شهادت آیت الله قاضی طباطبایی

چهارشنبه، 6 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شهید والامقام آیت الله سید محمود قاضی طباطبایی از حماسه‌‏آفرینان و شخصیت‏‌های علمی، فکری و مبارزاتی و نخستین امام جمعه تبریز در سال 1333 هجری قمری در تبریز متولد شد، پدرش حاج میرزا باقر و عمویش میرزا اسدالله از علمای بنام تبریز بودند. شهید قاضی از بیست عالم، فقیه و متفکر شیعی که همگی از مشاهیر صاحب ‏نظر معاصر در علوم عقلی و نقلی می‏‌باشند به دریافت اجازه روایی و فقهی نائل گردید1.

آیت آلله قاضی رحمه الله یکی از بزرگان اخلاق بود که دستورالعمل‌های اخلاقی او می‌­تواند راه‌گشای همه نسل­‌‎ها برای رسیدن به مراحل عالی معنویت باشد­. حضرت امام خمینی رحمه الله درباره او می‌فرماید: «قاضی، کوهی بود از عظمت و مقام توحید2» . شهید آیت الله قاضی طباطبایی همچنان که در تلاش‌­های علمی کوشا بود، در مبارزات سیاسی نیز شرکت فعالانه داشت، آن شهید بزرگوار دارای روحیه انقلابی و اراده­ای خلل ناپذیر بود و در پرونده قطوری که ساواک در مورد ایشان تهیه کرد این نکته مشهود است.

شهید قاضی در تبریز تنها نماینده تام الاختیار حضرت امام راحل بود و نقش ایشان در شکل دادن به مبارزات مردم تبریز نیز شایان توجه است، بنابراین محور مبارزه در آذربایجان شرقی و مرکز مبارزات، مسجد شعبان بود که شهید قاضی طباطبایی امامت آنجا را عهده دار بودند. دشمنان از روی خشم و عصبانیت او را خمینی آذربایجان نامیدند اما این عنوان با برکت عزت و کرامت را برایش به ارمغان آورد و زیبنده آن اسوه تقوا و شجاعت بود.

آن عالم ربانی تا جان داشت بدون هراس از مخالفان و معاندان برای احیای ارزش‌‏های دینی اهتمام ورزید. مرحوم شهید قاضی طباطبایی بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب از طرف امام (ره) به سمت امام جمعه تبریز منصوب شد و نخستین نماز جمعه را در این شهر بزرگ برپا کرد3.

مجاهد عظیم الشان آیت الله قاضی طباطبایی ذریه پاک ائمه اطهار (ع) در شامگاه روز دهم آبان سال 1358 مصادف با عید سعید قربان سال 1399 هجری بعد از ادای فریضه نماز مغرب و عشاء و در حال مراجعت از مسجد به منزل مورد هجوم عوامل سرسپرده استکبار تحت نام گروه فرقان قرار گرفته و شهد شهادت نوشید، وسنگر خون بار محراب بار دیگر خونین شد.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) زندگی و مبارزات شهید آیت‌‏الله‏ قاضی‏ طباطبایی، ص112 111- دیدار با ابرار، ج40، قاضی طباطبایی قله شجاعت و ایثار، محمد ابراهیم‌‏نژاد، ص 36 35.، ص56.

2) محمد حسین حسینی طهرانی، روح مجرد، تهران، انتشارات حکمت، 1414 ه - ق، ص 285 .

3) زندگی و مبارزات شهید آیت‌‏الله قاضی طباطبایی به نقل از رساله خطّی خاندان آل امیر عبدالوهّاب به قلم شهید قاضی طباطبایی.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.