وجود تبلیغات و بازاریابیِ کالاهای غربی در سال جهش تولید، فرصت یا تهدید بر سر ارتقای غرور ملی

در این نوشتار برآنیم که نقش تبلیغات در تحقق شعار سال و ایجاد غرور ملی از طریق آن را بررسی کنیم. می خواهیم بدین نتیجه برسیم که آیا تبلیغات و بازاریابی کالاهای غیر ایرانی برای ایجاد غرور ملی، یک فرصت است یا یک تهدید؟ البته شاید جواب به این سؤال در نگاه اول روشن باشد، اما ما آن را از جنبه‌های مختلف بررسی خواهیم کرد. پس در ادامه با ما باشید.
يکشنبه، 5 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وجود تبلیغات و بازاریابیِ کالاهای غربی در سال جهش تولید، فرصت یا تهدید بر سر ارتقای غرور ملی

وجود تبلیغات و بازاریابیِ کالاهای غربی در سال جهش تولید

همانطور که می دانید امسال با عنوان سال جهش تولید نام گذاری شده است. جهشی که باید با تلاش ملی در تولید، آن هم در همه ی جوانب آن شکل گیرد. البته نا گفته نماند که میسر کردن این شعار نه تنها بر عهده ملت که بخش عظیمی از آن نیز بر عهده دولت است. ایجاد جهش و توسعه در بخش تولیدی کشور، نتایج مطلوب فروانی دارد که یکی از آن ها می تواند ایجاد افتخار و غرور ملی باشد.

غروری مثبت که در هر کس با آبادانی و بهبود اوضاع کشورش ایجاد می شود. اما خب سؤال اصلی اینجاست که چرا با توجه به نامی که برای سال 99 توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده است، همچنان در تحقق کامل این نام و شعار تأخیر ایجاد شده است؟ چرا حال که در نیمه دوم سال به سر می بریم هنوز هم با چالش هایی در مقابل جهش تولید رو به رو هستیم؟

در جواب به این سؤلات می توان به این موضوع اشاره کرد که تحقق شعار سال، همت تمام بخش ها، اصناف و افراد جامعه را می طلبد. هر کس که در این امر کوتاهی کند می تواند در مسیر تحقق جهش تولید و ایجاد غرور ملی، انحرافی را به وجود بیاورد.
 

تبلیغات چه نقشی در جلب توجه افراد دارند؟

تبلیغات، به عنوان یکی از پر اهمیت ترین مؤلفه ها در جهت دهی به افکار عمومی هستند. تبلیغات امری است که اگر اصولی و دقیق انجام شود، می تواند فروش محصول مذکور را به موفقیت بالایی برساند. یعنی می توان این طور نتیجه گیری کرد که نقش تبلیغات در جلب توجه افراد جامعه به یک محصول و یا کالا، غیر قابل انکار است.

نقش تبلیغات آن قدری پر رنگ است که می تواند در فرد فرد افراد جامعه تأثیر شگرفی از خود به جای بگذارد. می توان مثال های فراوانی از محصولاتی آورد که بخش قابل توجهی از جامعه به دلیل تبلیغات سمعی و بصری به خرید آن مبادرت ورزیده اند و البته این نقش حیاتی تبلیغات جهت جلب توجه، نه فقط که در کشور ما ایران، بلکه در تمام دنیا اتفاق می افتد.

راه های مختلفی جهت تبلیغات وجود دارد. برای مثال بسته بندی محصولات، تخفیف هایی که در فروش کالاها لحاظ می شود و حتی نحوه برخورد عوامل توزیع با مشتریان نیز همگی در قالب تبلیغات می گنجند. اما در دنیای امروز با توجه به پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و گسترش و اهمیت شبکه های اجتماعی در بین آحاد افراد جامعه، تبلیغات نیز نقش پر رنگ تری پیدا کرده اند.

با کمی دقت و البته مهارت، می توان از این فضاهای مجازی در راستای حصول و تحقق اهداف از پیش تعیین شده در عرصه های گوناگون و بخصوص اقتصادی به نحو مطلوبی بهره برد. حال آن چه که در این زمینه مخرب و زیان بار است، تبلیغات کالاها و یا محصولات و یا حتی خدماتی است که داخلی نبوده و مربوط به دیگر کشورهاست.

شاید بتوان گفت اوضاع خیلی وخیم تر می شود وقتی که دقیقاً نمونه های ایرانی همان محصول در کشور وجود دارد و یا اینکه با استفاده از ظرفیت های داخلی کشور می توان به راحتی نمونه مشابه را ساخت. تبلیغات حرفه ای در این زمینه آن چنان فرد را جذب آن کالای خارجی می کند که دیگر نمونه ایرانی متقاضی ندارد. می توان گفت اینجاست که نقش تبلیغات در ایجاد همبستگی ملی در راستای تحقق شعار سال، حیاتی می شود. در ادامه جزئی تر به این موضوع پرداخته می شود. (1)

وجود تبلیغات و بازاریابیِ کالاهای غربی در سال جهش تولید، فرصت یا تهدید بر سر ارتقای غرور ملی

تبلیغات باید مردم را به حمایت از کالای داخلی تشویق کنند

حال که از اهمیتی که تبلیغات در جلب توجه مردم و جهت گیری افکارشان دارند آگاه شدیم، وقت آن رسیده است که نقش آنان را در حمایت از کالای ایرانی بررسی کنیم. پیش تر ذکر کردیم که توسعه در تولید کالاها و محصولات داخلی سرانجام می تواند منجر به افزایش غرور ملی شود. حال که تبلیغات چنین در جلب توجه عمومی مؤثرند، خوب است آن ها در جهتی پیش بروند که منجر به تشویق مردم به خرید کالاهای ایرانی شوند.

مردم وقتی در رسانه های مختلف حضور پر رنگ کالاهای ایرانی را مشاهده کنند، رفته رفته به سمت آن ها جذب خواهند شد. در واقع تبلیغات باید به گونه ای باشد که هر دو گروه مصرف کننده کالای داخلی و همچنین تولید کنندگان این کالاها را تشویق کند.

علاوه بر جذابیت تبلیغات، به کیفیت بالای این محصولات نیز باید اشاره شود تا بتوان از این طریق اعتماد مصرف کننده را جذب کرد. تبلیغات در هر رسانه ای که باشند موظفند تا برای تحقق شعار سال و پیرو آن ارتقای غرور ملی تلاش کنند. متأسفانه در این مسیر نارسایی ها نیز وجود دارد که شاید همان ها تا کنون در میسر شدن شعار سال تأخیر ایجاد کرده اند. برای مثال بالا بودن هزینه های تبلیغات توان رقابت تولید کننده داخلی با تولید کننده خارجی را کم می کند.

شاید هزینه ی بالایی که یک فرد تولید کننده کالای ایرانی بابت تبلیغات باید بپردازد آن قدر بالا باشد که اصلاً برای او صرف اقتصادی نداشته باشد. واضح است که در صورت عدم تبلیغ، آن کالای داخلی ناشناخته و به دور از هر گونه حمایت مانده و کالای خارجی به راحتی جایگزین آن می شود.

پس در بحث تبلیغات نیز حمایت های مسئولین به خصوص مسئولین رسانه های اجتماعی و دولت لازم خواهد بود. باشد که با تبلیغات مناسب و جهت سازی شده، شعار سال محقق شده و فرصتی برای ارتقای غرور ملی به وجود آید. (1) و (2)

وجود تبلیغات و بازاریابیِ کالاهای غربی در سال جهش تولید، فرصت یا تهدید بر سر ارتقای غرور ملی

فرهنگ سازی، وظیفه دیگر تبلیغات

در تعریف تبلیغات و بازاریابی ها آمده است که وظیفه ی آن ها نه تنها معرفی محصول و کالا و یا خدمات است، که آن ها به دنبال معرفی، فرهنگ جدیدی را نیز با خود به همراه می آورند. یعنی می توان گفت با هر تبلیغ، یک سبک جدید از زندگی به مخاطب آموزش داده می شود. دقیقاً در همین جاست که نقش تبلیغات و بازاریابی ها اهمیت وافری پیدا می کند. حال متصور شوید که قرار باشد محصولات و کالاهای خارجی دارای تبلیغات و بازاریابی قوی در کشور ما باشند.

به طور قطع همراه با آن فرهنگ غربی نیز در میان اقشار مختلف جامعه، تبلیغ و ترویج می شود. سبک زندگی غربی که می توان گفت بر اساس مصرف گرایی است، در بین افراد جامعه رواج پیدا کرده و اینطور به اقتصاد ضربه هایی شاید جبران نشدنی وارد می شود. این اصول دقیقاً متضاد سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالاها و محصولات تولید داخلی خواهد بود. نتیجه این گونه از تبلیغات و جذب شدن به محصولات آن ها وابستگی بیش از بیش کشور به دیگر دولت های بیگانه و ذلت و خواری بوده و تهدیدی بزرگ برای ارتقای غرور ملی به حساب خواهد آمد.

البته نباید اینطور برداشت کرد که اصل تبلیغات امری مطرود است. زیرا تبلیغات مناسب به نوبه خود موجب اشتغالزایی و کسب درآمد در بین افراد جامعه خواهد شد. از سوی دیگر تبلیغات امری مناسب جهت ایجاد یک فضای رقابتی سالم در بازار خواهند بود که اساساً بازار با وجود آن ها معنا خواهد یافت. پس تبلیغات و بازاریابی به ذات امری مناسب و مؤثر در رونق و جهش تولید خواهند بود.

فقط باید توجه شود که کالایی خارجی در کشور ما تبلیغ و رایج نشود، به خصوص محصولاتی که نمونه مشابه داخلی آن در کشور وجود دارد. زیرا که همین تبلیغات نامناسب هستند که به راحتی می توانند در مراکز تولیدی داخلی و کالای ایرانی نارسایی و اختلال ایجاد کرده و از این طریق افتخار و غرور ملی را نیز کاهش بدهند. (2)

 وجود تبلیغات و بازاریابیِ کالاهای غربی در سال جهش تولید، فرصت یا تهدید بر سر ارتقای غرور ملی

افزایش غرور ملی با افزایش کیفیت کالای داخلی

اگر قرار بر این باشد که کالاهای داخلی تبلیغات شده تا تولید رونق گیرد، به قطع باید به کیفیت این کالاها نیز دقت قابل توجهی بشود. عواملی از جمله خدمات بعد از فروش، زیبایی ظاهر، دوام کالا و برخی دیگر از عوامل همگی در انتخاب مصرف کننده به شدت تاثیر گذار هستند. هر گونه کوتاهی که در جهت بهبود کالای داخلی انجام گیرد قطعاً منجر به از دست رفتن اعتماد مردم به کالاهای ساخت وطن می شود.

البته می توان گفت که این وظیفه تمام سازمان های دولتی است که ارزیابی ملی کیفیت بر اساس یک مدل ملی داشته باشند. سیاست ها و استاندارها همه باید این اصل را در نظر بگیرند که دریافت کالای با کیفیت حق مشتری است. همواره باید این نکته را نیز در نظر گرفت که مصرف کننده ایرانی به دنبال کیفیت کالایی است که توانسته توجه عموم را از راه تبلیغات به خود جلب کند. پس بهبود کیفیت کالای داخلی خود تبلیغ و بازاریابی گسترده ای در راستای فروش آن خواهد بود.

از طرفی تولید کننده ها نیز جهت تولید کالای با کیفیت به حمایت نیاز دارند. آن ها باید توان این را داشته باشند که با کالاهای خارجی رقابت کنند و قوی تر بودن خود را اثبات کرده و مشتری بیشتری به خود جذب کنند. اگر از تولید کننده داخلی حمایت نشود توان رقابت را نداشته و از میدان به در خواهد شد. وام بانکی کم بهره، فروش نقدی کالای خریداری شده از تولید کننده و اجرای تعهدات خرید از جمله عوامل حمایتی است که از سوی دولت باید برای تولید کننده کالای داخلی انجام شود.

متأسفانه اخیراً فرهنگ بدی در بین مردم رایج شده است که خرید کالاهایی با برندهای خارجی را ترجیح می دهند. وخامت اوضاع وقتی است که حتی خیلی از کالاهای تولید داخل با برندهایی خارجی به فروش می رسند زیرا اگر مصرف کننده بداند که تولید داخل است آن را خریداری نخواهد کرد.

اینجا با دو مسئله رواج فرهنگ غلط و همچنین عدم اعتماد به کالای تولید داخل، رو به رو هستیم. شاید از طریق تبلیغات و بازاریابی بتوان راه حلی برای هر دو مشکل موجود پیدا کرد. فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را رواج داد و به افراد جامعه اینگونه آموزش داد که با توسعه و گسترش تولید می توان به عزم، افتخار و غرور ملی دست یافت. (3)

وجود تبلیغات و بازاریابیِ کالاهای غربی در سال جهش تولید، فرصت یا تهدید بر سر ارتقای غرور ملی
 
جمع بندی و نتیجه گیری
آن چه در اینجا بدان پرداختیم تأثیر تبلیغات و بازاریابی بر ارتقای غرور ملی بود. اینگونه گفتیم که استفاده از تبلیغات در راستای جهش تولید و حمایت از کالای داخلی می تواند یک فرصت برای افزایش افتخار و غرور ملی باشد. از تولید کننده کالای داخلی باید حمایت شود تا توان رقابت با کالای خارجی را داشته باشد.

از طرفی باید فرهنگ استفاده و حمایت از کالای داخلی نیز در بین افراد جامعه به وجود آید. برای تحقق این اهداف هم دولت و هم ملت باید تلاش فراوان نمایند. هر آن قدر که تولید کالای داخلی بیشتر گسترش پیدا کرده و بهبود یابد، کشور آبادتر، مستقل تر و جامعه ایرانی مغرورتر خواهد بود.

پی نوشتها
  1.  www.yjc.ir
  2. www.hawzah.net
  3. www.irinn.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.