مواد مغذی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند

چندین مکمل طبیعی وجود دارد که باعث تقویت و بهبود ایمنی عمومی ما می‌شوند. در اینجا برخی از بهترین مواد مغذی که به تقویت سیستم ایمنی کودکان و همچنین بزرگسالان کمک می‌کند، ذکر شده است. نگاهی به آن بیاندازید...
سه‌شنبه، 14 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد مغذی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند
مواد مغذی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند

 

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 

چندین مکمل طبیعی وجود دارد که باعث تقویت و بهبود ایمنی عمومی ما می‌شوند. در اینجا برخی از بهترین مواد مغذی که به تقویت سیستم ایمنی کودکان و همچنین بزرگسالان کمک می‌کند، ذکر شده است. نگاهی به آن بیاندازید...
سیستم ایمنی بدنمان در حفاظت از ما در برابر انواع بیماری‌ها، نقش کلیدی ایفاء می‌کند. این سیستم در واقع سیستم دفاعی بدن ما بوده که به مبارزه علیه گروهی از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا کمک می‌کند. این سیستم متشکل از سلول‌ها، بافتها و اندامهای ویژه و ‌تولیدات سلولی است که در برابر پاتوژن‌های مختلف (عوامل بیماری‌زا) از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچها به مبارزه می‌پردازد. با این حال، سیستم ایمنی بدن به مواد مغذی خاصی نیاز دارد تا به طور یکنواخت کار کند. کمبود این مواد مغذی ضروری و یا عوامل دیگری مانند سن، استرس و آلودگی می‌تواند در کار سیستم ایمنی اختلال ایجاد نماید. یک سیستم ایمنی ضعیف شده، فرد را در معرض بیماری‌های زیادی قرار می‌دهد. از این رو، بسیار مهم است که سیستم ایمنی بدن خود را سالم نگه داشته تا از بروز مشکلات مختلف مرتبط با سلامتی ممانعت شود.

بهترین تقویت کننده‌های سیستم ایمنی

همانطور که پیش از این گفتم، سیستم ایمنی بدن به منظور داشتن عملکردی بدون اشکال به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. این مواد مغذی و یا تقویت کننده به بالا بردن و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و عملکرد آن را افزایش می‌دهند، در نتیجه در مقابل عفونتهای مختلف از ما محافظت می‌کنند.

ویتامین‌ها

تعدادی از ویتامینها در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش کلیدی ایفاء کرده و از وقوع بیماری‌های مختلف ممانعت می‌کنند.

• ویتامین- A به رشد و ترمیم سلولها و بافت‌ها کمک کرده و آنها را تقویت و قادر می‌سازد با باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها مبارزه کنند. ویتامین A همچنین به حفظ رطوبت غشای مخاطی کمک کرده به گونه‌ای که غشاء بتوانند میکروب‌هایی که قصد وارد شدن به بدن را دارند به دام اندازد.
• ویتامین- B مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم ویتامین B تعداد گلبول‌های سفید خون که بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند را افزایش ‌می‌دهد. آنها همچنین انرژی بدن را تأمین کرده و کارایی و بازدهی این سیستم را حفظ می‌نماید.
• ویتامین -C به عنوان یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز سیستم ایمنی بدن در نظر گرفته می‌شود. این ویتامین با کمک در تولید اینترفرون، پروتئین وابسته به شناخت ایمنی، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. همچنین به ساخت برخی هورمون‌های ضد استرس کمک می‌نماید. این ویتامین سطح گلوتاتیون بدن، تری پپتیدی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن مفید است را افزایش می‌دهد.
• ویتامین -E دارای خواص قدرتمند آنتی اکسیدان است که ایمنی را تقویت کرده و از بدن در برابر عفونتها و بیماری‌های زیادی محافظت می‌کند. نقش اصلی آن این است که در برابر رادیکال‌های آزاد مضر از بدن محافظت می‌کند. همچنین به تولید سلول‌های سفید خون، که در سیستم ایمنی بدن از اجزاء اولیه مبارزه هستند، کمک می‌کند.

گیاهان دارویی

انواع گیاهان دارویی به عنوان تقویت کننده‌های مهم سیستم ایمنی بدن عمل می‌کنند. بهترین حالت استفاده از گیاهان به عنوان مکمل این است که بسیاری از آنها عاری از عوارض جانبی بوده و نتایج پایانی بسیار خوبی را به ارمغان می‌آورند.
• سیر ـ اعتقاد بر این است که یک تقویت کننده ایمنی قدرتمند است. سیر دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و خلط آوری است که موجب افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و ما را به دور از انواع بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی، سیاه سرفه، برونشیت و آنفولانزا نگه می‌دارد.
مواد مغذی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند
• اکیناسه یا سرخارگل Echinacea ـ این گیاه مسئول تحریک اجزای مختلف سیستم ایمنی بدن مانند ماکروفاژها، لنفوکین‌ها و اینترفرون است. اکیناسه دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی است و نیز با افزایش جریان خون در نقاط مختلف بدن، گردش کلی خون را بهبود می‌بخشد.
مواد مغذی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند
• گیاه آستراگالوس یا گون Astragalus ـ گون بخاطر توانایی‌اش در افزایش فعالیت سلول بیگانه خوار و همچنین افزایش سطح آنتی بادی در بدن معروف شده است. این گیاه معمولاً برای سرماخوردگی و سرفه عادی، بیماری‌های خود ایمنی، هپاتیت و عفونت‌های ویروسی استفاده می‌شود.
برخی ویتامین‌ها و گیاهانی که نام بردیم، نمونه‌هایی بودند که به عنوان مکمل سیستم ایمنی عمل می‌کنند. مواد مغذی دیگری نیز برای تقویت سیستم ایمنی به بکار می‌روند که به شرح زیر است:

روی

روی یک ماده معدنی ارزشمند است که تولید گلبول‌‌های سفید خون در بدن را افزایش می‌دهد و با شدت بیشتری به مبارزه علیه پاتوژن‌های مختلف می‌پردازد. این ماده در تحریک تولید سلول‌های مدافع که با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کنند، نقش مهمی ایفاء می‌کند.

سلنیوم

ماده معدنی دیگری که تولید سلول‌های کشنده را افزایش داده و در نتیجه سلول‌های سرطانی را تجهیز می‌کند. می‌توانید سلنیوم را از منابع غذایی مانند میگو، ماهی تن، خرچنگ، زرده تخم مرغ و غلات سبوس دار به دست آورید.

کاروتنوئید

بتا کاروتن برای افزایش تعداد سلول‌های کشنده طبیعی سودمند است، همان سلول‌هایی که با عفونت مبارزه می‌کنند و سلولهای تی کمک کننده helper T-cells هستند. علاوه بر این، کاروتنوئید دارای خواص آنتی اکسیدان بسیار قوی است که در مبارزه با اثرات مضر رادیکالهای آزاد کمک می‌کند.
بنابراین، این موارد برخی از مواد مغذی بودند که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. بهترین راه برای سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن شما، مصرف یک رژیم غذایی متعادل و تکمیل آن را با ورزش منظم می‌باشد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما