براي بيماران کمپوت نبريد

مقدمه :کمپوت ها چند سالي است جاي خومد را در سبد خريد هر خانم خانه داري باز کرده اند و انواع جديد آن از کمپوت آلوئه ورا گرفته تا کمپوت گوجه فرنگي ،طرفداران خاص خود را دارد. اگر شما هم از دوستداران کمپوت ها هستيد،خواندن اين مطلب کمپوتي را از دست ندهيد .
جمعه، 12 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
براي بيماران کمپوت نبريد

براي بيماران کمپوت نبريد
براي بيماران کمپوت نبريد


 





 
مقدمه :کمپوت ها چند سالي است جاي خومد را در سبد خريد هر خانم خانه داري باز کرده اند و انواع جديد آن از کمپوت آلوئه ورا گرفته تا کمپوت گوجه فرنگي ،طرفداران خاص خود را دارد. اگر شما هم از دوستداران کمپوت ها هستيد،خواندن اين مطلب کمپوتي را از دست ندهيد .

از کارخانه تا کنار تخت بيمار
 

شايد شما به صورت خانگي کنسرو و کمپوت تهيه کنيد. ولي معمولا اين محصولات را وقتي ديگر فکرتان به جايي قد نمي دهد که براي ناهار يا شام چه غذايي ميل کنيد،از سوپر مارکت سر خيابان خريداري مي کنيد يا وقتي گل فروشي سرخيابان تان بسته است،بهرتين ره آورد براي بيمارتان را کمپوت مي دانيد . در کارخانجات صنايع غذايي ،کنسرو کمپوت به صورت عمده و بهداشتي تهيه مي شوند. در ابتدا ماده غذايي مانند لوبيا يا ميوه ها آماده مي شوند و سپس قوطي ها از مواد غذايي آماده پر مي شوند . در اين مرحله مواد افزودني،براي نگهداري به آن اضافه مي شود. در کارخانه ،1/5-1سانتي متر فضاي خالي،بالاي قوطي باقي مي ماند.هواگيري،يکي از مهم ترين مراحل بهداشتي تهيه يک کنسرو است؛بايد هواي درون قوطي کنسرو يا کمپوت کاملا تخليه شود تا در اثر تغييرات جزئي دما يا فشار حين نگهداري کنسرو،قوطي کنسرو متورم نشود. پس از بستن در قوطي،براي نابود کردن ميکروارگانيسم هايي که ممکن است همراه مواد غذايي وارد قوطي شده باشند،بادادن حرارت لازم،استريليزاسيون مواد غذايي درون قوطي کنسرو انجام مي گيرد.

چگونه ميوه هايي را که براي کمپوت تهيه کرده ايم از سياه شدن در امام بداريم.
 

بايد ميوه ها را از زمان بريدن تا قرار دادن در قوطي يا شيشه کنسرو ،در محلول نمک و سرکه قرار داد؛اين عمل،باعث جلوگيري از قهوه اي شدن ميوه بريده شده مي شود.

براي بيماران کمپوت نبريد

راهنماي خريد و نوش جان کردن کمپوت براي بيماران
 

براي خريد کمپوت،به چه نکاتي توجه مي کنيد؟فقط خوش مزه بودن يک کمپوت ملاک خريد شما است يا معيارهاي ديگري هم مدنظر داريد ؟يک کمپوت در صورتي مي تواند براي بيمار مفيد باشد که 6شرط اساسي داشته باشد

کمپوت آلوئه ورا براي کاهش وزن در زمستان
 

افرادي که رژيم غذايي مي گيرند و همزمان ورزش هم مي کنند تا لاغر شوند،دچار استرس و ضعف سيستم ايمني مي شوند؛کاهش ميزان مواد غذايي و تحرک زياد بدن را خسته مي کند،به ويزه اگر رژيم غذايي هيپر پروتئين باشد و ميزان سبزي و ميوه مصرفي کم !موکلول هاي پلي ساکاريد موجود در آلوورا ،مي تواند سبب تقويت سيستم ايمني بدن شده و از آن در برابر انواع بيماري ها و ويروس ها محافظت کند مصرف اين گياه،به ويژه براي کساني که در زمستان مي خواهند وزن کم کنند،توصيه مي شود . معمولا به افرادي که رژيم مي گيرند يا روزه دارند فتوصيه مي شود مصرف ميوه و سبزي را افزايش دهند. زيرا فيبر موجود در اين مواد غذايي مانع از بروز يبوست در فرد مي شود .همچنين از آنجايي که دير هضم است،احساس سيري در فرد ايجاد مي کند،امام مشکل آن،ايجاد نفخ و گاز معده است. آلوورا در عين حال که فيبر بالايي دارد،نفخ و گاز معده هم ايجاد نمي کند.

براي بيماران کمپوت نبريد

قند بيمارتان بالا نباشد
 

کمپوت ها و آب موجود در قوطي انها ،حاوي مواد قندي زيادي است،بنابراين اگر براي عيادت بيماري که ديابت دارد مي رويد کمپوت براي او مناسب نيست و به جاي آن،مي توانيد از ميوه هاي تازه که براي بيمار مجاز است استفاده کنيد.

بيمارتان حساسيت نداشته باشد
 

برخي از بيماران به دليل حساسيت زياد به يک ماده شيميايي يا ماده غذايي،در بيمارستان بستري شده اند . دقت کنيد کمپوت ها و کنسروها حاوي مواد نگهدارنده اي هستند که سبب مي شوند مدت طولاني سالم باقي بمانند. اگر بيمار شما به اين مواد نگه دارنده حساسيت داشته باشد ،بهتر است باز هم از ميوه هاي تازه براي عيادت استفاده کنيد.
بايد هواي درون قوطي کنسرو يا کمپوت کاملا تخليه شود تا در اثر تغييرات جزئي دما يا فشار حين نگهداري کنسرو،قوطي کنسرو متورم نشود.

براي بيماران کمپوت نبريد

قوطي زنگ زده را نخريد
 

اگر ديواره خارجي قوطي کمپوت زنگ زده است،احتمال سوراخ شدن ديواره و فاسد شدن محتويات داخل آن وجود دارد . اين کنسور ها را نخريد . اگرديواره دالخي قوطي هم زنگ زد ه است . نشانه غير قابل مصرف بودن کنسرو است؛چون زنگ در تماس با مواد بوده و از طرف ديگر،احتمال سوراخ بودن و باز شدن درزها در منطقه زنگ زدگي وجود دارد.

باد کرده ها را نخريد
 

اگر براي خريد کمپوت يا کنسرو براي بيمارتان به فروشگاه هاي اطراف بيمارستان سر مي زنيد،دقت کنيد قوطي هاي باد کرده را خريداري نکنيداين قوطي ها فاسد هستند و براي بيمار خطرناک خواهند بود. ممکن است قوطي از هر دو طرف متورم باشد يا اين که يک طرف قوطي متورم باشد؛به طوري که اگر قسمت متورم فشرده شود،طرف ديگر برجسته شود و بالاخره اين که ممکن است جدار قوطي در اثر حمل و نقل ضربه ديده و در محل وارد آوردن ضربه فرورفتگي ايجاد شده باشد . اين کمپوت ها و کنسروها را براي بيمارتان خريداري نکنيد.

کمپوت آناناس را باور نکنيد
 

بر خلاف عقايد عامه،مصرف کمپوت آناناس تاثيري در بهبود جراحات پس از عمل نخواهد داشت و ميوه هاي تازه،مناسب ترين خوراکي براي کمک به بهبود بيماران هستند. از آنجا که محصولات کنسرو شده داراي مواد نگهدارنده هستند و درترکيبات آنها از مواد افزودني استفاده شده است نمي توانند خواص ميوه هاي تازه را دارا باشند. آناناس ،داراي مواد غذايي بسيار ي مناسبي از جمله ويتامين Cاست که با مدت زمان طولاني طي شده براي تهيه آن و حرارت ناشي از پخت آن،اين مواد از بين مي روند. همچنين از آنجا که شرايط توليد کمپوت براي ما مجهول است و نمي دانيم از چه نوع حرارت يا اشعه اي براي تهيه آن استفاده شده است. بنابراين ماده مناسبي براي استفاده پس لاز عمل جراحي نخواهد بود.البته در بسياري از مطالعات بر سرطان زا بودن مواد نگهدارنده کمپوت ها تاکيد شده است ؛بنابراين هر قدر از زمان توليدش بيشتر بگذرد در سلامتش جاي سوال خواهد بود . لذا تمام افراد به ويژه افرادي که عمل هاي چراحي از جمله زيبايي مثل جراحي بيني را انجام داده اند ،بهتر است از ميوه هاي تازه و آب سالم استفاده کنند.

براي بيماران کمپوت نبريد

نکات کمپوتي
 

بسياز از خانم هاي خانه دار دوست دارند خودشان در خانه کمپوت را از ميوه هاي تازه تهيه کنند،تا هم بهداشتي تر باشد و هم در آن ،مواد نگهدارنده وجود نداشته باشد. اگر شما هم بساط تهيه کمپوت را فراهم کرده ايد،براي تهيه کمپوت به نکات زير توجه کامل داشته باشيد .
ميوه هايي که براي تهيه کمپوت انتخاب مي شوند،از بهترين نوع،بدون لکه و کاملا سلامت باشند . در طبخ کمپوت،بايد دقت کرد ميوه حين پختن له نشود و فرم خود را از دست ندهد.
شيريني کمپوت ممکن است کم يا زياد شود،ولي به طور کلي شربت کمپوت کم شيريناست . براي تهيه تمام کمپوت ها،بايد آب و شکر را قبلا بجوشانيد و از صافي رد کنيد و در حال جوشيدن ،ميوه مورد نظر را در شربت بريزيد
بهتر است کمپوت را يکجا زياد تهيه نکرد،زيرا در اين صورت بايد کمپوت را به هم زد و طبيعي است که ميوه له مي شود .
اصولا کمپوت را نمي شود مدتي نگهداشت زيرا شربت آن رقيق است و فاسد مي شود مگر اينکه در قوطي هايي که هواي آن گرفته مي وشد و در آن لحيم مي شود ،تهيه و اماده کرد يا از شيشه هاي مخصوص که دهانه آنها حلقه لاستيکي دارد و محکم بسته مي شود،براي تهيه کمپوت استفاده کرد.
در کمپوت معمولا اسانسي نمي ريزند و بهتر است کمپوت،عطر طبيعي ميوه را داشته باشد. در صورتي که مايل باشيم کمپوت را معطر کنيم،مي توانيم از مقدار کمي وانيل بهره ببريم . هنگام طبخ کمپوت،در ظرف را نمي بنديم

براي بيماران کمپوت نبريد

به تاريخ مصرف نگاه کنيد
 

بهترين زمان براي مصرف کنسرو،2سال پس از تاريخ توليد است. بنابراين کنسروهايي را که سال ها در انبار مانده اند،مصرف نکنيد زيرا اين کنسروها مزه تندي دارند و بوي کهنگي مي دهند.

از ظرف شيشه اي استفاده کنيد
 

وقتي در قوطي کمپوت را براي بيمارتان باز مي کنيد،محتويات آن را درون ظرف ديگري بريزيد،زيرا مواد غذايي پس از باز شدن در قوطي کنسرو،در مجاورت اکسيژن هوا با جدار قوطي واکنش مي دهند.
ظرف هاي شيشه اي براي نگهداري اين مواد مناسب اند.
منبع:زندگي ايده آل ش 51



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما