آیت الله العظمی جوادی آملی:

راهپیمایی اربعین حسینی در جهان سابقه ندارد

آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی با تجلیل از حماسه آفرینی عزاداران و سوگواران حسینی(علیه السلام) در کربلا گفت : چنین جمعیت میلیونی که پیاده و سواره از راه دور و نزدیک، فاصله‌ طولانی را طی کنند و زیر لب زمزمه‌شان ذکر «یا حسین بن علی» باشد در جهان سابقه ندارد و برای کسی مقدور نیست.
پنجشنبه، 20 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهپیمایی اربعین حسینی در جهان سابقه ندارد

ویرایش عکس شهریور 99

آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی با تجلیل از حماسه آفرینی عزاداران و سوگواران حسینی(علیه السلام) در کربلا گفت : چنین جمعیت میلیونی که پیاده و سواره از راه دور و نزدیک، فاصله‌ طولانی را طی کنند و زیر لب زمزمه‌شان ذکر «یا حسین بن علی» باشد در جهان سابقه ندارد و برای کسی مقدور نیست.

 
به گزارش راسخون به نقل از رسا، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی استاد اخلاق حوزه علمیه قم، امروز بعد از ظهر در سلسله جلسات درس اخلاق که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، زیارت ائمه اطهار(ع) را تلو زیارت خداوند خواند و اظهار داشت: زیارت ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی در تلو زیارت خداوند معنی پیدا می‌کند؛ ازاین‌رو می‌توان از قُرب و بُعد ایشان را زیارت کرد گرچه از لحاظ درجات متفاوت است.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تجلیل از حماسه آفرینی عزاداران حسینی(ع) در کربلا خاطرنشان کرد: خاصیت حسین بن علی(ع) این است که در راه دین قطعه، قطعه شد از این‌رو عزاداری ایشان در شرق و غرب عالم بی‌نظیر است.
 
وی افزود: چنین جمعیت میلیونی که پیاده و سواره از راه دور و نزدیک، فاصله‌ طولانی را طی کنند و زمزمه زیر لبشان ذکر «یا حسین بن علی» باشد در جهان سابقه ندارد و برای کسی مقدور نیست.
 
آیت الله العظمی جوادی آملی به بیانات زینب کبری(س) اشاره کرد و یادآور شد: آن روزی که حضرت زینب(س) سوگند یاد کرد و خطاب به یزید فرمود «تو نام ما اهل بیت(ع) را نمی‌توانی خاموش کنی» یعنی همین که امروز در کربلا مشاهده می‌شود.
 
وی سیدالشهدا(ع) را مظهر فیض الهی خواند و تأکید کرد: ائمه اطهار(ع)‌ از خداوند فیض گرفته‌اند و به ما فوض می‌رسانند چنان که درباره امام حسین(ع) می‌فرماید «بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه» یعنی خون جگرش را داد، خون گلوی خود را داد، خون سر خود را داد، خون آن بچة شیری را داد تا مردم را متدیّن کند، مردم را از جهالت نجات داده و آگاه کند.»
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز کرد: اگر کسی توفیق پیدا کرد امام حسین(ع) را از نزدیک زیارت کند به فوض و ثواب عظیمی رسیده است اما اگر این توفیق را نداشت زیارت از دور برایش ممکن و میسر است چون ائمه اطهار(ع) در دور و نزدیک حضور دارند.
 
وی با اشاره به حاضر بودن ائمه اطهار(ع) در هر زمان و زمینی گفت: انسان باید سعی کند در محضر ائمه اطهار(ع) حضور پیدا کند و اگر توفیق نداشت حضور را باور کند و بداند که «السلام علیک» لغو و بیهوده نیست و ائمه اطهار(ع) حاضرند و از راه دور و نزدیک جواب سلام را پاسخ می‌دهند.
 
مفسر برجسته قرآن کریم بیان داشت: در زیارت اربعین به امام حسین(ع) عرض می‌کنیم «ای فرزند رسول خدا(ص) شما آنچه لازمه تعلیم و تزکیه بود بیان کردید و آنچه که لازم بود با رفتار، گفتار و نوشتار فرمودید؛ شما برای امت کم نگذاشتید و فداکاری و ایثارگری کردید که در پیامبران الهی نیز سابقه نداشته است».
 
وی زیارت را حضور در محضر خداوند یا اولیای الهی دانست و خاطرنشان کرد: زیارت از خداوند شروع می‌شود و به ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی می‌رسد و در زیارت لازم نیست تو مزور را ببینی بلکه همین که او تو را می‌بیند کافی است.
 
آیت الله العظمی جوادی آملی، زیارت را وابسته به حضور مزور عنوان کرد و افزود: از حضرت علی(ع) معنای «قدقامت الصلوه» را سؤال کردند و حضرت در پاسخ فرمودند «هان وقت الزیاره» اذان و اقامه به معنای اذن دخول برای ورود به حرم امن الهی است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.