نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

دراسنا پرچمی، گیاهیست مقاوم و با شرایط نگهداری آسان که دارای گونه های متنوعی می باشد. این گیاه به دلیل شباهت ظاهری به نخل، از انواع گیاهان زینتی به شمار می رود که در اکثر منازل، ادارات و دفاتر برای زیبا کردن دکوراسیون استفاده می شود. گل دراسنا پرچمی مقاومت خوبی دارد و به راحتی در منزل نگهداری می شود. اگر شما هم به نگهداری دراسنا پرچمی علاقه دارید با ما در این مقاله همراه باشید.
يکشنبه، 9 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

با گیاه دراسنا پرچمی آشنا شویم

اسم علمی این گیاه Dracaena marginata است که دارای 40 گونه مختلف از درختچه های همیشه سبز است. اغلب گونه های این گیاه نخل مانند بوده و ریشه هایی دارند که در تمام طول، قطر یکسانی داشته و به رنگ زرد و نارنجی می باشند. گونه marginata نسبت به شرایط مختلف آپارتمانی بسیار مقاوم است. برگهایی دارد که خشن و سبز رنگ هستند و گاهی دارای نوارهایی به رنگ زرد یا قرمز متمایل به قهوه ای می باشند. این گیاه به خون سیاوشان نیز معروف است. انواع مختلف این گیاه بستگی به نوع و محدوده جغرافیای زندگیشان رشد متفاوتی دارند اما به طور کلی رشد آن ها سخت و دشوار نیست.
 

شرایط نگهداری دراسنا پرچمی

این گیاه همانند دیگر گیاهان هم خانواده خود شرایط نگهداری آسانی داشته و مقاومت آن در برابر تغییرات محیط زیاد است. در ادامه نکات مهم در مورد نگهداری و پرورش این گیاه به اختصار بیان خواهد شد.

دمای مناسب

بهترین دما برای نگهداری مناسب از این گیاه دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. این گیاه در برابر سرما مقاومت خود را ازدست داده و برگ‌های آن از بین ‌می‌روند. این گیاه نباید در فصل گرما در نزدیکی دستگاه‌های سرمایشی قرار بگیرد. همچنین در فصول سرد نیز باید از قرار دادن آن در نزدیکی دستگاه‌های گرمایشی و یا پنجره و درب‌هایی که مدام باز می‌شوند جلوگیری کرد.
 

نور مناسب دراسنا

دراسنا پرچمی نسبت به نور کم محیط مقاوم است. از این رو می‌توان آن را در بسیاری از مکان‌ها استفاده کرد. البته داشتن یک گیاه پرپشت و سرسبز نیاز به نور غیر مستقیم دارد. به همین دلیل باید آن را در نور غیر مستقیم قرار داد تا رنگ برگ‌های آن شاداب‌تر و زیباتر شود. از طرفی نور زیاد باعث آسیب به گل خواهد شد. نور مستقیم می‌تواند برگ‌های این گیاه را بسوزاند. کمبود نور مناسب‌ از طریق تغییرات ایجاد شده در برگ‌ها شناسایی می‌شود. زمانی که برگ‌ها کمرنگ شده و برگ‌های جدید کوچکتر از برگ‌های قبلی هستند، باید نسبت به تغییر مکان گیاه اقدام کرده و آن را در مکانی با نور بهتر قرار داد. جای پرنورتر می‌تواند رشد آن را بهبود بخشد.
 

آبیاری در زمان مناسب

این گیاه در دسته گیاهان کم‌ آب قرار دارد. به همین دلیل نیاز به آبیاری کم دارد. برای اینکه بدانید چه زمانی برای آبیاری مناسب است کافی است خاک سطح گلدان را بررسی کنید. در صورتی که ۳ الی ۴ سانتی‌متر از سطح خاک خشک باشد باید آبیاری انجام شود. همچنین با فرو بردن انگشت در خاک این گیاه می‌توانید نیاز به آبیاری را تشخیص دهید. باید توجه داشت که آبیاری بیش از اندازه می‌تواند موجب سوختگی نوک برگ‌های این گیاه شود. آبدهی باید به اندازه‌ای باشد که از انتهای گلدان خارج نشود. بهتر است گاهی اوقات سوراخ انتهای گلدان را بررسی کنید و از باز بودن آن مطمئن شوید.
 

