برگزاری طرح تفسیر تخصصی در مقطع خارج در حوزه علمیه خراسان

دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه خراسان با اشاره به برگزاری طرح تفسیر تخصصی در مقطع خارج عنوان کرد: این طرح در پنج گرایش سیاسی اجتماعی، اعتقادی، فقهی، اخلاقی و تفسیر مقارن در حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود.
دوشنبه، 27 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برگزاری طرح تفسیر تخصصی در مقطع خارج در حوزه علمیه خراسان

ویرایش عکس آذرماه 98

دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه خراسان با اشاره به برگزاری طرح تفسیر تخصصی در مقطع خارج عنوان کرد: این طرح در پنج گرایش سیاسی اجتماعی، اعتقادی، فقهی، اخلاقی و تفسیر مقارن در حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از بین‌المللی قرآن (ایکنا)حجت‌الاسلام حسن عزیزی، دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه خراسان، بیان کرد: ستاد تفسیر حوزه علمیه خراسان، در پی رهنمودهای مقام معظم رهبری، مبنی بر اهتمام مضاعف حوزه علمیه خراسان به تفسیر و معارف قرآنی، و با پی‌گیری برخی از فضلای خراسان، به درخواست آیت‌الله واعظ طبسی، ریاست عالی حوزه در تابستان 1386 تشکیل، و متکفل طراحی و هماهنگ‌سازی و توسعه برنامه‌های قرآنی شد.
وی بیان کرد: اهداف ستاد مطابق اساسنامه مصوب آن در شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان مهجوریت‌زدایی از قرآن، توانمند سازی روحانیت در فهم معارف قرآنی در تخصص‌های گوناگون و توانایی بر تبیین و ترویج و پاسخگویی به نیازهای قرآنی جامعه در ابعاد مختلف است.

عزیزی با تشریح برنامه‌های انجام شده توسط ستاد تفسیر حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: این ستاد در خلال برگزاری 99 جلسه خود، به بررسی مسائل قرآنی حوزه علمیه خراسان پرداخته و به یاری کمیته‌های فرعی و کارگروه‌های تخصصی، برنامه‌هایی نظیر تدوین آئین نامه ستاد تفسیر قرآن حوزه علمیه خراسان، تدوین طرح تفسیر در مقطع خارج با پنج گرایش اخلاقی، فقهی، اعتقادی، سیاسی ‌ـ اجتماعی و تفسیر مقارن و برگزاری آن توسط اساتید برجسته تفسیر حوزه علمیه خراسان، مطالعه و تدوین برنامه آموزشی تفسیر و علوم قرآن درمقطع عمومی حوزه علمیه خراسان، طراحی و بررسی طرح همایش خادمان قرآن کریم در حوزه علمیه خراسان، برگزاری کمیسیونهای همایش خادمان قرآن کریم در حوزه علمیه خراسان، برگزاری سلسله همایش‌های خادمان قرآن کریم در حوزه علمیه خراسان پایه‌گذاری و مصوب کرده است.

وی بررسی و تصویب برنامه رشته تخصصی تفسیر و علوم قرآن (سطح سه) خواهران، تدوین و بررسی «طرح جشنواره جامع قرآنی» حوزه علمیه خراسان، تدوین و تصویب طرح کانونهای قرآن وعترت در مدارس علمیه، تدوین و تصویب طرح شناسایی و جذب اساتید تفسیر و علوم قرآن در حوزه علمیه، تدوین و تصویب طرح نشستهای تخصصی قرآن پژوهی و برگزاری 7 نشست تخصصی قرآن پژوهی، شناسایی فعالان عرصه تفسیر و علوم قرآن در حوزه علمیه مشهد، تهیه و تدوین طرح مسابقات تفسیر قرآن کریم در حوزه علمیه خراسان، تهیه و تصویب طرح تقریرات برتر دروس تفسیرتخصصی مقطع خارج، ضبط و پیاده سازی دروس تفسیر تخصصی و درج آن درسایت مدرسه فقاهت را از دیگر اقدامات انجام شده توسط ستاد تفسیر حوزه علمیه خراسان برشمرد.

دبیر ستاد تفسیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به برگزاری طرح تفسیر تخصصی در مقطع خارج عنوان کرد: این طرح با هدف آموزش تخصصی مبانی، اصول و ضوابط بهره‌گیری از قرآن در استنباط علوم و شاخه‌های گوناگون معارف اسلامی و تربیت نیروهای مستعد در حوزه به صورت مفسّر، پژوهشگر، مدرس علوم و معارف قرآن در پنج گرایش سیاسی اجتماعی، اعتقادی، فقهی، اخلاقی و تفسیر مقارن تهیه و توسط اساتید مبرز حوزه برای طلاب مقطع خارج تدریس می‌شود.
عزیزی تصریح کرد: شرکت طلاب مقطع خارج تا 5 سال در این دروس الزامی است و در پایان سال طلاب موظفند مانند دروس فقه و اصول در امتحانات تفسیر شرکت کنند. از طلابی که به طور منظم و فعال در این دروس شرکت نمایند، و در امتحانات پایان سال نیز امتیاز بالایی کسب کنند، در قالب طرح «تقریرات برتر دروس تفسیر تخصصی» تجلیل می‌شود، ممتاز شدن طلاب در مقطع خارج، نیز منوط به ممتاز شدن در امتحان درس تفسیر باشد.

وی در مورد طرح جامع تفسیر و علوم قرآنی در مقطع عمومی عنوان کرد: برنامه آموزش‌های تفسیر و علوم قرآن در مقطع عمومی مبتنی بر اهداف آموزشی قرآنی حوزه علمیه خراسان تدوین شده است؛ توجه به اصل آموزشی سیر آسان به دشوار در دروس قرآنی، اهتمام به آموزش روش‌ها به جای انتقال معلومات، استاد محوری به جای متن‌محوری، توجه به روش‌ها و قالب‌های متنوع قرآن‌شناسی و تفسیری شامل تدبر در آیات، علوم قرآنی، تاریخ تفسیر، روش‌ها و گرایش‌های تفسیری، مبانی تفسیر، قواعد تفسیر، تفسیر سُوَر، تفسیر آیات کلیدی، تفسیر موضوعی و شبهات قرآنی، مبنا قرار گرفتن سوره‌ها و آیات برگزیده قرآن به جای کتب تفسیری خاص، بسترسازی برای انس با قرآن در سال‌های اولیه طلبگی و زمینه‌سازی برای تطبیق مباحث درسی ادبیات عرب در آیات قرآن از جمله ویژگی‌های این طرح است.
عزیزی با اشاره به این که این طرح در دو سطح مقدماتی و عمومی اجرا می‌شود، بیان کرد: در سطح مقدماتی (پایه اول تا چهارم) طلاب، کل قرآن را طی چهار سال، یک دور مرور می‌کنند. در هر سال، در ضمن تلاوت و مرور معنای آیات، رویکرد خاصی دنبال خواهد شد در سطح عمومی (پایه پنجم تا دهم)، مباحث قرآن‌شناسی و تفسیری به طور نسبتاً گسترده مطرح می‌شود.

7432



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.