تأکيد شهدا بر نقش ولايت فقيه و روحانيت در جلوگيري از فتنه و نفاق (2)

مردم هميشه در صحنه ي ايران! خانواده ي عزيزم! مي دانيد که در تاريخ هميشه دو خط حق و باطل درگير بوده اند. در عصري جبهه ي حق به رهبري پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و جبهه ي باطل به راهنمايي زور و زرداران
يکشنبه، 19 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأکيد شهدا بر نقش ولايت فقيه و روحانيت در جلوگيري از فتنه و نفاق (2)
 تأکيد شهدا بر نقش ولايت فقيه و روحانيت در جلوگيري از فتنه و نفاق (2)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي




 

شهيد صفرعلي رمضاني ( 1361- 1346 اصفهان )

مردم هميشه در صحنه ي ايران! خانواده ي عزيزم! مي دانيد که در تاريخ هميشه دو خط حق و باطل درگير بوده اند. در عصري جبهه ي حق به رهبري پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و جبهه ي باطل به راهنمايي زور و زرداران مکه تشکيل و هنگامي حسين (عليه السّلام) پرچمدار مبارزه ي توحيدان با رهروان خط شرک و نفاق بود و تا عصر ما که ادامه دهنده ي اين خط خونين کربلا و حسين مظلومش، به رهبري فقيهي بزرگوار و مرجعي آگاه و زعيمي دورانديش، يعني امام خميني، قيامي بر عليه استکبار جهاني آغاز کرده و در ادامه ي همين خط است که جنگ تحميلي به صورت جنگي الهي که ميان ايران اسلامي و رژيم کافر بعثي و صهيونيستي عراق درگرفته و ما نيز که خود را پيرو اسلام و خط امام مي دانيم، مي بايست در اين جنگ شرکت کرده تا با حضور در صحنه هاي نبرد، حمايت خويش را از اسلام و امام امت [ اعلام ] (1) کنيم.

شهيد اصغر روستا ميانده ( 1366 - 1345 فسا )

هم اکنون خميني کبير، مربي جوان هاي ماست و بقيه ي درس حضرت امام حسين (عليه السّلام) را براي ما تدريس مي کند؛ به اميد اينکه ان شاء الله با رهبري خميني، روح خدا و مبارزه ي سرسختانه اش بتوانيم تمام کفر و نفاق را از روي زمين ريشه کن کنيم و در پشت بام هاي کاخ کرملين و سفيد، پرچم افتخار اسلام را به اهتزاز درآوريم و حاکمان مزدور را روانه ي جهنم ابدي کنيم.

شهيد اسدالله ريوفي سهروفيروزاني ( 1366- 1343 مبارکه )

و اما سخني با برادران حزب اللهي و مردم شهيد پرور، امام را تنها نگذاريد؛ مبادا از اهل کوفه درآييد که تا ابد نامتان در تاريخ به ننگي ياد خواهد شد؛ ... روحاني نماياني [ را ] که از لباس مقدس روحاني سوء استفاده نموده و از راه هاي انحرافي صحبت مي کنند که بوي نفاق داده و ولايت فقيه را تضعيف مي کنند، رسوا کنيد و مجال صحبت به آن ها ندهيد.

شهيد عباس رييسي ( 1361- 1340 تهران )

نخست سخني دارم با تو اي امام! اي ابرمجاهد شکست ناپذير ما! اي روح خدا! اي فريادرس مظلومان! اي بت شکن دوران! اي اميد مستضعفان! اي خروشنده بر هر چه طاغوت و ظلم! اي حسين زمان! اي که با دم مسيحايي ات روحي در کالبد نيمه جان من دميدي! همچون گذشته شيري غران باش ( که هستي و خواهي بود ) و بر کفر و نفاق و ظلم و ستم يورش بر که پيروان راهت تا آخرين قطره ي خون خود به دنبال تو خواهند آمد و آيات کلامت همچون مشعلي فرا راهشان خواهد بود.

