه باید همه کسانی که در این مورد نقش داشته‌اند، چه تخلف کرده‌اند و چه تبانی و تقصیراتی را داشته‌اند، رسیدگی لازم انجام شود و این قابل اغماض نخواهد بود.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: حداقل بررسی‌های اولیه در مجلس منتج به این شد که به تمامی تخلفات رسیدگی شود و دستگاه قضایی نیز باید از روش‌های منطقی برای رسیدگی به این پرونده استفاده کند.

لاریجانی گفت: کمیسیونی هم در مجلس برای رسیدگی به این مسئله و کار نظارتی بر روی تخلفات این پرونده‌ها تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: موضوع اساسی این است که باید ریشه یابی شود که این افراد برای انجام این تخلف از چه روش‌هایی استفاده کرده‌اند و در نهایت با آنها برخورد قانونی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در باره عدم اجرای مصوبات مجلس از سوی قوه مجریه بیان کرد: بسیاری از مصوبات اجرایی شده و برخی از آنها که اجرایی نشده تخلف دولت به شمار می‌رود؛ هر یک از اینها در حال پیگیری در کمیسیون‌های مربوط است که اگر انجام نشود، به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.

مجلس از خیزش‌های منطقه حمایت می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره طرح حمایتی مجلس از خیزش‌های منطقه گفت: مجلس از نخستین نهادهای جمهوری اسلامی ایران بوده که از خیزش‌ها و انقلاب‌های منطقه حمایت کرده است.

علی لاریجانی درباره طرح حمایتی مجلس از خیزش‌های منطقه و موج بیداری اسلامی گفت: مجلس جزو نخستین نهادهایی بود که از خیزش‌ها و انقلاب‌های منطقه حمایت کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس از ابتدای قیام‌ها که با قیام تونس آغاز شد، اعلام موضع حمایتی کرد و عده‌ای از انقلابیون سفری به ایران و نشستی در مجلس داشتند.

وی ادامه داد: دفاع از حقوق انقلابیون ضروری است و من هم در ابتدای قیام تونس در نشستی که در امارات برگزار شد، اعلام موضع کردم و حمایت جمهوری اسلامی را از خیزش‌های منطقه اعلام کردم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران به عنوان حامی انقلاب‌های منطقه باید از تمام امکانات برای حمایت انقلابیون و ایجاد ثبات منطقه استفاده بگیرد.

 طرح نظارت بر مجلس در دستور کار فردا

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس موارد را براساس اولویت پیگیری می‌کند، تصریح کرد: طرح نظارت بر نمایندگان در جلسه فردا مطرح و در صورت تصویب از همین مجلس اجرا می‌شود.

 علی لاریجانی در باره طرح نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس گفت: این طرح در دستور کار جلسه فردا قرار دارد و در صورت تصویب اجرا می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این طرح ظرف یک هفته بررسی می‌شود و به شورای نگهبان ارسال می‌شو‌د که پس از بررسی شورای نگهبان به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی با بیان این که از عمر مجلس هشتم ۸ماه باقی مانده افزود: در صورت تصویب این طرح در همین مدت باقی‌مانده در مجلس هشتم اجرا خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که چرا مدت طولانی از تصویب این طرح گذشته تصریح کرد: مجلس موارد را بر اساس اولویت بررسی می‌کند و در دستور کار قرار می‌دهد و مسائلی فوری مثل اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی به وجود می‌آید که باید در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی شود.

 وعده سه برابر شدن یارانه ها ضمانت اجرایی ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در باره امکان تحقق وعده سه برابر شدن یارانه ها که از سوی دولت مطرح شده گفت:‌ فکر نمی کنم که اقتضائات مالی در این حد باشد که وعده سه برابر شدن یارانه ها به مردم داده شود چرا که دولت هنوز در اجرای این طرح نواقصی دارد که باید حل شود و وعده سه برابر شدن یارانه ها نمی تواند بحثی اجرایی باشد.

لاریجانی در پاسخ به این سئوال که گزارش دیوان محاسبات کشور حکایت ازاین دارد که نیمی از منابع هدفمندی یارانه ها از جایی غیر از افزایش حامل های انرژی تعیین شده است، در مورد غیرقانونی بودن این کار دولت گفت:‌گزارش دیوان محاسبات به عنوان یک مرکز اصلی نظارتی، که طبق قانون اساسی باید این نظارت را انجام دهد حکایت از این موضوع داشت که برخی از برداشت ها، برداشت هایی نیست که مطابق قانون باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته دولت در این باره می گوید من این رقم را موقت گرفته ام و بعد آن را برمی گردانم اما این عمل دولت باید در کانال قانونی صورت می گرفت که البته این اجازه در قانون به دولت داده نشده است.

تخلف دولت به اصل ۹۰رفت

لاریجانی با اعلام اینکه تخلف دولت باید در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گیرد، گفت:‌ من گزارش دیوان محاسبات را به کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین به کمیسیون اصل نود مجلس ارجاع دادم تا این موضوع در حضور مسئولان اجرایی بررسی گردد.

نماینده مردم قم در پاسخ به این سوال که اگر این تخلف اثبات شود چقدر از هدف اصلی اجرای این قانون دور شده ایم، گفت: اگر تامین اعتبار برای پرداخت یارانه ها از منابع دیگری گرفته شده باشد ما از هدف اصلی دور شده ایم.

لاریجانی در پاسخ به این سئوال که استقراض دولت از منابع در سال ۸۹صورت گرفت و تاکنون بازپرداختی از سوی دولت نبوده است،‌گفت:‌ دولت ابتدا عنوان کرد که ما منبعی را باید داشته باشیم تا آن را به مردم بدهیم و در نهایت این مقدار را پس خواهیم داد اما هنوز گزارشی از این تبادل به دست ما نرسیده است.

  دولت ادعایش را برای اصل ۹۰ثابت کند

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه دولت باید این ادعا را در کمیسیون اصل نود ثابت کند، گفت: اگر این پول برگردانده شده باشد این خیلی عجیب نیست چرا که در ابتدا باید منابعی که در قانون ذکر شده بود به دولت واگذار می شد البته ظاهرا دولت اجازه برداشت از برخی از این منابع را نداشته،،این در حالی است که اگر دولت این رقم را برگردانده باشد تخلف به آن صورت قوی نیست.

