سید علی متقی کاشانی

مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید علی متقی کاشانی در سال 1317 ه.ش در شهرستان قمصر از توابع کاشان در خانواده ای مذهبی و روحانی دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید نصر الله متقی قمصری کاشانی، بزرگ و اجداد شریفش از سلسله جلیله روحانیت بودند.
پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمود عالی نژادیان
موارد بیشتر برای شما
سید علی متقی کاشانی
مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید علی متقی کاشانی در سال 1317 ه.ش در شهرستان قمصر از توابع کاشان در خانواده ای مذهبی و روحانی دیده به جهان گشود. وی بامداد شنبه 17 اسفندماه 1392 ه.ش به دلیل عارضه قلبی و مغزی دار فانی را وداع گفت.
 
شناسنامه
 1317 ه.ش   تولد
 17 اسفند ماه 1392 ه.ش  درگذشت
 عارضه قلبی و مغزی  علت درگذشت
 گلزار شهدای گچساران  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 حوزوی  تحصیلات
 -  دانشگاه
 سیاسی، اجتماعی و فرهنگی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 1358 تا 1385 ه.ش  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 پدر: حجت الاسلام حاج سید نصر الله متقی قمصری کاشانی  والدین

زندگی نامه

تولد
مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید علی متقی کاشانی در سال 1317 در شهرستان قمصر از توابع کاشان در خانواده ای مذهبی و روحانی دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید نصر الله متقی قمصری کاشانی، بزرگ و اجداد شریفش از سلسله جلیله روحانیت بودند.
 
درگذشت
وی بامداد شنبه 17 اسفندماه 1392 ه.ش به دلیل عارضه قلبی و مغزی دار فانی را وداع گفت. پیکر ایشان، ساعت 9 صبح یکشنبه 18 اسفند ماه 1392 ه.ش با حضور مردم ولایتمدار گچساران تشییع و در قطعه علمای گلزار شهدای گچساران به خاک سپرده شد. در این مراسم، مسئولانی از جمله سردار علی فضلی؛ فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه السلام، سردار حسین دقیقی مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس، حجت‌الاسلام محمدعلی بزرگواری نماینده اسبق مردم کهگیلویه، بهمئی ، لنده و چرام در مجلس شورای اسلامی، سید موسی خادمی استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد، فتاح محمدی معاون سیاسی اسبق استاندار، دادستان و مدیرکل اسبق دادگستری کهگیلویه وبویراحمد، حجت‌الاسلام موسوی‌اعظم مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه استان و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی  به همراه خیل عظیم مردم  ولایتمدار گچساران حضور داشتند.
 
سید علی متقی کاشانی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات و استادان
وی در خانواده ای از تبار رسول الله(صلّی الله علیه و آله) تربیت یافت  تحصیلات دوران ابتدایی خود را در شهر قمصر و دوره متوسطه را در شهرستان کاشان به پایان رسانید. سپس وارد حوزه علمیه حضرت آیت الله یثربی قمصر شد و مقدمات را در حوزه قمصر گذرانید و بعد وارد پایتخت حوزوی ایران، قم شدند . سید علی سال ها درس خارج خود را از محضر حضرات آیات عظام آیت الله بهبهانی، آیت الله گلپایگانی، آیت الله وحید، آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) تلمذ و کسب فیض نمود.
 
فعالیت های اجتماعی
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران به رهبری امام خمینی (رحمة الله علیه)به سخنرانی و ارشاد مردم پرداخت تا این که طی حکمی از سوی امام (رحمة الله علیه) به امامت جمعه شهرستان گچساران در سال 1358 ه.ش منصوب شدند و تا سال 1385 ه.ش قریب به سه دهه فعالیت داشتند و با خطبه های روشنگرانه خود مردم این دیار را بصیرت بخشیدند.

وی خدمات شایانی را در شهرستان گچساران انجام داد که از جمله آنها تأسیس حوزه علمیه امام جعفر صادق (علیه السلام) و بی بی حکیمه خاتون (سلام الله علیها)، بنای مسجد صاحب الزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و بنای حسینیه مسجد صاحب الزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، بنای مصلی بزرگ امام خمینی (رحمة الله علیه) و بنای مجتمع مسکونی پنج طبقه طلاب بود. از زمان آغاز جنگ تحمیلی جزء یاران باوفا و بازوان با اخلاص سپاه و بسیج، رزمندگان اسلام و خود پیشتاز جبهه های نور علیه ظلمت بود که به شهادت سردار خستگی ناپذیر هشت سال دفاع مقدس، سردار «علی فضلی» پدری مهربان برای رزمندگان بود.

حجت الاسلام متقی کاشانی در کمک رسانی و تشویق مردم و تشکیل ستاد جبهه و جنگ در مسجد صاحب الزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) همت والا گمارد و از حمایت فرزندان دلیر رزمنده خود لحظه ای آرام ننشست. در پیگیری و احداث مساجد شهرستان مبادرت تام ورزید، مردم را به اهداء موقوفات و احداث مساجد، حسینیه، اماکن مذهبی و امور خیریه دعوت می کرد.
 
سید علی متقی کاشانی

فعالیت های سیاسی
در حوزه از شاگردان برجسته امام خمینی (رحمة الله علیه) و جزء مبارزین با رژیم پهلوی بود، جهت تبلیغات دین و نهضت امام خمینی (رحمة الله علیه) از سال 1342 ه.ش ماموریت می یافت ، تا این که از سال 1351 ه.ش به همین منظور به گچساران عزیمت و مدتی اقامت یافت ودرسال 1354 ه.ش توسط ساواک رژیم پهلوی دستگیر و به آبادان و خرمشهر تبعید شد ، در آبادان و خرم شهر از فعالیت علیه رژیم پهلوی کوتاهی نکرد ، لذا مجدداً وی به شهر درود در استان لرستان تبعید کردند.

در آنجا نیز به فعالیت علیه رژیم پهلوی ادامه داد و بالاخره ساواک تحمل شنیدن بیانات این سید جلیل القدر را نداشت و وی را ممنوع المنبر نمودند و به شهر قم بازگشت و مدتی وی را خانه نشین کردند.
 
موقوفات
منزل مسکونی مرحوم حجت‌ الاسلام سید علی متقی کاشانی به مساحت 165 متر مربع در خیابان امینی شهر دوگنبدان گچساران وقف شده است. این موقوفه جهت ساخت مسجد صاحب‌الزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و عزاداری مراسم امام حسین (علیه السلام) در ماه محرم گچساران ثبت شده است.
 

سید علی متقی کاشانی

در نگاه دیگران

اشخاص
پیام تسلیت محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام در پی درگذشت حجت الاسلام متقی کاشانی (1392 ه.ش)
درگذشت عالم ربانی، حجت‌ الاسلام والمسلمین متقی کاشانی امام جمعه فقید شهرستان گچساران که عمر پر برکت خویش را در نشر معارف اسلامی، تحکیم پایه‌های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم و خانواده شهدا صرف نمود، موجب تأسف و تأثر فراوان دوستداران نظام جمهوری اسلامی ایران شده است. در ادامه این پیام آمده است: ایشان عالمی ربانی، اخلاق‌ مدار و روشن‌ ضمیر بود که با روحی بزرگ و نفسی پاک در مسیر هدایت مردم گام برمی‌داشت.

رضایی ضمن عرض تسلیت این ضایعه به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه مردم شهرستان‌ های گچساران و باشت، از درگاه خداوند برای آن فقید سعید، علو درجات و رحمت طلب کرد.
 
سید علی متقی کاشانی

پیام تسلیت سیدموسی خادمی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد (1392 ه.ش)
انا لله و انا الیه راجعون، درگذشت عالم مجاهد، انقلابی، مبارز، خدوم و خطیب، حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدعلی متقی کاشانی، امام جمعه اسبق گچساران موجب تاسف و تاثر شدید گردید. اینجانب این مصیبت بزرگ را به مردم شریف استان خصوصا مردم عزیز گچساران، سلسله جلیله روحانیت و بویژه به خانواده مکرم ، معزز و صبور آن عالم ربانی تسلیت عرض می نمایم.

آن عالم عامل از آغاز نهضت حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) همواره از پیشتازان مبارزه و مجاهده علیه رژیم ستم شاهی بوده و بعدها در جایگاه امامت جمعه شهر گچساران در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در آن شهر و در تمام استان نقش بسزایی داشته است و همواره مطیع مقام معظم رهبری و خدمتگزار مردم بوده است. از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای خانواده و بازماندگان ایشان صبر و اجر مسالت می نمایم.
سیدموسی خادمی
استاندار کهگیلویه و بویراحمد
 
سید علی متقی کاشانی
 
پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر (1392 ه.ش)
با سمه تعالی
انالله و اناالیه راجعون
خبر رحلت عالم و عارف جلیل القدر حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی متقی کاشانی مایه تأسف و تألم فراوان گردید.

ایشان به راستی از مصادیق بارز «العلماء امناء الرسل» بود و نقش موثر و سازنده در تبیین اسلام ناب در دوران مختلف قبل و بعد از انقلاب اسلامی داشته و در طول عمر پربرکت خود در گسترش و نشر معارف دینی با مجاهدت نفس، مردم داری، ساده زیستی و کوشش برای حفظ و تقویت روحیه اسلامی وخدمت صادقانه و مشفقانه به زائران بیت الله الحرام، حرم نبوی و ائمه اطهار علیهم السلام و همه مردم مومن و ولایت مدار استان چه در سنگر نماز جمعه و چه به عنوان روحانی هدایتگر کاروان‌ های زیارتی مجاهدت های ستودنی و به یاد ماندنی معمول داشته اند.

این مصیبت مولمه را به مردم شریف استان کهکیلویه و بویر احمد، زائران کوی دوست، کارگزاران زیارتی و به وی‍ژه به بیت معظم آن فقید سعید تسلیت گفته، علو درجات و حشر با اولیای الهی را برای ایشان از درگاه احدیت مسئلت می‌نمایم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت وسرپرست حجاج ایرانی
سید علی قاضی عسکر
 
سید علی متقی کاشانی

مراسم تشییع حجت الاسلام "متقی کاشانی"
سردار سرتیپ "علی فضلی" جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفین (1392 ه.ش)، در مراسم تشییع حجت الاسلام "متقی کاشانی" امام جمعه سابق گچساران، اظهار کرد: حجت الاسلام سید "علی متقی کاشانی" از چهره های بزرگ و شاخص بود که دفاع از انقلاب اسلامی و قرآن یکی از افتخارات بزرگ ایشان است.

وی افزود: "متقی کاشانی" از پایگاه مسجد صاحبالزمانی که امروز محل آغاز تشییع وی است به دفاع از حریم انقلاب و ولایت پرداخت و در دوران مقدس نیز نقشی فعال و انقلابی داشت. جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: حضور "متقی کاشانی" در دوران مقدس برای حفظ و پاسداری از انقلاب اسلامی در کنار تیپ ها و یگان های مختلف از جمله 27 محمد رسول الله، تیپ مقتدر 48 فجر و 49 حیدر کرار از افتخارات و فعالیت های وی بود.

"سردار فضلی" با بیان اینکه "متقی کاشانی" مردی الهی بود که در راه دفاع از انقلاب و ولایت زبانزد عام و خاص بود، ابراز کرد: حجت الاسلام متقی کاشانی مردی بزرگ و ربانی بود که زندگی خود را با خدا معامله و در این راه همه دارایی خود را هزینه کرد. وی ادامه داد: اگر حجت الاسلام "متقی کاشانی" فرزندی نداشت اما دختران و پسران شهدا را دختران و پسران خود می دانست و همیشه دلسوز و پیگیر امور آنها بود.
 
سید علی متقی کاشانی

جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: "متقی کاشانی" از هیچ تلاشی برای کمک به پیشرفت و برطرف کردن مشکلات جوانان دریغ نداشت. "سردار فضلی" تشکیل حوزه علمیه گچساران و ساخت مسجد صاحب الزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را از جمله تلاش های "متقی کاشانی" عنوان کرد و گفت: وی از شاگردان علمای بزرگی همچون امام راحل و جوادی آملی بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر و قدردانی از خانواده های شهدا به دلیل موافقت برای خاکسپاری امام جمعه سابق گچساران در محل گلزار شهدای این شهرستان بیان کرد: "متقی کاشانی" در دوران هشت سال دفاع مقدس همیشه بدرقه کننده شهدای گچساران در مراسمات تشییع آن بزرگواران بود و وی انگیزه و امیدی برای دیگر جوانان گچسارانی در دوران هشت سال دفاع مقدس بود.
 
مراسم چهلم حجت الاسلام "متقی کاشانی"
آیت‌الله سید‌شرف‌ الدین ملک‌ حسینی، نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد (26 فروردین 1393 ه.ش) در مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم حجت‌ الاسلام سیدعلی متقی‌ کاشانی، امام جمعه سابق دوگنبدان با گرامی داشت یاد و خاطره این عالم دینی، گفت: تلاش برای ساخت مجدد حوزه علمیه گچساران، تکمیل مصلای شهر، کمک به ایتام‌، دیدار با محرومان برای حل مشکلات آنان و ساخت زائر‌سرا در مشهد مقدس برای مردم گچساران از اقدامات مرحوم متقی‌کاشانی بود.

وی بیان کرد: وجود مزار مرحوم متقی‌ کاشانی در کنار مزار شهدای گچساران موجب شده یاد و خاطره او همواره در اذهان عمومی از جمله خانواده شهدا باقی بماند. نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مرحوم متقی کاشانی حدود ۴۵ سال خالصانه به مردم شهرستان گچساران خدمت کرد و همه تلاش خود را برای گسترش دین و‌ علم در شهرستان گچساران انجام داد.
 
سید علی متقی کاشانی

در ادامه این مراسم هم‌چنین سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی، جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفین کشور نیز افزود: یکی از دغدغه‌های مرحوم متقی کاشانی امر به معروف و نهی از منکر و تقویت باورهای دینی مردم شهرستان گچساران بود. وی گفت: مرحوم متقی کاشانی یار دیرین امام خمینی (رحمة الله علیه)و مقام معظم رهبری بود.

جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفین کشور اضافه کرد: مرحوم متقی‌کاشانی پدری دلسوز برای مردم این شهرستان بود و شهروندان گچسارانی بیش از ۳۶ سال از وجود ایشان بهره معنوی برده‌اند. فضلی بیان کرد: مرحوم متقی ‌کاشانی قبل و پس از پیروزی انقلاب منشأ خدمات و برکات متعددی برای گچساران و مردم این شهرستان بود.

وی ابراز کرد: مرحوم متقی‌کاشانی در دوران هشت سال دفاع مقدس همواره پیشتاز و مقدم بوده‌اند و نقش مهمی در اعزام مردم گچساران و به‌ویژه نسل جوان به جبهه جنگ داشت. جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفین کشور اظهار کرد: مرحوم متقی کاشانی در دوران دفاع مقدس در سخنرانی‌ها و خطبه‌ های نماز جمعه شهرستان گچساران همواره از ولایت فقیه سخن می‌گفت.

فضلی با بیان اینکه مرحوم متقی کاشانی در دوران هشت سال دفاع مقدس برای حفاظت و پاسداری از انقلاب اسلامی در تیپ‌ها و لشکرهای مختلف نقش مهمی داشت؛ ابر‌‌از کرد: این عالم ربانی زندگی خود را با خداوند معامله کرد و در این راه تمام دارایی خود را هزینه کرد.
 
سید علی متقی کاشانی

آیین یادبود حجت الاسلام والمسلمین متقی کاشانی (22 اسفند 1392 ه.ش)
حجت الاسلام صبوری در این مراسم، شخصیت حجت الاسلام والسلمین متقی کاشانی را نستوه و مبارز خواند و گفت: این عالم فقید در دوران زندگی خود همواره یاور رهبری و انقلاب بوده و خدمات ارزنده ای را در جهت تحقق آرمان های حضرت امام و انقلاب برجای گذاشته است. وی اظهار داشت: مرحوم متقی کاشانی انسانی متواضع بود و با این ویژگی توانست تأثیر بسیار بالایی بر مردم استان بگذارد تا جایی که مردم گچساران حاضر نشدند که آرامگاه این بزرگوار در غیر از منطقه گچساران قرار گیرد.
 
استاد حوزه علمیه گفت: تأسیس حوزه علمیه گچساران به دست آن مجاهد، نقطه عطفی در خدمات این بزرگوار به شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد بود که سال های سال از برکات این حوزه هم استفاده های مفید و مؤثر خواهد شد. همچنین دکتر هدایت خواه (نماینده سابق مردم بویر احمد در مجلس شورای اسلامی و طلاب استان کهکیلویه و بویر احمدی مقیم قم) نیز در حاشیه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین کاشانی (رحمة الله علیه) را روحانی ولایی و مردمی خواند که با هجرت به شهر گچساران از سال های پیش از انقلاب تا زمان ارتحال توانست خدمات ارزشمندی را به مردم این شهرستان و استان کهگیلویه و بویر احمد ارائه دهد و رسالت تبلیغی خود را به مطلوبترین شکل به انجام رساند.

منابع:
1. خبرگزاری ایکنا
2. خبرگزاری رسا
3. خبرگزاری شبستان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.