نکته هاي مديريت زمان

زمان به عنوان منبعي غيرقابل تجديد يکي از کمياب ترين منابع در دسترس بشر است . از اين حيث تسلط بر فنون مختلف مديريت زمان براي هر فرد در هر جايگاه اجتماعي امري ضروري به نظر مي رسد . يکي از مهمترين ويژگي هاي افراد موفق و از عوامل تمايز آنها نسبت به سايرين تسلط ايشان بر فنون مختلف مديريت زمان است .
چهارشنبه، 18 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکته هاي مديريت زمان
نکته هاي مديريت زمان
نکته هاي مديريت زمان

نويسنده:جهانگير پور صميمي




زمان به عنوان منبعي غيرقابل تجديد يکي از کمياب ترين منابع در دسترس بشر است . از اين حيث تسلط بر فنون مختلف مديريت زمان براي هر فرد در هر جايگاه اجتماعي امري ضروري به نظر مي رسد . يکي از مهمترين ويژگي هاي افراد موفق و از عوامل تمايز آنها نسبت به سايرين تسلط ايشان بر فنون مختلف مديريت زمان است .
مديريت زمان يک فن و مهارت است . با آموزش و يادگيري مديريت زمان در پي آن هستيم که با به کارگيري مجموعه اي از اصول ، تکنيک ها و نکات راهنما اولاً تسلط و کنترل بيشتري بر چگونگي اوقات خود پيدا کنيم ، ثانياً اطمينان حاصل کنيم که براي کارهاي مهم و ضروري زندگي وقت کافي اختصاص داده ايم .
توجه به موارد ذيل مي تواند تک تک شما را ياري دهد تا از وقت خود استفاده و بهره بيشتري ببريد :

1 ـ هدفمندي :

پايه و اساس مديريت زمان موثر و موفق هدفمندي است ؛ درغياب هدفمندي تکنيک هاي مديريت زمان باعث مي شوند تا دونده بهتري باشيم . اما دونده بهتر بودن هرگز به معناي موفقيت در رسيدن به مکان مورد نظر نيست . در اين حالت شايد ضرب المثل «از دويدن زياد کفش و کلاه پاره مي شود » در مورد ما مصداق پيدا کند . مراقب باشيد اول ببينيد به کجا و کدامين مقصد رهسپار هستيد ، بعد راه درست را انتخاب کنيد و در آخر دونده ي خوبي باشيد .

2 ـ اولويت بندي :

بسياري عقيده دارند اصل اساسي مديريت زمان اولويت بندي است . اولويت بندي يعني بدانم اهميت کارها در کسب موفقيت و رسيدن به مقصود يکسان نيست . در عين حال توجه کنم که فعاليت ها و کارهاي ما داراي تقدم و تأخر است . نمي توان همه کارها را با هم انجام داد و با هم خاتمه داد . بايد مقدم ها و مهمترين ها را انتخاب و نخست به آنها پرداخت . به بياني ديگر اولويت بندي يعني نخست امور نخست را قرار دهيد .

3 ـ انضباط فردي :

انضباط يعني خو کردن به عادات درست . يعني بدانم انجام هر کار داراي آدابي است . آن را بياموزم و در عمل به کار گيريم . فرد با انضباط بايد داراي اراده و پشتکار نيز باشد . بايد اراده داشته باشد براي آموختن آداب صحيح انجام هر کار و خود را موظف بداند به عمل در چارچوب آن آداب و پشتکار داشته باشد تا با استمرار در انجام کارها با روش صحيح آن را جزئي از خصلت ها و عادت خود سازد .

4 ـ حذف کارهاي نادرست :

نه گفتن به کارهاي نادرست و اموري که هدردهنده ي وقت هستند يکي از اصول مهم ديگر مديريت زمان است . به امور نادرست نه بگوييد و با قاطعيت در نه گفتن انجام کارهاي غير ضروري را متوقف کنيد .

5 ـ توجه به ارزش متفاوت ساعات شبانه روز :

براي مديريت زمان موفق لازم است به تفاوت زمان هاي شبانه روز براي انجام کارها توجه کرد . يک ساعت اول صبح با يک ساعت آخر شب برابر نيست ؛ زماني بايد فکر کرد ، زماني بايد عمل کرد و زماني بايد تامل کرد .
انتخاب زمان مناسب براي انجام هر کار از اصول مهم مديريت زمان است .

6 ـ تمرکز کاري :

تمرکز و حضور در اينجا و اکنون از اصول مهم مديريت زمان است . اين گونه مجبور به تکرار و دوباره کاري فعاليت ها نخواهيم شد . با تمرکز کيفيت و سرعت کار ما افزايش قابل توجه خواهد يافت .

7 ـ توجه به تعادل در زندگي :

توجه به تعادل در زندگي يعني باور داشته باشم انسان موجودي تک بعدي نيست . يعني به نيازهاي جسمي ، رواني ، احساسي و اجتماعي خودم توجه داشته باشم . شايد در نگاه اول چنين به نظر برسد که اين موضوع ارتباطي به مديريت زمان ندارند .
اما چنين نيست . عدم توجه به نيازهاي اساسي يا نداشتن تعادل در زندگي و يک بعدي زندگي کردن در ميان مدت باعث خواهد شد تا انگيزش و انرژي ما تحليل رفته و تبديل به موجودي ماشيني و غمگين گرديم . در نبود انگيزش حرکت و تلاش عملاً امکان پذير نخواهد بود . پس براي مديريت زمان موفق به نيازهاي چند بعدي خود حتماً توجه کنيد .
منبع:مجله راه کمال شماره 24




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.