نابسامانی اجتماعی و ناامنی اقتصادی؛ دشمنان تولید و مشوقان سفته بازی

در این محتوا به مقوله نابسامانی اجتماعی و ناامنی اقتصادی که دشمنان تولید و مشوقان سفته بازی هستند، راهکارهایی برای کاهش سفته بازی، تاثیرات سفته بازی در نظام اقتصادی کشور، تعریف سفته بازی و... خواهیم پرداخت. پس اگر سوالاتی همانند سوالات فوق، ذهن شما را درگیر کرده، این مطلب مناسب و پاسخگوی شما است.
يکشنبه، 21 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نابسامانی اجتماعی و ناامنی اقتصادی؛ دشمنان تولید و مشوقان سفته بازی

نابسامانی اجتماعی و ناامنی اقتصادی؛ دشمنان تولید و مشوقان سفته بازی

اگر خواهان آن هستید تا بیشتر درباره نابسامانی اجتماعی و ناامنی اقتصادی که دشمنان تولید و مشوقان سفته بازی هستند، بدانید و یا پدیده ای به نام سفته بازی ذهن شما را به خود درگیر کرده است؛ و یا اگر تمایل دارید درباره روش هایی که منجر به کاهش معاملات سفته بازی و اشخاص سفته باز می شوند بدانید، با این مطلب همراه باشید.

در ابتدا، بگذارید به طور خلاصه به تعریف واژه سفته باز بپردازیم. سفته باز یا سفته بازان به افرادی اطلاق می شود که در پی افزایش سود ناعادلانه معاملات خود از طریق بررسی بازارهای تجاری و فروش اجناس و محصولات هستند. سفته بازی در بازار سرمایه به عنوان عملی منفی و غیراخلاقی شناخته می شود. اما، متاسفانه امروزه برخی از دلالان از طریق سفته بازی به معامله می پردازند و بدین صورت به سودهای کلان می رسند.

در مقابل سفته بازان، عمل سفته بازی قرار دارد، سفته بازی به معامله اقتصادی منفی که ریسک بالایی دارد، اطلاق می شود. معمولا سفته بازان به دلیل برآوردها و تخمین هایی که براساس اطلاعات خود زده اند، اقدام به این معاملات پرریسک می کنند. سفته بازی ممکن است منجر به از دست دادن تمامی سرمایه فرد (ضررهای کلان) و یا افزایش سرمایه او (دستیابی به سودهای کلان) شود. به همین علت، سفته بازی را معامله ای پرریسک و منفی می خوانند. (1)

نابسامانی اجتماعی و ناامنی اقتصادی؛ دشمنان تولید و مشوقان سفته بازی

امنیت اجتماعی و اقتصادی چه تاثیری در جهش تولید دارد؟

همانطور که می دانید، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نام انتخابی خود را برای امسال به منظور افزایش امنیت اجتماعی و اقتصادی کشور، جهش تولید انتخاب کرده است. امنیت اقتصادی منجر به امنیت اجتماعی می شود که در نهایت به بهبود وضعیت زندگی اشخاص منجر می گردد. به همین علت، امنیت اقتصادی لازمه امنیت اجتماعی و بهبود سطح رفاه نسبی عموم مردم است. به همین منظور تصمیم گرفتیم بر عواملی که می توانند به افزایش امنیت اقتصادی کشور در سال 1399 کمک کنند، اشاره کنیم.

از جمله فاکتورهای مهم برای افزایش امنیت اقتصادی و اجتماعی می توان به از بین بردن موانع داخلی و خارجی برای تولید اشاره کرد. هنگامی که عوامل داخلی و خارجی با یکدیگر یکپارچه و متحد می شوند، آن زمان تولید به بار می نشیند و این امر به افزایش درآمد عموم مردم علی الخصوص جوانان مملکت کمک می کند.

از دیگر عوامل مهم می توان به کاهش بیکاری اشاره کرد، هنگامی که نرخ بیکاری در اجتماع کاهش می یابد، جوانان با اعتماد به نفس و امید بیشتری به کار و تلاش برای ارتقا و پیشرفت می پردازند. عامل سوم که می تواند منجر به افزایش امنیت اقتصادی و اجتماعی شود، مبارزه با فساد اجتماعی است. فسادهای اقتصادی و اجتماعی مختلفی در جامعه وجود دارند که از جمله آن ها می توان به سرقت، سفته بازی، کلاه برداری و... اشاره کرد. (2)

هنگامی که دولت برنامه هایی کاربردی برای مقابله با این عوامل ایجاد می کند و از آن ها به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور بهره می برد، در واقع به افزایش امنیت، امید به زندگی، تلاش و ارتقای نسل جوان، از بین رفتن سفته بازی، کلاه برداری، سرقت و... کمک می کند. عامل آخر، مساعدت گرفتن از گروه سرمایه دار و یا تولیدکنندگان است؛ این دو گروه به واسطه تجربه و سرمایه که دارند می توانند به بهبود وضعیت اقتصادی جامعه کمک زیادی کنند. (2)

نابسامانی اجتماعی و ناامنی اقتصادی؛ دشمنان تولید و مشوقان سفته بازی

سفته بازی چه ناامنی های اقتصادی را در بازارهای سرمایه به وجود می آورد؟

در پاراگراف اول به معرفی معاملات اقتصادی منفی که تحت عنوان سفته بازی شناخته می شوند، پرداختیم. اما آیا تا به حال با خود فکر کرده اید، سفته بازی منجر به ایجاد چه ناامنی های اقتصادی در بازارهای سرمایه کشورمان، ایران می‌شود؟ اگر پاسخ شما به این سوال منفی است، زمان آن رسیده دقایقی به تاثیرات منفی که سفته بازی در بازارهای سرمایه ایجاد می کند، فکر کنید. نیازی به نگرانی نیست، اگر اطلاعاتی در این خصوص ندارید، در ادامه شما را با این ناامنی های اقتصادی آشنا می کنیم:
 
  • از جمله ناامنی اقتصادی که سفته بازی در مملکت ایجاد می کند، می توان به تورم و افزایش قیمت اجناس و محصولات اشاره کرد. متاسفانه، وجود سفته بازان منجر به عدم ایجاد بالانس در اقتصاد کشور می شود که در نهایت به گرانی منتهی می شود. (3)
 
  • علاوه بر گرانی، سفته بازی باعث افزایش ناامنی های اقتصادی می شود. ناامنی های اقتصادی زندگی عموم مردم را دشوار می کند و همواره آن ها را با استرس و اضطراب همنشین می کند و متاسفانه این استرس ها منجر به ایجاد عواملی همچون فشارخون بالا و بسیاری بیماری‌های دیگر می شوند. (3)
 
  • خروج ارز داخلی از کشور، عامل دیگری است که در پی افزایش سفته بازی در کشور رخ می دهد. هنگامی که مردم با ناامنی های اقتصادی مواجه می شوند، تمایل خود را به سرمایه گذاری در بازارهای داخلی از دست می دهند، به همین منظور به سراغ سرمایه گذاری های خارجی می روند تا بدین صورت بتوانند امنیت روانی برای آینده آتی خود و فرزندانشان ایجاد کنند. (3)

نابسامانی اجتماعی و ناامنی اقتصادی؛ دشمنان تولید و مشوقان سفته بازی
 
  • اقتصاد تولیدی و تولید محصولات متنوع کاهش می یابد. هنگامی که سرمایه گذاران تمایل خود را برای سرمایه گذاری در بازارهای داخلی از دست می دهند، به طبع آن تولید محصولات و اجناس داخلی هم با کاهش زیادی مواجه می شود. (3)
 
  • پولشویی افزایش می یابد؛ افزایش سفته بازی منجر به افزایش ناامنی های اقتصادی و اجتماعی می شود و این ناامنی ها مردم را درگیر نگرانی ها کرده و مسئولین آگاه و باوجدان را از موضوعات اصلی اقتصاد مملکتی دور می کنند، این وضعیت باعث افزایش پولشویی و خروج سرمایه های داخلی کلان از کشور می شود که پیامد مثبتی برای مملکت ندارد. (3)

نابسامانی اجتماعی و ناامنی اقتصادی؛ دشمنان تولید و مشوقان سفته بازی

سفته بازان از نابه سامانی های اجتماعی چه سودی می برند؟

هنگامی که سفته بازان فضای اقتصاد مملکتی را ناامن کردند، به اصطلاح فضایی برای ماهی گیری خود فراهم کرده اند. حالا، آن ها می توانند از شرایط ایجاد شده به نفع خود استفاده کنند و به سودهای کلان در تجارت، در فروش سهام و... برسند. شما به عنوان فردی که هیچگونه تمایلی برای افتادن در دام این افراد ندارید، می توانید از طریق افزایش دانش خود در زمینه اقتصاد، بورس، سرمایه گذاری، تجارت و غیره از شر این افراد در امان بمانید.

پس از افزایش دانش و آگاهی خود نسبت به معاملات اقتصادی و تجارتی خود دقت لازمه را داشته باشید تا متحمل ضررهای کلان نشوید. توجه داشته باشید، تا جای ممکن از انجام معاملات پرریسک که می توانند ضررهای فراوانی برای شما ایجاد کنند، خودداری کنید.

حالا که با فرآیندی که سفته بازان از آن به نفع خود استفاده می کنند آشنا شده اید، می توانید با اطمینان بیشتری به معاملات و سرمایه گذاری های خود بپردازید. در ضمن فراموش نکنید، وجود چندین فرد نزدیک قابل اعتماد و باتجربه در امور اقتصادی، می‌تواند شما را از مشکلات و ضررهای احتمالی مصون نگه دارد. پس دوستان و گروه های اجتماعی آگاه و باهوش در امور اقتصادی در اطراف خود داشته باشید. (1)

نابسامانی اجتماعی و ناامنی اقتصادی؛ دشمنان تولید و مشوقان سفته بازی

دولت چگونه می توانند به کاهش سفته بازی کمک کند؟

دولت ها جزو اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر سفته بازی هستند. به همین منظور دولت ایران نیز با برآورد مسائل اقتصادی و اجتماعی مملکت می تواند به کاهش سفته بازی کمک کند. طبق گفته کارشناسان علوم اجتماعی و اقتصاد، هنگامی که سرمایه وارد بازار تولید شود، منجر به بهبود وضعیت اقتصادی مملکت می شود. اما متاسفانه سفته بازی در بازارهای معاملاتی همچون بورس، املاک، ارز، طلا، آثار هنری گران قیمت و... باعث افزایش ناامنی های اقتصادی در اجتماع می شود.

سیاستمداران با اتخاذ قوانینی می توانند از سفته بازی در بازارهای معاملاتی کشور بکاهند. البته، آن ها باید به فکر ایجاد بالانس و تعادل در سطح عمومی اقتصاد مملکتی باشند تا مردم بتوانند با اطمینان خاطر نسبت به برنامه ها و خط مشی های دولتی، همراهی کنند. گروه بعدی که نقش موثری در کاهش سفته بازی دارند، سرمایه گذاران و کارآفرینان هستند.

این دو گروه که دو عامل کلیدی بهبود وضعیت اقتصاد یعنی پول و تجربه را در اختیار دارند، می توانند با به کار بردن این دو عامل به بهبود وضعیت اقتصاد مملکت و افزایش تولیدات داخلی و کاهش سفته بازی کمک کنند. دولتمردان و سیاستمداران از طریق همراهی با این دو گروه و از بین بردن موانع اقتصادی می توانند به آن ها در مسیرشان کمک کنند. مسیری که احتمالا با تلاش و پشتکار بسیار و به کارگیری برنامه های کاربردی، به نتایج مثبت و قابل قبولی منتهی می شود. (4)

نابسامانی اجتماعی و ناامنی اقتصادی؛ دشمنان تولید و مشوقان سفته بازی
 
جمع بندی و نتیجه گیری
شما به عنوان بخشی از اجتماع می توانید از طریق مطالعه و بررسی نابسامانی اجتماعی و ناامنی اقتصادی که دشمنان تولید و مشوقان سفته بازی هستند، به کاهش سفته بازی و سودهای کلانی که دلالان از این کار می برند کمک کنید. البته، نباید منکر نقش سرمایه دارها، تولیدکنندگان، کارخانه دارها و افرادی که قدرت را در اختیار دارند، شد. این گروه ها به واسطه قدرت و پول زیاد می توانند کمک موثری در زمینه کاهش میزان سفته بازی در سطح کشور باشند.

این گروه ها از طریق به کارگیری پول، خلاقیت، تجارت و استفاده از نیروی جوان می توانند به بهبود وضعیت اقتصادی مملکت، افزایش امنیت اجتماعی و اقتصادی و کاهش میزان سفته بازی کشور کمک کنند. آن ها برای این کار می توانند با به کارگیری عوامل فوق، به راه اندازی کسب و کارهای جدید و افزایش تولید محصولات داخلی کشور کمک کنند؛ هرچه چرخ تولید کشور بهتر کار کند، میزان معاملات اقتصادی منفی همچون سفته بازی، رباخواری، پول شویی و غیره کاهش می یابد.

نباید فراموش کرد، تا زمانی که اختلالات و ناامنی های اقتصادی و اجتماعی از سطح جامعه ریشه کن نشده است، ما همواره شاهد معاملات منفی در سطح کشور هستیم و هیچگونه جهش تولید و خلاقیتی نمی تواند به بهبود این وضعیت و افزایش ناامنی های اقتصادی مملکت کمک کند. در واقع میزان افزایش اختلالات اجتماعی مانند سفته بازی با افزایش تورم و ناامنی های اقتصادی و در پی آن عدم امنیت اجتماعی همراه است. همگی ما، یعنی مردم در کنار مسئولین باوجدان و کاربلد، می توانیم به بهبود این شرایط کمک کنیم و در سال جهش تولید به هدف مهم از بین بردن و کاهش سفته بازی دست یابیم.

شعار جهش تولید به معنای هماهنگی گروه های مردمی، سرمایه داری و دولت در یک راستا برای هدفی معین است. پس این شعار را جدی بگیرید و باتوجه به وضعیت خود برای رسیدن به این امر مهم تلاش کنید. به یاد داشته باشید تلاش های شما به همراه برنامه ریزی ها اقتصادی، نتیجه بخش خواهند بود.

پس هرگز ناامید نشوید و برای رسیدن به هدف خود با توجه به نقشی که برعهده دارید (دانشجو، کارآفرین، سرمایه دار، دولتمرد، کارگر و...) تمامی سعی و کوشش خود را به کار ببرید.


پی نوشتها
  1. www.khanesarmaye.com
  2. www.mehrnews.com
  3. www.tsepress.com
  4. www.tabnak.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما