چگونگي برخورد خانواده ها با آسم

آگاهي نسبت به بيماري و درمان آن كليد اصلي كنترل آسم است در اين باره لازم است از پزشك و افراد مرتبط اطلاعات لازم را كسب كنيد و بايدها ونبايدها را بياموزيد، داروهاي توصيه شده را بشناسيد و به ويژه در مورد كودكان از مصرف درست و به موقع آنها مطمئن شويد كه خود بهترين كمك به بيمار مبتلا به آسم است. 2- چه اقداماتي براي بهبود محيط زندگي بيماران مبتلا به آسم مي توان انجام داد؟
شنبه، 12 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونگي برخورد خانواده ها با آسم
چگونگي برخورد خانواده ها با آسم
چگونگي برخورد خانواده ها با آسم





سولاتي را كه بيماران آسم دارند در ذيل به صورت پرسش و پاسخ درج مي گردد:
1- براي كمك به بيمار مبتلا به آسم چه مي توان انجام داد؟
آگاهي نسبت به بيماري و درمان آن كليد اصلي كنترل آسم است در اين باره لازم است از پزشك و افراد مرتبط اطلاعات لازم را كسب كنيد و بايدها ونبايدها را بياموزيد، داروهاي توصيه شده را بشناسيد و به ويژه در مورد كودكان از مصرف درست و به موقع آنها مطمئن شويد كه خود بهترين كمك به بيمار مبتلا به آسم است.
2- چه اقداماتي براي بهبود محيط زندگي بيماران مبتلا به آسم مي توان انجام داد؟
تهويه مناسب و كافي محيط زندگي اين بيماران اهميت فراوان دارد. رعايت نظافت و پاكيزگي به ويژه در قسمت كف اتاق ها بسيار مهم است. در اين رابطه كف پوش‌هاي چوبي، سراميك و مشابه آن مناسب تر از فرش و موكت هستند چون پوشش و كرك فرش ها سبب تجمع گرد وخاك، هيره ها و ساير آلرژن ها مي شوند. اجتناب از نگهداري حيوانات مودار مانند سگ، گربه، خرگوش، موش و مشابه آنها در محيط خانه توصيه مي شود، حتي اگر تست پوستي بيمار نسبت به آنها منفي باشد. نگهداري اين حيوانات در خانه سبب افزايش ساير آلرژنها از جمله هيره ها نيز مي‌شود. به عبارت ديگر نگهداري حيوانات در محيط خانه افراد مبتلا به آسم علمي و منطقي نمي باشد. اجتناب از مواد خوشبو كننده و عطريات تند و نيز عدم نگهداري گلهاي معطر از توصيه هاي بهداشتي در مورد بيماران مبتلا به آسم است چون اين مواد غالبا از محرك هاي آسم به شمار مي روند.
استعمال سيگار در محيط هاي سربسته اكيداً ممنوع و از حضور افراد مبتلا به آسم به ويژه كودكان در محيط هاي آلوده به دود سيگار اجتناب شود. در اين رابطه بهتر است حتي المقدور بستگان و دوستان نزديك با بيماري آسم و عوامل محرك آن آشنا شوند تا با استفاده از مواد محرك و يا استعمال سيگار سبب تشديد علائم بيمار نشوند.
3- آيا براي آسم كودكان علاج واقعي وجود دارد؟
علل بيماري آسم كاملاً شناخته شده نيستند. گاهي كودكان مبتلا به آسم براي هميشه بدون علامت مي شوند و گاهي اين امر به كمك داروها رخ مي دهد. در هر حال اين بيماري در هر زمان ممكن است عود كرده و علائم خود را نشان دهد.
آسم هميشه در يك وضعيت و شدت باقي نمي ماند و بيمار مبتلا به آن مي تواند روزهاي خوب يا بدي را تجربه كند. ممكن است به واسطه خاموشي طولاني علائم آسم ، اين تصور ايجاد شود كه بيماري كاملا برطرف شده است ولي همواره بايد به خاطر داشت كه تماس با مواد محرك و حساسيت زا مي تواند سبب عود بيماري و تكرار علائم شود.
4- آيا خطر بدتر شدن آسم كودكان همراه با افزايش سن وجود دارد؟
بلي اين احتمال به ويژه در كودكاني كه درمان صحيح و مناسب آسم براي آنها انجام نمي شود، وجود دارد. آزمايش ها نشان مي دهد كه عملكرد ريوي در كودكان مبتلا به آسم درست درمان شده به طور قابل توجهي بهتر از ديگران است . همچنين بسياري از بررسي ها و تجارب پزشكي نشان مي دهد كه استفاده به موقع از داروهاي مناسب براي كنترل آسم كودكان سبب پيش آگهي خوب و در بسياري موارد عملكرد طبيعي ريوي اين كودكان خواهد شد.
5-بهترين آب و هوا براي مبتلايان به آسم كدام است؟
هيچ آب و هواي ويژه اي براي مبتلايان به آسم ايده آل نيست، زيرا عوامل محرك و حساسيت زا در بيماري آسم بسيار متنوع و فراوانند و از بيماري به بيمار ديگر تفاوت دارند. در صورت مهاجرت به مناطق جديد ممكن است عوامل محرك و حسايت زا كمتر يا بيشتر شوند كه اين امر قابل پيش بيني نيست. البته سطوح برخي از آلرژن‌ها مانند گرده گياهان و هيره ها در ارتفاعات و مناطق كوهستاني كمتر است كه در افراد حساس به آنها ممكن است سبب كاهش علائم آسم شود.
6-آيا ورزش هاي آرامش بخش ممكن است براي آسم مفيد باشند؟
اصولا يادگيري تكنيك هاي آرامش بخش مانند يوگا براي كاهش اضطراب مولد يا ناشي از بيماري ها از جمله آسم و حملات آن مفيد هستند.
7-آيا خاموشي هميشگي بيماري آسم كودكان ممكن است؟
خاموشي كامل و هميشگي آسم كودكان بستگي به سن شروع علائم و شدت آنها در كودك دارد. تقريباً نيمي از كودكان مبتلا به آسم در سنين بلوغ بدون علامت هستند، اگر چه احتمال بروز مجدد علائم در سنين بزرگسالي از بين نمي رود. البته احتمال خاموشي كامل علائم در كودكان مبتلا به آسم شديد كمتر است.
8- آيا آسم يك بيماري دائمي است ؟
حقيقتاً آسم يك بيماري مزمن و هميشگي است، ولي اين امر به معناي وجود دائمي علائم آن نيست. چه بسا بيماراني كه سالهاي متمادي هيچ گونه علائمي از آن را تجربه نكنند به عبارت ديگر بيماري ايشان تحت كنترل و يا خاموش باشد، و اين امر مي تواند با كمك دارو و يا بدون آن باشد كه خود مربوط به شدت بيماري و نوع آسم است .
9- آيا داروها مي توانند محركي براي بيماري آسم باشند؟
تعداد كمي از داروها شامل آسپرين و ضدالتهاب هاي ديگري از خانواده مشابه آن (NSAIDS) و داروهاي مهار كننده گيرنده بتا (بتابلوكرها مانند پروپرانولول) مي‌توانند سبب تحريك بيماري آسم و علائم آن شوند، كه خوشبختانه اين داروها در كودكان كمتر استفاده مي شوند. در صورت بدتر شدن علائم بيماري آسم پس از شروع مصرف يك داروي خاص، بهتر است بلافاصله با پزشك معالج تماس گرفته شود.
10- آيا تغييرات هوا مي تواند سبب تحريك آسم شود؟
بلي، تغييرات ناگهاني هوا(مانند توفان، بادهاي سرد و افزايش رطوبت) مي تواند سبب تحريك علائم آسم و تشديد آنها به ويژه در كودكان شود. برخي از اين تغييرات با ساير محرك ها مانند افزايش غلظت گرده گياهان همراه مي شوند. برخي از عوامل ديگر مانند هواي سرد مستقيماً سبب تحريك مجاري هوايي ملتهب مي شوند.
11- آيا عفونت ها مي توانند سبب تحريك آسم شوند؟
بلي ، عفونت هاي تنفسي ويروسي، مانند سرماخوردگي و آنفلوآنزا مي توانند سبب تحريك علائم آسم، به ويژه در كودكان شوند. لذا توصيه مي شود كه بيماران مبتلا به آسم حتي المقدور از تماس با افراد مبتلا به بيماري هاي تنفسي و سرماخوردگي اجتناب نمايند. همچنين استفاده از واكسن سرماخوردگي براي اين بيماران مي تواند مفيد باشد.
12- آيا آسم يك بيماري روحي- رواني است ؟
نه، آسم يك بيماري رواني نيست، بلكه بيماري مزمن و التهابي است كه منجر به افزايش تحريك پذيري و حساسيت مجاري هوايي، به ويژه در صورت عدم درمان صحيح مي شود. اگر چه آسم يك بيماري رواني نيست، خنده هاي شديد، گريه، عصبانيت و ترس مي توانند سبب بروز يا تشديد علائم آن شوند.
13- آيا تصفيه كننده هاي هوا براي آسم مفيد هستند؟
پاسخ به اين سؤال كاملا روشن نيست. در صورت نداشتن امكانات ديگر براي كاهش عوامل محرك و آلرژي زا، امتحان دستگاه هاي تصفيه كننده هوا ممكن است مفيد باشد در اين صورت بسته نگه داشتن در و پنجره هاي اتاق هايي كه اين دستگاهها در آن قرار مي گيرند، توصيه مي شود.
14- بهترين وضعيت بيمار براي تنفس در هنگام وقوع حملات آسم كدام است؟
اصولاً بيمار در هنگام بروز مشكل تنفسي از جمله حمله آسم، خود بهترين وضعيت را براي راحت تر نفس كشيدن انتخاب كند. معمولاً وضعيت خوابيده در اين گونه موارد تنفس را براي اغلب بيماران مشكل تر مي كند و حالت لميده يا نشسته با تكيه بر صندلي راحتي، تنفس را براي ايشان آسان تر مي كند.
منبع: http://www.isnatums.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.