آیا شکلات به جلوگیری از سردرد کمک می‌کند؟

آیا شکلات به جلوگیری از سردرد کمک می‌کند و یا راه دیگری وجود دارد؟ این مقاله برخی از حقایق بنیادی در مورد اثرات این «شیرینی لذت بخش» که می‌تواند در افراد مستعد، سردرد به همراه داشته باشد، را برای شما آورده شده است.
دوشنبه، 6 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا شکلات به جلوگیری از سردرد کمک می‌کند؟
آیا شکلات به جلوگیری از سردرد کمک می‌کند؟

 

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 

آیا شکلات به جلوگیری از سردرد کمک می‌کند و یا راه دیگری وجود دارد؟ این مقاله برخی از حقایق بنیادی در مورد اثرات این «شیرینی لذت بخش» که می‌تواند در افراد مستعد، سردرد به همراه داشته باشد، را برای شما آورده شده است.
سردرد، همانطور که معلوم است، یکی از رایج‌ترین مسائل پزشکی است که بسیاری از افراد با آن مواجه‌اند. برای بعضی، ممکن است این درد مانند ضربان ناراحت کننده و یا درد شدیدی باشد که ممکن است یا موضعی بوده، و یا در سراسر سر احساس ‌شود. در حالی که برای بعضی دیگر، ممکن است چیزی جز یک درد خفیف نباشد. این بیماری می‌تواند صف بلند بالایی از علتها را تشکیل دهد، که شاید مناسب‌تر باشد که آن را به عنوان یک محرک در نظر بگیریم. و با توجه به نظر دانشمندان، شکلات نامی است که در فهرست همه این عوامل محرکه قرار می‌گیرد. بنابراین شکلات، پس از یک محدوده‌ی خاص، به جای جلوگیری از سردرد، خود عامل به وجود آمدن این دردها می‌شود.

آیا شکلات به کاهش سردرد کمک می‌کند و یا موجب بدتر شدن آن می‌گردد؟

با مطلبی که در قسمت بالا ذکر کردم، ممکن است حدس زده باشید که شکلات هیچ گونه کمکی به افرادی که مستعد ابتلا به سردرد یا میگرن (سردردهای شدید و تکرار شونده) هستند، نمی‌کند. اما چیزی که در اینجا مهم است بدانید این می‌باشد که چه چیزی باعث شده که متخصصین امر پزشکی به این نتیجه برسند که شکلات می‌تواند یکی از محرکهای بالقوه برای به وجود آمد سردرد در افراد باشد.
از جمله مواد دیگر، شکلات حاوی کافئین و فنیل اتیل آمین phenylethylamine می‌باشد. و این دو ماده، به عنوان عواملی شناخته شده‌اند که باعث سردرد و میگرن در افراد می‌شوند. حال که صحبت از کافئین است، این را باید بگوئیم که این ماده یکی از مواد معمول تشکیل دهنده‌ی چندین داروی سردرد می‌باشد. به عبارت دیگر، کافئین به مهار سردرد کمک می‌کند. اما بر طبق نظر دانشمندان، مصرف بیش از 200 میلی گرم از آن در روز، ممکن است تأثیر معکوس گذاشته و منجر به سردرد و حتی زودرنجی غیر طبیعی گردد.
آیا شکلات به جلوگیری از سردرد کمک می‌کند؟
می‌رسیم به دیگر ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی شکلات، یعنی فنیل اتیل آمین. که یک تریس آمین طبیعی trace amine است که در غذاهایی همانند شکلات یافت می‌شود. و به عنوان انتقال دهنده عصبی در سیستم عصبی مرکزی پستانداران عمل می‌کند. این ماده به عنوان تغییر دهنده‌ی میزان فشار و قند خون در بدن شناخته شده است. همچنین گزارش شده است که این ماده تغییرات در جریان خون مغز را به ارمغان می‌آورد. و با توجه به همه این اثرات، این ماده همچنین می‌تواند موجب ایجاد سردرد شود.
همچنین بایستی به این واقعیت توجه کرد که برخی از افراد ممکن است نسبت به کافئین حساس باشند، در حالی که برخی دیگر این حساسیت را به فنیل اتیل آمین داشته باشند. و این ممکن است توضیحی بر اینکه چرا فردی که شکلات می‌خورد از سردرد شکایت دارد اما این حالت با نوشیدن نوشیدنیهای کافئین دار اتفاق نمی‌افتد، باشد. همچنین پزشکان به افرادی برخورده‌اند که نسبت به هر دو این مواد تشکیل دهنده‌ی شکلات حساسیت نشان می‌دهند.
بنابراین می‌توان از توضیحات فوق این گونه استنباط کرد که ممکن است شکلات در پیشگیری از سردرد کمکی نکند، اما این امکان وجود دارد که علت به وجود آمدن آن باشد. با این حال، این بدان معنا نیست که به طور کامل از خوردن شکلات اجتناب کرده اما برای لذت بردن از شکلات، در خوردن آن میانه‌رو باشید. پزشکان توصیه می‌کنند که مقدار محدود از شکلات تلخ که حاوی حداقل 70% کاکائو است را بدون شیر بخورید. معروف است که شکلات آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه و سبزیجات دارد. بنابراین خوردن آن در حد اعتدال نه تنها به سلامتی انسان می‌افزاید، بلکه احتمال شروع سردرد یا میگرن را نیز کاهش می‌دهد.

برخی اطلاعات اضافی

به منظور مقابله و جلوگیری از حملات مکرر سردرد، به غیر از اجتناب از خوردن بیش از حد شکلات، توصیه می‌گردد خوردن و نوشیدن الکل، آسپارتام (نوعی شیرین کننده‌ی مصنوعی) aspartame، محصولات غنی از کافئین، غذاهای شور، و غذاهای فراوری شده را نیز محدود کنید. از قرار گرفتن در معرض مکرر چراغهای روشن، صداهای بلند، و عطر اجتناب کرده و دوری گزیدن از سیگار نیز کمک می‌کند. افرادی که خواب کافی دارند و سعی می‌نمایند از یک برنامه زمانی منظم وقت خواب و بیداری پیروی کنند، کمتر دچار سردرد شده و به همین ترتیب افرادی که یک رژیم غذایی سالم را حفظ کرده و از یک شیوه‌ی زندگی فعال تبعیت می‌کنند.
بنابراین همانطور که عنوان شد، افرادی که پس از خوردن شکلات دچار سردرد می‌شوند، میانه‌روی کلید حل مشکل آنهاست. و حتی اگر خوردن مقدار کمی از آن باعث ایجاد سردرد می‌شود، توصیه پزشکان اجتناب از آن به طور کامل خواهد بود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.