سيري در وصيت نامه ي شهدا

انسجام و همبستگي؛ رمز و راز پيروزي

سفارش من بر همه ي آشنايان و برادران و خواهران و دوستان اين است که امام را تنها نگذارند و با مشت هاي گره کرده ي خويش، پوزه ي گنديده بدخواهان و منافقان و ضد انقلابيون را بر خاک بمالند و قطعاً بدانند که رمز پيروزي
سه‌شنبه، 28 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انسجام و همبستگي؛ رمز و راز پيروزي
 انسجام و همبستگي؛ رمز و راز پيروزي

 

تهيه و تنظيم: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه ي شهدا

شهيد محمدجواد احمديان فردويي ( 1361-1341 قم )

سفارش من بر همه ي آشنايان و برادران و خواهران و دوستان اين است که امام را تنها نگذارند و با مشت هاي گره کرده ي خويش، پوزه ي گنديده بدخواهان و منافقان و ضد انقلابيون را بر خاک بمالند و قطعاً بدانند که رمز پيروزي نهايي ما، در پيروي از فرامين امام و پشتيباني [ از ] روحانيت و پيروي از قوانين اسلام و در اتحاد و همبستگي است.

شهيد پرويز اسماعيلي ( 1364-1343 شهرکرد )

اتحاد و همبستگي، به گفته ي امام، رمز پيروزي است و اين رمز و کليد را محکم بايد نگه داريم و نبايد تحت هيچ عنوان و تحت هيچ شرايطي بگذاريم که دشمن از دستمان بگيرد. پس هدف اصلي بايد اسلام و خدمت در راه خداوند باشد و همه به سوي او پيش رويم.

شهيد علي رضا اسمعيلي ( 1364-1344 تهران )

نظام جمهوري اسلامي نيازمند حمايت و پشتيباني شما ملت عزيز است. انسجام و وحدت شما، خواب را بر چشم دشمنان اسلام حرام کرده. در حفظ اين وحدت لحظه اي درنگ نکنيد که جدايي شما از دولت، شکست اين جمهوري است و شکست اسلام است.

شهيد علي اکبر اماني ( 1366-1336 لارستان )

و شما امت مسلمان و فداکار و وفادار به اسلام!... وحدت بيشتر در بين خود ايجاد نماييد؛ زيرا رمز پيروزي مسلمانان ايجاد وحدت و همبستگي بين خود مي باشد و مبادا اگر اختلاف سليقه هايي يا مسائل جزئي در بين شما است، به تفرقه مبدل سازيد که گناهي است بس بزرگ؛ مخصوصاً در اين موقعيت حساس از انقلاب که تمام دست هاي مرموز درصدد ايجاد تفرقه در بين شما امت مسلمان مي باشد.

شهيد محمد اسماعيل امتحاني ( 1364-1331 مشهد )

... عرض کوچک ديگر بنده اين است که اتحاد و همبستگي، مردم بايد داشته باشند تا هميشه پيروز شوند.

شهيد حجت الله باقري آبچوئيه ( 1365-1347 خميني شهر )

اي مردم شهيدپرور! شما... توانستيد دست ابرجنايتکاران را از ايران و ممالک اسلامي دور کنيد و ممالک اسلامي را مسلط بر پايه ي ايمان و رهبري آگاهانه گردانيد و دستورات اسلامي و قرآني فراموش شده را به ياد آوريد و با روي آوردن به مساجد و حسينيه ها و نماز جمعه ها و مجالس دعاها، توانستيد يادي از عاشوراي خونين کنيد و وحدت کلام داشته باشيد و همبستگي يکي از عوامل پيروزي اسلام است. اگر توانستيد به اوامر الهي جامه ي عمل پوشيد و نواهي را ترک کنيد، مي توانيد در کارهاي انقلاب اسلامي موفقيت حاصل کنيد و در [ ميان ] تمامي جوامع و اديان و مذاهب سربلند باشيد و از دستورات قرآن و اسلام و امام عزيز استفاده نماييد.

شهيد محمدامين بيات ( 1364-1323 کرمانشاه )

مردم قهرمان ايران! شما بايد هميشه اتحاد و همبستگي خود را داشته باشيد؛ زيرا تا اين اتحاد و همبستگي باشد، پيروزي و نصرت خدا با شماست و زماني که شما وحدت خود را خداي نخواسته از دست بدهيد، پيروزي به سوي شما نمي آيد.

شهيد مهدي توتونچيان ( 1363-1344 يزد )

شما ملت غيور ايران! [ اگر کسي ] در هر کجا، خداي ناکرده (1) از سخنان پدرگونه ي امام عزيزمان سرپيچي کرد، در مقابل او ايستادگي نماييد (2). خداي ناکرده دشمن را شاد نکنيد که دشمن در کمين است. به شايعات توجه نکنيد که شايعات در هر زمان باعث متفرق شدن شما مي شود و دشمن در حال ساختن شايعه، جهت متفرق کردن شما مي باشد. همان طور که در گذشته رمز پيروزي ما، يکي رهبري قاطع امام عزيزمان بود [ و ] دومين رمز شکست دشمن، همبستگي شما ملت بود. کساني که بر عليه روحانيت متعهد شايعه پراکني مي کنند، هيچ توجهي به آن ها نکنيد. اگر به شايعات توجه شود، مقامات متعهد به اسلام خداي ناکرده ضربه مي خورند و دشمن در کمين شکست مقامات مسئول است.

شهيد اسماعيل توکلي وردنجاني ( 1364-1347 شهرکرد )

اين وصيت ها را به شما امت شهيدپرور دارم؛ اميدوارم که از من حقير بپذيريد و عامل به آن ها (3) باشيد. « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » (4)؛ اتحاد خود را حفظ کنيد و از آيه ي فوق معلوم مي شود که اتحاد و همبستگي چقدر مهم است. يکي از عواملي که موجب پيروزي مي شود، اتحاد است و همچنين است اگر اتحاد خوب حفظ نگردد و عدم اتحاد وجود داشته باشد، ما شکست مي خوريم.

شهيد سيد احمد جعفري ( 1365-1336 قائم شهر )

امروز حفظ اسلام و پيروزي، در پيروي از فرمان ولايت امر و رهبري رهبر کبير انقلاب اسلامي و روحانيت معظم و آگاه [ و ] متعهد و اتحاد و انسجام امت اسلامي است.

شهيد ابوالفضل جعفري نجف آبادي ( 1366-1350 تهران )

اي امت حزب الله! هيچ گاه خط رهبري را رها نکنيد و هميشه اين راه را بپيماييد که سعادت شما در اين راه است و ديگر اينکه اتحاد و همبستگي خود را از دست ندهيد که پيروزي ما در گرو اتحاد و وحدت است. شهدا را فراموش نکنيد و راهشان را ادامه دهيد که شهدا چيزي جز تداوم راهشان نمي خواهند.

شهيد رحمت الله جمالي قهدريجاني ( 1360-1337 اصفهان )

به عنوان يک برادر کوچک از اين امت بزرگ عاجزانه خواستارم که... بياييد دست در دست يکديگر دهيد. با اتحاد و انسجام و وحدت و يکپارچگي، خود را به جهانيان نشان دهيد که در سايه ي اين يگانگي مي توان بر کليه ي مصائب و مشکلات پيروز شد.

شهيد غلام رضا حاجي آبادي ( 1362-1344 مشهد )

با سلام به امت شهيدپرور ايران که با همبستگي خوب خود، انقلاب را به پيروزي رساندند.

شهيد مرتضي حسين پور ( 1367-1339 مسجد سليمان )

برادران و خواهران!... روحانيت را پشتيبان [ بوده ] و احترام [ قائل شويد ] و حامي باشيد و آن ها را حافظ باشيد که نجات دهنده ي ما از گمراهي و سرگرداني مي باشند. اين رابطه بين ما و اهل بيت را فراموش نکنيد و قدر اين نعمت الهي را بدانيد و [ از ] سپاسگزاران باشيد. انقلاب نياز به وحدت و انسجام و هماهنگي دارد و عامل پيروزي وحدت شماست.

