کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)

کامپوزیت ها با ذرات با اشکال مختلف، همانگونه که در شکل 1 مشاهده می شود، محاسبه شده است. برای ذرات کروی، صفحه ی با نرمال موازی و صفحه ی سطحی عمودی، و
دوشنبه، 6 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)

 

مترجم: حبیب الله علیخانی
منبع: راسخون




 

اثر شکل

بر اساس قانون مخلوط شدن ماکسول- گرت (معادله ی بالا)، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) یک کامپوزیت همچنین با فاکتور دی مغناطیسه شدن ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)) در ارتباط است. این فاکتوربه وسیله ی شکل ذرات، تعیین می شود. مقادیر
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) کامپوزیت ها با ذرات با اشکال مختلف، همانگونه که در شکل 1 مشاهده می شود، محاسبه شده است. برای ذرات کروی، صفحه ی با نرمال موازی و صفحه ی سطحی عمودی، و سطوح یا میله، مقدار کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به ترتیب برابر با 3/1، تقریبا صفر، 2/1 و 0 است. در نتیجه، رابطه ی زیر برقرار است:
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
به عبارت دیگر، فرکانس رزونانس کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به صورت زیر رتبه بندی می شود :
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
این نشان داده شده است که دوپ کردن کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)می تواند به طور قابل توجهی خواص مغناطیسی کامپوزیت های تولید شده از کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) در فرکانس های بالا را اصلاح کند. این کار از طریق اصلاح شکل ذرات فریتی انجام می شود. همانگونه که در شکل 2 نشان داده شده است، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)کامپوزیت های مشتق شده از ذرات فریت دوپ شده، از 3/1 به 6/4 افزایش می یابد و مقدار کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) نیز از 2/1 به مقدار 7/1 افزایش می یابد، در حالی که کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) از 9/5 به 4 GHz، تغییر پیدا می کند (در مقایسه با نمونه ی دوپ نشده). تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) آشکار ساخته است که شکل ذرات فریتی به دلیل دوپ کردن، از حالت شبه مکعبی به حالت شبه صفحه ای هگزاگونال، تبدیل شده است. مقدار کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) متوسط در طول ac از میدان مغناطیسی برای ذرات صفحه ای هگزاگونال، برابر با حدود 1/0 تخمین زده شده است. مقدار کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برای ذرات دوپ نشده تقریبا برابر با 3/1 تخمین زده شده است. بر اساس معادله ی 11 برای یک ماده ی بالک با نفوذ پذیری کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ، مقدار کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) محاسبه شده در مقایسه با کامپوزیت های تولیدی با ذرات دوپ نشده و دوپ شده با کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ، این مقدار از 9/2 به 3/4 افزایش می یابد. کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) می تواند از معادله ی 6 تخمین زده شود. اگر کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برابر با 9/4 KGs، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به ترتیب برابر با5/8 و 6/0 KOe باشد، فرکانس رزونانس طبیعی ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) ذرات فریت دوپ نشده و دوپ شده، به ترتیب برابر با 3/6 و 4 GHz می باشد. کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) محاسبه شده با نتایج تجربی تطابق دارد. بنابراین، افزایش در کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاهش در کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) به دلیل اصلاح شکل ذراتی است که این اصلاح بواسطه ی دوپ شدن کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ، انجام می شود(شکل 2).
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)

اثر اندازه

برای فیلرهای فلزی، اندازه ی ذرات عموما باید کوچکتر از یک مقدار معین باشد. که علت آن وجود اثر گردابی (eddy effect) می باشد. درد این زمینه، به دلیل مقاومت الکتریکی بالا( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ، فیلرهای فریتی مسئله ای در زمینه ی اثر گردابی ندارند. به هر حال، اندازه ی ذرات فریت هنوز هم نقش مهمی در تعیین مقادیر نفوذپذیری مغناطیسی کامپوزیت های تولیدی از آنها، دارد. برای مثال، نتایج تجربی نشان می دهد که ‘0µ کامپوزیت های دارای ذرات کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) با اندازه ی 80-320 nm، تقریبا برابر با 2 می باشد که این مقدار به طور تدریجی افزایش و به مقدار 4 می رسد( این مسئله وقتی رخ می دهد که اندازه ی ذرات به مقدار 300 µmمی رسد(شکل 3)). اثر مشابه نیز برای کامپوزیت های فریتی هگزاگونال از جنس کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ، مشاهده شده است.
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
همانگونه که قبلا اشاره شده است، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) بوسیله ی حرکت بازگشتی دیواره ی دومین و چرخش مغناطیسی، تعیین می شود. اندازه ی بحرانی ذرات دومین منفرد، برای فریت های هگزاگونال، تقریبا حدود 1 میکرو متر است. بنابراین، نانوذرات تک حوزه هستند در حالی که ذرات 300 میکرومتری دارای ساختار چند دومینی هستند. به عنوان یک نتیجه، کامپوزیت های با نانوذرات فریتی، دارای هیچ دیواره ی دومینی نیستند و بنابراین، مقدار کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) حدود 2 ایجاد می شود. در حالی که آن دسته از کامپوزیت هایی که از ذرات میکرونیزه، تولید شده اند، هم از رزونانس طبیعی و هم رزونانس دومین برخوردار هستند. برای ذرات با اندازه ی متوسط (با اندازه ی متوسط 3 میکرون)، یک بخشی از آنها که دارای اندازه ای کمتر از 1 میکرون است، تک دومین هستند ولی، بخشی از آنها که دارای اندازه ی بیشتر از 1 میکرون هستند، چند دومین هستند. از این رو، کامپوزیت های دارای این ذرات دارای کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) تقریبا برابر با 3 هستند.
علاوه بر این، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) نیز به طور نزدیکی با اندازه ی ذرات (d) در ارتباط هستند. کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) تقریبا به صورت خطی از 3/55 emu/g برای d=10 µm به 4/49 emu/g برای d=20 µm، کاهش می یابد. کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) نیز از مقدار 45 به مقدار 450 Oe افزایش می یابد. کاهش در کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و افزایش قابل توجه در کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) در هنگام کاهش اندازه ی ذرات، نیز مسئول کاهش نفوذپذیری استاتیک است.
اثر میرایی
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) نه تنها به کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و فرکانس رزونانس ذاتی ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) وابسته است، بلکه به ضریب میرایی λ نیز وابسته است.
شکل 4 وابستگی کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) را نسبت به λ نشان می دهد. این مقادیر از معادلات 7 و 8 اندازه گیری شده است. برای کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) معین، نسبت کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) به طور تدریجی با کاهش λ، افزایش می یابد. نسبت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) وقتی λ از مقدار بینهایت به مقدار 1 تغییر می کند، از مقدار 5/0 به 7/0 افزایش می یابد. به هر حال، این نسبت ها می تواند به طور سریع وقتی λ از مقدار 1 به صفر حرکت می کند، سریعا به سمت بی نهایت می رود. بنابراین، یک مقدار کوچک از λ می تواند منجر به تغییر قابل توجه در کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و رزونانس کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) شود.
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
یک مثال در شکل 5 نشان داده شده است. نتایج تطابق داده شده نشان دهنده ی این است که λ به طور قابل توجهی میان دو کامپوزیت (I و II)، متفاوت است ( در کامپوزیت نوع I، CoTi جایگزین کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) شده است و در کامپوزیت نوع II، جایگزینی رخ نداده است). λ برای کامپوزیت نوع I، تنها برابر با 74/0 است، در حالی که مقدار آن برای کامپوزیت های نوع II، برابر با 36/1 است. اگر چه دو کامپوزیت دارای مقادیر کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) مشابه هستند، مقادیر مربوط به کامپوزیت نوع I به طور قابل توجهی بزرگتر از کامپوزیت نوع II است. به دلیل مقادیر کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) آنها تقریبا مشابه است، افزایش کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برای کامپوزیت نوع I به خاطر مقادیر اندک λ ، ایجاد می شود. بنابراین، یک کاهش در λ راه مؤثری برای افزایش توأمان کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) می باشد.
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)

اثر پراکندگی شار مغناطیسی

با توجه به بزرگی ضریب میرایی (λ)، طیف نفوذپذیری مغناطیسی کامپوزیت ها می تواند هم پراکندگی شبه رلکسیشن(λ نسبتا بالا) و هم پراکندگی شبه رزونانسی(λ نسبتا پایین) ایجاد کنند.
طیف نفوذپذیری کامپوزیت های فریت هگزاگونال با آنیزوتروپی صفحه ی c، معمولا پراکندگی شار مغناطیسی شبه رلکسیشن، ایجاد می کند. به دلیل مقدار نسبتا بالای کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ، کامپوزیت ها، کاندیداهای مناسبی برای استفاده به عنوان مواد جاذب EM (با پهنای باند وسیع) هستند. به عبارت دیگر، طیف نفوذپذیری کامپوزیت های فریتی با آنیزوتروپی محور C، پراکندگی مغناطیسی شبه رزونانسی از خود نشان می دهند. این طیف دارای چندین خاصیت خاص و مورد نظر می باشد. اول از همه، در نزدیکی گستره ی فرکانس رزونانسی، µ به سرعت افزایش می یابد تا به یک ماکزیمم بزرگتر از کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برسد و μ^'' (f)دارای یک پیک جذبی نسبتا باریک است. دوما، داشتن λ کوچک موجب می شود تا نسب کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) بتواند بزرگتر از 0.5 شود که این مقدار، مقدار نمونه وار برای طیف نفوذپذیری با پراکندگی شار مغناطیسی رلکسیشنی، است. در نهایت، مقدار بالایی از کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) می تواند بدست آید که دارای آنیزوتروپی محور C فریتی است.
به عنوان یک مثال، طیف نفوذپذیری با پراکندگی شار مغناطیسی شبه رزونانسی با جایگزینی MnTi در باریوم فریت نوع M با محور آنیزوتروپی محور C در 35/0p=، قابل حصول است. اگرچه ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) نسبتا بسیار کوچک است (تقریبا 11/0)، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به اندازه ی 8/0 بزرگ است.
علاوه بر این، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) =0/75 و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) حاصل می شود که برای طیف نفوذپذیری مغناطیسی با پراکندگی شار مغناطیسی شبه رلکسیشن، بزرگتر از 5/0 است. مقادیر تجربی کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) با مقادیر تئوری کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) =1/18 و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) =36.4 GHz که از معادله ی سوم از بخش اولی این مقاله بدست آمده اند، تطابق دارد (با در نظر گرفتن 5/3Ms= KGs و 13Ha=KOe). برای طیف نفوذپذیری با پراکندگی شبه رلکسیشن، برای بدست آوردن کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برابر با 75/0، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) باید حداقل 5/2 باشد. به هر حال، این بسیار سخت است که در فرکانس های بالا، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برابر با 5/2 بدست آوریم. بنابراین، در فرکانس های میکروویو بالا و میلیمتری، مقادیر کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) بالا تنها با استفاده از کامپوزیت هایی قابل حصول است که در آنها طیف نفوذ پذیری دارای پراکندگی مغناطیسی شبه رزونانسی است.
خواص جذب میکروویو و فرکانس بالا در کامپوزیت های باریوم فریتی
همانگونه که قبلا گفته شد، خواص مغناطیسی فرکانس بالا، در کامپوزیت های فریتی، به طور قابل توجهی نسبت به آنهایی که از فریت های بالک تولید شده اند، متفاوت است. علت این مسئله، وجود برهمکنش میان ذرات فریت در داخل زمینه ی پلیمری است. تفاوت های قابل توجه عبارتند از کاهش کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و افزایش فرکانس های رزونانسی. همچنین تمام نمودارهای RL-f در کامپوزیت های توصیف شده در اینجا، از µ و ε اندازه گیری شده، بدست آمده اند. علاوه بر این، غلظت های حجمی p برای کامپوزیت های مورد بحث، عموما برابر با 5/0 (50%) است مگر آنکه مقدار دیگری اشاره شود.

کامپوزیت های باریوم فریتی نوع M

کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
عموما، فریت های هگزاگونال نوع M (Ba〖Fe〗_12 O_19) موا د مغناطیس سخت هستند و دارای آنیزوتروپی محور C هستند. مغناطش اشباع آنها ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) برابر با 8/4 KGs، ثابت مگنتوکریستالی برابر با کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و میدان آنیزوتروپی ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) برابر با 8/16 KOe. به دلیل داشتن آنیزوتروپی محور C بالا، نفوذپذیری حقیقی استاتیک ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) تنها برابر با 3/1 و فرکانس رزونانسی ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) تا 45 GHz نیز می رسد. این نتایج بوسیله ی تجربه و پیش بینی های تئوری (معادله ی سوم از بخش اول این مقاله) نیز به اثبات رسیده است. بنابراین برای کاهش فرکانسرزونانسی و تنظیم آن در گستره ی 1-18 GHz، این ضروری است که میدان آنیزوتروپی ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) را کاهش داد یا آنیزوتروپی را از محور C به صفحه ی C تغییر داد.
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
یون های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) که قادر به ایجاد آنیزوتروپی صفحه ی c هستند، اغلب برای جایگزینی با یون های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) مورد استفاده قرار می گیرد و آنیزوتروپی Ba〖Fe〗_12 O_19 از محور C به صفحه ی C، اصلاح می شود تا جایی که نفوذپذیری نسبتا بالایی ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) حاصل شود. غلظت این جانشینی، فاکتور مهمی است. برای مثال، غلظت های جانشینی باید برای CoTi و CoRu جایگزین شده در کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) (Me=Ti,Ru)، به ترتیب برابر با 2/1x> و 4/0x> باشد. با جایگزینی این ماده با CoRu، وقتی x از 2/0 به 4/0 افزایش یابد، مغناطش اشباع ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) نیز تقریبا ثابت است، در حالی که کوئرسیویتی ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) از 500 بهOe250 کاهش می یابد. این مسئله اصلاح آنیزوتروپی را تأیید می کند. در نتیجه، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به طور قابل توجهی افزایش می یابد و از 3 به 7 می رسد. همچنین کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به طور سریع از 14 به 1 GHz کاهش می یابد. با جانشینی بیشتر، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) در 8/0x=، از 7 به 4 کاهش می یابد در حالی که کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) از 1 به 7 GHz افزایش می یابد.
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
رزونانس فرومغناطیسی نشاندهنده ی این است که کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برای فریت های هگزاگونال نوع M جایگزین شده با CoTi و Sc با 6/1x=، از 46 به 18 و 10 کاهش می یابد. خواص مغناطیسی در فرکانس بالا و کارایی های جذبی EM برای MnTi، ZnSn، فریت های هگزاگونال نوع M دارای جانشینی و کامپوزیت های آنها، مورد بررسی قرار گرفته است. برای مثال، کامپوزیت های مشتق شده از ترکیب فریت کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) با 5/1x= و 2، دارای پهنای باند وسیع است که از 1/14 تا حدود 20 GHz و از 4/7 تا 12 GHz، گسترده است. این گستره ها به ترتیب در ضخامت 6/1 و7/2 mm ایجاد می شود (برای تلفات کمتر از 20 دسی بل).
شکل 7 نشاندهنده ی طیف نفوذپذیری کامپوزیت های تولید شده با استفاده از جایگزینی MnTi در داخل فریت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و 8/1 و 6/1 و 4/1x=است. این طیف دارای پراکندگی شبه رزونانسی با ضریب میرایی (λ) برابر با 1/0 می باشد. این مقدار بسیار کوچکتر از مقدار 5/1 است که معمولا در کامپوزیت های با طیف نفوذپذیری دارای پراکندگی شار مغناطیسی شبه رلکسیشن، مشاهده می شود. در بیرون از گستره ی رزونانسی، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) نسبتا کوچک است (تنها 2/1 است)، در حالی که در نزدیکی گستره ی رزونانسی، µ’ حدود 2 است و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) بیشتر از 1 قابل حصول است. با کاهش x از 18/0 به 14/0، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) از 5/8 به 5/14 GHz شیفت پیدا می کند.
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
شکل 7 ب، نشاندهنده ی کامپوزیت های با پراکندگی شار مغناطیسی شبه رزونانسی است که می تواند اتلاف انعکاس (RL) اندک با پهنای باند قابل توجه، ایجاد کند. پهناهای فرکانسRL<-15 dB گستره ی 5/8 تا 13 GHz و از 11 تا 5/16GHz را به ترتیب برای ضخامت های 22/0 و 18/0 ایجاد می کند. این کامپوزیت ها کاندیداهای خوبی برای افت قدرت موج های EM، در باندهای کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) هستند.

کامپوزیت های باریوم فریتی نوعW

فریت های هگزاگونال ( Me_2 W ) یعنی BaMe_2 Fe_16 O_27 ( Me= یون های فلزی دو ظرفیتی)، دارای بالاترین دمای کوری ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) و بالاترین مغناطش اشباع ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) در دمای اتاق هستند. این مسئله به دلیل نسبت بالای یون های مغناطیسی به یون های اکسیژن، می باشد. خواص ذاتی مغناطیسی در جدول 1 نشان داده شده است. کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) دارای آنیزوتروپی محور C هستند و میدان های آنیزوتروپی در محور C آنها نیز بالاست. فرکانس رزونانسی ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) فریت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) می تواند تا مقدار 36GHz نیز برسد. این مقدار از مقدار میدان آنیزوتروپی برابر با 5/12 KOe، حاصل شده است. از جانشینی Co برای اصلاح آنیزوتروپی و تبدیل آن از آنیزوتروپی محور C به آنیزوتروپی صفحه ی C، استفاده می شود. از اندازه گیری رزونانس فرومغناطیس و مغناطیسی نمونه های موازی این فهمیده می شود که  کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) دارای آنیزوتروپی صفحه ی C با آنیزوتروپی خارج صفحه ای است و مقدار کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) آن برابر با 2/21 KOe است. از آنجایی که جایگزینی Zn نیز قادر به افزایش کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) است، جایگزینی CoZn اغلب برای بهبود خواص مغناطیسی فریت باریوم نوع W در فرکانس بالا، مورد استفاده قرار می گیرد.
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
خواص مغناطیسی کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) در فرکانس بالا، به طور کانل بوسیله ی Paoluzi و همکارانش و Li و همکارانش، مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج تجربی معرف در جدول 2 نشان داده شده است. الگوهای تفرق اشعه ی X (XRD) نمونه های موازی با هم، نشان داده است که انتقال آنیزوتروپی مغناطیسی در x~0.7 انجام می شود که این مسئله وابستگی میدان پسماندزدا ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) به x را تأیید می کند. با جایگزینی بیشتر یون های Co از 1x=به مقدار 2، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به ترتیب از 5/14 به 4 و از 5/6 به 5/1 کاهش می یابد؛ در حالی که fR برای سرامیک های فریتی نوع W، از 7/0 به مقدار 5/2 GHz کاهش می یابد. برای کامپوزیت های مربوطه با غلظت حجمی 35/0p=، وقتی مقدار Co از 7/0 تا 5/1 تغییر می کند، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به ترتیب از 4/2 به 8/1و از 8/0 به 6/0، کاهش می یابد.
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
این در حالی که کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) از 5/2 به 12 GHzشیفت یافته است. برای آنهایی که 5/0p= است، مقادیر کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برابر با 6/3، 8/2 و 0/2 است و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) نیز برابر با 3/1، 1/1، 8/0 و 3/0 هستند، در حالی که مقادیر کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برابر با 5/2، 0/6، 0/12 و بیشتر از 5/16 GHz است (به ترتیب برای 7/0 x=،0/1 ،5/1 و 2)
همانگونه که در بخش مربوط به اثر دوپ شوندگی، اشاره شد، دوپ شوندگی فریت های هگزاگونال با اکسیدها می تواند موجب افزایش کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) کامپوزیت می شود. اثر دوپ شوندگی اکسیدهای مختلف بر روی خواص مغناطیسی و دی الکتریک کامپوزیت های فریتی به طور کامل بوسیله ی Li و همکارانش مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج قابل توجه برای کامپوزیت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) جایگزین شده با CoZn در جدول 3 آورده شده است.
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
برای کامپوزیت های تولید شده از فریت های دوپ نشده، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به ترتیب برابر با 2/3، 2/1 و 9/5 GHz است. دوپ شوندگی تمام اکسیدها می تواند موجب افزایش همزمان در کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاهش در کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) می شود. دوپ شدن CaO, CuO و MnO2، موجب افزایش کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به مقدار 0/4 تا 6/4 و کاهش fR به فرکانس های پایین تر می شود. کامپوزیت های تولید شده از فریت های دوپ شده با کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) دارای بالاترین مقدار کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) هستند. که این مسئله به دلیل مشارکت قابل توجه این یون ها در ایجاد آنیزوتروپی، ربط دارد. متاسفانه، بیشتر افزودنی ها موجب افزایش قابل توجه در ε^'کامپوزیت ها می شوند. برای مثال، افزودن 0.5 % CaO، موجب افزایش کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) از مقدار 2/3 به مقدار 0/4 می شود. به هر حال، این افزوده شدن، همچنین موجب تغییر 'ε از مقدار 5/7 به مقدار 22 می شود. افزایش در 'ε در تشکیل یون های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) در فریت ها، مشارکت می کند. پلاریزاسیون قوی تر یونهای کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) نسبت به یون های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و جست و خیز الکترونی میان یون های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) در مکان های برابر، موجب افزایش کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) می شود. به دلیل اینکه، مقاومت در مرزدانه ها بیشتر از دانه هاست، الکترون های جست و خیز کننده ی بیشتری در مرزدانه ها تجمع می یابند (در فرکانس های پایین). در نتیجه، ε^' دارای وابستگی قوی با فرکانس است و با کاهش فرکانس، 'ε افزایش می یابد.
از جدول 3 فهمیده می شود که دوپ شدن کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) بسیار مورد توجه است. کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به میزان 40 تا 50 % افزایش می یابد در حالی که کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) تقریبا یکسان هستند (این مسئله قبل و بعد از دوپ شدن، مشاهده می شود).
فریت های دوپ شده با کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) تقریبا دارای مقاومت یکسانی با نمونه های دوپ نشده، هستند و برابربا کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) . این مسئله بر این دلالت دارد که حضور V2O5از تشکیل یون های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و انتقالات الکترونی میان یون های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)، جلوگیری می کند. به دلیل عدم تغییر در 'ε و افزایش قابل توجه در کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)، کارایی های افت قدرت موج در کامپوزیت های تولید شده از فریت های دوپ شده با کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به طور قابل توجهی بهبود می یابد. طیف نفوذپذیری کامپوزیت های فریتی بدون کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)و با کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)، در شکل 2 نشان داده شده است. نمودارهای RL-f در ضخامت بهینه ی t در شکل 8 نشان داده شده است. پهناهای فرکانس برای RL<-10 dB، در ضخامتcm 3/0t=، گستره ی 5/3-8/13 GHz را پوشش دهی می کند. همچنین پهناهای باند نسبی W_Rبرابر با 9/3 نسبت به مقدار 3 برای مورد دوپ نشده، از جمله شاخصه های مهم دیگر است.
اثر جانشینی CoZn به همراه با دوپ شدن 1 % وزنی کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ، بر روی خواص فرکانس بالا و خواص فرسایش انرژی موج مربوط به کامپوزیت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) (2 تا 0x=)، بوسیله ی Li و همکارانش و Wu و همکارانش، مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به طیف نفودپذیری مغناطیسی، این کامپوزیت ها را می توان به دو گروه تقسیم کرد. فریت های با مقدار x برابر 1، 3/1 و5/1 که دارای آنیزوتروپی صفحه ی C هستند و دارای پراکندگی شار مغناطیسی شبه رلکسیشن هستند (شکل 9). در این کامپوزیت ها، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) از 2/4 و 6/3 به 1/3 کاهش می یابد در حالی که کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به فرکانس های بالاتر شیفت پیدا می کند ( از فرکانس 4 و 5/6 به 8 GHz).
شکل 10a ویژگی های افت قدرت موج کامپوزیت ها (میرایی) را نشان می دهد. پهناهای فرکانس حد پایینی ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)) و حد بالایی ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) برای RL<-10 dB، به فرکانس های بالاتر شیفت پیدا می کند. Flowاز 8/3 و 5 به 3/6 GHz افزایش می یابد در حالی که کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)از مقدار 5/13 و 2/16 به مقداری بالاتر از 5/16 GHz، افزایش می یابد. در حالی که W_R مربوطه در ضخامتcm3/0t=برابر با 6/1:3 و در ضخامت 6/2 cm ، برابر با 3/1:2 و برای ضخامت 22/0 cm، بیشتر از 6/1:2می باشد.
به عبارت دیگر، فریت های با مقادیرx برابر 5/0، 6/0 و 65/0، دارای آنیزوتروپی محور C هستند و طیف نفوذپذیری این کامپوزیت ها دارای پراکندگی شار مغناطیسی شبه رزونانسی هستند (شکل 9). کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) واقعا کوچک است و برابر با 3/1 تا 6/1 می باشد. به هر حال، به دلیل اینکه ضریب میرایی λبسیار کوچک است، مقادیر بزرگ از کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)=1 و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) قابل حصول است. به دلیل داشتن آنیزوتروپی بالا در محور C، مقادیر کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) بالای 13، 8/9 و 4/6 به ترتیب برای مقادیرx برابر 5/0، 6/0 و 65/0 قابل مشاهده است. شکل 10 ب نمودارهای RL-f کامپوزیت ها در ضخامت بهینه را نشان می دهد. این کامپوزیت ها می توانند پهنای باند واقعا وسیعی را در بازتاب پذیری بسیار کم و ضخامت اندک، ایجاد کنند. پهناهای باند این کامپوزیت ها که دارای مقادیرx برابر 5/0، 6/0 و 65/0، برای RL<-20 dB هستند، به ترتیب، گستره ی 12/5 تا 5/16 GHz، 3/8 تا 5/12 GHz و 5/6 تا 9 GHzرا در ضخامت های با مقادیرt برابر 16/0، 22/0 و 28/0cm ایجاد می کنند.
این کامپوزیت ها کاندیداهای بالقوه ای برای استفاده در کامپوزیت های EM با بازتاب پذیری پایین RL<-20 dB در باندهای X و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) هستند.
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)

کامپوزیت های باریوم فریتی نوع Y

بیشتر فریت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)به جز ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) دارای آنیزوتروپی صفحه ای هستند که این مسئله در ساختار فضایی کریستالی آنها اثر گذار است. در این ماده، بلوک های 3.(ST) بدون هیچ گونه بلوک R ی حضور دارند. این فهمیده شده است که مکان های 2b یا 2d بلوک R نسبت به سایر مکان ها در این بلوک، سهم بیشتری در آنیزوتروپی مگنتوکریستالی دارند. علت این مسئله عدم تقارن بزرگتر این مکان هاست. بدون وجود بلوک های R، موجب می شود تا فریت های نوع Y عموما آنیزوتروپی صفحه ی c داشته باشند (این مسئله حتی در زمانی که یون های Co حضور ندارند، ایجاد می شود).
پارامترهای مغناطیسی استاتیک کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) در جدول 4 آورده شده است. همانگونه که می توان این فریت را با سایر انواع فریت ها مقایسه کرد، این فهمیده می شود که فریت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) دارای Ms نسبتا پایین و دمای کوری پایینی هستند. برای مثال، Tcبرای کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) تنها 130 درجه ی سانتیگراد است. بالاترین Tc یعنی 390 درجه سانتیگراد، در کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) مشاهده می شود. به هرحال، داشتن کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) بسیار اندک در حدود 1 Oe موجب می شود تا کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) هنوز قادر به نشان دادن نفوذپذیری مغناطیسی بالایی باشد.
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
فرکانس بالا و خواص میرایی موج در فریت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کامپوزیت های آنها بوسیله ی محققین مختلفی گزارش شده است. طیف نفوذپذیری فریت های تک کریستال ازجنس کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) بوسیله ی Obel و همکارانش در گستره ی 1/0 تا 10 GHz گزارش شده است و میزان کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)در حدود 13، و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برای این ماده، در کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)3/1GHz ، برابر با 12 می باشد. برای فریت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)، با جانشینی Co در گستره ی x از 0 تا 2/0، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) از 27 به 18 کاهش می یابد، در حالی که کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به فرکانس های بالاتر، شیفت داده می شود.
برای فریت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ، با جانشینی Zn در گستره ی x از 0 تا 6/1، مقادیر کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) به ترتیب از مقدار 4 به 15 و از 2 به 8 افزایش می یابند، در حالی که کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) از 5/1 به 5/0 GHz شیفت داده می شود. برای کامپوزیت های با 43/0p=، خواص مغناطیسی و میرایی در فرکانس بالا (در گستره ی فرکانس2/0 تا 14 GHz)، مقادیر کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)به ترتیب برابر با 3-4 و 8/0-2/1 است. مواد میرا که از فریت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) یا کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) با ساختارهای چندلایه، تشکیل شده اند، دارای ویژگی های میرایی باند بلند با RL<-20 dB هستند. درصد پهنای باند ( W_P ) درضخامت 85/2 mm، برابر43 % (برای فریت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)) و 91% در ضخامت 3/8 mm (برای فریت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)) است. برای کامپوزیت های فریتی نوع Y که در آنها ZnCuCo جانشین شده است (با25/0p=)، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)=4 و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)حدود 1 GHZ در غلظت های Zn برابر با 2/1، حاصل می شود.
جدول 5-7 خواص مغناطیسی فرکانس بالا و استاتیک فریت های هگزاگونال کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کامپوزیت های آنها را نشان می دهد.. طیف نفوذپذیری تمام کامپوزیت ها، از دو یا سه جزء تشکیل شده است که شامل رزونانس طبیعی و رزونانس مربوط به دیواره ی دومین می شود. با جانشینی Co، میدان آنیزوتروپی ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) افزایش می یابد و بنابراین، ‘0µ کاهش می یابد و فرکانس رزونانس ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)) شیفت پیدا می کند.
به دلیل داشتن پراکندگی شار مغناطیسی شبه رلکسیشن، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) بین 6/1 تا 6/0 است (به عبارتی تقریبا نصف کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ).
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)
از لحاظ کارایی های میرایی EM، کامپوزیت های فریتی نوع Y که در آنها Cu جانشین شده است، کامپوزیت های مورد نظر هستند. طیف نفوذپذیری مغناطیسی در کامپوزیت های کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ، شامل رزونانس طبیعی و دیواره ای (با سهم یکسان) است. این طیف دارای یک پراکندگی شبه رلکسیشن است که در آن کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برای رزونانس طبیعی برابر با 6/6، کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برابر با 2/7 در 6/1 GHz است. این مقادیر برای رزونانس دیواره ای برابر با 5/2 در 5/0 GHz است (شکل11 آ). طرح کلی شکل 11 از اتلاف بازتابش RL نسبت به فرکانس، را نشان می دهد. این دو ویژگی نسبت به ویژگی های مشاهده شده در کامپوزیت های فریتی نوع W که در ابتدا مورد بررسی قرار دادیم، متفاوت است. بخش تکمیلی شکل 11 نشاندهنده ی اتلاف انعکاس RL محاسبه شده نسبت به فرکانس می باشد. دو ویژگی این فریت ها نسبت به کامپوزیت های فریتی نوع W دیگر، متفاوت هستند. اول از همه، پهنای باند وسیع تر در این کامپوزیت ها ایجاد می شود که علت آن مقادیر بالای کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) است. باند فرکانس برای RL<-10 dB، گستره ی 6/2 تا 11 GHz را پوشش دهی می کند و پهنای باند نسبی ( کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) ) در ضخامتcm 35/0t=، برابر با 2/1:4 می باشد.
دوماً حد پایین تر باند فرکانس به فرکانس های پایین تر (6/2 GHz) شیفت پیدا می کند که علت آن وجود کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) پایین تر می باشد. بنابراین، این کامپوزیت ها موادی بالقوه برای استفاده به عنوان مواد کاهنده ی انرژی موج EM (با پهنای باند وسیع در باندهای S، C و X) می باشند. کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برای کامپوزیت های فریتی
کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)، طیف نفوذپذیری (با کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) در کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2) برابر 9 GHz) دارای پراکندگی شار مغناطیسی شبه رزونانسی برای رزونانس طبیعی است (شکل 12). باند فرکانس برای RL<-15 dB در ضخامت های کوچک (cm 22/0t=)، بین 8/0 تا 2/16 GHz می باشد. این کامپوزیت ها برای استفاده به عنوان مواد کاهنده ی انرژی موج EM در باند X و کاربردهای ویژه ی الکترومغناطیس برخی از ساختارها و مواد کامپوزیتی (2)مناسب هستند .
استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع راسخون بلامانع می باشد.



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.