مبارزه با ایدز

پنجشنبه، 6 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

در دنیای امروز ایدز به عنوان یک بیماری عالم گیر در کمین سلامتی بشر می­‌باشد، چرا که با گذشت سال‌ها و صرف میلیاردها دلار هزینه و علی رغم پیشرفت­‌های بسیار، هنوز دانشمندان موفق به کشف واکسنی برای پیش‌گیری یا دارویی برای درمان قطعی آن نشده اند.

بیماری ایدز، نوعی بیماری ویروسی است. عامل بیماری ویروسی است که به سیستم دفاعی بدن حمله کرده و باعث اختلال در فعالیت آن می­‌گردد1. این بیماری اکنون در سراسر جهان در حال گسترش است؛ اگرچه سرعت این گسترش در کشورهای مختلف متفاوت است. اما با این حال بيش از چهل ميليون نفر در جهان مبتلا به بيمارى ايدز هستند. در حال حاضر مردم کشورهای آفریقایی بیش از کشورهای دیگر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

اولین بیمار مبتلا به ایدز در کشور ما در سال 1366 شناخته شد، او یک کودک 6 سالة مبتلا به هموفیلی بود، و منعقد کننده خونی که به این کودک تزریق شده بود به ویروس ایدز آلوده بود، کودک به بیماری ایدز مبتلا شد. متأسفانه با گسترش اعتیاد و مسائل جنسی حرام و ناآگاهی معاشرتی، چندی است که تعداد موارد مبتلا به ایدز در کشور ما رو به افزایش است؛ بنابراین باید با شناخت کافی از ایدز در جلوگیری از گسترش این بیماری بکوشیم و مانع از تبدیل شدن این بیماری به یک فاجعه بهداشتی شویم.

ویروس HIV  برای مدت زیادی در بدن پنهان باقی می­ماند و به قسمت مهم سلول­‌های ایمنی یا دفاعی سلول های بدن حمله می‌­کند. بدن ما برای مقابله با عفونت ها و بیماری ها به سلول های دفاعی نیاز دارد، اما HIV به آن ها حمله می کند و با استفاده از آن ها، تعداد خود را زیاد کرده و آن ها را از بین می برد.

با گذشت زمانHIV، بسیاری از سلول­‌های خونی  را تخریب می‌­کند و بدن دیگر قدرت مبارزه با عفونت ها و بیماری ها را ندارد. در این حالت عفونت HIV می‌­تواند منجر به بروز بیماری ایدز شود. علائم آلودگی با ویروس HIVبسیار پیچیده و دارای چندین مرحله است که الزاماً همه آنها در افراد آلوده مشاهده نمی­‌شوند.

در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما روش­‌هایی برای کاهش علائم و بهبود زندگی فرد بیمار وجود دارند. استفاده از رژیم غذایی سالم؛ نگهداری وزن طبیعی؛ ورزش کردن؛ رابطه جنسی سالم داشتن و داروها را به طور منظم مصرف کردن از جمله راه های کنترل ایدز می باشد2.

به امید آینده روشن برای کشورمان در سایه سلامتی و بهروزی روز افزون مردمان ایران.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) ایدز، بلای قرن را بهتر بشناسیم، اکرم حیدری، مجله شمیم یاس، 1381، شماره 13

2) یک قدم تا سلامتی، ایدز، مجله نامه جامعه، 1393، شماره 109



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.