شهيد محمدجواد خاکي ( 1365-1341 فسا )

اي امت شهيدپرور! تا مي توانيد وحدت خود را محکم تر کنيد که تنها چيزي که ما را به پيروزي مي رساند، وحدت کلمه است و با انسجام هرچه بيشتر، هر روز بيش از پيش ضربه اي به ابرجنايتکاران و عمال داخلي شان و منافقين کوردل وارد کنيد.

شهيد گنج علي دارا ( 1361-1346 بندرعباس )

اي امت شهيدپرور ايران، اي دلاوران ايران، اي امت عزيز ايران! هوشيار باشيد و هميشه در صحنه حضور داشته باشيد... و اين را بدانيد که تنها رمز پيروزي مسلمانان، اتحاد و همبستگي و ايمان است.

شهيد شاه مراد داودزاده ( 1365-1342 خرم آباد )

امت حزب الله! شما نيز در اين دنيا از گناهان گريزان باشيد. اتحاد داشته باشيد و آيه ي شريفه ي « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » (5) را پيشه کنيد و از تفرقه و نفاق دوري جوييد. به ريسمان الهي چنگ بزنيد و اتحاد و همبستگي خود را حفظ کنيد و بدانيد که تنها عامل پيروزي و موفقيت شما تنها اتحاد شماست؛ چرا که جز [ با ] اتحاد و همبستگي، پيروزي امکان پذير نيست (6). [ با ] هم دوست مصمم باشيد که دشمنان در ميان شما نفوذ نکنند (7). [ در ] جلسات مذهبي و اسلامي شرکت کنيد و [ در ] نماز جمعه ها [ و در ] در سخنراني هاي اسلامي [ و ] در دعا [ ها ]، مخصوصاً در دعاهاي کميل شرکت کنيد تا هرچه بيشتر اتحاد شما مستحکم تر باشد. به ماديات اهميت ندهيد. شجاع و آزادمرد باشيد. با دشمنان اسلام بيشتر [ دشمني ] کنيد و تا آخرين توان، با آن ها بجنگيد و بدانيد که گرچه شهيد شويد، سعادتي بهتر از اين نيست (8) و خود پيروزي بزرگي است و [ اگر ] دشمن را شکست دهيد، باز هم پيروزيد؛ در هر دو صورت پيروزي براي (9) شماست. پس اين اتحاد و انسجام (10) را حفظ کنيد و از تفرقه و نفاق دوري کنيد.

شهيد حميدرضا دايي علي کجويي ( 1364-1346 اصفهان )

پدر و مادر، پدران و مادران و خواهران و برادران!... چندين قرن بود که ما از خدا مي خواستيم که اي کاش خداوند ما را در زمان امام حسين (عليه السّلام) خلق مي کرد تا جانمان را فدايش کنيم. حال دعايمان را اجابت کرد و فرزند رشيد او را در ميان شما قرار داد. حال موقع امتحان و عمل است. نکته ي ديگر، لزوم حفظ وحدت و اطاعت از دستورات امام امت مي باشد. بيدار باشيد که غفلت شما را نگيرد. دشمن براي يک لحظه غفلت شما، ميلياردها ريال خرج مي کند. نکند اختلافي در شهرها باشد. مبادا اختلافي بين نهادها و ارگان ها باشد و به گفته ي امام، وحدت و همبستگي رمز پيروزي است.

شهيد اميرحسين در بهشتي ( 1361-1345 قم )

من از اين دنيا چيزي ندارم وليکن در آن دنيا، انسان مي تواند به مقام والاي خويش برسد و يک پيام به عنوان برادر کوچک: حفظ وحدت و همبستگي مايه ي پيروزي است.

شهيد نبي الله ديلمي ( 1366-1344 گرمسار )

از شما امت حزب الله مي خواهم اگر چنانچه بينتان اختلافاتي است، آن را کنار گذاشته و هيچ شخص يا شخصيتي را تضعيف نکنيد و هميشه و در همه حال با هم اتحاد و وحدت داشته باشيد؛ چرا که يکي از عوامل شکست مسلمين، چه در صدر اسلام و چه در [ زمان ] حال، تفرقه است. خلاصه وحدت و انسجام خود را حفظ کرده و بدانيد که اصل حفظ اسلام و حفظ شعور اسلام به « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » (11) است.

شهيد مسعود رياحي ( 1365-1348 فريدن )

امت شهيدپرور! جبهه ها را فراموش نکنيد و هميشه به ياد خدا و آخرت باشيد و بچه هايتان را روانه ي ميدان نبرد کنيد؛ چرا که فرزند را خدا داده و او است که آن ها را مي گيرد و از مرگ آن ها هراس نکنيد؛ چرا که اين به قول معروف مرگ، مانند شتري است که در خانه ي همه فرود مي آيد. اتحاد و همبستگي را فراموش نکنيد که ما اگر اين همه فتوحات را به دست آورده ايم، از اتحاد مي باشد.

شهيد نورعلي ريسمان باف ( 1361-1339 دزفول )

و اما بايد هميشه وحدت و انسجام خود را حفظ کنيم؛ چرا که رمز پيروزي ما به قول امام وحدت کلمه و برادري و برابري مي باشد و اين خط مقدس امامان را ان شاء الله ادامه بدهيم.

شهيد قاسم زکي زاده ني ني ( 1361-1336 تهران )

از خانواده و تمام عزيزان خواهش مي کنم که... از مکر و حيله ي دشمنان داخلي و خارجي غافل نباشيد و چون کوهي استوار در مقابل آن ها باشيد که اگر لحظه اي از آن ها غافل شويد، دست به مکر و حيله مي زنند. هميشه به ياد داشته باشيد که به گفته ي امام عزيزمان، اين وحدت و انسجام است که شما را به اين پيروزي رسانيد. در تمام موارد، دست به ريسمان الله بزنيد و از تفرقه بپرهيزيد (12).

شهيد محمد حسن سبز گل ختمي ( 1365-1348 تهران )

عواملي که باعث شکست انقلاب اسلامي مي شود، از هم پاشيدگي ملت، کناره گيري از مسائل مملکتي، گوش نکردن به فرمان هاي حضرت امام [ و ] خالي گذاشتن جبهه هاست. البته، باز هم خدا، جلوي تمام اين عوامل را مي گيرد. عاملي که باعث پيروزي ما شد، همبستگي ملت با هم و خنثي کردن گروهک هاي داخلي در کشور و گوش [ دادن ] فراوان به سخنان گهربار حضرت امام [ بود ].

شهيد علي قمر سليماني ( 1363-1331 تويسرکان )

اي مسلمين جهان! از خواب خرگوشي بيدار شويد و به نداي اين رهبر جهان (13) اسلام پاسخ مثبت دهيد که همانا پيروي از اين رهبر و از اين روحانيت، پيروي از ائمه اطهار (سلام الله عليهم) (14) است. پيروي از اين مرجع بزرگ، پيروي از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) است. پيروي از اين فقيه به تمام معنا، پيروي از قرآن کريم است. پيروي از اين ابراهيم زمان، پيروي از فرمان خدا و پياده نمودن احکام خدا در روي زمين است. اي مسلمين! مبادا غفلت کنيد که رمز پيروزي شما به فرموده ي امام امت، اتحاد و همبستگي و در يک صف واحد بودن شما است.

شهيد حميدرضا صحرايي (1366-1343 ايلام )

بنده تنها وصيت و سفارشي که براي ملت قهرمان ايران دارم، [ اين است ] که تا آخرين لحظه و آخرين نفس و آخرين نفر بجنگيد و يار و مددکار امام بزرگوارمان باشيد و گوش به فرمان امام عزيز و مسئولين مملکتي فرا دهيد و هرچه آن ها مي فرمايند، اطاعت کنيد و يک لحظه امام را تنها نگذاريد و از دادن جان و مال در راه اسلام و انقلاب دريغ نورزيد و هميشه در صحنه حاضر باشيد که با بودنتان در صحنه، باعث يأس و نااميدي دشمنان و مايه شادي و خوشحالي دوستان مي شويد (15) و در نماز جماعت ها و نماز جامعه ها و مراسم دعاي کميل و توسل و مراسم شهدا و تشييع جنازه ي شهدا و راه پيمايي ها شرکت کنيد که همين نماز جماعت ها بود که انقلاب را به پيروزي رسانيد و نيز خداوند در آياتي از قرآن مي فرمايد: « يَدُ اللَّهِ مع الجماعه » (16) يعني دست خداوند با جماعت است و يک مسئله اصلي که باعث پيروزي انقلاب اسلامي و تداوم بخشيدن به آن است، همين اتحاد، وحدت، يکپارچگي و همبستگي است که بايد اين اتحاد (17) در بين تمام اقشار ملت حفظ شود که همانا خداوند در قرآن مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » ( سوره آل عمران؛ آيه 103 )؛ « و همگي به ريسمان دين خدا چنگ زنيد و متفرق نشويد. » (18)

شهيد موسي صمدي شجاع ( 1362-1334 سنقر )

اي مسلمين! مبادا غفلت کنيد که رمز پيروزي شما به فرموده ي امام امت، اتحاد و همبستگي و در يک صف واحد بودن شماست.

شهيد سيد باقر طباطبايي نژاد ( 1367-1341 تهران )

ملت شريف!... از نعمت هاي الهي غافل نگرديد تا خداي ناکرده بر اثر کفران نعمت، گرفتار خسران نگرديم. وحدت و انسجام را که مايه ي پيروزي ما بوده، نگه داشته ( مدنظر بگيريد ) و هواهاي نفساني را کنار بگذاريد. نيت ها را خالص کنيد و يقين بدانيد هر اندازه که نيت ها را پاک کرده و آنچه در توان داريم به کار گيريم، به همان اندازه نصرت الهي نصيبمان خواهد گشت.

شهيد نعمتي عالي زاده ( 1362-1345 دهدشت )

چند کلمه اي را به عنوان وصيت نامه به صفحه ي کاغذ مي نگارم تا اگر لطف خدا نصيب من گرديد و شهيد گشتم، ان شاء الله مورد توجه بازماندگان شهدا قرار گيرد. امام را تنها نگذاريد. پشتيبان ولايت فقيه باشيد و وحدت و انسجام را که عامل پيروزي است، حفظ کنيد.

شهيد محمد حسين عامريان ( 1363-1339 شاهرود )

اي امت اسلام و اي پيروان خط سرخ شهيدان! رمز پيروزي شما بر کافران و منافقان، پيوستگي به اسلام عزيز و يکپارچگي، وحدت و اطاعت از مقام مقدس رهبري بود. از اسلام جدا نشويد. امام فرمود: حبل الله اسلام است. به اسلام چنگ بزنيد. مبادا وارد تفرقه و جدايي و از هم بيگانگي گرديد که رنگ و بوي شما خواهد رفت و در دنيا و آخرت، آبرويي برايتان باقي نخواهد ماند. شيطان ما را به تفرقه مي خواند. شيطان، دوستانش را به نزاع و کينه توزي با يکديگر دعوت مي کند. خداي رحمان ما را به وحدت و همبستگي فرمان داده است. شيطان را بندگي نکنيد (19) که دشمن (20) آشکار بني آدم است. حب و جاه و حب مال، موجب آن نگردد که تشکل و انسجامتان به هم خورده و جمعتان متفرق گردد.

شهيد عباس عبدي ( 1362-1345 تبريز )

اي ملت غيور و قهرمان ايران اسلامي! کليه ي پيروزي ما در گرو وحدت بوده است، لذا سعي نماييم همبستگي و اتحاد خود را بيش از پيش محکم تر نماييم و به فرمايشات امام عزيزمان، اين قلب تپنده ي مستضعفين جهان، بيشتر توجه نماييم و در عملي ساختن فرامين امام کوشا باشيم و در دعاي کميل و دعاي توسل و نماز جمعه ها حضور به هم رسانيم که شرکت در دعاها و نماز جمعه ها، ارتباط را با خدا بيشتر مي کند.

شهيد اميد علي عبدي صيغار ( 1365-1349 تبريز )

برادران عزيزم، همسنگران، برادران هم پايگاهي و دوستان و آشنايان! هميشه به ياد خدا باشيد و فرامين خدا را درک [ و ] عمل نماييد. برادران! تا حد امکان (21) به جبهه برويد. اگر نتوانستيد، در (22) پشت جبهه به فعاليت هاي سياسي و مذهبي و مبارزه با منافقين از خدا بي خبرها مشغول شويد (23). برادران گرامي! از وحدت و همبستگي خود مراقبت (24) [ کنيد ] و اين وحدت و همبستگي است که اين مردم ايران را به پيروزي اميدوار (25) کرد.

شهيد علي اکبر عرب زاده مرقي ( 1365-1348 کاشان )

در حالي که اين وصيت نامه را مي نويسم، مي توانم بگويم که اگر اتحاد و وحدت و همبستگي بين شما باشد، چندي [ طول ] نمي کشد که پيروز خواهيم شد.

شهيد علي اکبر زاده حسين ( 1364-1335 کاشمر )

برادران و خواهران حزب اللهي!... به فرموده ي امام، جنگ را سرلوحه ي همه ي امور قرار دهيد؛ زيرا در اين موقعيت حساس که دشمن داخلي و خارجي در کمين ما است، چنانچه اندکي غافل شويم، آن ها ضربه ي نهايي را وارد خواهند آورد و اتحاد از يادتان نرود. اتحاد و همبستگي را حفظ کرده؛ زيرا بزرگ ترين عامل پيروزي اتحاد مي باشد؛ چنانچه بزرگ ترين عامل شکست تفرقه است.

شهيد سيد حسين غفوريان ذبيحي ( 1367-1337 نيشابور )

... در پايان به همه ي بازماندگانم و به امت حزب الله توصيه مي کنم که هميشه در صحنه باشند و هرگز دست از اطاعت امام امت و وحدت برندارند. برادران و خواهران! بدانيد آنچه که موجب پيروزي باشد، مکتب ما و رهبري امام و اتحاد و همبستگي بود. سعي کنيد اين سه عامل را فراموش نکنيد.

شهيد حسين کردميل ( 1362-1343 کاشان )

اي ملت عزيز ايران، اي کسي که به اين وصيت نامه گوش مي دهي و يا مي خواني! تا مي توانيد ايمان و همبستگي بين خود را حفظ کنيد و از هم گسسته نشويد و بايد اين ايمان و همبستگي بين خود را حفظ کنيد. به قول برادر شهيدمان،‌ رجايي که مي گفت: آنچه در اين جنگ باعث موفقيت مي شود، ايمان و همبستگي امت است نه موشک و ميگ.

شهيد امير کريمي ( 1362-1330 تهران )

وحدت و همبستگي و اتحاد را فراموش نکنيد. رمز پيروزي شما امت حزب الله در دو چيز بوده است: اول داشتن رهبر آگاه و عادل و دوم داشتن وحدت و انسجام و قرآن کريم بر اين دو اصل دقيقاً اشاره مي فرمايد؛ درباره ي رهبري مي فرمايد: « اطاعت کنيد از خدا و از پيامبر و از صاحبان امر (26) » و امروز صاحب امر [ او ] نائب، امام خميني کبير است و دوم مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » (27)؛ « همگي به ريسمان خدا چنگ بزنيد و متفرق نشويد. »... پس برادران و خواهران! وحدت و انسجام خود را حفظ کنيد و ديگر اينکه حافظ خون شهيدان باشيد.

