نقش رسانه در تقویت و فرهنگ سازی، حس غرور ملی و افزایش رونق تولید

در دنیای امروز رسانه ها نقش بزرگی بر فرهنگ و اجتماع کشورها ایفا می کنند. به همین علت، تصمیم گرفتیم بیشتر به نقش رسانه ها در تقویت و فرهنگ سازی، حس غرور ملی و افزایش رونق تولید بپردازیم. پس اگر یک کارآفرین، سیاستمدار و یا سرمایه گذار هستید که خواهان افزایش اطلاعات خود در زمینه تاثیرگذاری رسانه ها هستید، با ما همراه باشید.
يکشنبه، 5 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش رسانه در تقویت و فرهنگ سازی، حس غرور ملی و افزایش رونق تولید

نقش رسانه در تقویت و فرهنگ سازی، حس غرور ملی و افزایش رونق تولید

در دنیای امروز رسانه ها نقش بزرگی بر فرهنگ و اجتماع هر کشوری ایفا می کنند. به همین علت است که سالانه میلیاردها دلار صرف هزینه ساخت فیلم ها و سریال های متفاوتی در حوزه های مختلف می شود. امروزه مدیران و رهبران کشورها به این امر واقف شده اند که از طریق به کارگیری رسانه های اجتماعی همچون تلویزیون، سینما، رادیو، و حتی شبکه های اجتماعی می توانند بر فرهنگ و زندگی مردم تاثیراتی مثبت و گاها منفی بگذارند.

این مسئله منجر شده است نگاهی به نقش رسانه های اجتماعی در حوزه فرهنگ سازی داشته باشیم. پس اگر خواهان آن هستید که اطلاعات خود را درباره نقش رسانه ها در تقویت و فرهنگ سازی، حس غرور ملی و افزایش رونق تولید افزایش دهید، با این مطلب همراهی داشته باشید.

نقش رسانه در تقویت و فرهنگ سازی، حس غرور ملی و افزایش رونق تولید

چگونه رسانه باعث فرهنگ سازی می شود؟

همانطور که در مقدمه مطالعه کرده اید، رسانه ها نقش مهمی در فرهنگ سازی و بهبود زندگی مردم دارند، به همین علت است که سیاستمداران و دولتمردان به نقش رسانه های ملی در زندگی عموم مردم توجه می کنند. رهبران و مدیران کارآمد می دانند از طریق به کارگیری درست و مناسب رسانه ها می توانند به فرهنگ سازی و افزایش عزت نفس و غرور ملی عموم مردم کمک کنند.

در دنیای امروز می توان اطلاعات مختلفی همچون مد و فشن، ایدئولوژی ها و تفکرات خاص، عزت نفس و غرور ملی و غیره را از طریق رسانه های متنوعی همچون تلویزیون، سینما، کتاب، روزنامه و... منتقل کرد. این تاثیرگذاری در دنیای امروز به حدی رسیده است که می توان تاثیر آن را بر زندگی اجتماعی و اقتصادی افراد مختلف به وضوح مشاهده کرد.

در جوامع امروزی، رسانه ها می توانند در ارائه تفکر و تشویق مردم به سبک زندگی خاصی تاثیرگذار باشند. حالا ممکن است، برخی از شما سوالاتی همچون آیا تاثیرگذاری رسانه ها در تقویت و فرهنگ سازی مثبت است یا نه؟ را در ذهن خود داشته باشید. باید بگوییم متاسفانه خیر، همانطور که گفتیم رسانه ها می توانند انگیزه مردم را برای کار و فعالیت بیشتر، تشویق آن ها به تحصیل، خلاقیت، یادگیری و غیره افزایش دهند.

اما، از طرفی دیگر در صورت عدم مدیریت مناسب آن ها می توانند افکار و سبک زندگی غلط و نادرستی همچون سیگار کشیدن به جای ورزش کردن، یا تشویق مردم به سنتگرایی به جای رشد و توسعه و... را بین مردم گسترش دهند.

البته نقش رسانه ها مختص مسائل اجتماعی و عمومی نیست. بلکه، رسانه ها می توانند از طریق تشویق مردم به تفکر خاصی همچون حس تعلق به کشور و غیره بر مسائل اقتصادی و ملی کشورها هم تاثیرگذار باشند. از نمونه های بارز این تاثیرگذاری می توان به سریال ها و مجموعه های کره ای در چند سال اخیر اشاره کرد. این سریال ها که در دو دهه اخیر بیش از قبل سر و صدا کرده اند، امروز در کل جهان طرفداران به خصوص خود را کسب کرده اند.

سریال ها و فیلم های کره ای همچون جومونگ در ایران، مردم را به کشور کره جنوبی، فرهنگ این کشور، پوشش مردم کره جنوبی، و غذاهای آن ها علاقه مند کرده اند. به همین خاطر، نمی توان تاثیراتی که رسانه ها در فرهنگ و اجتماع کشورها دارند را در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، مد و فشن و غیره انکار کرد. برعکس، می توان از طریق افزایش آگاهی خود درباره تاثیرات رسانه ها بر جوامع، از این ابزار متناسب با اهداف خود بهره برد. (1)

 نقش رسانه در تقویت و فرهنگ سازی، حس غرور ملی و افزایش رونق تولید

بررسی نقش رسانه در اقتصاد کشور و توسعه آن

همانطور که قبلا ذکر کرده ایم، رسانه ها تاثیرگذاری زیادی بر فرهنگ و اقتصاد کشور دارند. امروزه، رسانه ها به ابزارهای مهمی برای تبلیغ تفکر و ایدئولوژی خاصی، فروش محصول یا خدمات، بیان ایده ها و نظرات و غیره تبدیل شده اند. البته، رسانه ها در اقتصاد کشور هم تاثیرگذار هستند، اما این تاثیرگذاری دقیقا به چه صورت است؟  

از جمله مهمترین تاثیرگذاری هایی که رسانه ها دارند، افزایش آگاهی مردم درباره موضوعات به خصوص و ویژه ای همچون مسائل اقتصادی است. به همین خاطر، سیاستمداران و دولتمردان می توانند از رسانه های مختلفی همچون روزنامه، کتاب، تلویزیون، سینما، اینستاگرام و غیره برای شفاف سازی سیاست های خود و افزایش آگاهی مردم درباره برنامه های آتی اقتصادی و مالی خود بهره ببرند.

پس از آن می توان به تعاملی که ممکن است به واسطه رسانه ها بین مردم و دولت ایجاد شود اشاره کرد. در دنیای امروز به واسطه فراگیری استفاده از اینترنت مردم زیادی می توانند از رسانه های مختلف برای پیگیری اخبار اقتصادی استفاده کنند و پس از مطالعه خبرها متناسب با آن ها مشارکت های سازنده یا تخریب کننده ای داشته باشند. در اینجاست که سخن از مسئله ای به عنوان فیک نیوز، یا خبرهای نادرست و اشتباه به میان می آید.

علاوه بر فواید بسیاری که رسانه های اجتماعی در زندگی مردم دارند، متاسفانه امروزه گاها خبرهای نادرست منجر به افزایش تشویش و نگرانی بین مردم می شوند. به همین خاطر، ضروری است که افراد بتوانند تفاوت بین خبرهای فیک و نادرست را از خبرهای معتبر تشخیص دهند. امروزه، در سراسر جهان خبرگذاری هایی تحت عنوان خبرگذاری های معتبر و معتمد شناخته می شوند که مردم می توانند برای آگاهی از اخبار مختلف به آن ها مراجعه کنند.

اینگونه، مردم از طریق مشارکت های آگاهانه می توانند بر دولت و نحوه کارکرد آن تاثیراتی بگذارند که معمولا نتایج آن مثبت و منجر به توسعه کشور می شود.

عامل مهمی که باید سیاستمداران و رهبران در نظر بگیرند، این مسئله است که امروزه رسانه ها نقش پررنگی در زندگی عموم مردم ایفا می کنند و رهبران می توانند از طریق ارائه خط مشی ها و سیاست های صادقانه خود نظر مثبت مردم را در کنار اعتماد آن ها به دولت و حکومت جلب کنند. مسئله ای که در نهایت منجر به بهبود و توسعه کشور در جنبه های مختلف می گردد. (2)

نقش رسانه در تقویت و فرهنگ سازی، حس غرور ملی و افزایش رونق تولید

فرهنگ سازی که از طریق رسانه انجام گیرد چگونه باعث افزایش غرور ملی خواهد شد؟

حالا سوالی که ممکن است پیش می آید این است، آیا فرهنگ سازی که از طریق رسانه به وجود می آید، منجر به افزایش غرور ملی بین مردم کشور می شود؟

باید گفت، بله این امر شدنی است. دولتمردان و رهبران از طریق برنامه ریزی های درست و کاربردی در رسانه ها می توانند به افزایش غرور ملی عموم مردم در جامعه دست یابند. اینکه امروزه تصور کنیم، تاثیر رسانه ها  همچون ایام قدیم است، تصوری عبث و بیهوده است. در دنیای امروز، رسانه ها می توانند به افزایش عزت نفس و غرور ملی جامعه کمک کنند.

بگذارید بار دیگر به مثال فیلم ها و سریال های کره ای بازگردیم، به نظر شما این سریال ها تا چه اندازه به افزایش علاقه جهانیان نسبت به کره جنوبی در سال های اخیر نقش داشته اند؟

قطعا، رسانه های کره ای نقشی بسیار پررنگ و مهم  در افزایش آگاهی مردم جهان نسبت به این کشور و آشنایی آن ها با فرهنگ کره ای داشته اند. اما مسئله به اینجا ختم نمی شود، بلکه می توان گفت این فیلم ها و سریال ها منجر به افزایش نظر مثبت جهانیان نسبت به مردم و فرهنگ کره شده اند. عاملی که در نهایت منجر به افزایش عزت نفس و غرور ملی جوانان کره ای نسبت به ملیت خود شده است.

پس در دنیای امروز نباید، منکر نقش و تاثیر رسانه های جمعی مختلف شد. بلکه، باید این مسئله را پذیرفت و از طریق تحقیق و مطالعه بر روی آن، به آگاهی بیشتری در این باره رسید و سپس از این ابزارها برای  تقویت و فرهنگ سازی ملی و افزایش رونق تولید کشور استفاده کرد.  (3)

نقش رسانه در تقویت و فرهنگ سازی، حس غرور ملی و افزایش رونق تولید

بررسی رابطه بین رسانه ها، غرور ملی و تحقق شعار ملی امسال

پس از اینکه با نقش رسانه ها در فرهنگ سازی کشور در حوزه های مختلف آشنا شده ایم، زمان آن رسیده تا به بررسی رابطه بین رسانه ها و غرور ملی در سال 1399 بپردازیم. شعار سال 1399 بهبود وضعیت اقتصادی کشور و جهش تولید بوده است. به همین خاطر می خواهیم دقیق تر بررسی کنیم آیا رسانه ها می توانند به بهبود غرور ملی کشور کمک کنند یا نه؟ امروزه، رسانه ها جز ابزارهای قدرت در سراسر جهان شناخته می شوند.

در واقع، در دنیای امروز رسانه ها صنعتی هستند که می توان از آ نها برای خلق یا تقویت ایدئولوژی خاصی استفاده کرد. از جمله تاثیرگذاری های رسانه های ایرانی در کشور می توان به مواردی همچون تشویق مردم به خرید کالا و محصولات ایرانی، تشویق تولیدکنندگان به تولید محصولات باکیفیت و درجه یک ایرانی، تقویت حس غرور ملی نسبت به استفاده از کالاهای داخلی و غیره اشاره کرد.

هنگامی که رسانه های داخلی به قدرت خود واقف می شوند و مردم را نسبت به خرید اجناس و محصولات داخلی ترغیب می کنند، در واقع به توسعه و بهبود صنایع تولیدی کشور و تقویت غرور ملی مردم کمک می کنند. این مسئله در نهایت به افزایش تولیدات داخلی باکیفیت منجر می شود.

نقش رسانه در تقویت و فرهنگ سازی، حس غرور ملی و افزایش رونق تولید

فراموش نکنید، این فرآیند پروسه ای طولانی مدت است و دستیابی به آن از طریق اجرای برنامه های کوتاه مدت ممکن نیست. در ضمن، این چرخه باید به درستی اجرا شود، والا امکان دستیابی به تقویت غرور ملی امری دور از دسترس به نظر می رسد. تصور کنید، اگر رسانه ها مردم را به خرید اجناس ایرانی تشویق کنند، و مردم با شور و شوق به سمت برندهای تولیدکننده ایرانی هجوم ببرند، اما، نتیجه ای که از خرید محصولات می گیرند، تاحد زیادی با انتظارات آن ها فاصله داشته باشد، چه می شود؟

احتمالا، در این هنگام آن ها از خرید خود پشیمان شده و این پشیمانی تاثیرات منفی همچون کاهش غرور ملی، عدم خرید دوباره محصولات ایرانی و غیره را به دنبال دارد. پس، اگر در این فرایند رسانه ها همچون ابزاری قدرتمند مردم را به خرید محصولی ترغیب می کنند، باید تولیدکنندگان هم محصولاتی مرغوب به خریداران ارائه دهند.

اینگونه، خریدار و تولیدکننده هر دو به هرآنچه در پی آن بوده اند، دست می یابند. پس، حتما قبل از تبلیغات و استفاده از رسانه های جمعی مختلف فرآیندی که باید طی شود، را در نظر بگیرید تا هیچگونه خطایی رخ ندهد. (4)

نقش رسانه در تقویت و فرهنگ سازی، حس غرور ملی و افزایش رونق تولید
 
جمع بندی و نتیجه گیری
در انتها، توصیه می گردد به عنوان یک سیاستمدار، تولیدکننده و کارآفرین متناسب با نیاز خود از رسانه های جمعی مختلفی برای ارائه خط مشی ها و برنامه های خود بهره ببرید. این امر منجر به افزایش شناخت و آگاهی مردم از شما و در نهایت فروش بیشتر، تقویت غرور ملی، فرهنگ سازی و غیره می شود. پس به هیچ وجه، قدرت رسانه های اجتماعی را دست کم نگیرید و از آن ها برای تقویت ایدئولوژی و فرهنگ مدنظرتان بهره ببرید.

پی نوشتها
  1. www.naderazari.blogfa.com
  2. www.yjc.ir
  3. www.prb.iauctb.ac.ir
  4. www.irna.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما