شهدا و توصيه هاي وحدت بخش (1)

اي ياران! گوش دل باز کنيد و کلام برگرفته از وحي اميرالمومنين (عليه السلام) را بر صفحه ي دل باز کنيد و جامه ي تقوا بر تن کنيد و خوف از خدا و نظم در امور را نصب العين خويش سازيد و در اصلاح ذات البين همت کنيد و با
يکشنبه، 26 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شهدا و توصيه هاي وحدت بخش (1)
 شهدا و توصيه هاي وحدت بخش (1)

 

تهيه و تنظيم: ايوب سيف زاده




 

 

شهيد مجيد آرامي ( 1366 - 1347 اهواز )

اي ياران! گوش دل باز کنيد و کلام برگرفته از وحي اميرالمومنين (عليه السلام) را بر صفحه ي دل باز کنيد و جامه ي تقوا بر تن کنيد و خوف از خدا و نظم در امور را نصب العين خويش سازيد و در اصلاح ذات البين همت کنيد و با وحدت قلوب، وحدت ائمه ي کفر و اهل ضلالت را در هم کوبيد.

شهيد عيسي آذر ارجمند (1361 - 1344 لنگرود )

برادران و خواهران! در تمامي کارها با هم وحدت داشته باشيد؛ چون وحد ت، شعار تمام مسلمين است.

شهيد محمد آزاد ( 1363 - 1344 قائن )

و پيام من به امت مسلمان اين است که تمام حرکات و قدم هاي شما فقط و فقط به خاطر خدا باشد و بر نفس خود غلبه کرده و با وحدت کلمه دشمن را در هر کجا که هست، خوار و نابود کنيد و به منافقان و ديگر گروه هاي غير اسلام و غير خط امام، فرصت فعاليت نداده و با سلاح ايمان به جنگ آنان رفته و اسلام را پيروز و کفر را نابود کنيد و اسلام، قرآن و روحانيت را تنها نگذاريد که سعادت دنيا و آخرت در دين است.

شهيد فردين آژيده ( 1361 - 1345 قزوين )

من رفتم تا با وحدت مسلمين، آنچنان درسي به متجاوزين بدهيم که هرگز از ياد نبرند. من تنها خواهشي که از شما دارم، اين است که براي من ناراحت نباشيد؛ زيرا ما قدم در راهي که برمي داريم راه خدا و انبياست و خدا هم در اين راه، ما را ياري خواهد کرد.

شهيد حسن آقابابايي (1364 - 1343 کاشان )

از شما ملت ايران مي خواهم که در خط امام باشيد و از اختلاف بپرهيزيد و با حفظ وحدت ادامه دهنده ي راه خونين شهدا باشيد.

شهيد حجت الله آقابابايي محمدآبادي (1365 - 1342 اصفهان )

و اما پيامي به دوستان و هموطنان عزيز، که سعي کنيد وحدت بين خود و وحدت کلمه را حفظ کنيد. در نماز جمعه ها و در نماز جماعت ها و دعاي کميل ها شرکت نماييد. امام را تنها نگذاشته و تمام فرمان هايش را از جان و دل قبول نماييد و دائماً او را دعا کنيد، تا مورد رحمت خداوند قرار گيريد.

شهيد مجتبي آقايي (1365 - 1346 شيراز )

و اي برادران و خواهران! پرکننده ي سنگرها و ادامه دهنده ي راه شهيدان باشيد و دست از اين انقلاب و امام امت برنداريد و پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا با وحدت يکپارچه، سد محکمي باشيد در برابر دشمنان اسلام.

شهيد حسن ابوالقاسمي نجف آبادي ( 1364 - 1345 قم )

امت حزب الله! هوشيار باشيد، همانطور که امام عزيزمان فرموده اند، خطر براي اسلام بيشتر، از داخل است تا خارج؛ مواظب باشيد که اين خطرات را چه داخلي و خارجي حفظ کنيد.
عزيزان! امام بزگوار را تنها نگذاريد و همواره مطيع فرمان او باشيد که علي و حسين زمان ( 1 ) و نائب برحق امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است. بدانيد که اگر قدر اين نهضت خداي را ندانيد، خداوند هرگز ما را نمي بخشد؛ همچنان در صحنه باشيد؛ تا وقتي که در صحنه هستيد و به خدا ايمان داريد و وحدت کلمه شعار شما است، خطر شما را تهديد نمي کند.

شهيد حسن احمدي ( 1361 - 1343 شهر ري )

به عنوان کوچکترين و حقيرترين برادر شما، ملتمسانه مي خواهم با تمسک به حبل الله و آشنايي عميق با اسلام و قرآن، وحدت و يکپارچگي، مهر و محبت را در ميان خويش برقرار نماييد و هميشه مطيع و دنباله روي امام عزيزمان بوده و در هيچ زماني او را تنها نگذاريد که اوج و عظمت اين انقلاب اسلامي از خداپرستي و فتواي اين [ امام ] مي باشد.

شهيد محسن احمدي کافشاني ( 1363 - 1343 فلاورجان )

خواهران عزيز! شما را سفارش مي کنم به وحدت و دوري از تفرقه و ديگر اينکه هميشه و در همه حال پشت سر امام [ باشيد ]، يک لحظه امام را تنها مگذاريد و هميشه گوش به سخنان و فرمانهاي (2 ) امام بدهيد و آن ها را به کار ببنديد تا سرافراز و رستگار باشيد.

شهيد عيسي احيايي ( 1366 - 1345 تهران )

اي امت قهرمان و پيرو امام !... نگذاريد زالوصفتان و شياطين دوباره بر مستضعفين حکومت کنند و خون شهيدان را پايمال نمايند در همه حال، وحدت خود را حفظ [ کرده ] و با همديگر متحد باشيد و مواظب باشيد که منافقين در جمع شما نفوذ نکنند و باعث تفرقه ي شما نشوند.

شهيد مجيد اخلاقي ( 1365 - 1347 سمنان )

با سلام مخلصانه بر حزب الله و با سلام بر شما پدر و مادر و برادران و خواهران و کليه ي فاميل. بدانيد که روزي مرگ، همه ي شما را در بر مي گيرد، پس چه مرگي بهتر از مرگ سرخ خونين و باعزت در راه خدا باشد؟ مبادا که مرگ، به هنگام غفلت گريبانگير شما شود. به دنيا دل نبنديد که دنيا زودگذر و فاني است. استغفار و دعا را از ياد نبريد که بهترين درمان ها بر اي تسکين دردها، دعاست. در بسيج، نماز جمعه و مجالس مذهبي و حتماً در نماز جماعت شرکت کنيد، وحدت کلمه را حفظ کنيد و نگذاريد خدا نکرده، دشمنان اسلام با حيله هاي گوناگون بين شما و روحانيت متعهد تفرقه بيندازند که اگر چنين کردند، آن روز، روز جشن ابرقدرتها و بدبختي مسلمانان مي باشند.

شهيد حسن استاد رحيمي ( 1362 - 1341 خوانسار )

ملت قهرمان ايران! بايد جداً از تفرقه بپرهيزيد که تفرقه ي شما ( 3 ) باعث شکست اسلام عزيز است. بياييد به خاطر خدا اختلافات را کنار بگذاريد و وحدت کامل داشته باشيد و در عمل، توطئه ي منافقان را خنثي کنيد. بعد از شکست منافقين در ترورهاي امت حزب الله و رسوايي آنها در اين امر، اينک تصميم گرفته اند که به خيال باطل خودشان ميان شما امت حزب الله اختلافات ايجاد کنند. اين توطئه بسيار حاد و ظريف است و خنثي کردن آن تنها با هوشياري شما امکانپذير است.

شهيد حسن اسحاق دواتگر ( 1361 - 1345 اصفهان )

من به عنوان يکي از نوکران آن روحانيت، از امت قهرمان ايران مي خواهم که اگر مي خواهند پيرو تمام شهيدان باشند، از راه امام و روحانيت پيرو خط امام پيروي کنند و با وحدت هرچه تمامتر اين راه را استحکام بخشند.

شهيد محمد اسحاقيه ميبدي ( 1362 - 1337 بم )

برادر! خواهر! امت انقلابي و حزب اللهي ام! مبادا وسوسه هاي شياطين و زرق و برق هاي اين دنياي پست و فاني و زود گذر، شمارا فريب دهد و از راه صراط مستقيم بازگرداند و [ به ] پشت به اسلام و انقلاب اسلامي [ کردن ] و تنها گذاشتن امام و رهبرمان، امام خميني وادارد و هيچ گاه روحانيت، اين مبارزان عليه ظلم و ستم در جهان و اين بنده هاي شايسته ي خدا را تنها گذاشته و يا دستورات آنها را کوچک نشمريد (4 ) و هميشه هم سنگر اين مبارزان باشيد وگرنه در صحراي محشر و بعد از چند سالي که اين عمر فاني گذشت و قبر، جسم نحيف شما را دريافت، روز قيامت و صحراي محشر جوابگو خواهيد بود. هميشه وحدت و يگانگي خود را حفظ کرده و راهي جز راه خدا نرويد و با جان و مالتان، از اسلام و قرآن و امام و دين و انقلاب اسلامي مان دفاع کنيد.

شهيد غلام علي اسفنداني برچلويي (1365 - 1345 تهران )

برادران! در اين زمان که دين خدا احتياج به کمک دارد و در اين زمان که نائب امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) دستور فرمودند که به جبهه ها برويد، درنگ کردن بيهوده است. با توکل به خدا و با بينشي خالص، به سوي جبهه هاي نور عليه ظلمت بشتابيد که آخرين نفس دشمنان اسلام را بگيريد و راه کربلا و راه قدس را آزاد سازيم. بشتابيد که روز امتحان فرا رسيده است و خداوند، ملت ايران را مورد آزمايش قرار داده است. قدر پير جماران را بدانيد؛ رهبري که برا ي نجات مسلمانان جهان به پا خاسته و زمينه را براي عدالت گستر جهان و فرج مولا آماده مي سازد. پشتيبان روحانيون باشيد. وحدت کلمه را حفظ کنيد. رهبر را همان طور که تا به حال تنها نگذاشته ايد، حال و آينده هم لبيک گوي امام باشيد، چون لبيک گفتن به امام لبيک گفتن به هل من ناصر ينصرني امام حسين (عليه السلام) است.

شهيد فخرالدين اسکندري ( 1365 - 1346 زنجان )

اينک چند توصيه به امت شهيدپرور و خانواده ي عزيزم، اگرچه بنده لياقت آن را ندارم، تکراري است. 1- امت مسلمان! تقوي، تقوي را پيشه ي خود سازيد که تنها برتري تقواست. 2- پشتيبان امام و امت باشيد و تا زماني که از ايشان پيروي مي کنيد، هرگز راه خطا نخواهيد پيمود. 3- پشت جبهه ها را گرم نگهداريد که از اهم واجبات الهي است. 4- در نماز جماعت و نماز جمعه شرکت فعال داشته باشيد که دشمن از نماز، هراسان و ترسان مي باشد. 5- وحدت ميان خودتان را تحکيم بخشيد و فقط به ريسمان خداوندي چنگ بزنيد، هرگز متفرق نشويد.

شهيد قربان اسلامي دقيق ( 1363 - 1342 اسدآباد )

از شما ملت ايران مي خواهم که با وحدت هرچه بيشتر، دست جنايتکاران شرق و غرب را از سر اين ملت اسلامي کوتاه کنيد و با روحانيت مبارز و در خط امام، هميشه در تماس باشيد.

شهيد محمد اشرفي ( 1361 - 1343 دليجان )

امت حزب الله! اگر وحدت داشته باشيد، ابر قدرت ها نمي توانند شما را از بين برند. تا آخرين قطره ي خون، از امام امت پيروي کنيد.

شهيد حسن اشکاني (1362 - 1343 پارس آباد )

اي مردم مبارز! صف هاي نماز جماعت و جمعه را هرچه فشرده تر کنيد تا دشمنانتان از شما حساب برند. کلمه ي وحدت را از دست ندهيد؛ وحدت و انسجام شما، دشمنان را خود به خود به هراس خواهد انداخت.
... وصيت من به دوستانم اين است که هميشه از ياد خدا غافل نباشند؛ زيرا غافل شدن از ياد خدا همانا پرت شدن درگردابي عظيم است و نماز را هميشه در وقتش ادا کنند و به معنويت بيشتر اهميت بدهند؛ زيرا رمز پيروزي ما اسلام و وحدت کلمه است.

شهيد علي محمد اصغري ( 1364 - 1339 خمين )

برادران و خواهران عزيز!... از اختلاف بپرهيزيدکه مزه ي آن را چشيده ايم و از عوامل اختلاف احتراز ( 5 ) کنيد. از غيبت، تهمت، افترا، دروغ، سوءظن و...[ بپرهيزيد ]. همچنين از افرادي که به اين آتش خانمان برانداز، دامن مي زنند با آن ها همنشين نگرديد، مگر آن ها را از عمل بد خويش برحذر داريد. سود و فايده ي وحدت را ديديم و رحمت خدا را لمس کرديم؛ رحمت ظاهري و باطني. پس، در برقراري و استحکام هرچه بيشتر آن بکوشيد که همه با هم برادرند، مگر در کسب تقوا.

شهيد علي محمد اعتصامي (1366 - 1326 کرج )

من حقير از ملت شهيدپرور مي خواهم که دست از ياري اسلام و رهبري امام امت نکشند که اين وظيفه ي شرعي هر مسلمان است که به گفته پيامبر عظيم الشأن اسلام، هر کس امام زمان خود را نشناسد، مرده است به مرگ زمان جاهليت و کلمه وحدت که هميشه پيام مهم رهبر انقلاب است، به آن عمل کنند که تفرقه، سلاح منافقين و استعمارگران [ است. ]

شهيد حسن اعتمادي عيدگاهي (1365 - 1345 مشهد )

من پيامي به اين ملت دارم؛ نه! من کوچکتر از آن هستم که پيامي به اين ملت شهيدپرور بدهم، من به اين ملت سخني دارم و مي خواهم بگويم که: اي ملت! وحدت خود را، انسجام خود را حفظ کنيد و براي پيروزي انقلاب اسلامي و براي رزمندگان اسلام و براي سلامتي امام و طول عمرشان تا انقلاب مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) دعا کنيد.

شهيد محسن اکبريان بروجني (1363 - 1345 بروجن )

و اما چند کلامي با شما امت شهيدپرور سخن دارم که شما را قسم مي دهم به مظلوميت حسين (عليه السلام) که يک لحظه دست از ياري امام عزيز برنداريد (6 ) که فرداي قيامت جوابگوي خون شهدا خواهيد بود و نگذاريد که منافقين و کوردلان، در ميان شما رخنه کنند و سعي کنيد که وحدت اسلامي را داشته باشيد و راهرو خون شهدا باشيد.

شهيد علي مراد الوند نسب (1365 - 1346 ياسوج )

از برادران و همه ي بستگان و تمامي مردم محلمان مي خواهم که جبهه و جنگ را فراموش نکنيد و در جنگ بيشتر شرکت نماييد و خاك هايي [ را ] که به خون عزيزانتان رنگين شده و پرچم اسلام [ را که ] بر مناره ها و بلندي هاي آن، به نشانه ي فتح و پيروزي به اهتزاز (7 ) درآمده، نگذاريد باز به دست دشمنان انقلاب و اسلام افتد و بدانيد با اتحاد و همدلي مي توانيد پيام شهدا را پاسخ داده و با برادري و وحدت اسلامي و عشق به امام امت است که مي توانيد ادامه دهند ه ي صديق راه شهدا باشيد.

شهيد فتح علي اميدي (1365 - 1346 لارستان )

پيام من به دوستانم اين است که نگذاريد اسلحه ي من، بر زمين بيفتد و انتظاري که از شما دارم، اين است که جبهه ها را خالي نگذاريد و [ به ] نداي پيامبرگونه ي امام امت لبيک گوييد که اسلام پابرجاست و آسيب نخواهد ديد و از تمام مردم مي خواهم که اختلاف را کنار بگذاريد و همه با هم وحدت داشته باشيد. در پايان از دوستان و آشنايان، حلاليت مي طلبم.

شهيد فاضل اميني بلياني (1365 - 1339 کازرون )

از شما ملت مسلمان مي خواهم که امام را تنها نگذاريد و از اين سنگر آزادي و عدالت و حامي مستضعفان، حمايت کنيد. دست به دست هم، با وحدت آهنين و با قدم هاي استوار خود برخيزيد و امر جهاد را به جاي آوريد و از جنگ و شهادت نهراسيد و بر شيطان هاي شرق و غرب و اسراييل جنايتکار بشوريد و دست اين خون آشامان را از کشورهاي اسلام [ ي ] کوتاه گردانيد.

شهيد مجتبي اميني پژوه (1367 - 1349 اصفهان )

اي عزيزان! بدانيد مرگ حق است. الهي باشيد و بدانيد که اگر ايمان و تقوي و معنويت دروني از کف برود، کارمان * ( 8 ) هميشه پيرو خط رهبري باشيد و سعي کنيد از تفرقه بپرهيزيد و وحدتتان را بيش از [ پيش محکمتر کنيد. ] (9) شما هم براي انقلاب زحمت کشيديد و گل هاي معطر خودتان را فداي اسلام سازيد و بدانيد، خون شهيد هميشه در جوشش است و تا اين خون، در جوشش مي باشد، شما [ نزد ] اين شهيدان سرفراز مي باشيد.

شهيد عيد محمد اندرابي (1363 - 1326 نيشابور )

برادر شهري و روستايي! وحدت را فراموش نکنيد. هميشه در فکر جبهه [ و ] جنگ باشيد ( 10 ) و خدا و رسولش از يادتان نرود ( 11 )

شهيد حجت ايراني (1365 - 1341 اردبيل )

با سلام و درود فراوان به محضر مقدس حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و نائب برحق آن بزرگوار يعني امام خميني و با آرزوي پيروزي و فتح رزمندگان جان برکف و سلحشور و با سلام بر شهيدان گلگون کفن کربلاي ايران که با خون خود، انقلاب نوپاي ما را آبياري کردند و نيز به شما ملت قهرمان و هميشه در صحنه که با وحدت و يکپارچگي خود مشت محکمي بر دهان ياوه گويان دو بلوك شرق و غرب و حاميان آنها در داخل زده ايد و نمي گذاريد که حرکت کوچکي از آنها سر بزند.

شهيد غلام رضا باباحجيان (1365 - 1344 شاهرود )

اي برادران! وصيت من اين است که فقط مرا ببخشيد و پيروي از رهبر عزيز کنيد و پيرو ولايت فقيه باشيد و اي برادران عزيز! وحدت و يکپارچگي را حفظ کنيد.

شهيد جهانفر بابايي (1364 - 1345 سميرم )

و اما اي امت حزب الله!... دست از ياري اسلام بر نداريد و از شما مي خواهم که از منکرات دست برداشته و به معروفات مثل ادعيه ي اسلامي، کميل، توسل، ندبه، سمات، و مخصوصاً زيارت عاشورا روي آوريد و ذکر خدا را فراموش نکنيد و هميشه با وضو باشيد و وحدت کلمه ي خود را حفظ کنيد که خداي نخواسته دشمنان کوردل در بين شما رخنه نکنند.

شهيد محمد باييان (1364 - 1344 بندرگز )

پدر و اي مادر!... شما را توصيه مي کنم که وحدت خود را حفظ کنيد، اتحاد و وحدت کلمه را حفظ کنيد و از اين خيرات به دست آمده، از خون شهيدان، خوب پاسداري کنيد.

شهيد فريد بحيرايي (1362 - 1341 نهاوند )

امت شهيدپرور! خوب مي دانيد که هر چه از طول جنگ مي گذرد، بر وسعت جبهه ها و مبارزات ما افزوده مي شود و مسئوليت ما در برابر خون شهدا بيشتر مي شود. آري هرچه از عمر جنگ مي گذرد، بايد بر وحدت و يکپارچگي مسلمين افزوده شود (12 ) . براي مبارزهاي پيگير، بي امان با مزدوران شرق و غرب، آماده شويم.

شهيد غلام بختياري (1363 - 1319 شازند )

اي امت حزب الله و هميشه در صحنه [ و ] حاضر و ناظر! من نمي توانم آن چنان تذکري به شما دهم؛ زيرا شما با نظارت خود بر تمامي رويدادهاي مملکتي به تمامي دشمنان قسم خورده ي اسلام و مسلمين نشان داده ايد که آن ها ديگر نمي توانند وحدت و صفوف شما را بر هم زنند و اميدوارم همان طور که تاکنون اين وحدت و حمايت بي دريغ خود را نسبت به دولت حفظ کرده ايد، در آينده نيز همين طور باقي و پا بر جا بمانيد و در برابر تمامي مشکلات، مشتاق زندگي [ باشيد ] و خصوصاً [ در ] اين جنگ، صبر و شکيبايي پيشه کنيد.

شهيد فرهاد بختياري ( 1365 - 1348 خرم آباد )

برادران و خواهران عزيزم!... مسئله اي که زياد به آن بايد اهميت بدهيد، حفظ وحدت است. وحدت خود را حفظ کنيد تا منافقين از خدا بي خبر، در شما نفوذ نکنند.

شهيد قربان علي براتي (1365 - 1338 بجنورد )

پيام من به فرزند عزيزم ابوالفضل جان، اين است [ که ] ابوالفضل وار باشد و به مدرسه برويد به دستورات اسلام عمل کنيد و اما فرزند عزيزم محسن جان ! [ پيامم ] اينست تو هم با برادران [ و ] عزيزان دست وحدت به همديگر بدهيد و از اسلام جدا نشويد.

شهيد غلام حسين برزآبادي فراهاني (1365 - 1344 تهران )

و شما اي مردم! جنگ را تنها براي (13 ) بسيج به حساب نياوريد، بلکه شما مردم هم با برادران بسيج [ و ] سپاه به جبهه اعزام شويد و خودتان تا به حال مشاهده کرديد که هر وقت نيرو براي جبهه خواستند، چه کساني مي روند به جبهه. سعي کنيد همه با هم و با وحدت کافي به اسلام و امام کمک کنيد؛ از هر طريق که ممکن است.

شهيد غلام رضا برزگر (1365 - 1330 شيراز )

وصيت ام به شما عزيزان و ايثارگران، يعني ملت مبارز و حق جوي ايران اين است که وحدت و يگانگي تان را حفظ کنيد و تا آخرين لحظات عمرتان، امام عزيز و روحانيت مبارز و در خط امام را رها نکنيد و هميشه در خط امام حرکت کنيد. همانا خط او مسير الي الله است و همانا راهش راه انبيا و اولياي خداست.

شهيد غلام حسين برسياه (1366 - 1338 دهدشت )

بنده به عنوان يک برادر کوچک، از همه ملت ايران مي خواهم که پشتيبان ولايت فقيه و روحانيت در خط رهبر کبير انقلاب اسلامي باشندکه اگر چنين نباشد، ضرر کرده ايد و از شما مصرانه مي خواهم که کلمه ي وحدت را با عمل فراموش نکنيد و هميشه سخن حق بگوييد، اگر [ چه ] به ضرر شما تمام شود که همانا حق پيروز است و اين نويد اسلام است.
... اما پدر بزرگوار و مهربان و صابرم! براي شما از کجا شروع کنم؟ نمي دانم از حسن اخلاق، از صبوري، از مردم داري، از تقوا، از عدم دلبستگي به دنيا يا از آن قدرتي که مولاي متقيان، حضرت علي (عليه السلام ) در بازوي توانمند شما قرار داد و آن همه عمران و آبادي و يا آن همه سخنان پر معنايت که جهت وحدت فرزندان خود مي فرمودي که باز اين خود، يک دنيا درس بود...
... اما برادران عزيزم ! از شما چه بگويم؛ [ از ] يک دنيا رأفت و محبت و صميميت و اتحاد و وحدت در همه ي امور؟ از خداوند سبحان مي خواهم که، تا ابد اين خصلت ها [ را ] در بين سروران گرامي محفوظ بدارد ( 14 ) .

شهيد محمد بهمني ( 1360 - 1338 فسا )

از تمام دوستان و آشنايان درخواست مي نمايم که راه و خط امام را دنبال کنند و فريب دشمنان اسلام [ را ] نخورند و وحدت را به تمام معنا داشته باشند و از خداي بزرگ، توفيق شما را در جهت تحقق بخشيدن به اسلام آرزومندم.

شهيد مجيد بيات کاظمي (1366 - 1347 گچساران )

به همه ي دوستان و اقوام خود وصيت مي کنم که با هم وحدت داشته و اين راه مقدس را حفظ نماييد و فکر کنيد که چه کساني از اين راه عبورکرده اند.

شهيد حجت الله بيگي هرچگاني (1363 - 1342 شهرکرد )

شما اي امت عزيز! سعي کنيد که در تمام مراحل زندگي از ياد خدا غافل نباشيد و زندگي دنيوي خود را بر پايه ي سه اصل پيروزي بخش انقلابمان، يعني ايمان به خدا، رهبري [ و ] وحدت کلمه استوار سازيد.

شهيد محمد پاك سرشت (1364 - 1348 قم )

و به خانواده ي شهدا مي گويم که خداوند شما را اجر دهد و همگي شما را از افراد صالح خودش قرار دهد. هميشه يگانگي و وحدت را پيشه ي خود سازيد تا آسيبي از طرف دشمن به شما نرسد.

شهيد فتح الله پاکيزه (1362 - 1341 دهدشت )

به فاميل و خانواده ام سفارش مي کنم که هميشه برادري و وحدت خويش را حفظ کنند و در انجام کارهاي خير و اصلاح جامعه بکوشند و همگام و همراه انقلاب اسلامي و رهبرتان، امام خميني باشيد.

شهيد محمد پريشاني فروشاني (1363 - 1344 خميني شهر )

همه ي شما خواهران و برادران را به نماز سفارش مي کنم و [ به ] پيروي از نماينده هاي امام و امام جمعه هاي شهرهاي خود و دست از پير جماران برنداريد و پيرو ولايت فقيه باشيد و وحدت را از دست ندهيد و تمام، دست در دست داده و مشت محکمي بر دهان آمريکا و منافقين بزنيد.

شهيد کريم پورگلستاني (1361 - 1343 قم )

در خاتمه، خواستارم که با تمام مسلمين جهان، دست وحدت به هم بدهيد و با هم، بر کفار يورش ببريد.

شهيد عين الله پوروايي (1366 - 1345 نکا )

هان اي بستگان، دوستان، آشنايان و تمام برادران [ و ] خواهران ديني من ! در جامعه ي اسلامي خويش، چنان انسجام و وحدت داشته باشيد که هيچ بيگانه اي به شما ظلم ننمايد و از تمام ظالمين (15 ) بپرهيزيد و با آن[ ها ] مبارزه کنيد.

شهيد علي محمد تاجديني ( 1365 - 1344 بيرجند )

پيام من به امت مسلمان، اين است که تمام حرکات و کارهاي شما به خاطر خدا باشد و بر نفس خود غلبه کرده و با وحدت کلمه، دشمن را هر کجا که هست، خوار و نابود کنيد و به منافقين و ديگر گروه ها [ ي ] غير اسلام و غير خط امام فرصت فعاليت نداده و با سلاح ايمان به جنگ آن ها رفته و اسلام را پيروز و دشمن را نابود کنيد. ( 16 )

شهيد غلام رضا جاويد ( 1362 - 1342 مراغه )

برادران و خواهران و پدران و مادران عزيز! بشناسيد امام عصر خود را، وگرنه اگر بميريد (17 )، همانند مردمان زمان جاهليت مرده ايد. برويد راهي [ را ] که 72 شهيد و شهيدان محراب و شهيدان کربلاي ايران رفتند و با مشت، دهن ابرقدرت هاي شرق و غرب و ايادي داخلي اش را پر خون کنيد که عمري از اين نابکاران باقي نيست که اين خون شهيدان، زمينه ساز ظهور مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف ) مي باشد و در کل، کلمه ي وحدت و وحدت کلمه را حفظ کنيد که در همه وقت سفارش امام امت است.

شهيد محمد جاويد (1365 - 1347 قم )

تقاضاي من از ملت، اين است که وحدت کلمه را حفظ کنيد ( 18 ) و از روحانيت مسئول، پشتيباني کنيد و از روحانيت جدا نشويد؛ چون اين روحانيت متعهد بودند که پيش از انقلاب و همچنين جدا از انقلاب، مبارزه کردند و خون تعدادي شهيد را به دوش کشيدند.

شهيد قربان علي جليل (1373 - 1340 ياسوج )

برادران! عزت و شرف را در سايه ي وحدت و استقلال، موفقيت و کاميابي را در بهاي شجاعت و مردانگي و حيثيت و سرمايه را به داشتن تقواي الهي و انجام عمل صالح بدانيد.

شهيد فتح الله جمشيديان (1366 - 1346 نجف آباد )

اي امت شهيدپرور و قهرمان ايران! از شما مي خواهم که هميشه پيرو امام خويش باشيد و او را تنها نگذاريد و سخنان او را سرچشمه ي زندگي خود قرار دهيد، همبستگي و وحدت را در بين خود حفظ کنيد و تنها از ولايت فقيه که ولايت فقيه استمرار حرکت انبياست، پيروي کنيد و تنها از حزب خد ا پيروي کنيد که حزب خدا هميشه پيروز است.

شهيد محمد جنت دستجردي (1362 - 1341 اصفهان )

اين بنده ي حقير به عنوان وصيت به شما مردم عزيز و انقلابي توصيه مي کنم... مواظب باشيد منافقين داخلي بين روحانيت ما تفرقه نيندازد و خداي ناکرده، آنها را از چشم مردم نيندازد و مردم به صورت ديگري به آنها نگاه کنند، اين که اول از منافقين داخلي گفتم اين بود که دشمنان ( 19 ) خارجي از آب گل آلود ماهي مي گيرند، ولي اگر در جامعه ي ما وحدت باشد و هيچ گونه دروغ گرايي و حزب گرايي وجود نداشته باشد ( 20 )، روزنهاي وجود ندارد که دشمن بتواند به جامعه ي ما آسيب برساند و ما ديده ايم تاکنون دشمن هاي خارجي همواره درصدد بوده اند که بين جامعه تفرقه اندازي کنند و از تداوم انقلاب اسلامي ما جلو گيري کنند، ولي هميشه به ياري خدا و با هوشياري امت حزب الله، تمام توطئه هاي [ شان ] خنثي ( 21 ) شده است. اميدوارم از اين به بعد، امت حزب الله هوشياري خودش را از دست ندهد و نگذارد دشمن تفرقه اندازي کند. پس بدانيد آسيب به انقلاب اسلامي ما نرسد، جز اينکه بين مردم و جامعه تفرقه اندازي کنند، براي اينکه وحدت بين جامعه مان گشود، بايد هميشه تجمع داشته باشيم. براي فرا گرفتن سياست اسلامي و براي اين کار، بايد در نمازهاي جمعه شرکت کنيم، بايد توجه داشته باشيم که حضرت علي (عليه السلام) فرموده: « هر کس بدون عذر سه مرتبه نماز جمعه را ترك کند، منافق است».

شهيد فلامرز جوانمردي ( 1365 - 1342 شيراز )

از شما خانواده ي عزيز عاجزانه تقاضا دارم و خواهش مي کنم براي حفظ وحدت و ايثار و ايمان روزافزونتان، هفته اي يک شب، آن هم شب جمعه در منزل پدري جمع شويد و حدود يک ساعت چند آيه از قرآن مجيد تلاوت کنيد و شما مانند من نباشيد که قرآن [ را ] زمان خداحافظي مي ديدم و بعضي وقت ها که در جبهه بودم، تلاوت مي کردم.

شهيد جهان بخش جهاني جوانمردي (1373 - 1348 سميرم )

وصيت من به شما امت حزب الله اين است که دست از دامان امام و اسلام برنداريد. نگذاريد عدهاي فرصت طلب خون شهدا را پايمال کنند. براي گرفتن حق بشتابيد و ظالم را سرکوب کنيد. وحدت خود را حفظ کنيد. زماني بيچارگي ما سر مي رسد که تفرقه بين ما زياد شود.

شهيد فرهاد چهاردوري (1361 - 1337 تهران )

پيامم به ملت ايران: وحدت کلمه را حفظ کنيد و با حضور هرچه بيشتر در صحنه، مشت محکمي بر دهان اين منافقان بزنيد و به فرمان امام امت گوش فرا دهيد و امام را تنها مگذاريد.

شهيد سعيد چهارده چريک ( 1365 - 1343 گچساران )

برادران و خواهران! بياييد براي تداوم راه شهدا، همه با هم در کنار هم و دوش به دوش هم، با وحدت کلمه، با قلبي آکنده از عشق به لقاء الله و مملو از محبت اهل بيت عصمت و طهارت، به دفاع از اسلام برخيزيم و دشمنان اسلام و. انسانيت را درهم کوبيم و کربلاي حسين (عليه السلام ) را آزاد کنيم ( 22 )

شهيد فيض الله حاجي پور ( 1365 - 1324 انديمشک )

آن کوردلان کور خواندند! مگر مي شود امتي که با خون هزاران شهيد، درخت اسلام را آبياري کردند، دوباره خودشان را به عوامل جيره خوار بفروشند و ما با شعارمان که « ما اهل کوفه نيستيم، امام تنها بماند؛ مگر امت بميرد، امام تنها بماند به آنها ثابت کرديم که ديگر ايران، آن ايران قبل نيست که دوباره خودشان را به آن جاني هاي روزگار بفروشند. چون ديدند اين نقشه ي پليدشان عملي نشد، از دو راه وارد عمل شدند، يکي اينکه چون نمي توانستند (23 ) در جبهه با رزمندگان اسلام که [ با ] سدي آهنين سد راه آنها شدند، مبارزه کنند (24 ) ، به ناچار بمباران هوايي و موشک هاي دوربرد (25 ) خود [ را ] بر سر ملت مظلوم ايران ريختند تا شايد اين وحدت هميشگي که نگسستني است، از بين برود، ولي آن ها کور خواندند و ما اين وظيفه ي سنگين را عهده دار بوديم که به جبهه برويم، به مبارزه برعليه آن بپردازيم و به ياري خداي قهار مي رويم تا اين چکمه پوشان را از سرزمين هاي اسلامي مان بيرون کنيم.

شهيد محمد حاجي دولو ( 1361 - 1340 شيراز )

در آخر، از همه ي برادرانم و خواهرانم [ مي خواهم ] که از تفرقه جويي خودداري کنند، تنها دنباله رو خط اماممان که خدا نگهدارش باد، باشند. بدانيد که اگر امروز شما وحدت خود را از دست بدهيد، گذشته از اينکه خون تمام شهدا را پايمال کردهايد، هستي و آزادي خود را نيز بر باد مي دهيد.

شهيد غلام رضا حبيبي بيرق (1365 - 1349 تبريز )

برادران!... به گفته ي قرآن کريم حق ماندني است و باطل رفتني است و آنهايي که در راه اسلام تلاش و جان فشاني و دفاع کردند و اسلام را حفظ کردند، ادامه دهنده ي راه آنها باشيد و از نصرت و رحمت الهي نااميد نشويد. هميشه به ياد خدا باشيد و از مظلومان دست گيري کنيد و با يکديگر مهربان [ باشيد ] و وحدت اسلامي را حفظ کنيد.

شهيد غلام حسين حسن زاده (1364 - 1342 کاشان )

و اما شما اي برادران عزيز و بهتر از جانم و تو اي تنها خواهر عزيزم ! اولين خواهش من از شما، ايمان به خداست و پيشه کردن تقوا و انجام دادن وظايف ديني و دومين خواهش من از شما، ايمان به خداست و همبستگي و وحدت در طول عمرتان با يکديگر و دوري کردن از هرگونه برخورد در خانواده و محبت و کمک زياد به پدر و مادر و افراد صالح.

شهيد محمد حسن زاده کورنده (1362 - 1345 لنگرود )

وصيت ديگر من به شما ملت، اين است که همچنان که امامتان فرموده، وحدت خود را حفظ کنيد. دشمن فقط منتظر اين موقعيت است که در شما اختلاف کوچکي ببيند و از کاه، کوه بسازد.

شهيد علي محمد حسني (1361 - 1340 لارستان )

برادران و خواهران عزيز! از اختلاف و نفاق بپرهيزيد که براي رسيدن به هدف و وحدت کلمه در پناه اسلام لازم است و من اين آرزو [ را ] دارم که در اين راه مقدس به شهادت برسم تا اين جو وحشت از جبهه و جهاد و شهادت که در مردم وجود دارد، از بين برود.

شهيد محمد حسني (1361 - 1342 کازرون )

اي انسانهاي خروشنده و فداکار! درخت امام را بپرورانيد و انتظار ناچيز من از شما اين است که هميشه درخط امام، اين مظهر انسانيت و امام امين و اين رهبر و راهنما باشيد تارستگار شويد. خداي ناکرده * (26 ) که سرانجام و عاقبت، شما به [ سوي ] هدف [ حرکت ] خواهيد کرد ( 27 ). و سخنان گوهربار و انسان ساز را گوش دهيد و عمل نماييد که رمز پيروزي در آن است و دستوراتش را مو به مو اجرا کنيد تا ظهور بقيه الله الاعظم فراهم شود، ان شاء الله و وحدت خود را [ حفظ کنيد ] (28 ) تا پايدار بمانيد و اگر من* (29 ) از هم گسيخته مي شود. پيرو ولايت فقيه باشيد تا اسلام موفق تر باشد.

شهيد ابراهيم حسنيان (1365 - 1347 زاهدان )

اي امت دلاور! تقوي، تقوي، تقوي را پيشه ي خود سازيد که رکن اصلي انسانسازي است... وحدت، وحدت، وحدت را از خودتان دور نکنيد؛ چون جدايي وحدت شما، موجب از همگسيختگي شما عزيزان و امت دلاور مي شود.

ادامه دارد...

پي‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصيت: فرمان
2- در اصل وصيت: فرامين
3- در اصل وصيت: آنها
4- در اصل وصيت: شمرد
5- در اصل وصيت: اهتراز
6- در اصل وصيت: برندارند
7- در اصل وصيت: احتزاز
8- در اصل وصيت: ناخوانا
9- همان
10- در اصل وصيت: باشد
11- در اصل وصيت: و از خدا و رسولش يادتان نرود
12- در اصل وصيت: مي شود
13- در اصل وصيت: روي
14- در اصل وصيت: بماند
15- در اصل وصيت: ظلام
16- در اصل وصيت: کنند
17- در اصل وصيت: بميرد
18- در اصل وصيت: کنند
19- در اصل وصيت: دشمنان هاي
20- در اصل وصيت: نداشته باشند
21- در اصل وصيت: خنثي جلوگيري
22- در اصل وصيت: کرده
23- در اصل وصيت: نمي توانست
24- در اصل وصيت: کند
25- دراصل وصيت: دوربر
26- در اصل وصيت: ناخوانا
27- در اصل وصيت: خواهد کنيد
28- در اصل وصيت: ناخوانا
29- همان

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب؛ (1391) گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (4) وحدت «دفتر اول»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط