جبران سرمایه گذاری اقتصادی دولت در دانشگاه ها، به واسطه تأثیر جوانان بر جهش تولید

نیروی انسانی نقش مهمی در ثروت آفرینی، توسعه و پیشرفت هر جامعه¬ای دارد. رسیدن به توسعه از مسیر توانمندسازی نیروی انسانی میسر است و توانمندسازی نیروی انسانی از طریق سرمایه گذاری در حوزه¬های زیربنایی مانند آموزش و فرهنگ ممکن می¬شود. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت صرف کردن هزینه توسط دولت در حوزه های زیربنایی، سرمایه گذاری برای ساختن آینده در مسیر توسعه و پیشرفت است.
چهارشنبه، 17 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جبران سرمایه گذاری اقتصادی دولت در دانشگاه ها، به واسطه تأثیر جوانان بر جهش تولید

جبران سرمایه گذاری اقتصادی دولت در دانشگاه ها

در هر جامعه­ای جوانان به عنوان نیروی محرک اقتصاد، توسعه و پیشرفت محسوب می­شوند که سرمایه­گذاری صحیح برروی این نیرو کلیدی نقش مهمی در حرکت جامعه به سمت پیشرفت، خودکفایی، توسعه و مخصوصا رونق اقتصادی دارد. امسال که به نام جهش تولید نامگذاری شده است لزوم توجه به قشر جوان به عنوان سرمایه باارزش و تاثیرگذار را بیش از پیش با اهمیت نموده است. تحقق جهش تولید جز با اتکا به جوانان و تاکید بر گسترش سرمایه اجتماعی و توجه به ظرفیت­های داخلی امکانپذیر نخواهد بود.

جبران سرمایه گذاری اقتصادی دولت در دانشگاه ها، به واسطه تأثیر جوانان بر جهش تولید

لزوم سرمایه گذاری دولت در دانشگاه­ها در جهت تحقق جهش تولید

دانشگاه به جهت نقش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود، مبدا تحولات جامعه است و به عنوان یک نهاد اجتماعی پیوند ناگسستنی با سرنوشت کشور دارد و همچنین از یک طرف جایگاه مهمی در تصمیم­سازی و تحول کشور دارد و از طرفی دیگر منشا اصلاح کشور است. دانشگاه به عنوان مظهر تحول و نوآوری تاثیر قابل توجهی برجامعه دارد و درکل، دانشگاه با شرایط اجتماعی و فرهنگی هر جامعه­ای در تعامل است.

دانشگاه کانون تولید علم در جامعه است و نهادی برای تولید سرمایه اجتماعی است و نقش راهبردی برای جامعه روبه پیشرفت دارد. توسعه و پیشرفت هرجامعه­ای از دانشگاه و دانشگاهیان سرچشمه می گیرد. بنابراین برای رسیدن به خودکفایی، استقلال، عدم وابستگی، توسعه، عدالت اجتماعی، رونق اقتصادی، دولت می­بایست برروی دانشگاه و دانشگاهیان سرمایه­گذاری کند، این نوع از سرمایه­گذاری در بلند مدت دوباره به جامعه و دولت باز می­گردد. (1)

برای دستیابی به توسعه علاوه بر رشد اقتصادی مستلزم دستیابی به شاخص­های دیگر از جمله امکانات آموزشی، سطح تحصیلات و... هستیم. یکی از وظایف دانشگاه­ها مشارکت در سازندگی و توسعه است و توسعه با دانشگاه ها و مراکز علمی کشور پیوند می خورد. این مشارکت امسال در قالب شعار جهش تولید مطرح شده است.

سرمایه­ گذاری دولت در دانشگاه و برروی جوانان با مشارکت این قشر در تحقق جهش تولید می­تواند موثر و منجر به سوددهی به نفع جامعه در راستای توسعه اقتصادی و شکوفایی و رونق اقتصادی شود. توسعه فرایندی بلند مدت است بنابراین نتیجه این سرمایه­گذاری را در سال­های آتی می­توان مشاهده کرد.

دانشگاه رکنی اثرگذار در فرآیند توسعه، مدیریت جامعه، توسعه پایدار و اقتصاد است دانشجویان نیز برای تحقق شعار جهش تولید، رسیدن به شکوفایی اقتصادی و بازگرداندن سود این سرمایه­ گذاری به بطن جامعه باید علاوه بر آموزش، به تحقیق و پژوهش نیز بپردازد. این تحقیق و پژوهش مستلزم فراهم نمودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای دانشجویان است.

در واقع می­بایست زمینه تحقیق و پژوهش برای دانشجو باز باشد تا دانشجو نیز بتواند به عنوان یک نیروی مولد در جامعه تاثیرگذار باشد. و به گفته مقام معظم رهبری، «دانشگاه باید بتواند یک جنبش نرم افزاری عمیق در اختیار این کشور و این ملت بگذارد تا کسانی که اهل کار و تلاش هستند، با پیشنهادها و با قالب­ها و نوآوری­های علمی بتوانند بنای حقیقی یک جامعه آباد و عادلانه مبتنی بر تفکّرات و ارزش های اسلامی را بالا ببرند.»

رهبری از قشر دانشجو می­خواهند که تولید علم کند و  به سراغ مرزهای دانش برود، فکر کند، کار کند و با کار و تلاش از مرزهایی که امروز دانش دارد، عبور کند، این خواسته مقدور نمی­شود جز با فراهم نمودن امکانات پژوهشی و در صورتی که این امکانات فراهم شود و برروی آن به صورت برنامه ریزی شده و مهندسی شده سرمایه­ گذاری شود تاثیر به سزایی در امر یادگیری و به تبع آن در تحقیق و پژوهش دارد. (2)

جبران سرمایه گذاری اقتصادی دولت در دانشگاه ها، به واسطه تأثیر جوانان بر جهش تولید

وقتی سخنان رهبران انقلاب را مطالعه می­نماییم به اهمیت توجه و سرمایه­گذاری بر بخش دانشگاهی پی می­بریم. توجه به دانشگاه و آموزش واهمیت دادن به تحصیل علاوه براینکه زمینه­های خودکفایی و استقلال و توسعه را فراهم می­سازد می­تواند به کشور در مقابله با چالش­های جدی فرهنگی و اجتماعی نیز کمک کند.

مخصوصا در جامعه جوان ما برهمگان نقش سازنده دانشگاه در ساختن جامعه پویا و صنعتی پوشیده نیست، آن هم در جامعه­ای که مدام در تیررس حملات فرهنگی است. اگر دولت بتواند در بخش آموزش و دانشگاه سرمایه­گذاری کند می­تواند جوانان فرهیخته­ ای تربیت کند که استقلال فکری و فرهنگی دارد در نتیجه در سال­های آتی سرمایه کمتری را مجبور است صرف گذر از چالش­های فرهنگی و تهاجم فرهنگی کند.

این نکته باید مدنظر همگان باشد گذر از بحران اقتصادی و تحریم­ها نباید حواس ما را از بخش فرهنگی دور کند. جهش تولید، رونق تولید، رونق اقتصادی، استقلال، گسترش عدالت اجتماعی و... همگی با رشد فرهنگی در جهت کم کردن مشکلات اجتماعی پیوندی ناگسستنی دارند.

دانشگاه می­تواند منشا اصلاح کشور باشد و جامعه دانشگاهی می­توانند به عنوان افراد تحصیلکرده و فهیم در روند فعالیت­های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعـه نقـش مثبـت ایفـا کنند. هرچه افراد تحصیلکرده در یک جامعه بیشتر باشد، وابستگی فکری به جریانات روشنفکری غربی کمتر می­شود و از بحران­های فکری، سیاسی جلوگیری می­کنند.

بنابراین توجه به سرمایه­گذاری در بخش دانشگاهی به اندازه سرمایه­گذاری در بخش صنعت باید مورد توجه دولت قرار بگیرد. سرمایه­گذاری که در لایه­های پنهان جامعه مانند فرهنگ و خط فکری مردم جامعه تاثیرگذار است و کار دولت را در مواجه با انواع چالش­های اجتماعی و فرهنگی تر آسان­تر می­کند.

جبران سرمایه گذاری اقتصادی دولت در دانشگاه ها، به واسطه تأثیر جوانان بر جهش تولید

جهش تولید، دانشگاه و دستاوردهای صنعتی

بخشی از جهش تولید به دستاوردهای دانشگاهی حاصل از تحقیق و پژوهش پژوهشگران و دانشجویان برمی­گردد، اینکه بتوانیم دستاوردهای پژوهشی آنان را به یک محصول صنعتی دربیاوریم یعنی یک دستاورد را بتوانیم تجاری سازی کنیم تا هزینه­های این پژوهش که قبلا دولت پرداخت کرده است هم به دولت و هم به جامعه بازگردد.

اگر می­خواهیم در سال جهش تولید، دانشگاه­ها گامی در این مسیر بردارند، باید روند تجاری سازی و صنعتی سازی دستاوردهای دانشگای تسهیل شود و دانشگاه برای ایجاد بستر حمایت از تجارى سازى و انتقال دانش به صنعت، باید به سرمایه گذارى ریسک پذیر به عنوان یکى از مهمترین زیرساخت­هاى حمایت از کارآفرینى فناورانه  توجه ویژه­ای داشته باشد.

سرمایه گذاری ریسک پذیر علاوه بر منابع مالی شامل کمک­ها، مشاوره­های مدیریتی و بازاریابی است. همینطور تا مادامی که نتایج تحقیقات دانشگاهى به شرکت­هاى بخش خصوصى و عمومى انتقال نیابد و توسط آن ها به کارگرفته نشود، عملا سودى از پژوهش عاید مردم و یا دانشگاه نخواهد شد.

به همین جهت زیرساخت­هاى انتقال فناورى به صنعت و تجارى سازى دانش باید هرچه بیشتر در دانشگاه فراهم باشد. در همین راستا باید این نگرش که تعداد مقالات و کتب منتشره نشان دهنده کیفیت دانشگاه است، باید تغییر کند و انجام فعالیت­های کارآفرینی و تأسیس کسب و کارها به معیار مهمی برای تعیین موفقیت و سنجش دانشگاه­ها تبدیل شود و اینکه فراموش نکینم که یکی از رسالت­های دانشگاه کارآفرینی است که در همین راستا دانشگاه باید به طور جامع سیستم داخلی خود را برای تجارى سازی دانش توسعه دهد و دامنه وسیعی از زیرساخت­های حمایتی جدید را جهت پرورش کارآفرینی در دانشگاه فراهم سازد.

یکی از راه­های پرورش کارآفرینی حمایت از شرکت­ های دانش­بنیان دانشگاهی است که به عنوان یکی از انشعابات دانشگاهى، موثرترین شیوه انتقال دانش و فناورى دانشگاهى به محیط صنعت است. (3)

جبران سرمایه گذاری اقتصادی دولت در دانشگاه ها، به واسطه تأثیر جوانان بر جهش تولید

انتقال دانش و فناوری دانشگاهی به محیط صنعت، همان ­چیزی است که نشان می­دهد اگر دولت در این عرصه سرمایه­گذاری نماید می­تواند در سال­های آتی شاهد رشد چشمگیری در صنعت و اقتصاد باشد و زمینه پیشرفت را فراهم سازد. با توجه به اهمیت بسیار فرآیند تجاری سازی فناوری در کنار تأثیر آن بر توسعه، پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصادی، در سال جهش تولید توجه به دانشگاه، دستاوردهای دانشگاهی و صنعتی­سازی آن و به تبع آن برنامه­ریزی برای سرمای­گذاری روی آن شکل خاص و ویژه­ای به خودش گرفته است.

پر واضح است که هیچ کسب و کاری بدون سرمایه گذاری به موقع و کافی نمی­تواند دوره رشد خود را به درستی پشت سر بگذارد و حتی در اکثر مواقع کسب و کارهای مختلف به دلیل برنامه ­ریزی نادرست، شکست خورده ­اند.

بنابراین دسترسی به منابع مالی برای ایده­ های فناورانه و شرکت های دانش بنیان به خصوص شرکت­های دانش­بنیان دانشگاهی، یکی از اصول مهم تحقق شعار جهش تولید و رونق تولید، خودکفایی و گشایش رونق اقتصادی است که در سایه توجه به سرمایه­ گذاری دولت در بخش دانشگاهی صورت می ­گیرد.

سرمایه ­گذاری بلندمدتی که بعدها به کشور کمک می­کند تا درگیر چالش­های مهمی در زمینه اقتصاد و سیاست نشود.
 

ارتباط صنعت با دانشگاه و تحقق جهش تولید

از ثمرات ارتباط صنعت و دانشگاه، پویایی اقتصاد و  فناوری­های جدید، افزایش بهره­وری و... است که رسیدن به این اهداف در گرو ارتباط پویا و موثر و هدف­گذاری و برنامه­ریزی جدی بین صنعت و دانشگاه است.

ارتباط صنعت و دانشگاه فرآیندی است برگرفته از ضرورت­ها ونیازهای جامعه و در طول زمان شکل می­گیرد. ارتباط صحیح و موثر صنعت و دانشگاه می­تواند موجب افزایش نوآوری و انتقال دانش گردد و تنها در صورت تعامل پایدار بین این دو نهاد، توسعه صنعتی و تکنولوژی و متعاقب آن توسعه اقتصادی و اجتماعی را شکل می­گیرد.

صنعت برای انجام پروژه­های خود به نیروی متخصص نیازمند است و دانشگاه برای عملی کردن ایده­های خود به صنعت نیازمند است. اگر برای این رابطه دوسویه برنامه­ریزی مناسب و مدیریت کارآمد وجود نداشته باشد، نمی­توان انتظار رشد چشمگیری در تولید و رونق تولید و اقتصاد داشت.

بخش مهم تحقق جهش تولید در دانشگاه و صنعت بستگی به این رابطه دوسویه دارد هرچه این رابطه به شکل درست و مدیریت شده پیش برود امید برای تحقق جهش تولید در دانشگاه و البته بازگشت سرمایه­ گذاری دولت در دانشگاه­ها بیشتر خواهد شد. در نتیجه اگر انتظار یک نتیجه مطلوب در راستای گشایش اقتصادی، رونق اقتصادی و خودکفایی را داریم باید یک نظام جامع در دستگاه­های دولتی، برنامه ریزی مدون و تجدیدد ساختار ایجاد شود تا ضعف­ های برقراری ارتباط با صنعت را از بین ببرد.

اگر دولت می­خواهد سرمایه خود را از دانشگاه دوباره به چرخه اقتصادی باز گرداند باید موانعی از قبیل عدم وجود ارتباط کافی بین رشته­های دانشگاهی با نیاز صنایع، مشکلات مربوط به میزان و نحوه تخصیص بودجه تحقیقات، ضعف قوانین و مقررات، بوروکراسی اداری و... را حل و فصل نماید.

دولت در جهت هماهنگی بین صنعت و دانشگاه و با نگاهی بلندمدت به این ارتباط خودش به عنوان متولی واقعی جهت برقراری و نظارت برارتباط بین صنعت و دانشگاه اقدام نماید و زمینه مناسب برای بهره­مندی از دیدگاه­های صاحبنظران و تبادل اطلاعات و نظرات بین کارشناسان صنعتی و دانشگاهیان را فراهم سازد.

برگزاری هم­اندیشی صنعت و دانشگاه و تشویق و ترغیب اساتید به گذراندن دوره در صنعت، از آن دست کارهایی است که می­تواند به ارتباط موثر و کارآمد بین صنعت و دانشگاه منجر شود. و در ذیل نتیجه آن، گام ­های اساسی برای تحقق جهش ملی برداشته شود.

جبران سرمایه گذاری اقتصادی دولت در دانشگاه ها، به واسطه تأثیر جوانان بر جهش تولید
 
نتیجه گیری و جمع بندی
دانشگاه به عنوان مهمترین رکن نظام آموزشی کشور در ایجاد توسعه علمی و به تبع آن توسعه اقتصادی، نقش مهم و موثری را دارد که می­تواند با سرمایه گذاری در دانشگاه زمینه پیشرفت خود در سال های آینده را رقم بزند. این آینده­ نگری و اعمال سیاست­های بلندمدت و هدفمند، ضامن موفقیت و ساخته شدن ایران آینده است.

پی نوشتها
  1. www.sid.ir
  2. www.farsi.khamenei.ir
  3. www.behboodmodiriat.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.