شهيد موسي مالدار (1365 -1346 بيرجند )

خانواده ي عزيز! از شما و امت شهيدپرور ايران خواستارم... پشتيبان ولايت فقيه بوده، امام عزيز را تنها نگذاريد (28). وحدت و انسجام مذهبي را حفظ کنيد (29) که وحدت رمز پيروزي ماست و از شما مي خواهم مساجد را خالي نگذاريد. در مجالس مذهبي شرکت جوييد.

شهيد حمدالله محمودي ( 1361-1327 ممسني )

رمز پيروزي ما، اي ملت شهيدپرور! در چند مورد است: مهم تر از همه وحدت و همبستگي است.

شهيد علي مردان مدهني ( 1365-1318 خرم آباد )

برادران و خواهران عزيزم!... پيرو روحانيت و به خصوص ولايت فقيه باشيد به سخنان (30) و فرموده هاي امام عزيز با دل و جان عمل کنيد که پيروي و اطاعت بر تو واجب مي باشد. در مقابل محروميت ها (31) و فشارهاي دشمنان اسلام و مشکلات، همچون اباعبدالله (عليه السّلام) و يارانش صبور و مقاوم باشيد و همه توکل به خدا کنيد و اتحاد و همبستگي خود را حفظ نماييد و پيروزي شما در سه چيز است: توکل قلبي به خدا، وحدت و استقامت در مقابل مشکلات.

شهيد حسين ملاباقري ( 1362-1340 کاشان )

اصرار و تأکيد به آن است که از تفرقه افکني بپرهيزيد و اتحاد خويش را حفظ کنيد. آري، اين پيروزي هاي پي در پي ما از وحدت و همبستگي مان بوده است.

شهيد محسن ميراحمدي ( 1365-1351 اراک )

امروز افتخارمان اين است که در راه خدا جهاد مي کنيم و بر حقانيت آن آگاهيم و راهي باقي نمانده که يا پيروز شويم و يا شهادت را چون اسلحه اي مرگبار بر فرق دشمن فرود آوريم. پيروزي شما يک راه دارد و آن، وحدت و همبستگي شما و شتاب به سوي جبهه هاست و اي کساني که دم از انقلاب زده و در پشت پرده به اسلام و انقلاب ضربه مي زنيد (32)! بدانيد که شما [ روز ] خوش نخواهيد ديد و خدا شما را نخواهد بخشيد. ملت ايران هوشيار است و جرم شما در هر پست و مقامي که باشيد،‌ سنگين [ است ] و در آتش جهنم خواهيد (33) سوخت. ببينيد دشمن اصلي ما کيست و با آن بجنگيد. همه با هم برادر باشيد و به سوي جبهه ها بشتابيد که امسال ان شاء الله سال پيروزي است. آمريکاي جنايتکار نابودي خود را به دست ايران مي بيند (34) [ و ] توسط مزدور و [ غلام ] حلقه به گوش [ خود ]، صدام به خيال خام خود مي خواهد جمهوري اسلامي را از بين ببرد. عراق و کشورهاي مرتجع شرق و غرب از صدور اسلام وحشت دارند و بدانيد که وحدت و همبستگي شما باعث مي شود که دشمن را شکست دهيد.

شهيد پرويز نادري بني ( 1365-1348 شهرکرد )

اي امت شهيدپرور! وحدت و انسجام خود را حفظ کنيد که پيروزي اسلام در وحدت شماست. همان طوري که قرآن مي گويد: « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » (35). در ضمن جبهه ها را خالي نکنيد.

شهيد مرادقلي نظري ( 1362-1351 ممسني )

اي مسلمين! اتحاد، اتحاد؛ اتحاد و همبستگي که در سايه ي اسلام باشد. اين اتحاد و اطاعت از رهبري الهي باعث پيروزي اصلي است. با به خرج دادن ايثاري که مسلمين در صدر اسلام داشتند و با ايثاري که در جبهه هاي ايران به چشم مي خورد، به خدا توکل کنيد و هميشه به ياد او و براي او همه ي کارهايتان را انجام دهيد. نماز را به پاي داريد. از کارهايي که رضاي خدا در آن نيست، کوچک باشد يا بزرگ، خودداري کنيد.

شهيد حسين نوريان کوشکي ( 1363-1345 خميني شهر )

اي مردم هميشه در صحنه ي ايران! هوشيار باشيد و وحدت هميشگي خود را براي يک هدف، يعني الله ادامه دهيد. « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا » (36)؛ « به ريسمان خدا چنگ بزنيد و پراکنده نشويد. » همان طور که در شعارهايتان مي گفتيد، شما اهل کوفه نباشيد و امام را تنها نگذاريد و اين را بدانيد اگر وحدت و همبستگي شما مردم نبود،‌ هرگز اين انقلاب به اين پيروزي عظيم دست نمي يافت (37). اين وحدت شما سرمشقي شده براي کشورهاي اسلامي و حتي غير اسلامي [ و ] فهميده اند اگر همه با هم نباشند، نمي توانند (38) به اهداف خود دست يابند.

شهيد فرج الله هاشمي مسلکي ( 1366-1340 همدان )

چند سفارشي دارم [ که ] ذکر مي نمايم: اولاً درباره ي شهادت؛ شهادت فيض بزرگي است که نصيب هر کس نمي شود و تنها اولياء الله هستند که به اين فيض بزرگ نائل مي شوند و شهيد نزد خداوند مقامي والا دارد و از همه به خدا نزديک تر است. و ديگر وصيت بنده به ملت هميشه در صحنه ي ايران اين است که کلمه ي وحدت را حفظ نمايند، چون تمام دستاوردهاي انقلاب [ و ] رمز پيروزي ما، همانا کلمه ي وحدت بود و ملت را انسجام بخشيد (39). اگر کلمه وحدت نباشد، هيچ چيز ديگر نداريم. خط اصلي ما اسلام است و قرآن و از روحانيت پشتيباني کنيد و امام را دعا کنيد.

شهيد علي اکبر يغما ( 1361-1342 نيشابور )

درود بر شهداي گلگون کفن کربلاي ايران و ملت شهيدپرور که همبستگي آن ها باعث پيروزي انقلاب شد.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: خدايي ناکرده .
2. در اصل وصيت: نمايد.
3. در اصل وصيت: عالم به عمل.
4. سوره آل عمران؛ آيه 103.
5. سوره آل عمران؛ آيه 103.
6. در اصل وصيت: است.
7. در اصل وصيت: ناخوانا.
8. در اصل وصيت: است.
9. در اصل وصيت: به.
10. در اصل وصيت: تجسم.
11. سوره آل عمران؛ آيه 103.
12. اشاره به « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا »؛ سوره آل عمران، آيه 103.
13. در اصل وصيت: جهاني.
14. در اصل وصيت: سلام الله عليه.
15. در اصل وصيت: مي گردد.
16. اشاره به « يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ »؛ سوره فتح، آيه 10.
17. در اصل وصيت: اين اتحاد را.
18. در اصل وصيت: به راه هاي متفرق نرويد.
19. در اصل وصيت: ننهيد.
20. در اصل وصيت: دشمنان.
21. در اصل وصيت: تا حد امکان داريد.
22. در اصل وصيت: به.
23. در اصل وصيت: بجنگيد.
24. در اصل وصيت: حفظ.
25. در اصل وصيت: ناخوانا.
26. اشاره به « أَطِيعُوا اللّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ »؛ سوره نساء، آيه 59.
27. سوره آل عمران؛ آيه 103.
28. در اصل وصيت: نگذارند.
29. در اصل وصيت: کنند.
30. در اصل وصيت: ناخوانا.
31. در اصل وصيت: محرومات.
32. در اصل وصيت: مي زنند.
33. در اصل وصيت: خواهد.
34. در اصل وصيت: مي باشد.
35. سوره آل عمران؛ آيه 103.
36. سوره آل عمران؛ آيه 103.
37. در اصل وصيت: نمي يافتيد.
38. در اصل وصيت: نمي توانيد.
39. در اصل وصيت: نمود.

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب؛ (1391) گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (4) وحدت «دفتر اول»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط