گفت‌وگوی شبکه قرآن با حجت‌الاسلام شرفخانی + فیلم

اعزام ۴۰۰۰ مبلغ برای طرح تابستانی نشاط معنوی / ۱۸۰۰ امامزاده میزبان دانش‌آموزان در تابستان + فیلم

«اعزام ۴۰۰۰ مبلغ برای طرح تابستانی نشاط معنوی» و «میزبانی ۱۸۰۰ امامزاده از دانش‌آموزان» از جمله برنامه‌های تابستانی سازمان اوقاف و امور خیریه است که معاون فرهنگی این سازمان در گفت‌وگوی خبری شبکه قرآن بدان اشاره کرد.
شنبه، 14 تير 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعزام ۴۰۰۰ مبلغ برای طرح تابستانی نشاط معنوی / ۱۸۰۰ امامزاده میزبان دانش‌آموزان در تابستان + فیلم

«اعزام ۴۰۰۰ مبلغ برای طرح تابستانی نشاط معنوی» و «میزبانی ۱۸۰۰ امامزاده از دانش‌آموزان» از جمله برنامه‌های تابستانی سازمان اوقاف و امور خیریه است که معاون فرهنگی این سازمان در گفت‌وگوی خبری شبکه قرآن بدان اشاره کرد.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه ضمن حضور در گفت‌وگوی خبری شبکه قرآن و معارف سیما، برنامه‌های سازمان متبوع خود برای ایام تابستان و اوقات فراغت را تشریح کرد.
 
 

ببینید!


*طراحی طرح «تابستانی نشاط معنوی در امامزادگان»
 
شرفخانی در ابتدای سخنان خود گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه حدود 4 سال پیش بر اساس تدبیر ارزشمند مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شود طرح جامعی را در مجموعه سازمان اوقاف  طراحی کردیم.
 
وی گفت: بر اساس چشم‌انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی ما طرح جامع و چشم‌اندازی را برای رسیدن به این هدف عالی طراحی کردیم در همین ساختار، بخش‌ عمرانی و توسعه امامزادگان از نظر عمران و آبادانی و در بخش‌های فرهنگی، بحث زیرساختی و نرم‌افزاری در نظر گرفته شد.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه تصریح کرد: استفاده از ظرفیت مناسبت‌ها، تعطیلات با موضوعات مختلف یکی از مباحث اصلی بود بر همین اساس، ویژه برنامه‌هایی را به عنوان اولویت‌های یک اجرای این ویژه برنامه‌ها در امامزادگان طراحی شد که بعد از لحظه تحویل سال به عنوان طرح نوروزی آرامش بهاری شروع، سپس شهادت حضرت زهرا(س) با «سوگواره یاس نبوی» ادامه یافت و بعد از آن به ایام تابستان می‌رسیم که در راستای بهینه‌سازی اوقات فراغت دانش‌‌آموزان، نوجوانان و جوانان، طرحی را به عنوان طرح «تابستانی نشاط معنوی در امامزادگان» طراحی شد به طوری که با ظرفیت طرح‌های اوقات فراغت که از سوی بعضی نهادها و مجموعه‌های مختلف برگزار می‌شود، متفاوت باشد.
 
وی اظهار داشت: از آنجایی که دانش‌آموزان حدود 9 ماه در طول سال تحصیلی در مدرسه حضور پیدا کرده و آموزش کلاسیک داشته‌اند روش برنامه‌ریزی‌ ما در طرح تابستانی ارتقای نشاط معنوی متفاوت شد بر همین اساس ایده‌ای را طراحی کردیم که از هشتم تیرماه در هزار و 800 امامزاده و بقاع متبرکه آغاز شده و تا 25 مرداد نیز ادامه خواهد یافت.
 
* رویکرد تابستانی در بخش آموزشی، ورزشی و اردویی- تفریحی
 
شرفخانی با بیان اینکه طرح تابستانی نشاط معنوی با سه بخش آموزشی، ورزش و اردویی- تفریحی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در بخش آموزشی، نگاه ما این بود که آموزش‌ها آموزش کارگاهی باشند، چرا که آموزش‌های کلاسیک صرف، دیگر جذابیتی برای دانش‌آموزان ندارد بنابراین کتاب‌هایی طراحی و در مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه تدوین شد و انصافا اساتید و کارشناسان این کار پرزحمت را به صورت جداگانه برای هر مقطع تحصیلی انجام دادند.
 
وی ادامه داد: کتاب‌های ویژه‌ای که باید دانش‌آموزان خودشان با مربی درگیر شوند و به صورت کارگاهی آن را تکمیل کنند، یک بخشی از اطلاعات، اطلاعاتی است که خود دانش‌آموز باید برای پیدا کردن پاسخ آنها رفته و مطالب را استخراج کند تا ساختاری که در کتاب‌ها طراحی شده اتفاق بیفتد یعنی اینکه این کتاب‌ها صرف مربی‌محور یا گفت‌وگو محور و به صورت یک سویه باشد، نیست.
 
* تألیف کتاب‌های «الفبا تا خدا»، «30 نشانه، یک راه» و «پرتگاه‌ها و نردبان‌های زندگی» برای سه مقطع سنی
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه ابراز داشت: کتاب‌هایی مانند «الفبا تا خدا» برای مقطع ابتدایی، کتاب «30 نشانه، یک راه» برای مقطع راهنمایی و کتاب «پرتگاه‌ها و نردبان‌های زندگی» برای مقطع دبیرستان تألیف شد با این رویکرد که هر آنچه که کودک و نوجوان در هر  یک از مقاطع تحصیلی به آن نیاز دارند اعم از مباحث اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی که امروز جوانان و نوجوان ما با آن درگیر هستند همه این مباحث به صورت کارگاهی و با جذابیت‌های خاصی در این کتاب‌ها تدوین شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: امسال برای خود مربیان نیز سه جلد کتاب که شامل روش تدریس و یک سری اطلاعاتی که مربی با استفاده از ابزارهای خاص می‌تواند در کلاس و حتی در محیط‌های خارج از کلاس، دانش‌آموزان را اداره کرده و بخشی از مفاهیم و معارف قرآن و اهل بیت(ع) را به آنها انتقال دهد. این یک روش جدیدی بود که با استفاده از ظرفیت خود اساتید اتفاق افتاد. علاوه بر این مباحث، آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم هم ارائه می‌شود، همچنین آموزش‌های هنری در بعضی از محیط‌های خاص برای خواهران و برادران در نظر گرفته شده است.
 
شرفخانی از اعزام 4 هزار روحانی از شهر مقدس قم و حوزه‌های علمیه استان‌ها و شهرستان‌ها خبر داد و گفت: این مربیان، دوره‌های تربیت مربی را گذرانده‌اند و عموماً کسانی هستند که تخصص تربیت کودک را نیز برعهده دارند. لذا بخش دیگر، کارهای تربیتی است که به عنوان گفتمان‌های دینی است که به صورت حلقه‌های معرفت، پرسش و پاسخ در کلاس‌ها اتفاق می‌افتد در کنار آن استفاده از ظرفیت اردویی و تفریحی را برای دانش‌آموزان گنجانده‌ایم.
 
وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های اردویی و تفریحی در 630 امامزاده و بقعه متبرک، ابراز داشت: از میان آن دسته از آستان امامزادگانی که ظرفیت آماده‌سازی و اردوگاهی دارند اردوهایی با نام «طرح نشاط معنوی یک روز» برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به صورت یک روزه، دانش‌آموزان در آستان مقدس این امامزادگان حضور پیدا می‌کنند و علاوه بر برنامه‌های آموزشی، برنامه‌های تفریحی، ورزشی، از برنامه‌های تربیتی نیز بهره می‌برند.
 
* نام نویسی بیش از 650 هزار نفر در طرح تابستانی نشاط معنوی امامزادگان
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه یادآور شد: این اردوها صرف اردوهای تفریحی نیست بلکه روش خاصی طراحی شده که در قالب برنامه‌ها و مسابقات جمعی، بخشی از معارف و مطالبی که باید در اختیار دانش‌اموزان قرار بگیرد این امر اتفاق خواهد افتاد و یکی از سرفصل‌های اصلی ما در طرح تابستانی، برنامه‌های ورزشی است در بعضی از امامزاده‌ها قطعاً ظرفیت برگزاری برنامه‌های ورزشی وجود ندارد که با وزارت ورزش و جوانان در استان‌های مختلف هماهنگ شده تا محیط‌هایی را در اختیار مجموعه‌های ما قراردهند و بتوانیم در بعضی ساعات برنامه‌های ورزشی و مسابقات ورزشی داشته باشیم. که در سال گذشته 135 هزار نفر را تحت پوشش قرار دادیم و پیش‌بینی ما این است که امسال بیش از 150 هزار نفر باشند چرا که امسال تلاقی برنامه طرح تابستانی نشاط با ماه مبارک رمضان یک فرصتی برای اجرای برنامه‌های آموزش و قرآنی ایجاد کرده است.
 
وی عنوان کرد: بخش دیگر، برگزاری جلسات اخلاق و همچنین جلساتی برای خانواده‌هایی است که فرزندانشان در این طرح شرکت می‌کنند تا بتوانیم از ظرفیت خانواده‌ها به عنوان تربیت فرزندان بهره ببریم که این بخش در قالب مشاوره و گفتمان‌های دینی انجام می‌شود.
 
شرفخانی افزود: اجرای برنامه‌های طرح نشاط تابستانی در بخش عمده‌ای از امامزادگان به صورت رایگان برگزار می‌شود اما در برخی از امامزادگان که شرایط مطلوبی ندارد مبلغی اندک دریافت می‌شود و این گونه نیست که به خاطر عدم پرداخت هزینه، کسی نتواند در این دوره شرکت کند.
 
