سيري در وصيت نامه ي شهدا

انسجام و همبستگي در سايه سار ولايت فقيه

پيامي به ملت قهرمان دارم و آن دو توصيه ي مهم است، هر چند حقير و بنده ي کوچک خداوند، قابليت آن را ندارم که به شما ملت غيور ايران پيام بدهم، به عنوان تذکر از شما خواهش مي کنم به اين دو توصيه توجه کنيد: اول اينکه همان
سه‌شنبه، 28 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انسجام و همبستگي در سايه سار ولايت فقيه
 انسجام و همبستگي در سايه سار ولايت فقيه

 

تهيه و تنظيم: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه ي شهدا

شهيد حشمت الله احمدي ( 1362-1344 قم )

پيامي به ملت قهرمان دارم و آن دو توصيه ي مهم است، هر چند حقير و بنده ي کوچک خداوند، قابليت آن را ندارم که به شما ملت غيور ايران پيام بدهم، به عنوان تذکر از شما خواهش مي کنم به اين دو توصيه توجه کنيد: اول اينکه همان طوري که مي دانيد،‌ انقلاب ما فقط و فقط به خاطر ياري الله و وجود رهبري عالي قدرمان به پيروزي رسيده و هم اکنون روي پاي خود ايستاده است. از شما مي خواهم که اگر تا به حال يار و ياور رهبري بوده ايد، از اين به بعد نيز اين ياري و همبستگي را ادامه دهيد.
توصيه ي دوم اينکه هيچ گاه از ولايت فقيه و روحانيت دست برنداريد؛ زيرا يکي از عوامل پيروزي انقلاب اسلام و مسلمين، ولايت فقيه و روحانيت اصيل بوده و مي باشد.

شهيد محمد کاظم اسحاقيان درچه ( 1361-1340 خميني شهر )

من از اين ملت غيور و شهيدپرور ايران مي خواهم که هر [ چه ] بيشتر و مصمم تر، پيوند همبستگي خود را با امام امت، خميني عزيز و همچنين با يکديگر مستحکم تر کنند.

شهيد محمد اسدي درباغي ( 1367-1351 تهران )

اي پويندگان راه اسلام! هرگز امام را تنها نگذاريد؛ رهبري که وجودش انسجام بخش و فوزي عظيم براي امت اسلامي و مستضعفين جهان مي باشد. اي مردم مسلمان! از شما مي خواهم که فريب منافقين و روشنفکران غرب زده و شرق زده را نخوريد و حامي روحانيون مبارز و هميشه در صحنه باشيد و در آخر « امام را دعا کنيد ».

شهيد عبدالله اسکندري ( 1360-1337 تهران )

اي امت مسلمان، اي پويندگان راه اسلام! هرگز امام را تنها مگذاريد؛ رهبري که وجودش انسجام بخش اسلام و توده عظيم اسلامي و مستضعفين جهان مي باشد.

شهيد حبيب الله اسلامي ( 1366-1342 اقليد )

عزيزانم، اي کساني که وصيت مرا مي شنويد! اطاعت امر رهبر را از اهم وظايف خود بدانيد و در سايه ي رهبري هاي حضرت امام و با پشتيباني از امام جمعه ي محترم و نماينده ي رهبر در شهرمان، بر اتحاد و انسجام خود بيفزاييد که در سايه ي اتحاد، هيچ قدرتي ياراي مقابله با شما را نداشته و بالاتر اينکه خداوند با جماعت است.

شهيد غلام حسين اشعري ( 1362-1342 قم )

اي امت شهيدپرور! فراموش نکنيد که ما با خون هايمان از مرزهاي کشورمان دفاع مي کنيم و شما در پشت جبهه با همبستگي هرچه زيادتر، خط امام خميني و نهادهاي انقلابي را نيرومندتر سازيد. ما اين چنين با خون سرخ خويش عليه استکبار جهاني به پا خاستيم (1) و شما همچون زينب، پيام آور خون ها و افشاگر مهره هاي وابسته به شرق و غرب باشيد.

شهيد لهراسب بهمني ( 1363-1344 خميني شهر )

از آن هايي که به سخنانم اعتماد دارند، مي خواهم: در آخر عبادات، دست به سوي خداي خويش دراز کنند و فرج امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را از ايزد منان بخواهند و سپس دعاي آن ها به امام امت، نائب الامام، روح الله الموسوي الخميني باشد... و حالا در نظرتان مجسم است که منسجم هستيد؟ چرا از خود نمي پرسيد که عامل منسجم بودن شماها چيست؟ آري، عامل انسجام، پير جماران و آيينه ي تمام نماي اسلام، رهبر عزيزمان مي باشد.

شهيد عزت الله به نشين ( 1367-1345 شيراز )

ملت مسلمان ايران! قدر اين رهبر را بدانيد که وجودش انسجام بخش اسلام و توده ي عظيم امت اسلامي و مستضعفين جهان مي باشد؛ رهبري که پيام و کلامش مانند خوني است که در پيکر اجتماع جريان مي يابد. اي امت حزب الله ايران! هرگز فريب منافقين را نخوريد و روحانيت مبارز را حامي باشيد.

شهيد علي بيکتن ( 1361-1329 تهران )

شما مردم خيال نکنيد که جنگ تمام شده. همان طور که جنگ ما تنها با عراق نبوده، پس با سرنگوني صدام کافر تمام نشده. ما تا آنجا پيش مي رويم که حتي يک جنايتکار هم باقي نماند و اين قدر اين جنگ و اين مبارزات را ادامه مي دهيم تا اين انقلاب را به دست صاحب اصلي اش، مهدي موعود (عجل الله تعالي فرجه الشريف) تحويل بدهيم و يک شرط اساسي دارد که ملت، انسجام خودشان را حفظ کرده و دنبال رهبر و دنبال روحانيت باشند (2).

شهيد داوود پوازي ( 1361-1342 تهران )

مادرم، خواهرم و برادرم و اي پويندگان راه اسلام! خود مي دانيد که اين اسلام است که موجب سعادت انسان ها مي شود. در تبليغ آن بکوشيد با عمل و رفتار خود. مادرم، خواهرم، برادرم و اي کساني که پوينده ي راه اسلام هستيد! هرگز امام را تنها نگذاريد؛ رهبري که وجودش انسجام بخش است؛ رهبري که کلامش مانند خوني است که در پيکر اجتماع جريان دارد.

شهيد مسيح ترکيان ولاشاني ( 1361-1345 خميني شهر )

اي امت شهيدپرور! از جان و مال خود نثار اين انقلاب کنيد. تا مي توانيد، چه نيرو و چه مال و جنس، به جبهه ها بفرستيد تا برادران رزمنده شما بر عليه کفر بجنگند و اگر دير شود، همه ي ما در برابر خدا مسئوليم. همت کنيد. خدمت کنيد. پيروزي از آن شماست و چون هدف، خداست متکي به خدا باشيد و به ريسمان خدا چنگ بزنيد (3) و انسجام و وحدت و شعور انقلابي خود را با تکيه به رهنمودهاي ولايت فقيه حفظ کنيد.

شهيد محمدعلي حاج محمد جوادي ( 1361-1333 تهران )

اما برادران و خواهران انجمن اسلامي!... چند مطلبي است [ که بايد ] به شما عزيزان بگويم: 1- اتحاد و انسجام خود را بر محور ولايت فقيه بيش از پيش مستحکم تر نماييد؛ زيرا اگر در درون شما خداي ناکرده اختلاف سليقه اي باشد، دشمنان انقلاب آن را بيش از پيش بزرگ جلوه خواهند داد. 2- خودسازي خود را در اولويت قرار دهيد و در برابر ناحق تا سرحد امکان ايستادگي کنيد و از هيچ تهديدي نهراسيد.

شهيد اصغر حبيب اللهي ( 1365-1346 نجف آباد )

دعايمان اين باشد که خدا امام عزيزمان را حفظ کند و به ايشان، طول عمر عنايت فرمايد و به ما توفيق دهد که از اين امام اطاعت کامل کنيم و رهنمودهاي انقلابي و رهايي بخش امام امت را مو به مو به مرحله ي اجرا بگذاريم و هرگز رهبر خود را تنها مگذاريد؛ رهبري که وجودش انسجام بخش اسلام و قوه ي عظيمي از امت اسلامي و مستضعفين جهان مي باشد.

شهيد عزت الله حدادي ( 1365-1344 فيروزآباد )

برادران و خواهران حزب الله!... بياييد تا با خط امام باشيم و جز خط امام، هيچ خطي را نپذيريم که پيروي از خط امام، پيروي از خدا و فرامين اسلام و پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) است. لازمه ي اين اطاعت، وحدت و همبستگي کليه ي اقشار مسلمين است، پيروي جزء به جزء [ از ] دستورات اسلامي و دوري از گناه و معصيت و نفاق و [ دوري از ] ترک کردن واجبات و انجام دادن مستحبات (4) است.

شهيد سيد محمد حسيني عقدا ( 1361-1346 ادرکان )

سلام بر مردم شهيدپرور که پيامم به شما اين است که امام را رها نکنيد و همبستگي خود را با ولايت فقيه محکم تر کنيد و اي برادران! جبهه ها را خالي نگذاريد و هميشه گوش به فرمان امام امت باشيد و از او اطاعت کنيد.

شهيد منصور داروييان ( 1361-1339 شوشتر )

برادران! ما وظيفه داريم تا موقعي که ظالمي بر روي زمين حکومت مي کند، اسلحه ي گرممان را بر زمين نگذاريم و هميشه آماده ي جهاد [ بوده و ] در راه برقراري نظام قرآن و حکومت الله مبارزه کنيم و اين مبارزه (5)، بدون وجود رهبري که متخصص در مسائل اسلامي [ است ] و (6) کاملاً بر هواهاي نفساني و شيطاني غالب شده و قرآن (7)، اطاعت از وي را بر ما واجب کرده، امکان پذير نيست. پس بياييم با اتحاد و همبستگي، بدون هيچ گونه تکبر فکري و عملي، همه با هم مانند پروانه به دور اين شمع هميشه روشن ( امام و ولايت ) باشيم که اگر [ اين دو ] جدا شدند، جدايي ما، همانا عدم و نابودي ماست و اگر اين انقلاب الهي شکست بخورد، در مقابل خداوند بزرگ و در مقابل کليه ي شهدا ما مسئوليم و بايد در فرداي قيامت جوابگو باشيم.

شهيد محمد دوه لي ( 1365-1346 تبريز )

امت مبارز! ولايت فقيه براي مردم به منزله ي چراغ راه است که تا زماني که به نورافشاني مي پردازد، گذر از معابر صعب العبور آسان مي شود... اتحاد و انسجام خود را در سايه ي رهبري حفظ کنيد که (8) مانند سدي است نفوذناپذير که هيچ يک از سلاح ها قادر به از هم پاشيدن آن نيست. ولي در تفرقه و جدايي، احتمال انجام هر کاري از سوي دشمن بعيد نيست.

شهيد غلام رضا رادمرد ( 1365-1336 فردوس )

به امت حزب الله سفارش مي کنم... پشتيبان ولايت فقيه و روحانيت متعهد و مکتبي و مبارز باشند که تنها روحانيت است که مي تواند هادي امت اسلامي باشد و از انحرافات جلوگيري کند (9). در نمازهاي دشمن شکن جمعه و جماعات شرکت کنند و هميشه در صحنه باشند که وحدت و انسجام شما ملت حزب الله، تحت رهبري ولايت فقيه، تنها تضمين پيروزي اسلام در منطقه است.

شهيد سيف الله رفيعي فر ( 1361-1336 تهران )

پيامم به امت شهيدپرور و دوستانم و ديگر اقوام اين مي باشد که قدر امام را بدانيد که خيلي عزيز مي باشد؛ رهبري که وجودش انسجام بخش اسلام و توده ي عظيم امت اسلامي و مستضعفين جهان مي باشد.

شهيد حسين زارعي ( 1362-000 فيروزآباد )

سلام بر رهبر کبير انقلاب اسلامي ايران، حضرت آيت الله روح الله موسوي الخميني. سلام بر آن رهبر بزرگ که با برکت وجود خود، ملت ايران را با فرمان پيامبر گونه ي خود از ظلمت به سوي نور راهنمايي کرده [ و ] چنان قانوني و اسلامي پياده کرد که تمام قدرت هاي جهاني از وحدت [ و ] همبستگي، به لرزه درآمده اند و ما اعلام مي داريم که اي امام عزيز! تا ما جوان ها توان به جبهه رفتن را داريم، شما هيچ فکري نداشته باشيد که ماها با کمک ملت شهيدپرور ايران، اين عمارتت را نگه مي داريم. تا آخرين قطره ي خون خود در جبهه ها مي مانيم. با سربازان سرسپرده ي صدام مي جنگيم و تا صدام کثيف را به زباله دان تاريخ نفرستيم (10)، از جبهه باز نخواهيم گشت.

شهيد مصطفي شيري ( 1364-1344 لامرد )

دشمنان فکر مي کنند با اين حرکات مذبوحانه مي توانند اين انقلاب را به شکست بکشانند، غافل از اينکه اين انقلاب برخلاف انقلاب هاي ديگر، داراي مکتبي پويا و زنده و رهبري سازش ناپذير است و هرگز در مقابل ظلم و ستم سرفرود نمي آورد و هر روز که مي گذرد، مقاومت و انسجام او بيشتر مي گردد.

شهيد مجتبي طاهري ( 1366-1339 نائين )

از امت شهيدپرور، به ويژه همشهريان عزيز... مي خواهم اوقات خود را به (11) خواندن نهج البلاغه و ديگر کتب اسلامي، به ويژه کتاب آسماني يعني قرآن، صرف کنند و آن را به مرحله ي عمل درآورند و ديگر اينکه در اطاعت امر ولايت فقيه بوده و همبستگي خود را با اصل ولايت، مستحکم و استوارتر گردانند و در هر زماني از ولي امر اطاعت کنند که در زمان حاضر، ولي امر، رهبر و حجت خدا، خميني روح خدا [ مي ] باشند که: « أَطِيعُوا اللّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ » (12).

شهيد حسين عباسي بادآشياني ( 1362-1337 مشهد )

بدين وسيله از شما خانواده ي خودم خواهانم که... با الهام از مکتب انقلاب [ ي ] و پربار اسلام تلاش پي گير و ثمربخشي را در بالا بردن سطح آگاهي و هوشياري و مبارزاتي و مکتبي ملت مسلمان آغاز کرده و طرح حکومت اسلامي بر پايه ي ولايت فقيه [ را ] که انسجام نويني را در مردم مسلمان ايجاد نموده، [ در کشور پياده کنيد ].

شهيد ايرج قاسم پور ( 1363-1344 املش )

از امت شهيدپرور و کساني که پويندگان راه اسلام هستند، مي خواهم که هميشه طرفدار حق بوده و از اسلام و قرآن دفاع کنيد و کمک به جبهه ها را فراموش نکنيد و به ياد داشته باشيد که تنها دين اسلام است که موجب سعادت انسان هاست. پس سعي کنيد در تبليغ آن بکوشيد و رهبر را هرگز تنها نگذاريد؛ رهبري که انسجام بخش اسلام و توده ي اعظم امت اسلامي و مستضعفين جهان مي باشد.

شهيد محمد جلال قلندري ( 1366-1349 شيراز )

شما اي ملت عزيز! اينک امام با علم خونين قيام حسيني را بر دوش گرفته و به بلنداي قله ها به پيش مي رود. پس شما اي ملت! بايد که به پشتيباني آن امام برخيزيد و به پيش برويد و همبستگي خود را با آن رهبر عزيز اعلام کنيد و لبيک گويان به طرف آن رهبر برويد و نداي هل من ناصر حسين زمان را لبيک گوييد و به پيش برويد و دعا کنيد که رزمندگان در مقاصد خود پيروز شوند و کربلا و قدس، از دست اجانب رها گردد که ان شاء الله فتح آخرين نزديک است.

شهيد خداداد کارگر شهرآبادي ( 1360-1338 خرم بيد )

اي امت مسلمان، اي پويندگان راه اسلام! هرگز امام را تنها نگذاريد؛ رهبري که وجودش انسجام بخش اسلام و توده ي (13) عظيم امت اسلامي و مستضعفين جهان مي باشد.
... پدر و مادر! راهي را که انتخاب نمودم، با شناخت بوده و راهي است که در آن راه بايد براي انسجام بخشيدن [ به ] نظام جمهوري اسلامي، از خون و جان مايه گذاشته [ شود ].

شهيد سيد حسن کاظمي ( 1364-1346 کوهپايه )

امت مسلمان و مردم قهرمان [ و ] انقلابي!... از ولي امر زمان خود که به حق، نائب امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) هستند، پيروي کنيد که در غير اين صورت، شکست در پيش روي شماست. اتحاد و انسجام خود را در سايه رهبري حفظ کنيد. وحدت سدي است نفوذناپذير که هيچ يک از سلاح ها قادر به از هم پاشيدن آن نيست. ولي در تفرقه و جدايي، احتمال انجام هر کاري از سوي دشمن بعيد نيست. امت مسلمان! ميدان مبارزه را ترک نکنيد که راه بسيار طولاني است.

شهيد يوسف محمد طالبي ( 1362-1339 مشهد )

از ملت ايران تقاضا دارم که هميشه حتي لحظه اي، پشتيباني خود را از امام و ولايت فقيه قطع نکنند که اين انسجام که بين ملت ايران است و هميشه خواهد بود، حفظ شود و گول گروهک هاي غرب و شرق را نخورند.

شهيد سيد علي موسوي درچه ( 1362-1346 خميني شهر )

همان طور که رمز پيروزي اسلام و مسلمين، از صدر تاکنون، وحدت بوده است و پيامبران توحيد از زمان ها و عصرها، مسلمانان را در کنار دعوت به خدا [ و ] اسلام، دعوت به وحدت و انسجام مي کردند (14) و با وحدت [ اهداف خود را ] به پيش [ مي ] بردند، پس من حقير به عنوان يادآوري و الهام گرفته از سخنان امام عزيز مي گويم که اي امت اسلام! به خدا قسم اگر آن روز فرا رسد که دست از ولايت فقيه برداريد و از امام عزيزمان جدا شويد، آن روز فاتحه ي اسلام را بايد براي هميشه خواند که ان شاء الله اين طور نخواهيد شد. اي مردم مسلمان! تا شما يار و پشتيبان ولايت فقيه باشيد، پيروز و سرافراز بر همه ي کفار هستيد و ديگر سخني که در مورد وحدت و انسجام شما امت اسلام دارم، اين است که سخنان امام را سرلوحه ي همه ي کارهاي خود قرار داده و به آن عمل کنيد.

شهيد مجيد مهدي زاده ( 1361-1342 تهران )

دوستان و آشنايان، برادران و خواهران متعهد! اطاعت از امر ولي فقيه را هميشه و در همه جا مدنظر (15) داشته باشيد؛ زيرا نقش رهبري (16)، همان طور که بهتر از من مي دانيد، بسيار مهم است. همه ي اين همبستگي ها و وحدت، در پناه اين اصل مهم به حقيقت مي پيوندد و همراه با آن خودسازي است که تک تک ما به آن احتياج داريم.

شهيد غلام رضا نگهداري ( 1365-1342 ني ريز )

امت حزب الله و هميشه در صحنه!... اتحاد يگانه عاملي است که نيروهاي مخلص را به هم پيوند مي دهد. بنابراين تحت فرماندهي امام خميني، وحدت کلمه و انسجام خود را بيش از پيش حفظ کنيد. از هرگونه تفرقه بپرهيزيد که تمام بدبختي ها و عقب ماندگي هاي ما از اختلاف و عدم همبستگي است.

شهيد عبدالحميد نوروزي فرد ( 1361-1339 دزفول )

من در لحظات پايان عمرم خواستم تا چند کلمه اي به هموطنان و دوستان و آشنايان عزيزم گوشزد بکنم. يکي از تکليف هايي که بر گردن ماهاست و سبب پيروزي ما در تمام جبهه ها شده است، همبستگي و وحدت ملت ماست که اين وحدت، تنها با اطاعت از سخنان امام و پشتيباني از ولايت فقيه مي باشد؛ وگرنه ما نمي توانستيم تا اين حد به پيش برويم.

شهيد مهدي يزدانبخش ( 1361-1338 اصفهان )

شما اي امت هاي محروم و اي مستضعفان ستم کشيده! بايد با وحدت کلمه و انسجام زياد در کنار امام عزيز قرار گيريد و از هرگونه انحرافي که شما را از خط امام دور مي کند، فاصله بگيريد. دست در دست رهبر و با الهام از رهنمودهاي ايشان، بر عليه دشمنان خدا قيام کنيد و در اين راه از هيچ قدرتي نهراسيد.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: به پا خواستيم.
2. در اصل وصيت: دنبال رهبر و دنبال روحانيت را رها نکنند.
3. اشاره به « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا »؛ سوره ي آل عمران؛ آيه 103.
4. در اصل وصيت: مستحبات امام.
5. در اصل وصيت: اين مبارزه را.
6. در اصل وصيت: که.
7. در اصل وصيت: قرآن را.
8. در اصل وصيت: و.
9. در اصل وصيت: هادي امت اسلامي باشند و از انحرافات جلوگيري کنند.
10. در اصل وصيت: بفرستيم
11. در اصل وصيت: در.
12. سوره نساء؛ آيه 59.
13. در اصل وصيت: مژده.
14. در اصل وصيت: سفارش مي کردند.
15. در اصل وصيت: در مدنظر.
16. در اصل وصيت: رهبريت.

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب؛ (1391) گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (4) وحدت «دفتر اول»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط