آکنه های پتکی یا پاپولر Papular (جوشهای نوک تیز)

آیا بر روی صورت خود متوجه برآمدگی‌های کوچک قرمز ملتهب شده‌اید، که نسبت به لمس کردن حساسند؟ اگر بله، در این صورت، می‌تواند آکنه پاپولر باشد. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا در مورد علتهای به وجود آمدن آنها و برخی
يکشنبه، 17 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آکنه های پتکی یا پاپولر Papular (جوشهای نوک تیز)
آکنه های پتکی یا پاپولر Papular (جوشهای نوک تیز)

 

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

آیا بر روی صورت خود متوجه برآمدگی‌های کوچک قرمز ملتهب شده‌اید، که نسبت به لمس کردن حساسند؟ اگر بله، در این صورت، می‌تواند آکنه پاپولر باشد. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا در مورد علتهای به وجود آمدن آنها و برخی درمان‌های متداول، اطلاعاتی بدست آورید.
آکنه (جوش صورت و پوست) یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که عده‌ی زیادی از افراد با آن مواجه‌اند. این جوشها دقیقاً روی صورتتان بدون هیچ گونه اطلاع قبلی ظاهر شده و چهره‌ی شما و بله خلق و خوی شما را نیز خراب می‌کنند. این جوشها می‌توانند در هر گروه سنی و جنسیتی اتفاق بیافتند، اما بیشتر در نوجوانان و زنان مشاهده شده‌اند. انواع مختلفی از آکنه وجود دارد که ممکن است علتهای مختلفی داشته باشند. آکنه می‌تواند در قالب سرسفید، سرسیاه، جوش یا کورک، پاستول (جوش چرک‌دار) و پاپول (پتک، جوش نوک تیز) پدیدار شوند. در این مقاله در مورد آکنه پاپولر که اگر سعی کنید آن را فشار دهید همانند دیگر انواع آکنه می‌تواند واقعاً دردسرساز شود، صحبت خواهد شد. بنابراین، جهت پی بردن به جزئیات بیشتر به مطالعه مقاله ادامه دهید.

آکنه پتکی کدام است؟

آکنه‌های پتکی متفاوت از دیگر انواع آکنه می‌باشند. آنها برجستگی‌های ملتهب قرمز یا صورتی کوچک و سفتی روی پوست هستند که بدون سَر می‌باشند. این آکنه‌ها شامل انواع چرکی، چربی پوست یا ماده‌ی دیگری نیستند. از این رو، فشردن و یا برداشتن این نوع از آکنه‌ها باعث آسیب رساندن به پوست خواهد شد و اثر زخم بر روی صورت شما برجای می‌ماند. آنها ممکن است نسبت به لمس حساس باشند و می‌توانند در هر قسمتی از بدن ظاهر شوند اما عمدتاً روی صورت، پشت بدن و قسمتهای خلفی دیده می‌شوند. آکنه‌های پتکی به علت وجود باکتری، چربی، گرد و خاک و گرما ایجاد می‌شوند. در صورت وجود یک عفونت باکتریایی، بدن تلاش می‌کند با آن به مبارزه بپردازد و بدین ترتیب جریان خون افزایش می‌یابد که خود می‌تواند به صورت تورم و التهاب دیده شود و این تورم و التهاب به عنوان آکنه پاپولر شناخته شده‌اند. سلولهای سفید خون سعی می‌کنند با این باکتری مبارزه کرده و در نتیجه چرک یا تجمع سلولهای سفید خون شکل می‌گیرد. چرکی که آکنه را تشکیل داده، تحت عنوان پوسچولر یا چرک دانه‌ای شناخته می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که آکنه‌های پوسچولر، چند روز پس از تشکیل آکنه پاپولر شکل می‌گیرند. اما به این علت که این آکنه‌ها می‌توانند زخم‌های شدیدی را به وجود آورند، لازم است که فرد در اسرع وقت آنها را درمان کند.

چگونگی درمان آکنه پتکی

آکنه‌های پتکی می‌توانند باعث به وجود آمدن جای زخم شوند که به سختی از بین می‌روند. از این رو، بهتر است آنها را درمان کرده و برخی اقدامات پیشگیرانه را امتحان کنید. در زیر برخی درمانهای (طبیعی و دارویی) که بسیار مفید و مؤثرند را آورده‌ایم.

درمان‌های طبیعی

صورت خود را در روز چندین مرتبه با آب خالی بشویید. این کار باعث می‌شود صورتتان هیدراته (آبدار) شده و از آلودگی بدور باشد.
روغن درخت چای در درمان انواع آکنه بسیار مؤثر است. پنبه‌ای را در روغن درخت چای زده و آن را مستقیم بر روی جوش بمالید. یک شب بگذارید بر روی جوش بماند و صبح آن را بشویید. شما همچنین می‌توانید محصولاتی که حاوی 5% یا بیشتر روغن درخت چای هستند را استفاده نمایید تا از شر آکنه پتکی رها شوید.
آلوئه ورا یک ماده طبیعی و مفید برای پوست است. فقط قسمت کوچکی از برگ آن را قطع کنید و از مرکز شکاف داده و ژل درون آن را بیرون بیاورید. ژل را به طور مستقیم بر روی آکنه بمالید و بگذارید به مدت 15-10 دقیقه روی جوش بماند. سپس آن را با آب معمولی بشویید. استفاده روزانه از آلوئه ورا نه تنها در بهبودی مشکلات ناشی از آکنه کمکتان خواهد کرد، بلکه کیفیت و ظاهر پوستتان را نیز بهتر می‌کند.
در کاهش التهاب صورت، ماسکی از پودر دارچین و عسل بسیار مفید است. یک قاشق چای‌خوری دارچین و یک قاشق غذاخوری عسل برداشته و خوب آنها را مخلوط کنید و بر روی آکنه بمالید. بگذارید به مدت یک ساعت بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید. این کار را هر روز تا زمانی که از شر این جوشها خلاص شوید، تکرار کنید.
از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و از مصرف غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد حساسیت یا آکنه پتکی ‌شوند، خودداری کنید. در مورد مواد غذایی که بایستی از خوردن آنها اجتناب ورزید و موادی که باید مصرف نمایید با دکتر خود مشورت کنید.
مقدار زیادی آب بنوشید تا تمام آلودگی‌ها پاک و شسته شوند. این کار همچنین منافذ را تمیز و از خاک و عفونت محفوظ نگه می‌دارد.

دارو

صورت خود را دو مرتبه با یک پاک کننده‌ی ملایم بشویید و از کرم ضد جوشی که دارای مواد متشکل ضد آکنه حاوی بنزوئیل پراکساید یا اسید سالیسیلیک باشند، استفاده کنید.
آنتی بیوتیک‌هایی مانند داکسی سیکلین، مینوسیکلین، تتراسایکلین، ممکن است در محدود کردن رشد باکتری مفید باشند.
ممکن است دکتر برای آکنه بزرگسالان کرم‌های رتینوئید را تجویز کند.
معالجات بسیاری مانند لیزر درمانی، نور درمانی و دیگر شیوه‌های آرایشی وجود دارند که در مقابله با این مشکل پوستی بسیار مؤثرند. هر چند این روش‌ها گران قیمتند، اما بر روی بهبود پوست اثرات قابل توجهی از خود نشان می‌دهند.
مدتی طول می‌کشد تا درمان به طور کامل، مشکلات مربوط به آکنه را برطرف سازد. از این رو، یکی از روشهای درمان را انتخاب کرده و به طور منظم از آن پیروی نمایید تا به نتایج رضایت بخشی دست یابید. درمانهای طبیعی را امتحان کنید و اگر از این درمانها به نتایج مثبتی نرسیدید، سپس جهت کمکهای پزشکی با یک متخصص پوست مشورت کنید. به هنگام بیرون رفتن در زیر آفتاب از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید تا از تحریک و التهاب پوست جلوگیری کند، زیرا ممکن است وضعیت را بدتر نماید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط