شفاعت و شفیع در نگاه آیت‎الله ‎العظمی جوادی آملی

آیت الله ‎العظمی جوادی آملی گفتند : وهابیت به ما تهمت شفیع تراشی می زند در حالی که شفیع قراردادن به اذن خدا و برای خداست و معتقد هستیم که قبل از شفیع خدا صدای ما را می شنود.
يکشنبه، 6 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شفاعت و شفیع در نگاه آیت‎الله ‎العظمی جوادی آملی

ویرایش عکس شهریور 99

آیت الله ‎العظمی جوادی آملی گفتند : وهابیت به ما تهمت شفیع تراشی می زند در حالی که شفیع قراردادن به اذن خدا و برای خداست و معتقد هستیم که قبل از شفیع خدا صدای ما را می شنود.  

 
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید  ظهر امروز دردرس تفسیر سوره زمر، در مسجد اعظم قم، با اشاره به مبحث شفاعت و شرک در اسلام،  اظهارداشتند: شرک و مشرکان در سوره زمر به تفصیل و دقت بیان شده است که در این سوره خداوند به ابعاد شرک مشرکان اشاره دارند.
 
ایشان افزودند: قرآن در بیان ویژگی‎های مشرکان بیان کردند که آنها به دروغ بیان می کردند که بت ها را شفیع قرار می دهند، بلکه آنها کاری با خدا نداشتند و صرفا بت ها را می پرسیدند و بت پرست صرف بودند.
 
این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: آنها دین را قبول نداشتند و یک گروهی که قبول می کرد آن را به شکل کامل قبول نداشت و برخی از آن را گرفته و دیگری را وا می نهادند و قبول نمی کردند.
 
ایشان خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که مشرکان مطرح می کردند، بحث شفاعت بود؛ گروهی از آنها می گفتند که ما این بت ها را شفیع قرار داده ایم؛ زیرا باور داشتند که نمی توان خدا را عبادت کرد و انسان توان چنین کاری را ندارد.
 
معظم له گفتند: بحث شفیع در شیعه، اما با این نگاه شرک آلود مشرکان کاملا متفاوت است؛ ائمه اطهار ویژگی‎های شفیع و عبادت را ذکر کرده‏اند؛ شیعه معتقد است که خداوند را با شفیع و یا بی شفیع می توان عبادت کرد که هر دو نوع عبادت شرایط خاصی دارد.
 
ایشان افزودند: امام سجاد(ع) بیان می دارند که بدون شفیع و با شفیع می‎توان خدا را عبادت کرد؛ زیرا قبل از خواندن شفیع خدا آن را را درک می‎کند؛ در دعای ابوحمزه ثمالی نیز بیان شده است که من خدا را بدون واسطه عبادت می‎کنم اما منافاتی نیز با شفیع قراردادن ندارد.
 
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این که خداوند حق شفاعت را برای بندگان قرار داد این است که مردم برای رسیدن به قرب الهی باید به دنبال مسیر اصلی باشند و این شفیعان هستند که آدرس و نشانی خداوند را به آنها نشان می دهند.
 
ایشان گفتند: یکی از ویژگی های دیگر تفکر امامیه در این عرصه آن است که ما به این مسئله معتقد هستیم که شفیع را نیز خداوند مقرر می کند و کسی بدون اذن خدا شفیع کسی نخواهد شد؛ هر کسی  نمی تواندشفیع شود؛ شفیع تراشی است که کار مشرکان است.
 
آیت الله ‎العظمی جوادی آملی خاطرنشان کرد: قرآن و اهل بیت(ع) شفعای اصلی هستند که این امر کاملا قرآنی و روایی است؛ وهابیت به ما تهمت شفیع تراشی می زند در حالی که شفیع قراردادن به اذن خدا و برای خداست و معتقد هستیم که قبل از شفیع خدا صدای ما را می شنود؛ وهابیت که اسلحه شان دست داعش است با همین بهانه ها شیعیان و مسلمانان را مشرک می دانند.
 
ایشان گفتند: یکی از ویژگی های اصلی مشرکان ، دورویی و ریاکاری و دوری از خلوص است؛ آنها می گفتند که دین خالص نیست؛ در حالی که قرآن هم درس کرامت می دهد و هم خلوص؛ زیرا قرآن خلوص کامل است و هیچ باطلی در آن راه ندارد؛اخلاص در خود علم، شرط صحت آن عمل است؛ تقوا در متن عمل، شرط قبولی آن عمل است؛ اگر در متن عمل ریا باشد، آن عمل مقبول واقع نخواهد شد.
 
این مرجع تقلید بیان کردند: قبول کمال یک عمل با ریا ممکن نیست و باید خلوص داشته باشد؛ قران صفات این افراد را در قالب‎های مختلف بیان می‎کند که از آن جمله می‎توان به بیان صفات مشرکات اشاره کرد.
 
ایشان در پایان با اشاره به این مطلب که 25پیامبر از 124هزار پیامبردر قرآن نامشان برده شده است، گفتند: اگر 25پیامبر در قرآن بیان شده است به این دلیل است که سند زنده قابل رویتی از آن پیامبر در محل نزول قرآن وجود داشته است وگرنه انبیای خاور و باختر دور هم بودند که در قرآن از آنان ذکری نشده است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط