رئیس سازمان اوقاف : نظام جامع تحول اقتصادی در وقف تدوین شود

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نخستین همایش ملی وقف و اقتصاد با بیان اینکه شیوه مدیریت کنونی و گذشته اوقاف هیچ صرفه اقتصادی ندارد گفت: نظام جامع تحول اقتصادی در وقف باید تدوین شود.
يکشنبه، 15 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رئیس سازمان اوقاف : نظام جامع تحول اقتصادی در وقف تدوین شود

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نخستین همایش ملی وقف و اقتصاد با بیان اینکه شیوه مدیریت کنونی و گذشته اوقاف هیچ صرفه اقتصادی ندارد گفت: نظام جامع تحول اقتصادی در وقف باید تدوین شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری هفته وقف، حجت الاسلام والمسلمین محمدی صبح امروز در نخستین همایش ملی وقف و اقتصاد در هتل ارم تهران با بیان این مطلب افزود: بحمدالله در حال حاضر رشد و نمو اقتصادی موقوفات با برنامه ریزی های صورت گرفته رضایت بخش است.
 
وی با بیان اینکه صرفه جویی، قناعت و ارتقای بهره وری از رویکردهای مهم مدیریتی در موقوفات است افزود: هم اکنون گرفتار برخی اسراف ها در اداره موقوفات هستیم و باید بررسی شود در هزینه کرد درآمد موقوفات چه اسراف هایی صورت گرفته است و این رویه نادرست در موقوفات و حتی اطعام برای عزاداری امام حسین (ع) نیز به چشم می خورد.
 
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه نظارت دقیق و حساب رسی از موقوفات باید مدنظر قرار گیرد گفت: نظم و انضباط مالی در سازمان اوقاف بسیار مهم و مؤثر است.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه به سرمایه واقفان به عنوان امانت باید نگریسته شود افزود: آیا موقوفات را همانند اموال خود مدیریت می کنیم؟ و اگر آسیب یا زیانی به آن وارد شود همانند ملک شخصی خود برای رفع آن ها تلاش می کنیم؟
 
وی با تأکید بر اینکه نباید در برابر ضرر و زیان موقوفات کوتاه بیاییم گفت: در این زمینه باید همانند ملک شخصی خود که اگر مستأجری به آن آسیب بزند برای دریافت خسارت اقدام کنیم زیرا موقوفات به عنوان امانت در اختیار سازمان قرار دارد و مالک اصلی ائمه اطهار(ع) به ویژه امام حسین(ع) است.
 
حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: مقام معظم رهبری هم در فرمایشی فرمودند شخصی که از بلندی می افتد و یا شخصی هم که توسط فردی هُل داده می شود هر دو آسیب می بینند، در مورد موقوفات نیز این گونه است و چه آسیب عمدی و چه سهوی باشد هر دو گناه است.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: اگر مستأجری در رقبه ای منفعتی ساکن شود که قادر به پرداخت حق الاجاره نباشد خیانت به موقوفه، واقف و موقوف علیهم است زیرا واقف نیت کرده از درآمد موقوفه اقدامات خیری صورت گیرد.
 
وی شناخت زمان و مکان در مدیریت موقوفات را با اهمیت دانست و ادامه داد: باید با توجه به سیاست های اقتصادی دولت و کشور برای اداره موقوفات برنامه ریزی شود.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: آسیب شناسی وقف و موقوفات به لحاظ مدیریتی، سرمایه گذاری، مصرف و هزینه، نگهداری، حسابرسی و ... باید صورت گیرد تا بتوان ضعف ها و نواقص را برطرف کرد تا در آینده شاهد پیشرفت و ترقی موقوفات باشیم.
 
وی با بیان اینکه با شیوه مدیریتی کنونی و گذشته اوقاف هیچ صرفه اقتصادی حاصل نشده است اضافه کرد: برای تحول اقتصادی در وقف باید نظام جامع تحول اقتصادی تدوین شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با تاکید بر اینکه نظام و طرحی جامع باید در مدیریت اوقاف ایجاد شود و هدف گذاری هایی برای هر سال در نظر گرفته شود گفت: در این نظام جامع باید توجه به مسائل شرعی صورت گیرد زیرا سرمایه وقف سرمایه ای عادی نیست و سند بالادستی به نام وقف نامه که دارای نیت واقف است، برای آن وجود دارد.
 
رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه اضافه کرد: نکته دوم در این برنامه جامع توجه به تحول فرهنگی در کنار تحول اقتصادی در وقف است زیرا برخی در پی حیف و میل موقوفات هستند اما سازمان اوقاف امانت دار موقوفات است و حق آسیب زدن به ان را ندارد.
 
حجت الاسلام محمدی ادامه داد: برخی افراد موقوفات را برای اجرای برنامه های ارزشمند مذهبی و فرهنگی می خواهند اما حاضر به پرداخت حق موقوفه نیستند که این قطعاً موجب آسیب رسانی به موقوفه و عدم اجرای نیات واقفان می شود لذا باید در مواجهه با چنین افرادی اعلام کرد که اگر خود جای واقف بودند آیا حاضر به برخورد اینچنینی با موقوفه شان می شدند؟
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: احکام وقف فرهنگسازی نشده و در مهجوریت است و در این زمینه طلاب و حوزه های علمیه باید فعال تر باشند.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پویایی و گردش سرمایه ای وقف را بسیار مهم دانست و افزود: یکی از مشکلات اساسی وقف رکود سرمایه ای است، زیرا باید اصل بماند و درآمد هزینه شود ولی در برخی از موارد اصل موقوفه نیز به دلیل سوء مدیریت ها از بین می رود و باید با توجه به شرایط زمان موقوفه ها را بر اساس احکام شرعی به موقوفات درآمدزا تبدیل کنیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: باید بررسی شود چند درصد از درآمد موقوفه باید هزینه و چند درصد جهت طرح های عمرانی و ترمیمی باید پس انداز شود زیرا اگر تمام درآمد همواره هزینه شود نهایتاً موقوفه از بین خواهد رفت.
 
وی با اشاره به اینکه اقتصاد وقف به معنای بهره وری و درآمدزایی به موقع و به هنگام برای خدمت به موقوف علیهم است گفت: باید سرمایه موقوفات را به گونه ای مدیریت کنیم تا خدمت بیشتر به واقف و موقوف علهیم صورت گیرد.
 
وی نگاه اقتصادی برای موقوفات آینده را مهم ارزیابی کرد و گفت: باید نحوه ارائه مشاوره به مردم برای ثبت موقوفات جدید و نیت های مورد نیاز را تعریف کنیم و در این زمینه تحول اقتصادی و فرهنگی برای جلب اعتماد و رضایت مردم باید ایجاد شود.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف اضافه کرد: یکی از عوامل سکون سرمایه اقتصادی وقف ناشی از نگاه متهجرین به این سنت حسنه است که می گویند به موقوفه نباید دست زد زیرا تا ابد وقف شده است در صورتی که وقف پاک ترین و حلال ترین مال برای نیات مشخص شده واقف است.
 
حجت الاسلام محمدی گفت: یکی از امتیازات وقف نسبت به خیریه های دیگر کشور ها جهت مصرف و نیات واقفان است زیرا در غرب خیریه هایی برای کمک به رژیم صهیونیستی و هم جنس گرا ها وجود دارد و نباید نیات خالص واقفان را با این خیریه ها مقایسه کرد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.