|
|
|
|
|
|
|
تأثير آموزه هاي ديني بر كارآفريني و كسب و كار
|
اين نوشتاردرپي آن است تا با بررسي و تجزيه و تحليل برخي از معيارها و اصول کارآفريني درآموزه هاي نبوي در جهت ثمربخشي کارآفريني، که برپايه ي باورها و ارزش ها و روش ها و شيوه هاي خاصي استوارشده است، بپردازد. |
|
|
|
|
|
|
كار از ديدگاه حضرت علي عليه السلام
|
حضرت على عليه السلام ضمن دفاع از اصول و موازين دين مبين اسلام از كار و تلاش در مسير احيا و آبادانى جامعه دريغ نكرد و مزارع و باغهاى متعددى را احيا و آباد كرد . در مدت خلافتخويش نيز از كار غافل نگشت . |
|
|
|
|
|
|
كار و اشتغال در سيره ي پيامبر اعظم (ص)
|
اشتغال» امروزه در جامعه ما، یکی از مسائل اساسی و موضوعات مورد بحث میباشد، و هرکس نسبت به فراخور حالش و براساس رشته تخصصی و اندیشههای خود، در مورد چگونگی اشتغال جوانان و آداب و شیوههای کار، علل و انگیزههای بیکاری، انواع مشاغل، اولویت انتخاب شغلها و... سخن گفته و بحث میکند. |
|
|
|
|
|
|
صفات بلند همتان
|
گروهي اند ايشان که همت ايشان به خداي تعالي بسته است. ايشان را هيچ همت نيست سوي کسي ديگر جز خداي تعالي. معني اين سخن آن است که بلند همتانند، از بلند همتي که هستند در همت ايشان، جز خداي تعالي کس در نگنجد که هر کسي زير همت خويش پنهان است، و قيمت هر کسي همت او است، |
|
|
|
|
|
|
كار اقتصادي در پرتو بينش و ارزش هاي اسلامي
|
روابط حاكم بر بازار كار، متأثّر از ديدگاه مكتب اقتصادى به كار است. اعتقادات، اخلاقيات و روشهاى عملى، آثارشديدى بر رفتار دارد. نوع رفتار در بازار كار، آثار خود را در بخش توليد و بر رشد جامعه پديد ميآورد. اعتقاداتاسلامى و اخلاقيات آن، مسلمان را به انجام كار اقتصادى ترغيب ساخته، انگيزههاى متعدّدى را در او ايجاد ميكند. |
|
|
|
|
|
|
عوامل تربيت : كار و تلاش
|
يكي از عواملي كه خيلي ساده است ولي شايد كمتر به آن توجه مي شود، عامل كار است ، كار از هر عامل ديگري اگر سازنده تر نباشد، نقشش در سازندگي كمتر نيست. |
|
|
|
|
|
|
دلسردي از كار و چند راه حل
|
چند سال از شروع کار شما و به عبارتی کارمندیتان میگذرد و حالا احساس میکنید که انگار دارید در جا میزنید و در راهی قرار گرفته اید که هیچ تغییر و پیشرفتی در آن نمیبینید. در این نقطه باید درست فکر کنید و ببینید که دقیقا در کجا هستید و آیا راه کنونی میتواند شما را به هدفتان برساند یا نه . |
|
|
|
|
|
|
نگاه تکلیف مدارانه به کار و تلاش در اسلام
|
اسلام به کار و کارگر ارزش بسیار والایی داده است، به گونه ای که کار کردن را از بزرگ ترین عبادت ها و وسیله ای برای تقرب به پروردگار شمرده است. در اسلام کارگر، شهید زنده و کارگری شغل انبیاست و از راه کسب و کار می توان به بهشت برین رسید. |
|
|
|
|
|
|
کار و اشتغال در شعر شاعران
|
ز کوشش ، به هر چیز خواهی رسید به هر چیز خواهی کماهی رسید برو کارگر باش و امیدوار که از یأس ، جز مرگ ناید به بار گرت پایداری است در کاره شود سهلْ پیش تو دشواره |
|
|
|
|
|
|
فرهنگ كار در اسلام
|
چه جایگاهی در مبانی دینی و اعتقادی مادارد؟ آیا فرهنگ موجود كار در جامعه ما بافرهنگ دینی و ملیمان هماهنگ و همخواناست؟ آیا دین اسلام ما را به كار و كوشش و تلاشدعوت كرده است یا به تنپروری؟ حقیقت ایناست كه هم فرهنگ دینی ما و هم فرهنگ ملی مامشوق كار و كوشش است و فرهنگ كار فعلی ما باباورهای |
|
|
|
|
|
|
(کار و تلاش در قرآن و سیره معصومین (ع
|
