گزارش تحلیلی ‌از پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان

پانزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۰ مهر ماه در اصفهان به صورت بین‌المللی و مسابقه‌ای و ...
سه‌شنبه، 16 مهر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش تحلیلی ‌از پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان
پانزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۰ مهر ماه در اصفهان به صورت بین‌المللی و مسابقه‌ای و اجرا‌ در سه شهر و بیش از ۵۰ مدرسه به صورت رایگان برگزار می‌شود.
هر یک از این موارد می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوشایند در پس و پیش یک جشنواره منسجم تئاتری باشد. مصطفی رحماندوست طبق معمول دبیر این جشنواره است و با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی در تالار هنر در صدد برآمده تا نبض جشنواره را در طول سال در دست داشته باشد تا با این کار از تکرار، کلیشه گرایی و تعجیل و شتابزدگی پرهیز شود. یک جشنواره سالم و سازنده نیز در ارائه برنامه‌های متنوع و تازه بالنده و شکوفا به نظر خواهد رسید. حضور منتقدان آگاه و دلسوز و ایجاد فرصت‌های نقد بهترین امتیاز برای یک جشنواره است تا با پرهیز از اطلاع رسانی نادرست، کیفیت‌گرایی را ملاک و معیار قرار دهد تا هر سال دریغ از پارسال نشود بلکه هر سال شکوفاتر از سال پیشین برگزار شود و دستاوردهای مهم‌ و اساسی برای تئاتر کودک و نوجوان در سطح کشور و میان تمامی دانش‌آموزان به همراه داشته باشد. ‌‌به عنوان یک ابزار آموزشی و پرورشی، در تسهیل و بازنمایی مفاهیم، اقدامات مفیدتری را آشکار کرد. هم اکنون مدارس ما طبق روال گذشته متکی بر اطلاعات و داده‌های اطلاعاتی هستند که این جریان از کاربردی شدن این اطلاعات مبراست. در صورتی که با ابزاری مانند تئاتر، رایانه و دیگر هنرها و فنون می‌توان تمام این اطلاعات را کاربردی و به نحوی آن را وارد زندگی روزمره ‌کرد.
مخاطب سازی:
شاید یکی از اهداف عمده و اساسی برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مخاطب سازی باشد. هر سال کودکان تازه‌ای پا به سن می‌گذارند و مدرسه! اینان از طریق تئاتر می‌توانند به بسیاری از آموزه‌های مورد نیازشان رهنمون شده و علاوه بر جنبه آموزشی آن می‌توان به جنبه سرگرم کنندگی‌اش نیز بها‌ داد.
در جشنواره امسال اتفاقات خوشایندی نیز در زمینه مخاطب سازی صورت خواهد گرفت. از یک سو هر روز صبح این نمایش‌ها در بیش از ۵۰ مدرسه اجرا می‌شوند که این حرکت به خودی خود بچه‌ها را با مفهوم تئاتر آشنا می‌‌کند. از سوی دیگر دو شهر خمینی شهر و شاهین شهر هم سالن‌هایی را به اجرای نمایش‌های جشنواره پانزدهم اختصاص داده است. این حرکت هم باعث نفوذ تئاتر به شکل رسمی و جدی در شهرهای مختلف می‌شود و می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آینده نیز بر تعداد این شهرها افزوده شود. هر چه تعداد این شهرها بیشتر شود، می‌توان به افزایش مخاطب تئاتری امیدوارتر شد. در شهر اصفهان هم ۵ سالن در اختیار جشنواره هستند تا هر روز عصر به طور رایگان از علاقه‌مندان و مشتاقان تئاتر استقبال کنند.
 