حساسیت به املاح

این نوع از دراسنا نیز مانند هم‌خانواده‌های خود به املاح درون آب بسیار حساس است. از این رو آب لوله کشی به دلیل داشتن کلر و فلوراید به همراه دیگر مواد شیمیایی می‌تواند به گیاه آسیب بزند. اغلب این مواد شیمیایی حاشیه برگ‌ها را به رنگ قهوه‌ای در می‌آورند. بهتر است برای آبیاری از آب جوشانده و سرد شده و یا آب مقطر استفاده شود.
خاک مورد نیاز دراسنا پرچمی بهترین خاک برای نگهداری انواع دراسنا خاک غنی و زهکشی شده است. همچنین ترکیب خاک برگ و پرلیت می تواند همراه با پیت ماس و کمپوست گزینه مناسبی برای این گیاه باشد.
 

میزان رطوبت مناسب

میزان رطوبت مورد نیاز این گیاه اندک است. غبارپاشی آن نیز بهتر است بصورت پودری و از راه دور و در فواصل زمانی ۱۵ روزه انجام گیرد. به طوری که برگ‌های گیاه به طور کامل خیس نشوند و تنها به حالت شبنم روی گیاه قرار بگیرد. زیرا در صورت خیسی بیش از اندازه شاهد رشد قارچ خواهیم بود. این گیاه از رطوبت بالا لذت می‌برد. از این رو باید توجه داشت در تابستان‌های خشک برای مرطوب کردن محیط از دستگاه‌های بخور و یا اسپری آب در اطراف گیاه استفاده شود. این گیاه گرمسیری محیط گرم و مرطوب را دوست دارد.
 

کود مناسب دراسنا پرچمی

فصل کوددهی این گیاه در پاییز و بهار است. فصل زمستان به عنوان فصل استراحت این گیاه است و به همین دلیل در این فصل کوددهی انجام نمی‌شود. همچنین دادن کود در فصل زمستان اثربخشی چندانی نخواهد داشت. بالعکس در تابستان نیز گرمای زیاد مانع از اثربخشی کود شده و به همین دلیل کوددهی انجام نمی‌شود. گرمای هوا باعث می‌شود تا کوددهی همراه با سوختن گیاه باشد. بهترین کود برای رشد مناسب این گیاه کود‌های کامل، اسید هیومیک و کود آهن است. کودهای npk به دلیل داشتن عناصر مورد نیاز گیاه باعث رشد و شادابی برگ‌ها می‌شود. انواع کود کامل موجود شامل کود سه بیست، 36-12-12 و 10-52-10 هستند.

با وجود اینکه الزامی برای کوددهی این گیاه وجود ندارد، اما کوددهی علاوه بر رشد بهتر گیاه باعث شادابی و طراوت آن خواهد شد. در صورت استفاده از کود‌های مایع حتماً باید موارد مربوط به آن رعایت شود.
 

هرس گیاه دراسنا پرچمی

این گیاه زیبا با‌ هرس کردن رشد بهتری پیدا می‌کند. برای این کار کافی است کمی از ساقه‌های بالایی آن را کوتاه کنید. همچنین در زمان هرس کردن باید به برگ‌گیاه توجه شود. در صورت وجود برگ‌های قهوه‌ای که در اثر نور کم و آبیاری زیاد ایجاد شده‌اند باید آن‌ها را جدا کرد تا برگ‌های تازه جای آن‌ها را بگیرد. این گیاه سمی بوده و لازم است آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید؛ زیرا بلعیدن آن می‌تواند باعث بروز مسمومیت شود.
 

روش تکثیر 

علاوه بر استفاده از جوانه های به وجود آمده در پای گیاه، دراسنا را می توان از طریق قلمه های انتهایی ساقه و قلمه های ساقه ای نیز تکثیر کرد. قلمه ها را به اندازه 10 تا 15 سانتیمتر، با یک چاقوی تیز جدا کنید قلمه را از ساقه بدون برگ بگیرید و به تکه های 5 تا 5/7 سانتیمتری تقسیم نمایید . هر تکه باید دارای یک جوانه خفته باشد. مواظب باشید قطعات ساقه را وارونه در خاک نگذارید. اگر سمت پایین ساقه در خاک قرار نگیرد ، ریشه ای تولید نمی کند.

هر قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر ، حاوی ورمی کمپوست مخصوص قلمه و بذر قرار دهید. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و در دمای 24 درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. پس از دو ماه که ریشه دهی انجام شد، کیسه را بردارید و تغذیه مصنوعی را شروع کنید. 
برای گرفتن قلمه از شاخه های مسن در اواخر زمستان باید ساقه ها را به طور افقی در شن قرار دهید و تا جوانه زدن صبر کنید.
 

نکات خاص در نگهداری از دراسنا پرچمی

✓ رطوبت محیط نگهداری دراسنا پرچمی باید در حد متوسطی باشد و به طور معمول رطوبت محیط آپارتمان ها برای آن کافی می باشد، مگر اینکه در مناطق خشکی ساکن باشید. در این شرایط و در فصل گرم تابستان می توانید از روش های تامین رطوبت گیاهان در خانه مانند غبارپاشی استفاده کنید. غبارپاشی دراسنا همچنین باعث تمیز شدن برگ های آن می شود.
✓ برای آبیاری و غبارپاشی دراسنا پرچمی باید از آب جوشیده یا آب ساکن (حداقل یک روز) استفاده کنید، زیرا استفاده از آب شهری می تواند باعث خشکی نوک برگ های آن شود.
✓ در صورتی که برگ های دراسنا پرچمی زرد و افتاده شده اند و حالت پوسیدگی دارند، این نشانه آبیاری بیش از حد می باشد؛ باید اجازه دهید در فاصله دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 2 سانتی متری خشک شود.
✓ حتما توجه داشته باشید که غبارپاشی دراسنا پرچمی باید در سایه انجام شود، زیرا در غیر اینصورت لکه های سوخته قهوه ای روی برگ های آن ایجاد می شود.
✓ زخم های سفید روی برگ ها و لکه های قهوه ای روی آنها نشان از آفت این گیاه دارد که باید از سایر گلدان ها جدا شده و سم های مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده شود.
✓ عملیات کوددهی گیاه دراسنا پرچمی برای افزایش برگ دهی آن، باید در فصل های بهار و تابستان ماهی یک بار انجام شود.
✓ همانطور که گفته شد غبارپاشی یا یک پارچه مرطوب می تواندد برگ های دراسنا پرچمی را تمیز کند و نیازی به استفاده از مواد براق کننده نیست زیرا روزنه های روی برگ ها را مسدود کرده و رشد آن را کند می کند.
✓ دراسنا پرچمی نیازی به هرس کردن مداوم ندارد و تنها زمانی که به صورت چندساقه ای رشد کند می توان سرشاخه های آن را در زمستان برید تا برای رشد مجدد شاخه ها جا باز شود.
✓ این گل آپارتمانی برای حیوانات خانگی سمی شناخته شده است و در صورت بلعیدن آن مشکلاتی را برای آن ها به وجود می آورد، به همین دلیل توصیه می شود این گل را دور از دسترس حیوانات خانگی قرار دهید.


منابع
https://iranderakht.com
https://www.golator.com
https://sarinaland.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.