يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

کمال طراوتی

کمال طراوتی
كمال طراوتى، در سال 1335 در شهر باستانى همدان، در خانواده‏اى اشرافى دیده به جهان باز كرد. پدر وى با اعیان و بزرگان همدان دوست بود و منزل او محل آمد و شد آنان بود و بارها در همین محافل و مجالس سخن از شعر و شاعرى و موسیقى به میان آمد و به مصداق معروف «آنجا كه سخن مى‏ماند، موسیقى آغاز مى‏گردد»، بساط ساز و آواز شروع مى‏گردید. بیشتر نوازندگانى كه در منزل ایشان، ساز مى‏نواختند، سازشان عبارت بود از: فلوت، نى، تار، سه‏تار، سنتور و كمانچه بود و خود پدر طراوتى فلوت مى‏نواخت و كمال كه كودكى بیش نبود بیشتر روزها در هفته محو هنرنمائى آن هنرمندان مى‏گردید و رفته رفته خود به موسیقى علاقمند شد. در همسایگى ایشان عده‏اى از هم‏میهنان عزیز ارمنى زندگى مى‏كردند كه بسیارى از آنان با موسیقى آشنایى داشتند و تنى چند از آنها در منزل خود پیانو داشتند كه كمال با آنان آشنا شد و به ساز پیانو علاقمند گردید و این علاقه و اشتیاق زمانى به اوج رسید كه رادیو، قطعاتى را به نام «سوئیت شهرزاد» اثر: ریمسكى كرساكف و قطعه «كاپریس اسپانیول» همین آهنگساز را كه تا همین اواخر آرم داستان شب رادیو بود پخش مى‏كرد و قطعات ایرانى كه از ساخته‏هاى استاد حسن كسایى به‏نام «سلام» كه توسط فرهنگ شریف با تار اجرا و هر روز صبح از رادیو پخش مى‏شد كه اخیرا توسط هنرمند ارزنده حسین علیزاده تنظیم شده وبه اسم «صبحگاهى» منتشر گردیده، همین‏طور آهنگ‏هاى خوانندگان مشهورى چون: غلامحسین بنان، دلكش، مرضیه، الهه و تنى چند دیگر و آثار و تنظین‏هاى اركسترى زنده‏یاد استاد روح‏اللَّه خالقى و آثار و قطعات جواد معروفى كه توسط اركستر «گل‏ها» پخش مى‏شد، همه این‏ها در وى انگیزه‏آفرین بود. به هر حال، وى ابتدا با نواختن یك فلوت چوبى كه توسط برادرش به وى هدیه شده بود موسیقى را آغاز كرد ولى چون معتقد بود كه موسیقى از هنرهاى والایى است كه ریشه علمى و حتى ریاضى دارد و راه صحیح و اصولى آن است كه فن را باید از طریق علمى اموخت. لذا پس از تحصیلات ابتدایى و متوسطه به هنرستان عالى موسیقى ملى و دانشكده هنرهاى زیبا دانشگاه تهران رفت و رشته موسیقى، آهنگسازى تخصصى را فراگرفت. كمال طراوتى، در مسویقى با روش تجربى در زمینه نواختن و آهنگسازى زیاد موافق نیست و براى موسیقیدانانى كه تحصیلات آكادمیك دارند ارزش بیشترى قائل است و معتقد است كه باید همه همین راه را بروند و مى‏گویند: «البته خیلى از قدیمى‏هاى موسیقى و اساتید تحصیل نكرده‏اند و كارشان هم خوب بوده و هست، اما باید در نظر داشت كه اگر علمى كارشان طى مى‏شد، قطعا خیلى بهتر از این مى‏بودند و مى‏شدند و استعداد خداداى و ذاتى ایشان با قاعده و اصول پیوند مى‏خورد و بى‏تردید از استثنائات روزگار مى‏گردیدند». كمال طراوتى، متأسفانه هنوز بیش از دوازده بهار از زندگى را طى نكرده بود كه پدر را از دست داد ولى مادر فداكار او براى وى هم مادر بود و هم پدر و این فداكارى را، این مادر مهربان براى سایر فرزندان خود نیز داشت. كمال طراوتى، سازهاى: پیانو، فلوت، كمانچه و كلیه سازهاى كودكان كه به نام سازهاى «ارف» مشهورند، به خوبى مى‏نوازد ولى ساز تخصصى وى، پیانو مى‏باشد كه به آن عشق مى‏ورزد. وى از سال 1355 الى سال 1357 به عنوان مربى موسیقى با كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان همكارى كرد و در ضمن از سال 1355 تاكنون به عنوان معلم موسیقى، (پیانو) تدریس كرده و این فعالیت‏ها یا در كلاس‏هاى خصوصى و یا در آموزشگاههاى مختلف بوده است و از سال 1361 تا سال 1368 به طور مستمر، به عنوان آهنگساز با صدا و سیما همكارى داشته و براى اكثر برنامه‏هاى مختلف رادیو و شبكه 1 و 2 تلویزیون موسیقى ساخته است. از سال 1365 الى سال 1367 به عنوان مسئول موسیقى كودك و نوجوان در بخش موسیقى صدا و سیما فالیت كرده و به عنوان مشاور موسیقى كودك در رادیو مشغول مى باشد و در سال 1367 نیز تاكنون به صورت مداوم در مدرسه هنر و ادبیات كودكان و نوجوانان (كارگاه موسیقى سابق) به تدریس پیانو و سازهاى ارف مشغول مى‏باشد. كه شاگردانى كه در كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان داشته، تعدادى در حال حاضر از بهترین دوستان و همكاران وى مى‏باشند. كمال طراوتى در طى این مدت مختلفى ساخته كه بیشتر از همه در زمینه موسیقى كودكان و نوجوانان مى‏باشد و شاخص‏ترین آن‏ها برنامه‏هاى: «هادى و هدى»، «گنجشكه میگه»، «كودك روستایى»، «گلزار وطن»، برنامه «كاروانسراى كویرى»، «قصه‏هاى خاله عنكبوت» و غیره مى‏باشد. از دیگر آثار وى، موسیقى براى فیلم‏هاى: «خانه ابرى» به كارگردانى اكبر خواجویى، «كاكلى» ساخته فریال بهزاد و مجموعه ترانه‏هاى كودكان در یك نوار كاست به‏نام «قشنگى‏ها» است. به طور كلى از كارهاى عمده وى مى‏توان از تربیت هنرجویان مستعد در زمینه ساز پیانو و فلوت، تشكیل گروه كر و اركستر كودكان و نوجوانان و پیاده كردن روش آموزشى «كارل ارف» به طرز سیستماتیك و اصولى، تشكیل شوراى بررسى تولیدات موسیقى كودك در صدا و سیما در زمان تصدى و مسئولیت موسیقى كودك و نوجوان در صدا و سیما (هرچند كه بعدها منحل شد، اما اولین بارى كه این كار انجام میشد)، و اقدام مؤثرى در پیشبرد كیفیت و كنترل موسیقى كودك بود. كمال طراوتى مى‏گفت: «علاقه دارم كه بیشتر و فعلا در زمینه موسیقى كودكان و نوجوانان كار كنم و تا به حال همین كار را كرده‏ام، هرچند كه براى بزرگسالان هم كارهایى كرده‏ام و باز هم خواهم كرد وحتى كار براى بزرگسالان راحت‏تر است و چون معتقدم كه كودكان امروز بزرگان فردایند و از طرفى بچه‏ها صددرصد صادق‏اند، پس دوست دارم بیشتر براى آن‏ها كار كنم و در این رابطه مى‏خواهم براى آن‏ها آنقدر بسازم تا شاید روزى یك ترانه ساده طراوتى، اما واقعا مناسب براى آن‏ها تهیه كنم.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.