لاریجانی با اعلام اینکه برنگرداندن این رقم به معنای دور شدن از هدف هدفمند کردن یارانه ها است، تصریح کرد: چرا که  نیت اصلی از تصویب این طرح  در مجلس اصلاح قیمت ها بود تا در نهایت قسمتی از منابع به مردم ، قسمتی از آن برای اصلاح بخش تولید، قسمتی برای بهبود حمل ونقل و همچنین بهداشت مردم خرج شود و اگر از منبع دیگری صرف این کار شود نقض قرض صورت گرفته است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه اطلاعات ما تا این ساعت نشان می دهد که ازاین منابع برای عمران استفاده نشده است و بلکه بیشتر برای پرداخت به مردم استفاده شده گفت:در قسمتی که کمک به تولید شده نواقصی وجود دارد و هم در قسمت هایی که مربوط به اصلاح بخش حمل و نقل در کشور بود تخلفاتی نیز صورت گرفته است که در کمیسیون اصل نود و کمیسیون بودجه در حال رسیدگی است.

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که در این شرایط وعده سه برابر شدن یارانه ها چقدر می تواند امکان‌ پذیر باشد،‌گفت: فکر نمی کنم که اقتضائات مالی در این حد باشد که وعده سه برابر شدن یارانه ها به مردم داده شود چرا که دولت هنوز در اجرای این طرح نواقصی دارد که باید طرح شود و سه برابر شدن یارانه ها نمی تواند ضمانت اجرایی داشته باشد.

لاریجانی در پاسخ به اینکه گزارشاتی از تخلفات دولت در بخش نفت به قوه قضائیه ارجاع داده شد نتیجه این تخلفات به کجا رسیده است،‌گفت: ‌فکر می کنم تخلفات دولت در این موضوع خارج از نوبت بررسی شده امانتیجه ی آن را باید از سخنگوی دستگاه قضا پرسید.

لاریجانی

 کمیسیون اصل ۹۰در طول دستگاه‌های نظارتی تخلفات را بررسی کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری ابعاد دولتی و غیردولتی تخلف صورت گرفته در نظام بانکی کشور تاکید کرد: کمیسیون اصل ۹۰در طول دستگاه‌های نظارتی دیگر می‌تواند مسئله تخلف صورت گرفته در نظام بانکی را بررسی کند.

علی لاریجانی درباره علت عدم رسیدگی به موضوع اختلاس سه‌هزار میلیاردی از سوی دیوان محاسبات مجلس به خبرنگاران گفت: این دستگاه فقط می‌تواند به بخش‌های دولتی نظارت کند، از این‌رو ورود سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات به مسئله مشکلی را پیش نمی‌آورد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰طبق قانون اساسی می‌تواند در طول بررسی دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات مسئله تخلف در نظام بانکی کشور را بررسی کند و در این‌باره کمیسیون‌های اقتصادی و قضایی و حقوقی مجلس می‌توانند به آن کمک کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بررسی ابعاد مختلف تخلف صورت گرفته در نظام بانکی از سوی دستگاه‌ها و مراجع مختلف مانعی ندارد.

عده‌ای به دنبال تجارت سیاسی از فتنه ۸۸هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نوع برخورد عده‌ای با فتنه ۸۸گفت: برخی از گروه های سیاسی به دنبال تجارت سیاسی و بهره‌برداری از موضوع فتنه ۸۸هستند. علی لاریجانی گفت: از ابتدای مجلس هشتم اختلاف نظر در این مجلس وجود داشت و عده کمی از نمایندگان به دنبال در دست گرفتن فرمان این مجلس بودند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: اکثریت مجلس با روش و منش این عده در مجلس موافق نبودند و اجازه رهبری این مجلس را به این افراد ندادند.

لاریجانی، مجلس هشتم را مجلس معتدل و معقول خواند و گفت: ‌به مجلس هشتم نمره‌ای می دهم که دیگران به این مجلس دادند.

وی، در زمینه موضوع دانشگاه آزاد تصریح کرد: عده‌ای به علت این که اشکال کلی از مطلب پیدا نمی‌کنند به دنبال نکات ریز و جزئی هستند.

لاریجانی افزود: در جریان موضوع دانشگاه آزاد بنده به عنوان رئیس مجلس براساس مفاد آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار قانونی را پذیرفتم و مجلس در رأی‌گیری این اخطار را نپذیرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس بنده موظف به رأی‌گیری در قبال اخطار قانون اساسی بودم.

 مجلس هشتم، معقول و معتدل بود

 وی با تأکید بر این که مجلس هشتم مجلس معقول و معتدل بود و از هیجانات کاذب جامعه پیروی نکرد، بیان کرد: عملکرد مجلس هشتم در پیروی از خواست و توصیه‌های رهبر انقلاب درخشان است.

لاریجانی با بیان این که عده‌ای به دنبال تجارت سیاسی از جریان فتنه هستند، گفت: ‌در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸عده‌ای به دنبال خنک کردند، خود و تصفیه حساب بودند.

وی تأکید کرد:‌ برای حل حوادث پس از انتخابات مجلس هم به حاشیه و هم به متن حوادث توجه کرد تا حق نظام و حقوق ملت پایمال نشود.

 نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد:‌ عده‌ای با تازه نگه داشتن موضوع فتنه به دنبال بهره‌برداری ازاین موضوع هستند که مورد تائید نظام و رهبری نیست رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که فتنه ۸۸ابعاد مختلفی داشت، گفت: روش و منش مجلس در بررسی حاشیه‌های این حادثه به‌ویژه کهریزک و ماجرای کوی دانشگاه پیرو منویات رهبری بود.

لاریجانی در واکنش به الگوی ۸+۷اصلوگرایان گفت: بخش بزرگ از اصولگرایان از حضور من در ۸+۷حمایت کردند که بنده، کاظم جلالی را به ۸+۷به عنوان نماینده این طیف وسیع از اصولگرایان معرفی کردم.

"مجلس بیمار است" را تعبیر درستی نمی دانم

علی لاریجانی با بیان این که در برخی از موارد با رئیس مرکز پژوهش های مجلس اختلاف نظر دارم گفت: من این اظهارنظر آقای توکلی در مورد اینکه مجلس بیمار است را نمی پسندم و تعبیر درستی نمی دانم.

علی لاریجانی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد اظهارنظر احمد توکلی نماینده مردم تهران مبنی بر اینکه برخی از نماینده های مجلس تخلف می کنند و قرار است اسامی آنها را به شورای نگهبان بفرستد، تصریح کرد: من فکر می کنم مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی جایی نیست که به این مسائل بپردازد و این مرکز باید با انجام تحقیقات عالمانه برای طرح ها و لوایح مجلس را کمک کند، اگر کسی هم اطلاعاتی دارد باید آن را به رئیس مجلس و یا حراست مجلس ارائه کند.

 اگر کسی از برخی مسائل آگاهی دارد، باید اطلاع دهد

 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آقای توکلی را برادر خوبی می دانم و به همین دلیل مسئولیت اداره مرکز پژوهش ها را به وی داده‌ام، ولی با این عقیده وی موافق نیستم، زیرا این گونه مسائل راه طبیعی خود را می‌تواند طی کند و نباید اینگونه بیان شود و برخی مسائل نسبت به نمایندگان گفته شود.

رئیس مجلس افزود: اگر کسی از برخی مسائل آگاهی دارد، باید اطلاع دهد و من فکر می کنم به این نحو صحبت کردن تصورات دیگری را به وجود می آورد.

وی تاکید کرد: ‌مجلس از ستون‌های خوب و افراد صاحب نظر و فعال برخوردار است و چنین گفته هایی نباید بیان شود.

رئیس قوه مقننه با یادآوری مصوبه مجلس هشتم در مورد بررسی اموال دارایی افراد مسئول در کشور، بیان کرد: در ابتدا شورای نگهبان ایراد گرفت و سپس به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد که در نهایت تصویب شد.

 توکلی می‌تواند مرکز پژوهش‌های مجلس را اداره کند

لاریجانی در اظهارنظر دیگری در باره سخنان احمد توکلی بیان کرد:‌ تعبیر مجلس بیمار است را نیز تعبیر درستی نمی دانم، من با ایشان اختلاف نظر دارم و از ابتدای مجلس هم اختلاف نظر داشتم اما معتقدم که آقای توکلی می تواند مرکز پژوهش های مجلس را اداره کند.

 وی تاکید کرد: من لازم نمی دانم همه کسانی که با من هم نظر هستند باید مسئولیت داشته باشند اما این گفته درست نیست، چرا با این الفاظ باعث تحقیر برخی از افرادی می شویم که همکار هم محسوب می شوند.

  هیچ نماینده‌ای خواستار استعفای دولت نشده است

رئیس مجلس با یادآوری تلاش کمیسیون اصل نود و قوه قضائیه برای روشن شدن ابعاد تخلف صورت گرفته در نظام بانکی کشور گفت:‌هیچ نماینده ای خواستار استعفای دولت نشده است.

لاریجانی در موضوع طرح سئوال از رئیس جمهوری در باره اختلاس ۳هزار میلیاردی از نظام بانکی کشور یا استعفای دولت به همین علت، گفت: کسی از نمایندگان مجلس مسئله استعفای کل دولت را مطرح نکرده بلکه احمد توکلی نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در جلسه غیرعلنی مجلس ،خواستار کناره گیری رئیس بانک صادرات، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی شده است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان به رغم آنکه مسئولیت نظارت بر همه امور را دارند مجال دهند تا گزارش کمیسیون اصل نود و اقدامات قوه قضائیه درباره تخلف صورت بگیرد و در نظام بانکی کشور نهایی شود و بعد راجع به سایر راهکارها تصمیم بگیریم.
 
 وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس با محوریت آیت‌الله مهدوی‌کنی

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری موضع‌گیری اصلاح‌طلبان در سیاست‌ها و روزنامه‌های مکتوب کشور، گفت: افراد و گروه‌های این جریان از رخدادهای سیاسی کشور به دور نیستند.

لاریجانی درباره وحدت اصولگرایان و عدم حضور اصلاح طلبان در صحنه انتخابات گفت: نباید موضوعات سیاسی را  با نگاهی غیرواقعی دید.

 اصلاح طلبان در فضای سیاسی کشور حرف خود را می‌زنند

 نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصلاح طلبان در فضای سیاسی کشور حرف خود را می‌زنند و رسانه های مکتوب و مجازی زیادی دارند، البته نقایصی دراین باره وجود دارد که باید رفع شود.

 وی افزود: کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که بررسی صلاحیت نامزدها در انتخابات فردی است یعنی شرایط فرد بررسی می شود و این مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری تلاش اصولگرایان برای وحدت اظهار کرد: وحدت اصولگرایان با محوریت و نقش آفرینی آیت الله مهدوی کنی در انتخابات پیش رو امری عقلانی است و دیگر گرایشات سیاسی نیز می توانند  الگوبرداری کنند.

پرونده تخلف ۳۰۰۰ میلیاردی نباید درگیر جریانات سیاسی کشور شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روند بررسی اختلاس ۳هزار میلیاردی با جدیت توسط مجلس و قوه قضائیه رسیدگی می‌شود، تصریح کرد: نباید این پرونده را درگیر جریانات سیاسی کشور کرد.

وی در باره مأموریت کمیسیون های اصل ۹۰و قضایی مجلس مبنی بر رسیدگی به پرونده اختلاس ۳هزار میلیاردی گفت: مجلس رسیدگی را به کمیسیون‌ها واگذار کرده تا از دخالت دولتی در رسیدگی به این پرونده جلوگیری شود.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: رسیدگی به پرونده اختلاس توسط مجلس پیگیری می‌شود و در کمیسیون‌ها  در صورت نیاز به پاسخ افراد دولتی فرا خوانده می شوند.

 وی ادامه داد: مجلس اصل را بر پیگیری کمیسیون اصل ۹۰ قرار داده است تا با همکاری سایر کمیسیون‌های مرتبط پیگیری جدی دنبال شود.

 لاریجانی با بیان اینکه پرونده سه‌هزار میلیاردی نیاز به ریشه‌یابی دقیق دارد افزود: نباید این پرونده را درگیر برنامه‌های سیاسی کرد تا به واسطه سیاسی کاری به بیراهه راه پیدا کند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قوه قضائیه برای رسیدگی به این پرونده عزم جدی دارد و مجلس هم با جدیت قوه قضائیه را همراهی خواهد کرد.

 رسیدگی به تخلفات رئیس‌جمهوری فراموش نشده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که رسیدگی به تخلفات رئیس‌جمهوری فراموش نشده است، تصریح کرد: سئوال از رئیس‌جمهوری در دستور کار مجلس است و به‌زودی انجام خواهد شد.

علی لاریجانی درباره تصمیم مجلس مبنی بر طرح سئوال از رئیس‌جمهوری به خبرنگاران گفت: بر اساس آیین‌نامه مجلس که از سایر قوانین اعتبار بیشتری دارد و هر بند و ماده با دو سوم آرا تصویب می‌شود، هر تخلفی در دستگاه‌های اجرایی قابل پیگیری است.

 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق ماده ۲۳۳آیین‌نامه مجلس شکایت ۱۲نماینده از رئیس‌جمهوری بررسی خواهد شد.

 وی تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰مأمور رسیدگی به پرونده شکایت از رئیس‌جمهوری بوده که در حال بررسی پرونده است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: پس از بررسی کمیسیون اصل ۹۰، سئوال از رئیس‌جمهوری در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

حماس، رکن اصلی تصمیمات در فلسطین

لاریجانی با اعلام این که در هر تصمیمی که برای فلسطین گرفته می شود، حماس یک ستون محکم آن را تشکیل می دهد، گفت: گروه‌های فلسطینی باید به وحدت برسند.

وی درباره موضوع تشکیل دولت فلسطین و تاثیر مخالفت حماس بر روی این تصمیم گفت: هر تصمیمی که برای فلسطین گرفته شود، یک ستون محکم آن حماس و گروه‌های دیگر جهاد اسلامی است.

رئیس مجلس گفت: سایر گروه‌های فلسطینی باید  بدانند که نمی‌شود در این قضیه تک‌روی کرد، برخی گروه‌ها هم که تک روی می کنند باید توجه داشته باشند که فلسطینی ها به این گروه رای داده اند و اینها یک پایه محکم مقاومت هستند.

 همه گروه‌های فلسطینی باید به وحدت برسند

 نماینده مردم قم با بیان اینک ه در سطح بین‌المللی باید به این موضوع توجه شود، ‌افزود: اصل اینکه گروه‌های فلسطینی باید به وحدت برسند موضوع درستی است البته اختلاف نظر هایی دارند اما باید به وحدت برسند.

لاریجانی با تاکید بر این که مهم این است که وحدت در چه چهارچوبی باشد، گفت: اگر وحدت حول این باشد که حقوق مردم فلسطین احیا شود و از مقاومت دفاع شود کار درستی صورت گرفته است، اما اگر این اهداف فراموش شود، نمی توان اسم وحدت را روی آن گذاشت.

وی ادامه داد: ما با این فکر موافقیم و با دوستانی فلسطینی از گروه های مختلف که با ما ارتباط داشته اند و مشورت می کنند، گفته ایم که اگر به راه و آرمان خود پایبند باشید و تلاش کنید تا به وحدت برسید، به نتیجه هم خواهید رسید.

رئیس قوه مقننه با اعلام این که تخریب بناهای اسلامی هم موضوع مهمی است که روی آنها حساسیت وجود دارد، ادامه داد: من شاهد بودم که بعضی از روسای مجالس کشورهای اسلامی روی همین موضوع حساسیت داشتند و آن را پیگیری می کردند و موضوع زنده ای است.

 همه کشورهای مسلمان باید از فلسطین حمایت کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دخالت های آمریکا هیچ نقشی در روند تصویب دولت فلسطین در سازمان ملل نخواهد داشت تصریح کرد: همه کشورهای مسلمان از فلسطین به عنوان یک کشور مستقل حمایت خواهند کرد.

لاریجانی در باره عضویت فلسطین به عنوان یک کشور مستقل در سازمان ملل گفت: استقلال و تثبیت فلسطین به عنوان یک کشور مستقل در سازمان ملل، حق این ملت مظلوم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تلاش های آمریکا برای عدم تثبیت این کشور در سازمان ملل نتیجه ای نخواهد داشت و ملت فلسطین همچنان باید مقاومت کند.

وی با بیان اینکه رفتارهای اوباما با طرح شعارهای خود در حمایت از فلسطین تناقض دارد خاطر نشان کرد:‌ رئیس جمهور آمریکا در طرح شعار تبحر دارد و باید قبول کند که فلسطین به دنبال احقاق حق واقعی خود است.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد: مقاومت فلسطین تا احقاق حق این کشور در سازمان ملل ادامه داشته باشد و کشورهای مسلمان این ملت مظلوم را حمایت کنند.

دعوت جبهه پایداری به همه جانبه‌نگری

رئیس مجلس شورای اسلامی با تایید شرط گزاری جبهه پایداری برای شرکت در وحدت اصولگرایان، گفت:‌دوستان حاضر در این گروه با همه جانبه نگری به وحدت اصولگرایان کمک کنند.

لاریجانی درباره شرط‌ گذاری جبهه پایداری برای پیوستن به وحدت اصولگرایان گفت: این مسئله صحت دارد و به دوستان جبهه پایداری توصیه دارم که با همه جانبه‌نگری به وحدت اصولگرایان کمک کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره ترکیب نمایندگان مجلس نهم تصریح کرد: اظهار نظر در این باره را باید به آینده موکول کرد.

وی درباره ارتباط جبهه پایداری با دولت افزود: ارتباطات این گروه با دولت و دستگاه اجرایی قوی است البته نگاه اعضای جبهه پایداری به مسائل سیاسی یکی نیست و طیف های مختلفی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی دوستان عضو این جبهه به دولت انتقاد دارند، عده ای خواهان استقلال رویه در جبهه اصولگرایان هستند و بعضی نیز، از دولت حمایت می کنند.

 مجلس آماده بازنگری سهم صنعت در هدفمندی یارانه‌ها است

رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشور از بررسی مشکلات بخش صنعت و سهم این بخش در هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون صنایع مجلس خبر داد و افزود: آمادگی رفع تمامی مشکلات بخش صنعت و یبازنگری سهم این بخش در قانون هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد.

لاریجانی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر نگرانی صنعتگران نسبت به سهم صنعت در قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: البته نگرانی‌هایی برای بخش صنعت وجود دارد، به طوری که این موضوع نیز در جلسه‌های مشترک با وزارت بازرگانی مطرح ‌شده است.

وی با بیان این که یکی از مباحث مهم قانون برنامه پنجم توجه به بخش صنعت است، گفت: هم‌اکنون به برخی از صنایع تسهیلات خاصی داده شده است؛ اما کافی نیست ما ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه فقط برای بخش صنعت و تولید کشور قرار دادیم  که اگر اشکالی در اینباره بوجود آید باز مورد بررسی قرار می گیرد.

مسئولان برای حل مشکل بیکاری قوانین را اجرایی کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای رفع معضل بیکاری قوانین کافی تصویب شده است تصریح کرد: حل مشکل بیکاری با اجرای صحیح قوانین صورت می گیرد و مسئولان باید به روند اجرای قوانین کمک کنند.

لاریجانی با اشاره به تصویب قوانین کافی در زمینه حل مشکلات بیکاری در کشور گفت: قوانین به اندازه کافی تدوین شده و مسئله اصلی اجرای صحیح قوانین برای برون رفت از معضل بیکاری و گسترش اشتغل است.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: بیکاری از چالش های مهم کشور است و مجلس بارها این مسئله را به دولت گوشزد کرده است.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه و بودجه منابعی جهت اشتغال زایی پیش بینی شده است تصریح کرد: مجلس تدابیر ویژه ای برای سرمایه گذاری اتخاذ کرده و در طرح های گذشته اعتبارات خوبی به این مسئله اختصاص گرفته است.

لاریجانی رشد اقتصادی کشور را عامل مهم اشتغال زایی دانست و ادامه داد:‌ اگر رشد اقتصادی کشور در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد شرایط برای اشتغال فراهم خواهد شد.

در پاسخ به این سوال که اختلاس تاثیر متقابلی به مسئله اشتغال کشور دارد گفت: پدیده اختلاس نشان دهنده فساد در کشور است و ربطی به اشتغال ندارد و فراتر از آن لطمه های جبران ناپذیری را به رشد و توسعه اقتصادی کشور وارد می کند.

لاریجانی ادامه داد: این فساد از نوع پول شویی است که قوه قضائیه باید با عوامل این تخلف بزرگ به شدت برخورد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مجلس در نظارت بر قوه مجریه از توان اجرایی خود بهره نبرده است تصریح کرد: مجلس پس از این چندین مرتبه نظارت هایی را بر عملکرد قوه مجریه اعمال کرد که متهم به دخالت در امور دولت شد، به همین دلیل مسئله نظارت بر قوه مجریه در مجلس کمرنگ شد.

 وحدت اصولگرایان مهمترین اصل در انتخابات مجلس نهم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا زمان انتخابات مجلس هشتم فراز و فرودهای بسیاری ایجاد می شود تصریح کرد: وحدت اصولگرایان مهمترین اصل انتخابات مجلس نهم است.

لاریجانی در باره شرایط انتخابات مجلس نهم گفت:‌ هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم حرف‌ها بیشتر می شود، اما من نگاه خوش‌بینانه ای به مسئله انتخابات دارم مخصوصا با محوریت روحانیت که با هدایت آیت الله مهدوی کنی دنبال می شود.

نماینده مردم قم در مجلس با تأکید بر این که همه گروه های اصولگرا در این انتخابات باید وحدت حداکثری را دنبال کنند، گفت: معمولا در انتخابات فراز و فرودهای بسیاری به وجود می آید که طبیعی است.

رئیس مجلس در باره  سهم خواهی اصلولگرایان در انتخابات مجلس نهم گفت: در این زمینه بحث هایی مطرح شده اما آنجه اهمیت دارد وحدت اصولگرایان است که باید تا آخرین لحظه حفظ شود.


تحقیق و تفحص‌ها تا پایان عمر مجلس هشتم ادامه دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح تحقیق و تفحص ها در مجلس همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: تا پایان عمر مجلس هشتم همه تحقیق و تفحص ها پیگیری خواهد شد.

لاریجانی در باره طرح تحقیق و تفحص مجلس از برخی دستگاه های اجرایی کشور گفت: این تحقیق و تفحص ها همچان در دتسور کار مجلس قرار دارد و با جدیت پیگیری می شود.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: بخری از طرح های تحقیق و تفحص مطرح شده در مجلس انصراف داده اند در این مسئله دلیل بر عدم بررسی مجلس نسبت به این طرح ها نیست.

وی در پاسخ به این سوال که برای تحقیق و تفحص تامین اجتماعی زمان زیادی در مجلس صرف شده، گفت: این طرح بسیار گسترده بود که باید با دقت ویژه ای مورد بررسی قرار می گرفت و تا یک ماه آینده این طرح در مجلس مطرح خواهد شد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: ۱۱ طرح دیگری در مجلس در دست بررسی و تفصح است که تا پایان عمر مجلس هشتم نتیجه این تحقیق و تفحص ها در رسانه ها اعلام خواهد شد.

 قانون تسهیل فضای کسب و کار، اقدام مجلس در تحقق شعار جهاد اقتصادی است

رئیس مجلس ارائه قانون تسهیل فضای کسب و کار از سوی نمایندگان را اقدام جدی مجلس در تحقق شعار جهاد اقتصادی دانست.

لاریجانی درباره اقدام مجلس در تحقق شعار جهاد اقتصادی در ۶ ماهه نخست سال جاری گفت: در قوه مقننه ضمن تشکیل کمیسیون جهاد اقتصادی برای پیگیری منویات مقام معظم رهبری در این مورد، برخی قوانین نظیر قانون تسهیل فضای کسب و کار از سوی نمایندگان ارائه شد که به زودی به صحن مجلس خواهد آمد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر قوه‌ای باید وظایف خود در تحقق این شعار را بشناسد، وظیفه قوه مجریه را از سایرین سنگین‌تر دانست و اظهار کرد: نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف مجلس با نظارت بر شرایط مورد نیاز برای اجرایی شدن تصمیماتی که در قانون برنامه و بودجه آمده، گام دیگری برای عملیاتی شدن شعار جهاد اقتصادی برداشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر مرز میان اصولگرایی با جریان‌های دیگر بیان کرد: آیت الله مهدوی کنی و یزدی، شاخص‌هایی را برای جریان اصولگرایی مدون کرده‌اند که مورد قبول همه اصولگرایان است.

رفتار ترکیه به عنوان کشور اسلامی باید مسلمانان را قانع کند

علی لاریجانی، در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید مسئولین ارشد ترکیه مدعی هستند که انقلاب‌های منطقه به دنبال مدل حکومتی ترکیه هستند نظر شما چیست؟ گفت: این نظر عجیبی است و فکر می‌کنم باید دولت ترکیه به انقلاب‌های منطقه توجه خاصی داشته باشد و باید بگویم که آقای اردوغان و عبدالله گل دوستان و همسایه ما هستند اما در صحنه انقلاب‌های منطقه باید فضای مسئولانه‌ای داشته باشند و انتظار از ترکیه به عنوان کشوری مهم بالاتر است و بعضی از این رفتارها بین مسلمانان جهان مورد سؤال است که باید پاسخگو باشیم.

 

باید از همه ظرفیت‌ها در عرصه دیپلماسی استفاده شود

لاریجانی همچنین درباره برخی خبرها در خصوص  ورود جدید خود به عرصه سیاست خارجی با تاکید بر اینکه همه قوا باید موضوعات مهم روز از جمله موضوع هسته ای را پیگیری کنند تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی باید از همه ظرفیتها در عرصه دیپلماسی استفاده شود و عقل نیز به همین موضوع حکم می‌کند.

 

اصل فکر قوا در تعامل با یکدیگر است

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره برخی  اختلاف نظرها بین قوا افزود: هر قوه‌ای وظیفه‌ای بر عهده دارد و اصل فکر قوا در تعامل با یکدیگر است. اما این به معنای تعطیلی وظایفشان نیست؛ در کشوری که دموکراسی وجود دارد، نظرات مختلفی بیان می‌شود و قوای مختلف نیز نظرات مختلفی دارند.

به گفته لاریجانی، همان‌طور که دولت نظریه‌پردازی‌های دینی و مختلط را بیان می‌کند باید بپذیریم که نمایندگان مجلس نیز نظرات خودشان را دارند و آنها را مطرح می‌کنند و این موضوع یک ضعف نیست بلکه یک قوت است و این مسئله به معنای چوب لای چرخ گذاشتن نیست و مجلس هشتم اعلام کردند که یک نگاه همکاری نسبت به قوه مجریه دارد اما در جایی که لازم باشد نظر خودش را مطرح می‌کند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه نظرات چند نماینده، نظر کل مجلس نیست افزود: اینکه با صراحت گفته می‌شود قانون را اجرا نمی‌کنیم آیا حرف درستی است؟ باید بپذیریم که نمایندگان نیز سخنان و نظرات خودشان را مطرح کنند و اگر به دنبال توسعه کشور هستیم، باید خوداعتقادی داشته باشیم و اگر کسی خارج از دایره حقوق شرعی و قانونی مطلبی بگوید آیا حرف درستی است؟

 رقابت‌های زودهنگام انتخاباتی واقعی نیست

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از ورود زودهنگام نمایندگان مجلس به رقابت‌های انتخاباتی پرسید نیز گفت: رقابت‌های زودهنگام انتخاباتی واقعی نیست کسانی که می‌خواهند در این انتخابات حضور یابند باید از ۵ و ۶ ماه قبل خودشان را در معرض دید افراد قرار دهند و بسیاری از افراد نیز که پست‌های مختلف دارند، طبق قانون باید از ۶ماه قبل استعفا دهند.ژ

وی ادامه داد: ‌بنده فکر نمی‌کنم که رقابت‌های انتخاباتی در حال حاضر نیز خیلی شدید باشد بلکه نمایندگان مجلس به حوزه‌های انتخابیه خودشان سر می‌زنند و تبلیغ می‌کنند تا خودشان و افکارشان را در معرض دید مردم قرار دهند و به نظر بنده موضوع رقابت‌های زودهنگام انتخاباتی آن جایی اشکال دارد که از قدرت استفاده شود و اینکه مقام معظم رهبری نیز تأکید فرمودند که داوطلبان عضو مراکز ثروت و قدرت نباشند نیز امر مهمی است و اگر فردی عضو این مراکز باشد، آن موقع اشکال وجود دارد. اما انجام تبلیغات طبیعی به نظر بنده اشکالی ندارد.

 انتظار این بود که اخبار نشست سران سه قوه  منتشر شود

رئیس  مجلس در خصوص نشست سران سه قوه که سؤال خبرنگاری دیگری بود، گفت: انتظار این بود که مطالب و اخباری از این نشست منتشر شود.

لاریجانی تصریح کرد: ‌در این جلسه راجع به مسائل منطقه‌ای و موضوعات مختلف مباحثی مطرح شد و تصمیماتی گرفته شد تا انشاءالله از خیزش‌های مردمی و بیداری‌های اسلامی منطقه حمایت شود. البته ‌در این جلسه راجع به مسائل داخلی مانند موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها و حمایت بیشتر از بخش‌های تولیدی و ارائه تسهیلات به بخش تولید نیز تصمیماتی گرفته شد.

موضوع کاهش رابطه با انگلیس ذاتا به قوه مجریه مربوط می‌شود

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با کاهش رابطه با انگلیس گفت:‌ این موضوع ذاتا به قوه مجریه مربوط می‌شود و باید با رایزنی با شورای عالی امنیت ملی انجام شود البته به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیزگفته شده که در رابطه با این موضوع با شورای عالی امنیت ملی رایزنی کند.

تدبیر دولت در مسکن مهر درست است

وی در پاسخ به سؤالی درباره مشکل مسکن در کشور، گفت: اینکه زمین از خصوصی سازی خارج شود، درست است لذا به نظرم این تدبیر باید گسترش یابد و در بسیاری از کشورها نیز که توانستند به مسئله مسکن فائق آیند، ابتدا حجم زیادی مسکن در کشورشان ساختند و به نظرم تدبیر دولت در مسکن مهر درست است البته باید در شهرهایی مانند تهران تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

ثبت اموال و دارایی‌های مسئولان مربوط به همه مسئولان کشور است

رئیس مجلس درپاسخ به سوال خبرنگاری که درباره نامه درخواست مجلس از مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رسیدگی سریع‌تر به طرح دارایی مسئولان کشور نیز گفت: طبق اصول اموال مسئولان در رده‌های مختلف باید یک حد داشته باشد و مورد محاسبه قرار گیرد و در قوه قضاییه نیز ثبت شود اما ثبت اموال و دارایی‌های مسئولان فقط مربوط به وزیران نیست و رؤسای بانک‌ها و سازمانها و نمایندگان مجلس و مسئولین مهم قضایی نیز باید اموال و دارایی‌های خودشان را اعلام کند و این در واقع یک صیانت از اموال کشور است که امیدواریم این مسئله در مجمع تشخیص مورد توجه قرار گیرد.

 مجلس بر عملکرد نظارتی خود حساس است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مجلس هشتم با ایجاد سازو کارهای جدید نظارتی عمیق و گسترده تر از مجالس دیگر داشته است، گفت: مجلس بر عملکرد نظارتی خود حساس است.

لاریجانی با اعلام اینکه مجلس هشتم با ایجاد سازو کارهای جدید نظارتی عمیق و گسترده‌‍ترازمجالس دیگر داشته است، گفت: مثلا ماده ۲۳۳ درآئین نامه قبلی نبود و بعد از تغییر درآئین نامه،  این ماده توانست یک مکانیزم جدیدی را در بعد نظارتی مجلس به وجود آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایجاد معاونت نظارت درمجلس را یکی دیگر از جنبه‌های نظارتی مجلس هشتم دانست و تصریح کرد: این معاونت کل نظارت‌های مجلس، اعم از تحقیق و تفحص‌ها و کمیسیون اصل نود و غیره را پیگیری می کند.

وی دراین باره افزود: یعنی روی هم رفته مجلس برعملکرد نظارتی خود حساس است و در همین راستاسازوکاری را ایجاد کرده تا موضوعات مهم کشور در صحن مجلس خیلی سریع مطرح شود.

نماینده مردم قم درخانه ملت با اعلام اینکه بررسی پرونده کذایی ۳ هزار میلیاردی مصداق افزایش نظارت مجلس است ، گفت:‌ این ساز و کار آئین نامه‌ای فراهم شده است تا مجلس برنامه‌های در دستور کار خود را کنار بگذارد و در چنین مواقعی موضوعات حساس را مورد بررسی قرار دهد.

وی با بیان اینکه بررسی این موضوعات حساس به صورت علنی یا غیرعلنی  تاثیری در شیوه نظارتی مجلس نمی گذارد، ادامه داد: مقوله‌هایی درمورد صنعت، کشاورزی و واردات هم داشتیم که بررسی آنها در صحن به صورت علنی انجام شده است.

لاریجانی با اعلام اینکه مجلس تاکنون ساز وکارهای مختلفی برای نظارت داشته است، تصریح کرد: ممکن است کسی بگوید ساز و کارها برای نظارت  کافی نیست، ‌این بحث دیگری است  و با  بحث عدم نظارت  از سوی مجلس فرق می کند ، البته شاید بتوان روش‌های دیگری هم به وجود آورد که این نظارت قوی تر انجام شود.

 حمایت‌ها از بخش کشاورزی کافی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که اقدام‌های انجام شده برای حمایت از بخش کشاورزی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کافی نیست، گفت: با توجه به مشکل کم‌آبی در کشور، در بودجه سال جاری برای بخش آبیاری تحت فشار بودجه‌ای در نظر گرفته شده است و این موضوع یک اقدام مناسب برای حمایت از بخش کشاورزی است.

لاریجانی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری کشاورزی که درباره مشکل‌های موجود در حوزه کشاورزی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد، تصریح کرد: از بخش کشاورزی باید حمایت ویژه‌ای انجام شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که کشورهای صنعتی همواره توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی دارند و از این بخش حمایت مناسبی انجام می‌دهند، افزود: با توجه به مشکل کم‌آبی در کشور، در بودجه سال جاری برای بخش آبیاری تحت فشار بودجه‌ای در نظر گرفته شده است و این موضوع یک اقدام مناسب برای حمایت از بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: موضوع کم‌آبی در ایران جدی است و باید حمایت ویژه‌ای از بخش آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی انجام شود.

لاریجانی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برای حمایت از کشاورزان اقدام‌هایی را انجام داده است، یادآور شد: حمایت‌های مناسب برای پرداخت نرخ برق مصرفی واحد‌های کشاورزی و کاهش قیمت برق مصرفی از جمله این اقدام‌ها است؛ اما این اقدام‌ها کافی نیست و باید حمایت گسترده‌ای از بخش کشاورزی انجام شود.

لاریجانی در ادامه این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری دانشجویان که درباره شروط جبهه پایداری و همچنین آینده ائتلاف اصولگرایان مطرح شد، تصریح کرد: موضوع مهم در این زمینه این است که کاری انجام دهیم که عقل حکم می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که آیت‌الله مهدوی کنی تشخیص دادند که کمیته ۷+۸ اینگونه شکل بگیرد، یادآور شد: موضوع مورد توجه این است که اصولگرایان باید همگراتر حرکت کنند.

 نباید نسبت به حضور در انتخابات نگاه منفی وجود داشته باشد

لاریجانی درباره حضور افراد و گروه‌های سیاسی در انتخابات گفت: نباید افراد و گروه های سیاسی انتظار داشته باشند که امتیازات ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شود و همچنین نباید نسبت به حضور در انتخابات نگاه منفی وجود داشته باشد.

لاریجانی در باره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، تصریح کرد: من نمی دانم به چه میزان این عبارت که گفته می شود اعتماد عمومی باید بازگردد درست است اما آنچه که مسلم است باید همه گروه های سیاسی به قانون اساسی پایبند باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حضور افراد در انتخابات طبق قانون اساسی مسئولیت حضور افراد بر عهده شورای نگهبان است.

وی افزود: گروه های سیاسی نباید انتظار داشت که دراین قضیه یک شرایط ویژه ای برای افراد قائل شوند و باید خود آنها تدبیر کنند و نباید نسبت به این موضوع نگاه منفی وجود داشته باشد.

لاریجانی گفت: ممکن است برخی از گروه های سیاسی اشتباهاتی کرده باشند اینها وجود دارد و حالا انتخابات را پیش رو داریم و طبعا هر گروه سیاسی باید ببیند مسئولیتش در قبال آینده مردم و کشور چیست.

وی تاکید کرد: بحث حصور در انتخابات در میان گروه های مختلف طبیعی است.

 تامین حقوق مردم هدف از حضور در انتخابات باشد

علی لاریجانی با اعلام اینکه با هر نوع شرط گذاری از سوی جبهه پایداری و اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مخالفم، گفت: تامین حقوق ملت و حضور در انتخابات باید براساس احساس وظیفه باشد.

لاریجانی در باره شروط اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات گفت: من کلا با این شرط و شروط ها هم از طرف جبهه پایداری و هم از طرف اصلاح طلبان موافق نیستم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تامین حقوق ملت و حضور باید براساس وظیفه باشد هر کسی که احساس وظیفه و خدمت کند باید حضور در انتخابات داشته باشد.

وی با بیان اینکه اصلاح طلبان هم باید با این قصد و براساس احساس وظیفه در صحنه حاضر شوند افزود:‌برای چه کسی شرط می گذارند و با چه قصدی صورت می گیرد؟

لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا آزادی زندانیان سیاسی در راستای تحقق شروط اصلاح طلبان بوده است، گفت: فکر نمی کنم این دو موضوع ربطی به هم داشته باشد چرا که قوه قضائیه هم روش خاص خود را برای این عده از افراد دارد تا این عده از زندانیان بعد از یک دوره ای مورد عفو قرار بگیرند و مدت زمان زیادی در زندان نمانند.

وی با اعلام اینکه این مسیر قوه قضائیه است، افزود: فکر نمی کنم قوه قضائیه خیلی شرط پذیر باشد.

دیپلماسی پارلمانی به ایجاد نگاه واقع بینانه کمک می کند

رئیس مجلس  درباره ضرورت دیپلماسی پارلمانی،‌گفت: این دیپلماسی نگاه واقع بینانه ای را برای همه کشورها و مسئولان ایجاد می کند و ضمن اینکه پیام های مساعدت سیاسی آن هم اثربخش است.

لاریجانی درباره دیپلماسی پارلمانی تصریح کرد: مقدار زیادی از مسائل بین المللی احتیاج به رایزنی دارد و اینگونه نیست که برای آن دستورالعمل صادر شود، دولت ها بابید مستقیما حضور داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از هجوم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه جمهوری اسلامی ایران تقاضای برگزاری نشست فوری را در ترکیه مطرح کرد که در نهایت این نشست انجام شد، زیرا حمایت از مردم فلسطین و حقوق آنها موضوع نسبتا مهمی بود که پارلمان ها می توانند دنبال کنند.

وی تاکید کرد: دیپلماسی پارلمانی به این موضوعات بسیار کمک می کند و اگر پدیده ای مانند فلسطین به وجود بیاید می توان آن را بررسی کرد و نتیجه گیری عمومی داشت.

لاریجانی گفت:‌دیپلماسی پارلمانی نگاه واقع بینانه ای را برای همه ایجاد می کند و ضمن اینکه پیام های مساعدت سیاسی آن هم اثربخش است.

 مجلس در حمایت از موج بیداری اسلامی پیشگام بود

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اقدامات مجلس در قبال موج بیداری اسلامی اظهار کرد: مجلس در این باره پیش گام بود.

لاریجانی درباره نقش مجلس در حمایت از موج بیداری اسلامی،‌گفت: خارج از نوع موضوع یا اقدام هر دستگاه، باید به کل حرکت جمهوری اسلامی در این باره توجه کرد.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس درباره موج بیداری اسلامی پیش گام بود و متناسب و تحولات موضوع گرفت، بیانیه داد و برخی نمایندگان برای انجام رایزنی به سایر کشورها سفر کردند.

وی درباره مدل برتر وحدت اصولگرایان افزود: نمی گویم مدل ۸+۷ وحی منزل است اما قواعد برای کار سیاسی حکم می کند، آنهایی که افکارشان به هم نزدیک تر است، در انتخابات مجلس همگراتر عمل کنند تا نحوه ورود آنها برای مردم شفاف تر باشد.

عدم اجرای ۲ سوم از برنامه چهارم توسط دولت، جنبه شکلی دارد

رئیس مجلس در باره اجرایی نشدن ۲ سوم از برنامه چهارم توسعه توسط دولت با اعلام اینکه عدم اجرایی شدن ۲ سوم از برنامه چهارم جنبه شکلی دارد گفت: ‌برای جلوگیری از این اتفاق در برنامه پنجم زمینه هایی در مجلس فراهم شده است.

لاریجانی در باره عمل نکردن دولت به دو سوم برنامه چهارم و ضمانت اجرایی برای اجرای برنامه پنجم توسط دولت گفت: عدم اجرای ۲ سوم از برنامه چهارم جنبه شکلی دارد، یعنی همه آن جنبه محتوایی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره افزود: مثلاً باید آئین نامه ای در این زمان نوشته می شد اما نوشته نشد، اما اینکه ما مثلاً باید براساس برنامه چهارم به این حد از رشد می رسیدیم و نرسیدیم این اشکال محتوایی است.

وی با اعلام اینکه برای جلوگیری از این اتفاق در برنامه پنجم زمینه هایی فراهم شده است، گفت: فرض کنید در مورد حساب ذخیره ارزی، برداشت ما این بود که همه آنچه که قانون گفته رعایت نشده و نتیجه این بود که ما در صندوق توسعه ملی ساز و کار دیگری را در نظر بگیریم .

لاریجانی  اظهار کرد: هم ساز و کار اجرایی و هم ساز و کار نظارتی باید تغییر کند تا فقط آخر کار ارزیابی نشود، بلکه پروسه اجرا مورد توجه قرار گیرد و برای هر کاری ساز و کار خاصی در نظر گرفته شد که امیدوارم نتیجه دهد.

رئیس قوه مقننه در مورد نحوه برخورد مجلس با ایرادهای محتوایی که از سوی دولت صورت می گیرد، اظهار کرد: وقتی این ایرادها در مجلس ثابت شد، مسیر خود را برای پیگیری در دستگاه های مختلف طی می کند.

 آمریکا و غرب، مناسبات کشورهای اسلامی را نمی‌شناسند

لاریجانی در پاسخ به این سئوال که احساسات ضدصهیونیستی به‌ویژه ضددیکتاوری چقدر در آغاز خیزش‌های منطقه مؤثر بوده است؟ گفت: برخی از ابتدا تصور می‌کردند این طرح آمریکایی و غربی است، اما من از ابتدا نظرم این نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کشور مصر گفت: اگر شما موضوع انقلاب کشور مصر را کالبدشکافی کنید می‌بینید که ابتدا غربی‌ها از حسنی مبارک دفاع می‌کردند، اما بعد تغییر مسیر داده و حمایت‌های خود را از وی قطع کردند.

وی با اشاره به دستپاچگی غرب و آمریکا درباره تحولات غرب و منطقه افزود: آنها از ابتدا شرایط را این گونه حدث نمی‌زدند، حتی هم‌اکنون هم توجه کافی ندارند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با بیان این که کشورهای غربی و آمریکا مناسبات کشورهای اسلامی را خوب نمی‌شناسند، افزود: آنها گاهی با تصورات خود برخورد می‌کنند که نتیجه درست از آب در نمی‌آید. همانند آنچه در مورد ایران، عراق و افغانستان شاهد بودیم.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: این موضوع بیانگر آن است که آنها یا مستشاران خوبی ندارند و یا از مجموعه‌های اطلاعاتی قوی برخوردار نیستند.

وی در باره انقلاب‌های منطقه گفت: یک جریان عینی در حال وقوع است، زیرا شعارهای ضدصهیونیستی در راستای شعارهای ضددیکتاتوری است.

لاریجانی با اشاره به اقدام انقلابی ملت مصر در تسخیر سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور گفت: مردم این کشور ابتدا در صدد حذف دیکتاتورها برآمدند و در ادامه حرکت نمادینی در حذف رژیم صهیونیستی در این کشور داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با اصیل و با جوهره خواندن انقلاب‌های منطقه گفت: عوامل مختلفی در حذف سلطه چنددهه‌ای غرب را بعد از جنگ جهانی دوم که بر گرده مسلمانان وارد شده بود،  موثر بود.

لاریجانی وضع ناهنجار دیکتاتورهای منطقه نسبت به اهداف حقوق مردم، سلطه پذیری حاکمان کشورهای انقلابی از رژیم صهیونیستی و آمریکا را عامل تحرک مردم مسلمان عنوان کرد.

وی انقلاب‌ها را پاسخی به اقدامات دیکتاتورها خواند و گفت: اگر امروز بوی نفت به مشام مقامات غرب و آمریکا خورده باید بدانند که این ظاهربینی است، زیرا یک جریان مهمی از بیداری اسلامی در بین کشورهای انقلابی به وجود آمده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در باره انقلاب کشور لیبی گفت: مردم این کشور ملتی آزدیخواه، استقلال‌طلب و اسلام‌خواه هستند.

شما مي توانيد آخرين اخبارايران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رساني راسخون"مشاهده نماييد.

998

منتظراخبار، انتقاد وپیشنهاد شماهستیم:
news@rasekhoon.net

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.