شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

شهرستان کردکوی از شهرستان‌های استان گلستان در ایران است. شهر کردکوی مرکز این شهرستان است. زبان مردم این شهرستان زبان مازنی است. شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان واقع شده‌است. این شهرستان از شمال به شهرستان ترکمن از جنوب به رشته کوه‌های البرز شرقی و استان سمنان، از شرق به شهرستان گرگان و از غرب به شهرستان بندرگز محدود می‌باشد. جمعیت شهر کردکوی در سرشماری سال ۱۳۹5 خورشیدی برابر با ۳۹٬۸۸۱ نفر بوده‌است. زبان مردم این شهرستان زبان طبری می‌باشد. مردم کردکوی به گویش کردکویی زبان مازندرانی صحبت می‌کنند.
جمعه، 18 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان گلستان
شهرستان کردکوی
بخش مرکزی
جمعیت  ۳۹٬۸۸۱ نفر
مساحت 815.5 کیلومتر
زبان گفتار زبان طبری
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۵۰ متر
شرایط آب و هوا معتدل و مرطوب
پیش شماره تلفن ۰۱۷
شناسه ملی خودرو ایران۶۹ (د)
ره آورد حصیربافی، نمدمالی، جاجیم، گلیم، قالی و شیرمال محلی


شهرستان کردکوی از شهرستان‌های استان گلستان در ایران است. شهر کردکوی مرکز این شهرستان است. زبان مردم این شهرستان زبان مازنی است. شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان واقع شده‌است. این شهرستان از شمال به شهرستان ترکمن از جنوب به رشته کوه‌های البرز شرقی و استان سمنان، از شرق به شهرستان گرگان و از غرب به شهرستان بندرگز محدود می‌باشد. جنوب کردکوی را ارتفاعات البرز شرقی تشکیل می‌دهد. همچنین شمال کردکوی زمین‌های جلگه‌ ای با شیب ملایم دیده می‌شود. همین امر باعث شده تا آب و هوای کردکوی معتدل و مرطوب باشد. در قسمت‌های که به ارتفاعات نزدیک است، اقلیم کردکوی به کوهستانی نزدیک می‌شود. کردکوی بهار و تابستان معتدل دارد و در پاییز و زمستان دمای هوا کاهش می‌یابد و بارش‌های این شهر نیز از اواخر تابستان تا میانه بهار ادامه دارد. شهرستان کردکوی در 54 درجه و 6 دقیقه طول شرقی و 36 دقیقه و 47 دقیقه عرض شمالی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است ، جنوب این شهرستان را ارتفاعات البرز شرقی تشکیل می دهد، که مهمترین کوههای آن درازنو و زمه کوه، چلستان، جهان نما، پلاش می باشد و  ارتفاع این شهرستان از سطح دریا 50 متر می باشد. از مهم‌ترین صنایع دستی این شهر می‌تواند به حصیربافی، نمدمالی، جاجیم، گلیم و قالی اشاره کرد. بسیاری از صنایع دستی کردکوی امروزه جنبه تزیینی یافته‌اند و تنها برای فروش به گردشگران تولید می‌شود. در این میان سوغاتی‌های خوشمزه کردکوی را نباید فراموش کنیم. یکی از خوشمزه‌ترین سوغات کردکوی شیرمال محلی کردکوی است و همچنین شیرینی‌های محلی که در ایام جشن تهیه می‌شود. بسیاری از گردشگران در سفر خود به شهرهای شمالی به سراغ غذاهای محلی می‌روند. چشیدن غذاهای محلی از مهم‌ترین جاذبه سفر به هر شهر محسوب می‌شود. در استان گلستان مهم‌ترین غذای محلی چکدرمه است. در کردکوی نیز این غذا طبخ می‌شود و یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کردکوی به حساب می‌آید. جمعیت شهر کردکوی در سرشماری سال ۱۳۹5 خورشیدی برابر با ۳۹٬۸۸۱ نفر بوده‌است. زبان مردم این شهرستان زبان طبری می‌باشد. مردم کردکوی به گویش کردکویی زبان مازندرانی صحبت می‌کنند. کشاورزی از ارکان اصلی اقتصاد این شهرستان به‌شمار می‌رود. از محصولات مهم کشاورزی پنبه، گندم، برنج و سویا است. شهرستان کردکوی دارای مراتع غنی و جنگلی و چمنزارهای ییلاقی است. به سبب حاصلخیزی منطقه و توسعه کشاورزی بیشتر صنایع این شهرستان در رابطه با محصولات کشاورزی تأسیس شده‌است. از مهم‌ترین آن‌ها کارخانه پنبه پاک کنی، صابون سازی، روغن کشی، شالیکوبی، چوب بری، و خوراک ماکیان و نئوپان را می‌توان نام برد. از صنایع دستی این شهرستان حصیربافی، نمدزنی، بافتن چادرشب محلی و جوراب پشمی است.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌ باشد:

 
بخش ها:
مرکزی
 
دهستان:
دهستان چهارکوه، دهستان سدن‌ رستاق شرقی، دهستان سدن‌ رستاق غربی
 
روستاها:
النگ، بالاجاده، چمن‌ ساور، درازنو، سالی‌ کنده، قلندرایش، مفیدآباد، یزدان‌ محله، ولاغوز، مهترکلاته و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان کردکوی

 
ییلاق درازنو
اگر ۳۵ کیلومتر به سمت جنوب شرقی شهر کردکوی بروید به یکی از دیدنی‌ترین روستاهای ایران خواهید رسید. روستای ییلاقی درازنو، پر از درختان سوزنی‌شکل با برگ‌های پهن است و مه غلیظ ارتفاعات آن را جادویی و دلفریب می‌کند‌. از طرفی این چشم‌انداز طبیعی و آب‌و‌هوای خوش و خرم ییلاق، دل کندن از آن را سخت کرده است. به طوری که اگر به این روستا بروید، بدون شک چند روزی را در آن اقامت خواهید کرد. از جاذبه‌های دیدنی‌ ییلاق درازنو می‌توان به دو غار گنج خانه، انبار حسن خان، چشمه رزو و هزار منزل اشاره کرد.
 
دهکده جهان‌ نما
دهکده جهان‌نما یکی از بهترین دیدنی‌های کردکوی گرگان است که نمونه ندارد! چراکه ترکیب آب‌و‌هوای مه‌آلود در دشتی وسیع که خانه‌های ییلاقی با شیروانی‌های رنگارنگ در آن پراکنده شده‌اند، تابلویی سحرانگیز را تصویر می‌کند. یکی از جاذبه‌های این دهکده کلبه مش صفر است که پس از طبیعت‌گردی می‌توانید در آن خستگی به‌در کنید و از بودن در اتمسفری روستایی نهایت لذت را ببرید. نیمرو، املت قارچ و چای زغالی را وسط جنگل نوش جان کنید تا حسابی سرحال شوید. همچنین در ارتفاعات منطقه دیدن جانورانی مثل خرس قهوه‌ای، خوک، شوکا، روباه و گربه جنگلی دور از انتظار نخواهد بود. پرندگانی مثل عقاب، بلدرچین، شاهین، فاخته و قرقاول نیز در این دهکده زندگی می‌کنند و صدای آوازشان موسیقی متن فیلم زندگی اهالی جهان‌نما است.
 
آبشار شادان یا هفت طبقه
در میان دیدنی‌های کردکوی اول از همه به آبشار شادان بروید. این آبشار به هفت طبقه نیز مشهور شده و علت آن هفت شکستگی روی سنگ‌های کوهستان آن است. این آبشار ۴۰ متر ارتفاع دارد و در هفت کیلومتری جنوب کردکوی در دل جنگل‌های بکر قرار گرفته است. تا همین چند سال قبل شادان ناشناخته بود تا اینکه به طور اتفاقی توسط طبیعت‌گردان کشف شد. برای رسیدن به این آبشار زیبا باید از مسیر داو یا دوآب که محل تلاقی دو رودخانه است، حرکت کنید تا به تابلوی درازنو برسید. مسیر سمت چپ به آبشار شادان می‌رسد که برای رسیدن به آن باید یک ساعت در شیبی ملایم پیاده‌روی کنید. در این منطقه دو آبشار وجود دارد که آبشار سمت جنوبی کوچکتر اما خروشان‌ تر است.
 
آبشار دوآب
یکی دیگر از آبشارهای کردکوی که دسترسی به آن راحت‌تر است، آبشار دوآب نام دارد. دوآب در ۵ کیلومتری جنوب این شهر دارد و از جریان دو رودخانه که از ارتفاعات البرز سرچشمه می‌گیرند، به‌وجود آمده است. رسیدن به آبشار دوآب برخلاف شادان سخت نیست و همه می‌توانند از طراوت و خروش آن لذت ببرند.
 
پارک جنگلی امام رضا
در ۴ کیلومتری جنوب کردکوی و در مسیر رسیدن به درازنو، یکی دیگر از دیدنی‌های کردکوی واقع شده است. یک پارک جنگلی بسیار زیبا که رودخانه پلنگ‌‌پا درست از میان فضای بکر جنگلی آن می‌گذرد. از آنجایی که این فضای جنگلی در کنار جاده تهران مشهد قرار گرفته، پارک جنگلی امام رضا نامیده شده است. این پارک در مسیر بندر ترکمن نیز قرار دارد و از این رو محبوب‌ترین جا در گرگان برای استراحت و تفریح محسوب می‌شود.
 
گنبد راکان
گنبد راکان نماد و هویت تاریخی گرگان است و از اصلی‌ترین دیدنی‌های کردکوی به حساب می‌آید. بنایی که همانند یک راهنمای اصلی برای مسافران عمل می‌کند و از دوردست‌ها هم قابل تشخیص و مشاهده است. گنبدی که مقبره ابوجعفر محمدبن وندربن باوندی محسوب می‌شود که یکی از اسپهبدان آل باوند طبرستان بود. همچنین یک کتیبه در این بنای تاریخی وجود دارد که قدمتش به ۴۰۷ قمری می‌رسد! برای رسیدن به گنبد راکان به ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴ کیلومتری جنوب غربی گرگان حرکت کنید.
 
جاده شاه عباسی
احتمالا در متون تاریخی نام جاده شاه عباسی را شنیده باشید. همان جاده‌‌ی سنگفرش شده‌ای که روزگاری شهرهای شمالی را به اصفهان متصل می‌کرد و حالا همه‌ی آن به جز بخشی که در کردکوی قرار دارد، از بین رفته است. بقایای جاده شاه عباسی را در جنوب این شهر و حدفاصل روستاهای سرکلاته، سالیکنده، کردمحله و بالا جاده می‌توانید مشاهده کنید. اگرچه که جاده را با سنگ، گل و آهک بازسازی کرده‌اند و مسیر آن را به صورت پلی روی رودخانه‌ها ادامه داده‌اند، اما هنوز هم بافت قدیمی آن حفظ شده است.
 