اسلام، مردم را برای برطرف کردن نیازهای زندگی، به کار و کوشش امر کرده، از بیکاری، تنبلی و سربار دیگران شدن به شدت منع نموده است. قرآن کریم می فرماید: به تحقیق شما را در زمین مسلط کردیم و برای شما در آن وسایل و مایه های زندگی قرار دادیم |
|
|
|
|
|
|
اهمیت کار و کارگر در روایات
|
رسول گرامى اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) دست كارگرى را كه بر اثر كار و فعالیت ورم كرده بود، بلند كرد و فرمودند: « این دستى است كه هیچگاه آتش جهنم آن را نمى سوزاند؛ این دستى است كه خدا و رسولش آن را دوست مى دارد. كسى كه از دسترنج خود روزى اش را فراهم كند، خداوند با نظر رحمت به او مى نگرد». |
|
|
|
|
|
|
منظور از کار مضاعف و همت مضاعف
|
مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا امسال را سال همت مضاعف و کار مضاعف قرار دادند.در متن فرمایشات ایشان آمده که کار جدید، کار بهتر؛ یعنی هم کار بیشتر و هم بهرهوری بیشتر. البته این مضاعف بودن به معنای دقیقاً دو برابر نیست که کسی بگوید من که دوازده ساعت کار میکردم |
|
|
|
|
|
|
حدیث کار
|
اکنون ، کار و اشتغال ، با گذشته بسیار تفاوت کرده و از حالات ابتدایی خارج شده و روندی بسیار پیچیده یافته است. امروزه ، با انواع مشاغل علمی ، فنّی ، خدماتی ، صنعتی و ... ، انبوه عظیمی از کارگران و کارمندان ، کارفرمایان و مدیران ، مؤسسات و شرکت های کوچک و بزرگ محلی ، ملی و بین المللی |
|
|
|
|
|
|
(کار، اشتغال و تولید در آیینه نهج البلاغه (1
|
کار، اشتغال و تولید دارای سه بعد فلسفی، جامعه شناختی و اقتصادی می باشد، ترتب بین این ابعاد منطقی است. از این رو بعد فلسفی، زیربنای جامعه شناختی و جامعه شناختی آن زیرساز بحث اقتصادی آن به حساب می آید. آنگاه که فرهنگ کار و تولید در روابط اجتماعی سامان می یابد، |
|
|
|
|
|
|
(کار، اشتغال و تولید در آیینه نهج البلاغه (2
|
برای تبدیل یک پدیده رفتاری به «هنجار» باید بین آورنده هنجار و مخاطبان و اعضای جامعه و پدیده مورد نظر، رابطه مثبت وجود داشته باشد. فردی که هنجار را می آورد باید اعضای جامعه او را پذیرفته باشند، آنچه که به عنوان هنجار در پیام خود دارد، باید مورد نیاز جامعه باشد تا این که از آن استقبال شود. |
|
|
|
|
|
|
(کار، اشتغال و تولید در آیینه نهج البلاغه (3
|
نامه امام علی علیه السلام به والی شایسته خود، مالک اشتر را می توان، منشور حکومت و تبیین دیدگاههای آن حضرت نسبت به مسائل گوناگون حیاتی جامعه دانست. در ابتدای این منشور، اهداف کلی و آنگاه راهکارهای تحقق آنها را بیان می فرماید. |
|
|
|
|
|
|
نکته هایی برای نهادینه شدن فرهنگ کار مضاعف
|
شعار سالانه و پیام نوروزی مقام معظم رهبری موجب انگیزش بخشی و شوق آفرینی در سطح جامعه می شود. شعار سال 1389 که« همت مضاعف و کار مضاعف» نام گرفت از ضروری ترین نیازهای کشورمان محسوب می شود؛ |
|
|
|
|
|
|
درس های زندگی
|
از کارهای مهم آیة الله بروجردی، احداث بناهای عمومی بود که در قم ، نجف ، سامرا ، اروپا و امریکا صورت گرفت . ایشان یک هفته قبل از رحلتشان نامه ای برای وکیل خود در نجف نوشته که یک هفته پس از رحلتشان به دست وکیل می رسد . در آن نامه آمده است : «شنیده ام در نجف |
|
|
|
|
|
|
فرهنگ سازي براي کار مضاعف
|
اهتمام به مسئله «کار و تلاش» به مثابه يکي از ضرورت هاي مورد توجه در چشم انداز پيشرفت و تعالي کشور در سال هاي گذشته بارها و بارها مورد عنايت رهبر معظم انقلاب بوده است؛ بويژه آن هنگام که سخن از «انضباط اجتماعي و وجدان کاري» و لزوم پرهيز از «تنبلي اجتماعي» |
|
|
|
|
|
|
(كار و اشتغال از ديدگاه آيات و روايات (1
|
يكي از نابساماني هاي وجود فقر در زندگي انسان است و اگر انسان نبازمند و محتاج شد دست به هركاري مي زند و اينجاست كه انحرافات اجتماعي و كجرويها شكل مي گيرد و انجام مي شود. اگر نظام آفرينش را با دقت بررسي كنيم در مي يابيم كه خدا جهان را بر اساس |
|
|
|
|
|
|
(كار و اشتغال از ديدگاه آيات و روايات (2
|
شخصيت و سربلندي در سايه زحمت و كار به دست مي آيد. موضوع اشتغال و رفع معضل بيكاري چيزي نست كه فقط مربوط به بعد افراد جامعه باشد بلكه اين موضوع با همه بخشها و نهادها و زواياي گوناگون جامعه گره خورده است و با توجه به پيشرفتهاي صنعتي و توسعه نكنولوژي |
|
|
|
|
|
|
همت در کلام مولای متقیان
|
إن سمت همتک لإصلاح الناس فابدأ بنفسک، فإن تعاطيک صلاح غيرک و انت فاسد أکبر العيب؛ اگر همت والاي اصلاح مردم را در سرداري، از خودت آغاز کن، زيرا پرداختن تو به اصلاح ديگران، در حالي که خود فاسد باشي بزرگترين عيب است. |
|
|
|
|
|
|
کار از منظر دین
|
* پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) دوبار فرمودند: لعن خداوند بر کسی باد که بار زندگی خویش را بر دوش دیگران افکنده است.[10] * گنجهای الهی در زمین نهفته است و هیچ کاری نزد خداوند، محبوبتر از زراعت و کشاورزی نیست. |
|
|
|
|
|
|
همت عالي و شكم پروري
|
كسي كه صاحب همت عالي است به شكم پروري برود، نميتواند همت عالي داشته باشد. و به عبارت ديگر، ممكن نيست كه همت عالي، و شكم پروري، در وجود انسان، يكجا جمع شده باشد. زيرا شخص سورچران، بيش از هر چيز، در بند شكم خوش است، و تمام فكر و كوشش او صرف |
|
|
|
|
|
|
(راهکارهای تحقق شعار سال 1389 (1
|
یکی از سنتهای نیکو و پسندیدهای که در چند سال اخیر همزمان با آغاز سال جدید در کشور به جریان مییابد. نامگذاری سال جدید با عنوان و موضوعی خاص می باشد |
|
|
|
|
|
|
(راهکارهای تحقق شعار سال 1389 (2
|
9) بسط ارزشها و هنجارهای اجتماعی و آموزههای معنوی در بین تمام سطوح و طبقات اجتماعی جامعه: جامعه ما ارزشمدار و هنجارهای حاکم بر آن دارای نکات مثبت فراوان میباشد. کار و همت از موضوعات ارزشی از دیر باز تا کنون بوده است |
|
|
|
|
|
|
|
بزرگى و بزرگوارى روح
|
در جلسه اى كه به مناسبت تولد وجود مقدس اباعبدالله الحسين در اينجا منعقد بود بحثى درباره اين مطلب كردم كه اگر كسى روح بزرگ بشود، خواه ناخواه تن او به زحمت و رنج مى افتد. تنها آن تن ها و بدنهايى كه آسايش كامل و احيانا عمر دراز، خوابهاى بسيار راحت، |
|
|
|
|
|
|
انتخابي راهبردي
|
چند سالی است كه رهبرمعظم انقلاب اسلامی در آستانه سال نو شمسی و بر اساس دغدغههای موجود در نظام اسلامی و يا نيازهای فرهنگی، سياسی و اقتصادی جامعه نامی را برای سال جديد برميگزينند |
|
|
|
|
|
|
سال همت مضاعف و كار مضاعف
|
«يا مقلّب القلوب و الأبصار. يا مدبّر اللّيل و النّهار»؛ اى دگرگونكنندهى دلها و ديدها! اى ساماندهندهى به روز و شب! «يا محوّل الحول و الأحوال»؛ اى گردانندهى سالها و دلها و حالها! «حوّل حالنا الى احسن الحال»؛ حالِ ما را به بهترين حالها تبديل فرما . |
|
|
|
|
|
|
نام سال 88 به حاشیه رفت
|
نامگذاری سالها از سوی رهبر معظم انقلاب نزديك به دو دهه است كه از سوی ایشان صورت میگيرد و در حركت موتور محركهی كشور و پيشبرد اهداف، بسيار مؤثر خواهد بود. من در سطح ملی، این نامگذاریها را در جايی مشاهده نكردم. |
|
|
|
|
|
|
همت بلند جوان ، نشانه ي بزرگي او
|
از سوی دیگر، کارهای پست نشانه بی همتی یا پستی همت است. همان طور که همت بلند به آدمی شخصیت می بخشد، او را رشد می دهد و به کمالات می رساند، همت کوتاه و بی تفاوتی، به سقوط انسان می انجامد . |
|
|
|
|
|
|
همت مضاعف و كار مضاعف چه چيزي نيست ؟
|
امسال نیز مقام معظم رهبری طی سخنانی ضمن تبریک سال نو و برشمردن درسهای سال قبل، به نام گذاری سال جدید اقدام کردند: براى اين كه بتوانيم بر طبق اقتضائات كشور و ظرفيتهاى كشور حركت كنيم، احتياج داريم به اينكه همت خودمان را چند برابر كنيم؛ . |
|
|
|
|
|
|
(بلند همتی (1
|
بلندهمتی و سودای همپایی با بزرگان، زمینه ساز بلند بالایی مقام انسان است. بدون بلندهمتی، رویش و جوشش درونی رخ نخواهد داد، و انسان به تحفه های نوبه نو و روحی شکوفا دست نخواهد یافت. |
|
|
|
|
|
|
(بلند همتی (2
|
داعیه ای در باطن من پدید آمد که به هیچ وجه در آن حالت که اندر بودم راضی نتوانستم بود. خران را بفروختم و اسب خریدم و از وطن خویش رحلت کردم و به خدمت علی بن اللّیث شدم برادر یعقوب بن اللّیث و عمرو بن اللّث، و بازِ دولت صفاریان در ذروة اوج علّیّین پرواز همی کرد، |
|
|
|
|
|
|
کارکردن همزمان برای دنیا و آخرت
|
کار ، در یک نگاه سطحی ، صرفا به معنای تلاش و کوشش برای کسب درآمد است. انسان ، کار می کند و در قبال آن ، مزد می گیرد تا بتواند معاش خود و خانواده اش را تأمین کند ؛ اما در نگاهی وسیع تر و ژرف تر ، کار کردن و دریافت مزد ، ابعاد غیر مادی هم دارند و از جمله ، موجب ایجاد ارتباط اجتماعی افراد با یکدیگر می شوند. |
|
|
|
|
|
|
کار و تلاش لازمه رسیدن به بهشت
|
ارزش کار افراد را ذات أقدس اله در قرآن مشخص کرده، اهل بیت مشخص کردند. اگر وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دست یک کارگر را می بوسد، ارزش او را مشخص کرده |
|
|
|
|
|
|
کار ، استعداد و آموزش
|
عوامل بسیار زیادی در یافتن یک شغل و موفقیت در آن ، مؤثرند. دو عامل اساسی در میان این عوامل ، آموزش و استعداد هستند که در صورتی که در برنامه ریزی های فردی و اجتماعی به آنها بی توجه باشیم |
|
|
|
|
|
|
اقتدا به بلندهمتی پیرزن بنی اسرائیلی
|
افق دید و اوج طلب بعضی انسان ها بسیار بلند است و هیچ گاه رسیدن به آمال پست و غایت های کم مقدار ، روح تشنه آنان را سیراب نساخته و از تکاپو ، تلاش و اوج طلبی باز نمی دارد. |
|
|
|
|
|
|
مثَل های کاری و کارهای مثَلی
|
در مجموعه غنی و ارزشمندِ فرهنگ عامیانه ایرانی ، مثل ها همچون نگینی بر انگشتریِ زبانزدهای مردمی می درخشد. در این جمله ها و عبارت های نغز و زیبا ، درس ها و حکمت های زندگی سازی نهفته است که آدمی می تواند با نشستن در پای این درس ها ، زندگیِ بهتر و خوش تری را برای خود و خانواده اش بسازد. |
|
|
|
|
|
|
همت بلند
|
دميري در حيوة الحيوان مي نويسد: روزي حضرت رسول صلي الله عليه و آله در مسافرت به شخصي برخوردند و ميهمان او گرديدند. آن شخص پذيرائي شاياني از حضرت نمود. هنگام حركت آن جناب فرمود چنانچه خواسته اي از ما داشته باشي از خداوند درخواست مي كنيم تو را به آرزويت نائل نمايد. . |
|
|
|
|
|
|
همت عالي از ديدگاه قرآن و معصومين
|
در اخبار و احاديثي كه از معصومين سلام الله عليهم اجمعين رسيده ، از همت عالي مدح و ستايش زيادي شده و فرمودهاند : همچنان كه مرغ با بال و پر خويش پرواز ميكند ، انسان هم با صفت حميده بلند همتي ميتواند به مقاصد عاليه خود دست يابد. |
|
|
|
|
|
|
نقش همت در رشد شخصيت
|
اصولا معيار ارزش انسان به اراده اوست. به مقتضاى همت انسان و ارج و قدر هر کسى به قدر همت اوست که عالى باشد يا دانى، بلند همتباشد يا دون همت. |
|
|
|
|
|