بین‌المللی شدن:
چند سالی است که کلمه بین‌المللی همراه عنوان جشنواره تئاتر کودکان و نوجوانان شده‌، اما دریغ از چند کار قابل توجه! اما امسال واقعاً جشنواره قرار است که شکل و شمایل بین‌المللی ‌به خود بگیرد. به همین دلیل ۶ نمایش از کشورهای انگلستان(سرباز حلبی)، مالزی(پاستیج)، آلمان(ماجراهای عجیب و غریب)، ایتالیا(هی تو)، روسیه(هانس خوشبخت) و کانادا(سفر مورگان) در این بخش اجرا می‌شود. از کشور ایران هم نمایش‌های”حسنک کجایی” کار احمد سلیمانی از قم، “تنها خدا می‌تواند بیدارم کند” کار محمد عاقبتی از تهران، “بچه‌های خاکستری” کار امید نیاز از اصفهان، “میلیون‌ها لبخند” کار مشترک حامد زحمتکش و مهدی فرشیدی سپهر، “ماموران ویژه” کار امیر گل‌گل و سروش مداحل از دزفول و”تولد یک پروانه” کار بصیرت اکبری از مر‌ودشت در کنار آثار خارجی اجرا می‌شوند.
بنابراین می‌توان حضور آثار خارجی را باعث ارتقای کیفی آثار ایرانی از امسال دانست.
مسابقه
جشنواره امسال هم در بخش داخلی به صورت رقابتی برگزار می‌شود. رقابتی بودن در صورت رعایت عدالت باعث شناساندن آثار برگزیده به جامعه تئاتری و ارائه الگوهای سازنده برای ارتقای تئاتر در سطح کشور خواهد شد.
امسال در این بخش نمایش‌های”عروسک‌ها بخیل هستند” کار اکرم السادات ابوالمعالی از اصفهان،‌ “کوچولو می‌خواست بفهمد” کار احمد رضایی از بروجن، “من گربه و یک موش” کار نسترن پرچی‌زاده از شاهین‌‌شهر، “دوست عجیب من” کار حمیدرضا حاجی ملاحسینی، “یک بازی تازه” به کارگردانی جابر رمضانی و”آن آدمیزاد” کار مجتبی مهدی از تهران، “روباه دم زنگوله” کار بهنام قدیری از تبریز، “چوپان دروغگو” کار حسین باغبان از ساری و”پروانه کاغذی” کار راضیه نظامی از چناران اجرا می‌شوند.
نکته قابل توجه حضور پررنگ شهرستان‌هاست که نسبت به تهران نمایش‌های قابل توجهی را ارائه کرده‌اند. سال‌های قبل هم گروه‌های شهرستانی با توجه به دریافت جوایز و برگزیده شدن، ثابت کرده‌اند که به لحاظ تکنیکی ‌از تهران نه تنها فاصله‌ای ندارند که از آن هم پیش افتاده‌اند.
کتاب:
انتشار کتاب همزمان با جشنواره تبدیل به سنت پسندیده‌ای شده ‌و شاید این سنت اگر به لحاظ کمی و کیفی نیازهای موضوعات مختلف تئاتری را برآورده کند، به مرور شاهد رشد نسبی در این زمینه باشیم.
امسال سه کتاب به نام”فلسفه و روش در تئاتر کودک” نوشته موسی گلبرک، مجموعه مقالات داود کیانیان به نام”در تئاتر کودک” و”تئاتر برای نوجوانان” با ترجمه سیدحسین فدایی ‌حسین همزمان با جشنواره پانزدهم به احتمال قوی منتشر می‌شود.
همچنین دو کتاب دیگر نیز در بخش خصوصی و با حمایت جشنواره پانزدهم منتشر خواهد شد. انتشارات حوا دو کتاب منتشر می‌کند. یکی”تکنیک‌های نمایش خلاق” کتاب آموزش مربیان تئاتر پیش دبستانی با نویسندگی منوچهر اکبرلو و دیگری سه نمایشنامه کودکانه‌ که شامل”ابر سفید گریه کن” نوشته سیدحسین فدایی‌حسین، “آقای کفاش و خانم همسایه” نوشته امیر مشهدی‌عباس و”تولدت مبارک عمو هانش! ” نوشته منوچهر اکبرلو می‌شود.
جشنواره پانزدهم کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۰ مهر ماه در اصفهان و دو شهر خمینی‌شهر و شاهین‌شهر برگزار می‌شود.
 
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.