شهيد علي رضا زماني ( 1362- 1341 سپيدان )

از امت حزب الله مي خواهم که در مقابل مسائل مملکتي که مسائل مربوط به اسلام مي باشد، بي تفاوت نباشند و مساجد را، اين سنگرهاي مقدس انقلاب را حفظ کنند و اطاعت از اولي الامر را يک فريضه ي واجب مي دانم. پيروي کنيد از رهبر و اسلام عزيز و همچون رهبران بزرگ خود در مبارزه عليه کفر و نفاق استوار باشيد که خداوند ياري مي دهد کساني که او را ياري دهند.

شهيد محمدرضا سجادي ( 1363- 1343 قوچان )

امروز که رهبر عزيزمان شرکت در جنگ را بر همه ي ما واجب کفايي اعلام کرد، بر ماست که به نداي رهبرمان لبيک گوييم تا از کربلاي ايران عازم کربلاي حسيني شويم؛ ما بايد با سلاح متکي به ايمان بجنگيم؛ زيرا با اتکا به ايمان است که رزمندگان اسلام به پيروزي هايي چشمگير دست مي يابند. امروز انقلابمان به سربازي که فرمانده اش بقيه الله و جانشين روح الله مي باشد تا به فرماندهي آن ها ريشه ي کفر و نفاق را برکنيم، [ نياز دارد ].

شهيد مصطفي سجادي ( 1362 - 1337 تهران )

امروز فرياد « هيهات من الذله » و نداي « هل من ناصر ينصرني » امام حسين از زبان حسين [ زمان ] (2)، حضرت امام خميني در تمام جهان طنين انداخته است؛ فريادي که مسلمين را به اتحاد و مبارزه با کفر و نفاق و استکبار جهاني دعوت کرده و لرزه بر اندام تمامي ابرجنايتکاران شرق و غرب و ايادي داخلي شان انداخته است؛ ندايي که همچون امام حسين (عليه السّلام) در روز عاشورا، صلح بين اسلام و کفر و طاغوتيان و يزيديان را بي معني مي داند.

شهيد برات علي سعيدي ورنوسفادراني ( 1364 - 1342 خميني شهر )

ما پيروان حسين (عليه السّلام) هستيم و هيچ مصيبتي از مصيبت مولايمان سخت تر نيست؛ پس از مبارزه خسته نشويد که ما نمي توانيم بگوييم شيعه و پيرو حسينيم و پيه زحمت هر رنج و فتنه اي به خودمان نماليده باشيم. توجه داشته باشيد که منافقين کوردل وقتي مي بينند شما زير سايه ي رهبري متحد و منسجم هستيد، دل به بعد از امام بسته اند ( که ان شاء الله اين آرزو را به گور خواهند برد )؛ پس فراموش نکنيد که ولايت فقيه بود ما را بدينجا رسانيد.

شهيد مصطفي سقط فروش ( 1367 - 1343 تهران )

حسين (عليه السّلام) با صدام زمانش سازش نکرد؛ ما هم نبايد سازش کنيم؛ حسين (عليه السّلام) از خون خود و جوانان و اصحاب و خويشانش گذشت؛ ما هم براي ادامه ي راه خونين حسين (عليه السّلام)، بايد از خون خود و عزيزان خود سرمايه گذاري کنيم، زير لواي حسين (عليه السّلام) که امروز به دست روح الله برافراشته شده است، به مبارزه و پيکار با فتنه گران ادامه دهيم و در هر صورت، پيروزي از آن ماست.

شهيد حسين علي سليمان نژاد ( 1362- 1347 نجف آباد )

مطالبي چند را به عنوان وصيت به خواهران و برادران عرض مي دارم، انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني مي رود تا تمام ظلم و ستم ها را از ميان بردارد و در اين ميان، نفاق و دورويي نيز از ميان خواهد رفت و آنچه که مي ماند، حق است.

شهيد حجت الله سليمي ( 1361- 1341 تهران )

امت ما که تحت رهنمودهاي قائد عظيم الشأن، حضرت امام خميني، ( سه صلوات ) سدهاي کفر و نفاق را يکي پس از ديگري فرو ريخته، براي نابودي دشمنان بشر در جهان به جلو مي رود و خواهد رفت و درنگي در کار نيست و نخواهد بود؛ چون اين درخت انقلاب با خون کساني که جان و مالشان را در راه خدا داده اند، آبياري شده و رشد کرده است و باز هم رشد خواهد کرد تا اينکه کاملاً بر علف هاي هرز سايه افکنده و آن ها را نابود کند.

شهيد منصور سميعاني فرد ( 1361 -1341 شيراز )

اين را بدانيد که بزرگ ترين برکت [ که ] نصيبمان شد، همين امام است که ما را با اسلام آشنا کرده است [ و ] توانسته ايم با تمامي کفر و نفاق بجنگيم.

شهيد غلام رضا سيدي ( 1365 - 1333 مينودشت )

و سلام بر امت شهيد پرور و ستم ديده از غرب و شرق جنايتکار که ان شاه الله به رهبري فرمانده کل قوا تا رفع فتنه در جنگ با آن ابرجنايتکاران خواهند بود و پرچم پر فروغ (3) اسلام را بر فراز کاخ هاي ظلم آن ها برافراشته خواهند کرد.

شهيد اکبر سيلانيان طوس ( 1363 - 1341 يزد )

مردم مسلمان! روز آن رسيده که بدون چون و چرا براي نجات اسلام، از اين رهبر اطاعات کنيم و واي به حالمان اگر روزي قلب رهبر از ما رنجيده شود که مورد (4) غضب خداوند قرار مي گيريم و دومين مطلب، اطاعت از رهبر [ است و آن ] اين است که جنگ را رها نکنيم؛ مبادا از اين جنگ خسته باشيم؛ بايد تا رفع فتنه بجنگيم و اگر نجنگيم، [ فتنه انگيزان ] خسته نمي شوند.

شهيد خدامراد شرافتي خوب ( 1367 - 1348 گچساران )

اي زائران کربلا! اي راهيان طريق عزت و شرف و اي اسوه هاي عشق و آزادي که جان را در طبق اخلاص نهاده و در انبوهي از فتنه هاي شرق و غرب به فرمان امام امت ( ارواحنا له فدا )، با همتي بلند و عزمي راسخ، ديوارهاي ظلم و ستم را فرو ريخته، بشتابيد تا گام هاي آخرين را هر چه استوارتر برداريم.

شهيد نعمت الله شريفي مهر ( 1364 - 1342 آران و بيدگل )

با سلام بر امام امت، خميني کبير که کوه ها بايد استواري و درياها، خروش را از او ياد بگيرند؛ آن پير هنگامي که لب به سخن مي گشايد، غرب و شرق را در امواج سخنان خويش گيج مي کند؛ آن سخن که گويي از سرشت اعماق ميليون ها انسان بيرون مي آيد که بعد از چهارده قرن، انقلابي به سبک انقلاب امام حسين (عليه السّلام) روز عاشورا را در کربلا به پا کرده است و به « هل من ناصر ينصرني » حسين (عليه السّلام)، پاسخ مثبت داده و مي رود تا انقلاب را به جهان صادر نموده و فتنه را از زمين برچيند و زمينه ساز ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و پايان بخش ظلم و ستم در گيتي باشد.

شهيد حميد شيخ الاسلامي ( 1365 - 1346 مشهد )

نصيحتي ديگر که از پيام خون شهيدان سرچشمه مي گيرد نسبت به افراد بي تفاوت به اين انقلاب و اشخاصي که انگار در اين کشور يک انقلاب اسلامي همچون انقلاب امام حسين (عليه السّلام) نشده به سر مي برند و خود را بيگانه نسبت به اين مسائل مي دانند، اين است که اگر شما قبل از انقلاب و يا حتي بعد از انقلاب در مراسم عزاداري امام حسين (عليه السّلام) شرکت مي کرديد و بر مظلوميت امام حسين (عليه السّلام) و بي وفايي مردم آن زمان مي گريستيد و مي گفتيد: « حسين جان! اي کاش در آن زمان بوديم و تو را ياري مي کرديم. » هم اکنون، به خدا قسم تکراري است بر آن زمان و فرزندي پاک از همان سلاله ي پاک امام حسين (عليه السّلام) قيام کردند و راه همان امام شهيد را ادامه مي دهد و اين انقلاب در برهه اي از زمان رخ داد که تمام جهان را فساد فرا گرفته بود و اسلام در حال نابودي بود. حال بنگريد که اطاعت و پيروي نکردن از اين امام و دستوراتي که اين رهبر مي دهند، چيزي جز نفاق و دورويي است؟

شهيد ساسان صابري جهرمي ( 1366- 1348 جهرم )

در آن روزهايي که ما در لب پرتگاه جهل و فساد قرار گرفته بوديم، پيري نستوه از جاي برخاست و به ما آگاهي عطا فرمود و همچون ماهي درخشان از پشت ابرهاي تيره و سياه، آن ابرها را کنار زد و بر قلب ها تابيدن گرفت و به ما درس شجاعت، شهامت، شهادت و رشادت آموخت و به ما آموخت که همچون سرور و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين (عليه السّلام) و تمامي ائمه اطهار (عليهم السّلام) که هرگز زير بار ظلم و بيداد نرويم، « هيهات من الذله » و براي حفظ ناموس و پاسباني از احکام اسلام و براي از بين بردن کفر و نفاق و ظلم و بيداد از جهان، بايد خون خود را اهدا کنيم.

شهيد عبدالرسول صفري مياندره ( 1361 - 1345 کرد کوي )

سلام بر برادران روحاني و طلاب مسئول، اين پيامبران عصرمان که به هر سو پيام اين شهيدان را مي رسانند و مردم را از فتنه هاي جرثومه هاي شوم آگاه مي کنند.

شهيد عباس عباسي محمودآبادي ( 1361 - 1346 برخوار و ميمه )

با درود و سلام فراوان بر امام بيدار دل و آگاه امت، خميني، ابرمردي که با فريادش و با خروش موسي وار، صف فرعونيان زمان را شکست و آنان را به زباله دل تاريخ انداخت و در مقابل دنيايي از کفر و نفاق و کينه فرياد برآورد که اسلام پيروز است و امتي را بيدار کرد و با فرياد خود، کمر دشمنان اسلام و انقلاب اسلامي ايران را شکست.

شهيد غلام رضا عبداللهي ( 1361- 1344 تهران )

مادرم! ... اگر قدر امام را ندانيد، دچار بلاي عظيمي خواهيد شد؛ تضعيف روحانيت، تضعيف اسلام است؛ به گرد اين محور جمع شويد و ميهن اسلامي را از گرد اين ايادي نفاق افکن برهانيد.

شهيد غلام حسين عطايي ( 1365 - 1333 تهران )

امروز که رهبر عزيزمان شرکت در جنگ را بر همه واجب کفايي اعلام کرد، بر ماست که به نداي رهبرمان لبيگ گوييم تا عازم کربلاي حسين (عليه السّلام) شويم؛ ما بايد با سلاح متکي به ايمان بجنگيم؛ زيرا با اتکا به ايمان است که رزمندگان اسلام به پيروزي هاي چشمگيري دست مي يابند؛ امروز، انقلاب، فرمانده اش، بقيه الله (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و جانشينش، روح الله مي باشد تا به فرماندهي آن ها ريشه ي کفر و شرک و نفاق را برکنيم.

شهيد علي رضا غفاري ( 1361 - 1341 تهران )

تاريک انديشان و کج فهمان و همچنين کساني که براي رهايي از گرداب حسد در مرداب نفاق فرو مي روند، بدانند که ولايت فقيه تجلي باشکوه امامت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است که در غير آن صورت احکام، تضييع و سنت، تعطيل و اسلام، غريب و امت، تهديد مي گردد.

شهيد حميد فدايي طهران ( 1360- 1340 تهران )

خانواده ي عزيزم! به خدا قسم تنها در اين دنياي فاني بعد از حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) نائب [ او ] امام خميني مي تواند مسلمين را نجات دهد؛ پس براي رهايي خودتان از دست کفر و نفاق ايشان را ياري دهيد. ياري بدهيد نائب امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشرف) را تا در آن دنيا، خداوند خود، مهمان نواز ياران امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) باشد.

شهيد غلام عباس فرقاني ( 1364- 1344 اهواز )

سخني دارم به ملت ايران، بايد بگويم که وجود امام را گرامي بدارند، چون او بود که ما را از اين منجلاب و گناهان درآورد؛ او بود که بساط فساد را در هم ريخت؛ او بود که به ملت غيرت الهي داد و جوان ها، اين پاسداران ما [ را ] در برابر حکومت فساد و نفاق و شرک قد علم داد؛ او بود که اسلام را بعد از 1400 سال زنده کرد.

شهيد اسحق کريم زاده يزدلي ( 1364- 1345 کاشان )

در هر عصر و دياري که با فاسقي، طاغي و ياغي گشته، حسين گونه اي به پا خواسته و نقاب کفر و نفاق از چهره ي او برداشته و اينک پير جماران، آن اميد مستضعفان، رداي رسالت اجداد خويش بر دوش کشيده و کاخ هاي سياه جهانخواران را به لرزه انداخته است.

شهيد علي رضا کلانتري ( 1362 - 1341 آذرشهر )

با سلام بر تمام پيروان مکتب خون و شهادت و رهروان راه سرخ آل محمد و علي (عليهم السّلام) و درود و سپاس بيکران بر همه ي پيروان راستين ولايت فقيه که امروز خميني کبير تجسم بخشش مي باشد و سلام بر امت کفرستيز حزب الله که با الهام از مکتب خويش و رهبري هاي اسوه خويش، قيام هاي الهي خويش را در براندازي همه ي کاخ هاي ستم و همه ي کاخ هاي کفر و ستم و همه ي منابع کفر و نفاق جهاني آغاز و به ياري الله تا تحقق کامل اهداف عاليه و ايجاد حکومت اسلامي ادامه مي دهد.

شهيد محمد گاراژيان ( 1365 - 1346 نيشابور )

ما در اين برهه از زمان که امام عزيزمان، اين جانشين بحق امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، فرمان نابودي فتنه و نابودي کفر در سراسر جهان را مي دهد، بايد خود را مهيا سازيم و با همه ي امکانات مادي و معنوي به جنگ استکبار به طور جدي وارد عمل شويم.

شهيد اصغر ماستي ( 1361 - 1343 اصفهان )

ائمه اطهار (عليهم السّلام) که رهبران شيعيان جهان هستند، کساني بودند که با کفر و الحاد مبارزه کردند و در زمان خودمان هم، مجاهد اکبر و ذخيره ي الله براي شيعيان و مستضعفان، حضرت آيت الله امام خميني را مي بينيم که در مقابل تمام کفر و الحاد و نفاق و ظلم شرق و غرب قيام کرد و به ياري الله متعال ما را، دين ما را، ناموس ما را، مملکت ما را از سقوط حتمي و نابودي نجات داد؛ چون همان طوري که مي دانيد، رژيم شيطاني پهلوي به دستور ارباب هايش هزاران تله و دام هاي شيطاني جهت به دام انداختن و منحرف کردن جوانان چيده بود و اکثر دانشمندان روحاني و غيرروحاني و عزيزانمان، زير شکنجه و چراغ برق ها از بين مي رفتند و هزاران هزار عزيزان اين ملت شريف و مسلمان را به خاک و خون کشيدند؛ معادن مملکت را خالي کرده و اقتصاد ما را فلج کرده و کشور را خراب کرده و در آخر فرار کرد، ليکن اين امام خميني بود که در مقابل همچون رژيم شيطاني قيام کرد. من هم از معلم عزيز، امام حسين (عليه السّلام) آموخته ام تا با کفر و نفاق با شرق و غرب خون آشام و صداميان لعين در راه الله مبارزه کرده و تا آخرين نفس هم خواهم جنگيد.

شهيد محمدرضا محمدي ( 1362 - 1343 قيرو کازرين )

تضعيف روحانيت، تضعيف اسلام است؛ به گرد اين محور جمع گشته و ميهن اسلامي را از گرداب هاي نفاق برهانيد.

شهيد محمد حسين محمودي ( 1362 - 1341 استهبان )

اي امت حزب الله! دست بردار نباشيد؛ همگام با روحانيت مبارز [ در جبهه ها ] (5) هم مبارزه کرده و پشت سر رهبر حرکت کنيد عليه هر کفر و شرک و نفاقي که ان شاء الله پيروزيم.

شهيد عبدالله مرادي ( 1361- 1337 مبارکه )

با درود و سلام بر امام امت، خميني کبير، اين بت شکن زمان که [ همچو ] ابراهيم در مقابل ابرجنايتکاران شرق و غرب و الحاد و نفاق داخلي ايستادگي نمود و آن ها را به گورستان تاريخ سپرد.

شهيد حسين مرانلو ( 1365- 1351 تاکستان )

و اما سخني با همه ي عزيران، از شما تقاضا دارم که مبارزه با کفر و نفاق و پليدي را در هر مکان و زمان با رهبري روح الله و روحانيت در خط امام به زمين نگذاريد و ادامه دهنده ي راه شهيدان باشيد.

شهيد کاظم مظفري ( 1360 - 1341 کازرون )

برادرانم! حضور من در جبهه فقط به خاطر اسلام و پيروي از فرامين پيامبر گونه ي امام خميني مي باشد و انتظارم از شما اين است که هميشه و در همه حال اين رهبر عزيز را، اين موج طوفنده از قلب امت اسلام، اين عصيانگر عليه شرک را، اين طوفان بنيان کن ظلم، اين سيل خروشان بر نفاق را و اين نور در هم کوبنده ي تاريکي را تقويت بنماييد و گفتارش را آويزه ي گوش خود قرار دهيد.

شهيد اکبر معيني کربکندي ( 1366 - 1343 تهران )

از شما مي خواهم که شديداً مقلد و متعبد امام امت باشيد و دوستي و دشمني و حب و بغض و همه ي اعمالتان [ را پيرو ] (6) امام امت و سخنان [ و رفتار ] (7) و کردار او قرار دهيد و در فتنه ها و گير و دارها، شک به اين [ امام ] (8) و نماينده ي صراط مستقيم که شما را بيشتر از خودتان دوست دارد، نکنيد.

شهيد حافظ نظري ( 1363 - 1344 زنجان )

با سلام و درود بيکران به رهبر کبير انقلاب اسلامي، خميني بت شکن که با وجود خود، تمام فتنه ها را از روي زمين برکند و جاني ديگر به تمام مسلمانان بخشيد؛ مسلماناني که يک عمر در خواب خرگوشي بودند و خود را در زير سلطه ي ابرقدرت ها قرار داده بودند؛ مسلماناني که آمريکا حق داشت به ناموسشان تجاوز کند و آن ها حق اعتراض نداشتند، ولي اين پير جماران با قيام خونين خود که همان ادامه ي قيام امام حسين (عليه السّلام) بود، تمام مسلمانان را از خواب بيدار کرد و پيامي که به آن ها داده بود، اين بود که مبادا اسلام را فراموش بکنيد که اسلام دين انسان سازي است.

شهيد احمد نوراني ( 1365- 1343 سمنان )

با درود فراوان بر انبيا و اولياي الهي از آدم صفوه الله و ابراهيم خليل الله و موسي کليم الله و عيسي روح الله و خاتم پيغمبران، محمد رسول الله و از اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب تا يگانه منجي عالم بشريت، امام منتظر، عدالت گستر جهان، مهدي موعود (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و نائب برحقش، پير جماران، ابراهيم زمان، يار و ياور مستضعفان و حق گويان و حق جويان و دشمن کفر و نفاق، ظالمان و مستکبران، نفاق افکنان، نفاق جويان و طالبان ظلم.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: اسلام.
2. در اصل وصيت: ناخوانا.
3. در اصل وصيت: فروق.
4. در اصل وصيت: دچار.
5. در اصل وصيت: ناخوانا.
6. در اصل وصيت: ناخوانا.
7. همان.
8. همان.

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (12)، تهران، مؤسسه فرهنگي هنري شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط