حقایقی جالب در مورد صابون سبز

بنابر باور عمومی، بابلی‌ها نخستین افرادی بودند که مزایای چربی و قلیا را که به ساخت صابون انجامید، کشف کردند. با گذشت زمان، این ترکیب اولیه، دستخوش دریایی از تغییرات شد و مدل‌های بسیاری را به دست آورد. این روزها،
سه‌شنبه، 26 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حقایقی جالب در مورد صابون سبز
حقایقی جالب در مورد صابون سبز

 

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

بنابر باور عمومی، بابلی‌ها نخستین افرادی بودند که مزایای چربی و قلیا را که به ساخت صابون انجامید، کشف کردند. با گذشت زمان، این ترکیب اولیه، دستخوش دریایی از تغییرات شد و مدل‌های بسیاری را به دست آورد. این روزها، چندین گونه از صابون وجود دارد، اما زمان آن رسیده که در مورد خطرات استفاده از صابون‌های تولید شده‌ی شیمیایی صحبت شود. در این مقاله، این نتیجه حاصل می‌شود که صابون سبز جایگزین استفاده از صابونهای شیمیایی گردد.

ریشه‌ی آن در اسپانیا
صابون کاستیل یکی از اولین صابون‌های گیاهی است که منشاء آن منطقه‌ی کاستیل اسپانیا است که در آنجا صابون از روغن زیتون تولید می‌شد.

با گذشت روزها، محیط زیستمان بخاطر تغییرات غیر قابل برگشت، ناشی از اقدامات بی فکرانه‌ی انسانها روز به روز آلوده‌تر می‌شود. این سرعت اضافه شدن بر آلاینده‌های محیط زیست قطعاً به انسان صدمه می‌زند. علاوه بر این، گرایش به تولید چیزهایی با محتوای شیمیایی بالا، مجدداً تهدید بیشتری را بر ما تحمیل می‌کند. در دنیای امروزی که با گامهای سریعی در حال پیشروی است، بندرت پیش از استفاده از محصولات شیمیایی بدست آمده، تفکر می‌کنیم، در درجه اول به این خاطر که این محصولات نتایج فوری به همراه دارند و البته، ما را از آشفتگی و ناراحتی تحمل یک روال طولانی برای بدست آوردن جایگزین طبیعی آنها نجات می‌دهند.
یکی از مشهودترین عوارض جانبی انتخاب محصولات شیمیایی به دست آمده، آسیب پوستی است. احتمالاً در زندگی هر کسی زمانهایی وجود داشته که آسیب پوستی ضایعاتی را ایجاد کرده باشد. صابون بخشی از مصرف روزانه‌ی تمام افراد می‌باشد. اما شایسته است که در مورد مواد بکار رفته در رنگهای جذاب صابون‌ها اطلاعاتی بدست آورده و البته رایحه‌های فریبنده‌ای که از آن بهره می‌برند را فراموش نکنید. تمام اینها از دستورالعمل‌های شیمیایی قوی بدست می‌آیند که مطمئناً منجر به عوارض جانبی زیان بخشی می‌شوند. پس جایگزین منطقی این صابونها، چه می‌تواند باشد. خوب، یکی از مؤثرترین جایگزینها، صابون سبز می‌باشد که به دلیل کیفیت تجزیه پذیر زیستی ذاتی آن یا به طور ساده، به علت اینکه ذاتاً در محیط زیست قابل تجزیه شدن است به این نام خوانده می‌شود.

شناخت صابون سبز
☜در ابتدا، شایان ذکر است که صابون سبز نه تنها برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند، بی‌خطر می‌باشد، بلکه برای محیط زیست نیز هیچ گونه تهدیدی به حساب نمی‌آید. USP این صابون، مواد تشکیل دهنده‌ای است که از آن ساخته شده است. بر خلاف صابون‌های شیمیایی متداولی که استفاده می‌کنیم، صابون سبز از روغن‌های گیاهی تولید می‌شود. از این رو، به آن صابون روغن گیاهی نیز می‌گویند. این صابون‌ها، به همراه انواع مختلف روغنی که استفاده می‌شوند، همچنین حاوی پتاسیم و یا هیدروکسیدهای سدیم هستند که به منظور حفظ سطوح گلیسرول در صابون بکار می‌روند.
☜بسیاری از صابون‌ها دارای چربی حیوانی هستند، بر خلاف صابون سبز که هیچ چربی حیوانی در آن بکار نرفته است. باور این مسئله سخت است که در صابون سبز هیچ گونه رنگی استفاده نشده است. این رنگ، رنگ سبز خالص سبزیجاتی است که در آن استفاده شده و رنگ ملایم خود را به صابون می‌دهند. این رنگ‌ها، بسته به نوع روغن گیاهی بکار رفته، می‌توانند به ته رنگهای مختلفی طبقه بندی شوند.
☜ با این حال نکته‌ی با ارزش دیگری که در مورد این صابون باید بیاد آورد، تجزیه پذیری آن در محیط زیست است. این نکته به تنهایی کافی است تا بجای انتخاب دیگر محصولات، این صابون برگزیده شود.
☜صابون سبز همچنین برای افرادی که نسبت به ناراحتی پوستی شکایت دارند، تجویز می‌شود. این صابون همچنین به خاطر خواص درمانی و پاک کنندگی، معروف می‌باشد و به این خاطر است که به عنوان صابون خالکوب شناخته شده است.

صابون سبز برای خالکوبی
☜صابون سبز به دلایل بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما حیرت‌انگیزترین استفاده‌ی آن در هنر خالکوبی است. پیش از آنکه هنرمند خال کوب، یک اثر هنری را بر روی بدن طراحی کند، ارزنده است که تمام منابع مستعد عفونت را در طی روند کار و بعد از آن تحت کنترل در آورد. در غیر اینصورت، لذت از جلوه‌ی شگفت‌انگیز آن بر روی بدن به وسیله‌ی عفونت خدشه‌دار خواهد شد.
☜گام‌های اولیه در هنر خالکوبی این است که ناحیه‌ی خالکوبی به طور مناسب تمیز شود تا احتمال مشاهده‌ی هیچ گونه عفونتی بعد از آن وجود نداشته باشد. قابل اعتمادترین روش برای انجام این کار، استفاده از صابون سبز برای این پروسه می‌باشد.
☜ابتدا صابون سبز را با آب مقطر رقیق کرده تا محلولی بدست آید که در آن ناحیه مالیده می‌شود. برای این منظور مهم است که این صابون رقیق شود، به این دلیل که شستن و زدودن آن بعد از استعمال آسانتر خواهد بود. رقیق کردن آن با آب، هیچ تغییری در کیفیت صابون ایجاد نخواهد کرد.
☜ این صابون برای از بین بردن خون، ته مانده‌ی جوهر و خاک و چرک از روی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.
☜ این صابون همچنین برای استریل کردن ابزار مورد استفاده در خالکوبی استفاده می‌شود. نیازی به گفتن نیست، که تا آنجا که قرار است خالکوبی انجام شود، استفاده از صابون سبز ضرورت دارد.

سایر کاربردها
☜ از آن برای شستن وسایل جراحی به منظور ضدعفونی استفاده می‌شود.
☜ همچنین از آن برای تمیز کردن وسایل خانگی استفاده می‌شود. صابون مفیدی برای پوست بوده و همچنین برای شستن دست و صورت مناسب می‌باشد. صابون ملایمی برای پوست بوده و به همین دلیل موجب خشکی پوست نمی‌شود.
☜ بدلیل فواید آن به عنوان عامل پاک کننده‌ی عالی، این صابون جایگزین مناسبی برای شامپو می‌باشد.
☜ همچنین به کاربرد آن به عنوان صابون رخت شویی و صابون اصلاح پی برده شده است و حتی خاصیت آن هنگامی که برای حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به اثبات رسیده است.

مواد بکار رفته در صابون سبز
برخی از مواد کلیدی تشکیل دهنده‌ی صابون سبز یا تنتور صابون سبز شامل:
◄ روغن (اسطوخودوس، چریش، زیتون، جوجوبا، نارگیل، خرما)
◄ قلیاب صابون پزی (محلول قلیایی ـ هیدروکسید سدیم یا هیدروکسید پتاسیم)
◄ گلیسیرین
◄ الکل اتیلیک
بمنظور کاهش اثرات زیان‌آور صابون‌های شیمیایی تجاری، می‌توانید استفاده از صابون سبز را آغاز کرده و از تمام منافع آن بدون نگرانی از عوارض جانبی، برخوردار شوید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.