راه‌کارهای تحقق شعار سال 1389 (1)

یکی از سنت‌های نیکو و پسندیده‌ای که در چند سال اخیر هم‌زمان با آغاز سال جدید در کشور به جریان می‌یابد. نامگذاری سال جدید با عنوان و موضوعی خاص می باشد .به گونه‌ای که این عنوان و موضوع از یک سو نشان دهنده دغدغه های مسئولان نظام در سال جدید نسبت به موضوع تعیین شده و از سوی دیگر ترسیم کننده و نقشه راه حرکت‌های اجرایی و نیز استراتژی و راهبردهای کلان در دستیابی به اهداف عالیه هدف‌گذاری شده می باشد.
پنجشنبه، 26 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راه‌کارهای تحقق شعار سال 1389 (1)
راه‌کارهای تحقق شعار سال 1389 (1)
راه‌کارهای تحقق شعار سال 1389 (1)

نويسنده: محمد علی موظف رستمی




۲۲ راه‌کار پیشنهادی در اجرایی کردن شعار سال1389 ، سال همت مضاعف و کار مضاعف

مقدمه

یکی از سنت‌های نیکو و پسندیده‌ای که در چند سال اخیر هم‌زمان با آغاز سال جدید در کشور به جریان می‌یابد. نامگذاری سال جدید با عنوان و موضوعی خاص می باشد .به گونه‌ای که این عنوان و موضوع از یک سو نشان دهنده دغدغه های مسئولان نظام در سال جدید نسبت به موضوع تعیین شده و از سوی دیگر ترسیم کننده و نقشه راه حرکت‌های اجرایی و نیز استراتژی و راهبردهای کلان در دستیابی به اهداف عالیه هدف‌گذاری شده می باشد.
در این راستا، امسال هم‌چون سنوات گذشته و در ادامه سریان این سنت حسنه، از سوی رهبرمعظم انقلاب اسلامی سال کار مضاعف و همت مضاعف تعیین شده است. اگر نگاهی دقیق و موشکافانه در چرایی انتخاب این عنوان از سوی معظم له داشته باشیم در خواهیم یافت که چنین راهبردی با توجه به وضعیت و شرایط موجود (به خصوص بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته) بسیار پر معنا،لازم و ضروری به نظر می‌رسد و حاکی از تدقیق و ظرافت نظر به همراه بودن با دلایلی کاملاً منطقی در انتخاب این عنوان برای سال جدید بوده است.
با این مقدمه، در این مقاله (در 2قسمت) بر آنیم تا ۲۲ راهکار و شیوه‌های عملیاتی و اجرایی کردن این عنوان را در حد توان و وسع فکری با هدف توسیع و بسط این نگاه در تمامی حوزه‌ها به خصوص حوزه فرهنگی و تبیین دقیق‌تر و علمی‌تر موضوع، پیشنهاد نموده و گامی هرچند کوچک را در این مسیر تعیین شده در سال جاری برداریم:

۱) احیای فرهنگ غنی کار و تلاش و همت:

بهره گیری هوشمندانه از ظرافت‌ها و ارزش‌های فرهنگ عمومی جامعه که ریشه‌ای عمیق و دراز در فرهنگ مردم دارد، استفاده از این موقعیت طلایی می تواند روزنه و دریچه‌ای به سوی جامعه‌ای پویا و پیشرفته را در پیش روی ما قرار دهد. اگر نگاهی به فرهنگ عمومی جامعه ما از دیر باز داشته باشیم.
کار، تلاش و همت، هم‌واره درمیان ایرانیان از ایران باستان گرفته تا به حال از جایگاه ویژه و والایی برخوردار بوده است. وجود تمدن بزرگ ایران با سبقه‌ای طولانی و با غنای بسیار بالای فرهنگی، تاریخی و علمی حکایت از کار و تلاش اجداد و گذشتگان پر افتخار این مرزو بوم دارد. قائل شدن جایگاه ویژه برای این امر مهم حیات بشری موجب شده‌است تا فرهنگ کار و همت بلند مردان و زنان ایران زمین، خمیرمایه بسیاری از عناصر ادبی همچون شعر، ضرب المثل و حکایت و ... بزرگان علم و ادب و حکمت میهن عزیز ما از دوران گذشته تا به حال گردد و بسیاری از گفتارهای ادبی به کار رفته نشان و نماد شأن و جایگاه ویژه کار و همت بوده است:

الف) در ارتباط با همت:

همت بلند دار که مردان روزگار
از همت بلند به جایی رسیده اند
مرغ را پر می‌برد تا آشیان
پر مردم همت است این را بدان (مولانا)
مرد همت نه مرد تهمت باش
چو پیمبر نه‌ای زامت باش (ناصر خسرو)
هر که همت او از دنیا قاصر باشد حسرت او به وقت مفارقت اندک بود(کلیله ودمنه)
هر که راه یک ذره همت داد دست کرد او خورشید را ز آن ذره پست (عطار)
قدر همت باشد آن جهد دعا
لیس الانسان الا ما سعی (مولوی)
چو همت است چه حاجت به گرز مغفر کوب
چو دولت است چه حاجت به تیر جوشن‌خای؟(سعدی)
همت عالی زفلک بگذرد مرد به همت ز ملک بگذرد ( خواجوی کرمانی)

ب) در خصوص کار:

برو کار می‌کن مگو چیست کار
که سرمایه جاودانی است کار
نابرده رنج گنچ میسر نمی‌شود
مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
علم با کار سودمند بود
علم بی کار پای بند بود (سنایی)
کار امروز تو چو ساخته نیست
کار فردا چگونه خواهی ساخت (ادیب صابر)
گفت پر کرد پادشاه این کار
کار پر کرده کی بود دشوار (نظامی گنجوی)
کار در مملکت حسن فروشان به زر است (کاتبی)
حکم خدا چو شوی کار بند
فتح بیابی نشود کار بند (محمد پاشاه)
نشان داری که گل از خار خیزد
بکن کاری که کار از کار خیزد (ناصر خسرو)
کار امروز را به فردا افکندن از کاهلی تن است (تاریخ بیهقی)
کار جوهر مرد را زیاد میکند کار جهان بگذرد فسانه بماند (رفیع الدین لذبانی)
بحث احیای فرهنگ کار به عنوان راه‌کار جدی با هدف به روز رسانی و نهادینه سازی توأم با و نیز ترویج و بسط آموزه‌‌های ناب فرهنگی و کهن این مرزو بوم در حال حاضر به معنای نادیده انگاشتن و خلاء حضور این فرهنگ در بین جامعه فعلی نمی باشدبلکه تنها هدف از طرح بحث غنابخشی و استحکام و پرمغز نمودن مطالب و محتواهای نوین و نو ارائه شده به جامعه برای پذیرش و مقبولیت بیشتر در بین تمام لایه‌ها و سطوح فعلی جامعه ما می باشد. پر واضح است که در ارائه بحث و تهیه مطالب هر چه از سبقه دیرینه و پیشینه دانش و اطلاعات گذشتگان و ادوار گذشته بهره گیری شود زمینه غنای فکری و قوام و بسط بیش از
پیش آن فراهم‌تر و مقبولیت عام آن افزونتر خواهد شد.

2) هماهنگ‌سازی تمامی حوزه‌های دخیل در امر عملیاتی نمودن کار و همت مضاعف:

موضوع وحدت رویه در بین آحاد جامعه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و عدم توجه جدی به آن می‌تواند آسیب‌های جدی برای جامعه وارد سازد. هم‌آهنگی موجب تسریع، سرعت بخشی و مضاعف شدن حرکت و تلاش در مسیر توسعه کشور شده و به همین دلیل ایجاد وحدت رویه در حوزه‌های ذیل الذکر می تواند بسیار مؤثر و کارساز باشد:

الف) هماهنگی در حوزه سخت افزاری:

همچون پشتیبانی مناسب در منابع مالی، تجهیزاتی و لجستیک که این امر تسریع در اجرای این جریان در سال جدید را به همراه خواهد داشت همچنین دقت نظر بیش‌تر و تأمل عمیق‌تر در تخصیص اعتبار و منابع مالی، برنامه ریزی اصولی در تهیه اقلام و تجهیزاتی که زمینه ساز و تقویت کننده ابزار و لوازم انجام کار مضاعف و همت مضاعف می‌باشند.

ب) نرم افزاری:

برنامه‌ریزی و برنامه سازی و فعالیت‌های تبلیغی، بهره‌گیری از رسانه‌های ارتباط جمعی، ابزار چند رسانه‌ای و کلیه حوزه‌های نرم افزاری که امکان فعالیت و کار در آن امکان پذیر می باشد.

ج) منابع انسانی (کارآمد سازی نیروهای دخیل در این امر):

بهره‌مندی از محققان، کارشناسان و اقشار و افراد تأثیر گذار جامعه در بهتر و علمی تر
اجرایی نمودن برنامه‌های تدارک شده در سال جاری.

۳) زمینه‌‌سازی برای ایجاد وحدت و همدلی بین تمام نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی حول محوررهبرمعظم انقلاب:

این امر در جلو گیری از بخشی‌نگری در برنامه‌ریزی و اجرایی نمودن موضوع بسیار حائز اهمیت می باشد . بحث فراهم سازی زمینه‌های ایجاد بستر فراگیر برای انجام کار و همت مضاعف لازمه مشارکت فعالانه تمام لایه‌ها و سطوح مختلف جامعه از هر عقیده، نظر و نگرشی می‌باشد و ضرورت دارد تمام آحاد جامعه را در بر این موضوع درگیر شده و مضافاً اینکه انجام بعضی از امور نیاز به ایجاد وحدت رویه بین تمام افراد جامعه دارد این مهم نیازمند همدلی و هماهنگی فکری و ذهنی بین تمامی افراد آن دارد. پس بسیار شایسته خواهد بود که در سال جدید وحدت و اخوت بین تمام نیروهای وفاداربه انقلاب و نظام حول محور رهبری ایجاد شود که این امر لازمه اجرای مناسب و شایسته عنوان کار وهمت مضاعف در جامعه اسلامی ما خواهد بود.

۴) برنامه ریزی جهت ایجاد انگیزه برای عموم جامعه:

اتخاذ سازو کاری مناسب جهت ایجاد انگیزه برای عموم جامعه به ویژه برای کارمندان و کارکنان و اساتید روحانیون دانشجویان طلاب، دانش‌آموزان و تمام فعالان و تلاشگران محققان و پژوهشگران عرصه فرهنگ، علم، دانش در تمامی بخش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دو بُعد مشروحه ذیل می تواند ثمر بخش باشد:

الف) انگیزه معنوی:

با توجه به اینکه جامعه ما یک جامعه دین مدار و مذهبی است. بهره گیری از آیات و روایات و نیز آموزه‌های دینی که برای کار و همت جایگاه ویژه‌ای قایل بوده و برای آن پاداش و اجر اخروی در نظر می‌گیرد. بیان این مهم به شیوه‌ای بلیغ و رسا به وی‍ژه از سوی اقشار معنوی تأثیر گذار جامعه میتواند در ایحاد انگیزه برای افراد جامعه بسیار مؤثر باشد.

ب) انگیزه مادی:

پاداش معنوی بحثی است اخروی و در این دنیا ملموس و قابل مشهود نیست در کنار فراهم سازی بستر ارایه انگیزه معنوی توجه جدی به پرداختن پاداش مادی برای کسانی‌که به نحوی با این موضوع درگیر خواهند بود. موجب مضاعف شدن زمینه‌ترغیب و تشویق برای کار و تلاش بیشتر خواهد شد و با جدیت بیشتر با موضوع برخورد خواهند نمود.

5) اطلاع رسانی و ارائه گزارش عملکرد از روند اجرایی و مجموعه کارها و برنامه‌های انجام شده در ارتباط با عناوین نامگذاری شده سالهای قبل:

این کار موجب خواهد شد تا از نگاه شعارگونه صرف نسبت به آن خودداری گردد و فعالیت‌های مثبت و مناسب صورت گرفته در این خصوص در سنوات قبل، زمینه‌های داشتن نگاه صوری و شعاری را در سال جدید از بین ببرد.

۶) ایجاد سامانه برنامه‌ریزی‌، هماهنگی، هدایت، کنترل و نظارت:

با هدف دسترسی آسانتر و سهل الوصول نمودن مسیرهای اهداف تعیین شده و هدف‌گذاری شده، ایجاد این سامانه موجب خواهد شد تا از رهاشدگی موضوع خودداری شده و روند اجرایی کار به صورت منسجم، هماهنگ، کانالیزه شده و کارآمد پی‌گیری شود.

7) شناسایی موانع و راه‌بندهای احتمالی:

اجرای هر برنامه و فعالیتی معمولا با یک سری مشکلات و موانعی خواسته و یا ناخواسته مواجه می‌باشد. شناسایی دقیق و کارشناسی شده این مشکلات احتمالی و چاره اندیشی جدی برای آن توأم با ارایه راهکار و برخورد عقلانی و خردگرایی ضمن رفع موانع، موجب تسریع و سرعت بخشیدن به حرکت تعیین شده در مسیر توسعه نیز خواهد شد.

8) برنامه ریزی اصولی براساس نوع اقدام وعملیات ‌های تدارک شده(کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت) :

برنامه ریزی دارای دو رکن اساسی می‌باشد: الف – تعیین هدف ب- پیش بینی. هدف و راهبرد در سال جاری با پیام نوروزی رهبرفرزانه انقلاب اسلامی(مدظله العالی) به روشنی مشخص شده . اقدام بعدی انجام پیش بینی های لازم برای اجرای دقیق و شایسته موضوع می باشد برای اجرای مناسب و بهره گیری بهینه نیازمند برنامه‌ریزی مدون، اصولی و کارامد به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خواهیم بود.
منبع: www.aftab.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.