وی تصریح کرد: امسال بخش عمده طرح تربیت ملی حفظ قرآن را در برنامه‌های تابستانی گنجانده‌ایم؛ ما در سه سال اخیر که این طرح را در کشور آغاز کردیم شاهد این بودیم که در سال 91 حدود 223 هزار شرکت‌کننده، در سال 92، 314 هزار نفر و در سال 1393، 317 هزار نفر سهمیه برای استان‌ها و شهرستان‌ها در نظر گرفته‌ایم که در طرح تربیت ملی، استان‌ها می‌توانند در مقطع سنی 7 سال تا 70 سال شرکت کنند و خوشبختانه در این طرح نیز بیش از 650 هزار نفر در سه سال اخیر ثبت‌نام کرده‌اند.
 
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در طرح تابستانی نشاط معنوی امسال، یک سرفصل اصلی برنامه حفظ قرآن در نظر گرفته‌ایم، عنوان کرد: حفظ قرآن در سه بخش حفظ تربیتی (1، 2 و 3 جزء)، حفظ موضوعی قرآن برای عموم جامعه، 300 موضوع قرآنی در بخش‌های اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و خانوادگی استخراج شد با این نگاه که اگر مخاطبان بخواهند موضوعات مختلفی را از قرآن پاسخ بگیرند به صورت یک کتابچه چاپ شد و در اختیار عموم قرار گرفت و استقبال خوبی از آن صورت گرفت و به صورت حفظ موضوعی اجرا شد.
 
وی از دیگر سرفصل‌های جدیدی که به طرح تابستانی نشاط معنوی، برای امسال افزوده شده است را «حفظ موضوعی برای نوجوانان» خواند و گفت: 120 موضوع قرآنی که نیاز نوجوان ماست و نوجوانان ما قطعا علاقه دارند که از این آیات در زندگی خود استفاده کنند که این آیات استخراج شده شامل آیه، ترجمه و توضیحاتی است که در قالب یک کتاب در اختیار عزیزان نوجوان قرار خواهد گرفت و به تازگی چاپ آن به پایان رسیده است.
 
* برگزاری جلسات تفسیر قرآن در 1200 امامزاده /  حضور 9 قاری مصری در 500 محفل انس با قرآن
 
شرفخانی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح «ضیافت الهی» اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از ویژه برنامه‌های مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه در ماه مبارک رمضان، طرح ضیافت الهی است که در آستان مقدس امامزادگان برگزار می‌ شود این طرح برگرفته از چند بخش است بخش اصلی، ارتقاء سطح معارفی و معرفتی و پاسخ‌گویی به شبهات دینی است که با حضور عزیزان روحانی اتفاق می‌افتد و در کنار آن برگزاری خیمه‌های معرفت است که یک ساختار خاصی دارد و انصافا استقبال بی‌نظیر مردمی را داشته‌ایم.
 
وی ادامه داد: خیمه‌های معرفت، متشکل از چند بخش مشاوره خانواده، مشاوره تربیت کودک، تبلیغ چند رسانه‌ای، استفاده از ابزارها و فناوری‌های جدید برای پاسخ‌گویی به نیازهای مخاطبان، در بخش کودک و نوجوان، بخش نقاشی و قرآن بخوانید جایزه بگیرید، می‌شود و در کنار آن نمایشگاه محتوایی طراحی شده که در 1550 بقعه از امامزادگان برگزار می‌شود. همچنین برگزاری جلسات تفسیر قرآن، در 1200 امامزاده و بقعه با حضور ائمه جمعه، نماینده ولی فقیه در استان‌ها و مبلغانی که از حوزه علمیه قم اعزام شده‌اند، از دیگر برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود.
 
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: تفسیر سوره حجرات را در قالب یک کتاب چاپ کرده و به عنوان یک ره‌توشه در اختیار مبلغان قرار دادیم.
 
وی گفت: بیش از هزار و 848 محفل انس با قرآن، با حضور 9 قاری مصری اعم از استاد متولی عبد‌العال، محمود شحات انور، احمد شحات، محمد شرف‌الدین برگزار می‌شود که در طول ماه مبارک رمضان به قرائت قرآن می‌پردازند که از این تعداد حدود 500 محفل با حضور قاریان مصری و مابقی محافل با حضور قاریان بین‌المللی کشورمان خواهد بود.
 
شرفخانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کارهای خوبی که در نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاد و انصافا هم در کشور ما نهادینه شد ترتیل‌خوانی و جزء خوانی قرآن کریم است. به یاد دارم حدود 5-6 سال پیش که این طرح شروع شد کمتر از 100 امامزاده بود اما امسال شاهد آن هستیم که در 1723 امامزاده و بقعه در سراسر کشور بحث محفل ترتیل خوانی و جزءخوانی برگزار می‌شود که از شبکه‌های ملی و استانی پخش می‌شود.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس