روز هنر انقلاب اسلامی

دوشنبه، 18 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

انتقال فرهنگ و تمدن در هر کشور هنر خاص خود را مى‏‌طلبد، تا متولیان فرهنگى بتوانند، پایه‏‌هاى عقیدتى جامعه را از طریق این عامل محکم کنند و معارف دینى را در فضاى زندگى و تلاش افراد گسترش دهند تا هنر به صورت آمیخته‌‏اى از تلاش، خلاقیت و عقیده مذهبى، ارائه گردد1.

حضرت امام (قدس سره الشریف) به هنر متعهد، دردمند و جهت‏دارى معتقد بود که انسان‏ها را به ‏سوى کمال‏جویى و تعهد گرایی سوق مى‌‏دهد. ایشان شرایط هنر واقعى از دیدگاه قرآن را براى ما ترسیم کرده و تفاوت آن را با هنرى که زاده تفکرات ملحدانه باشد، بیان نموده است2 چرا که ایشان تاکید داشتند: هنرى مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدى (صلّى الله علیه و آله) اسلام ائمه هدى‏ (علیهم السلام)، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخ تلخ و شرم‏ آور محرومیت‏‌ها باشد. هنرى زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه‌‏دارى مدرن و کمونیسم، و نابود کننده اسلامِ رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگى، اسلام مرفهین بى‌‏درد و در یک کلمه اسلام آمریکایى باشد.

هنر در مدرسه عشق نشان ‏دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، نظامى است. هنر در عرفان اسلامى ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسم تلخ‌کامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است3.

در واقع هنر در جایگاه واقعى خود میدان‏ و صحنه پیکار حق و باطل است. در عرصه فرهنگى نیز مجاهدان و مؤمنان باید با تمام قوا به مصاف دشمنان بروند و راه‌‏هاى نفوذ آنان را ببندند. روشن است که مجاهدان این میادین، دانشمندان، نویسندگان، متفکران، روشنفکران متعهد و هنرمندان مى‌‏باشند، همان‏ گونه که اسلحه این پیکار مقدس نیز دانش و قلم برای بیان هنر مى‌‏باشد4. این گونه هنر از دین و دین باورى سرچشمه مى‌‏گیرد، و زمینه ساز  زیبایی روح انسانی می‌گردد، که پدیدآورنده هنر و موجب تجلّى ذوقیات است؛ و روح انسانی را از فضاى مادى به فضاى معنوى می‌برد،­ و از طریق قدسى شدن­، انسان، خود را در حضور خدا مى‌‏بیند5. از این رو مهم‌ترین وظیفه هنرمندان این است؛ پیام‌های مذهبی و عقیدتی را با زبانى گویا و در نهایت جاذبه و روانى از طریق انواع هنرها بیان کنند6.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) حاکمیت دینی، عبدالله ابراهیم زاده، ج1، ص 198

2) شخصیت و دیدگاههای فقهی امام (رحمت الله علیه)، نعمت الله یوسفیان، ج 1، ص 199

3) آمریکا از دیدگاه امام خمینی، حسین شیدائیان، ج 1، ص 257

4) معاد از دیدگاه عقل و نقل، جمعی از نویسندگان، ج 1، ص 87

5) حاکمیت دینی، عبدالله ابراهیم زاده، ج 1، ص 210

6) آشنایی با تفاسیر و مفسران، علامی فرقانی حسینی، ج 1، ص 123



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.