امامزاده روشن‌ آباد
یکی دیگر از دیدنی‌های کردکوی که محلی تاریخی و مذهبی محسوب می‌شود، امامزاده روشن‌آباد است. این امامزاده در کنار جاده قدیم گرگان کردکوی قرار دارد و قدمت آن به قرن ۹ هجری قمری می‌رسد. نام این بنای تاریخی در تاریخ طبری با نام روشنا آمده و متعلق به عبدالله نامی از نوادگان امام هفتم است. بقعه اصلی در وسط باغی قرار دارد که دورتادور آن را به قبرستان عمومی اختصاص داده‌اند. بنا به صورت برجی بلند و چند وجهی شامل رواق، حرم چهارگوش، گنبد مدور با بامی سفالی است. تزئینات داخلی آن نیز همانند بیرون آن تماشایی هستند. یک صندوق چوبی نفیس نیز درون بنا وجود دارد که منبت‌کاری‌های زیبایی روی بدنه آن انجام شده است. روی صندوق ۷ سوراخ قرار داده‌اند که مردم نذورات خود را درون آن می‌اندازند. در این امامزاده دو تن دیگر به نام‌های ابراهیم و محمد از برادران امام هشتم نیز آرمیده‌ اند.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان کردکوی

 
سردار شهید «تقی کیانی»
تقی کیانی» در فروردین 1335 در روستای ولاغوز شهرستان کردکوی به دنیا آمد. وی سومین فرزند خانواده بود. تمام اعضای خانواده برای امرار معاش و گذراندن زندگی کار و تلاش می‌کردند. تقی در این شرایط سخت زندگی رشد کرد و به سنی رسید که می‌توانست دوشادوش سایر اعضای خانواده کار کند. به همین جهت موفق به رفتن به مدرسه و تحصیل نشد. کیانی در 11 سالگی در کلاس‌های پیکار با بی سوادی به صورت شبانه شرکت کرد و سال پنجم ابتدایی را به پایان رساند اما به دلیل مشکلات مالی موفق به ادامه تحصیل نشد. در مدت تحصیل، در کارخانه پنبه پاک‌کنی کردکوی که در مجاورت زادگاهش قرار داشت، کارگری می‌کرد. حدود پنج سال در آن کارخانه به کارگری مشغول بود. در این ایام، پدر خود را از دست داد. پس از آن به عنوان شاگرد بنا مشغول شد. به انجام فرایض دینی علاقه عجیبی داشت و وقتی در کارخانه کار می‌کرد نماز اول وقت او ترک نمی‌شد. وی در دوم تیر 1354 به خدمت سربازی رفت. دوره آموزشی را در بیرجند گذراند و سپس به خرم آباد اعزام شد. در دوران خدمت سربازی از سوی ارتش شاهنشاهی برای مبارزه با چریک‌های ظفار به عمان اعزام شد. پس از بازگشت به کشور دوره سربازی را در 2 تیر 1356 به پایان رساند. با شروع جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359 به عنوان سرباز منقضی خدمت سال 1356 برای گذراندن دوران احتیاط به جبهه فراخوانده شد. بعد از پایان دوره احتیاط نظام وظیفه و بازگشت به زادگاهش در سال 1360 در مقابله با منافقان شرکت فعال داشت. کیانی محور مبارزه با ضد انقلاب در محل بود و در سازماندهی نیروهای حزب اللهی برای سرکوبی منافقین نقش بسیار گسترده‌ای داشت. کیانی در عملیات نصر 4 در منطقه ماووت عراق شرکت کرد. در این عملیات ماموریت سختی به لشکر 25 کربلا واگذار شده بود. گردان ویژه شهدا از لشکر 25 به فرماندهی کیانی به ماموریت اعزام شد، با اینکه این گردان تازه از ماموریت برگشته بود. شهید کیانی به همراه نیروهای گردان تحت امر، بی‌درنگ حرکت کردند و با رشادت‌هایی که از خود نشان دادند ماموریت را با موفقیت کامل انجام دادند. پس از این ماموریت بود که سردار تقی کیانی در ماه مبارک رمضان در حالی که در سجده نماز ظهر و عصر بود در منطقه عملیاتی نصر 4 در ماووت عراق بر اثر اصابت ترکش راکت هواپیماهای عراقی بر پیشانی مجروح شد و در 4 تیر 1366 در بیمارستان پس از 40 ماه حضور در جبهه‌های نبرد به شهادت رسید. پیکر او را در شهر کردکوی تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپردند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.