سيري در وصيت نامه شهدا

توصيه هاي وحدت بخش شهدا (2)

اما شما پدران و مادران! جبهه ها نيز هميشه چشم انتظار کمک مالي شماست، اين رزمندگان منتظرند که با پشتوانه ي گرم شما بتوانند براي فتح کربلا به پا خيزند. امروز مسجدها سنگر شماست، در نماز جمعه و جماعات نيز
دوشنبه، 24 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصيه هاي وحدت بخش شهدا (2)
 توصيه هاي وحدت بخش شهدا (2)

 

تهيه و تنظيم: ايوب سيف زاده




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد کريم بهپوردخت تبريزي ( 1363 - 1342 تبريز)

اما شما پدران و مادران! جبهه ها نيز هميشه چشم انتظار کمک مالي شماست، اين رزمندگان منتظرند که با پشتوانه ي گرم شما بتوانند براي فتح کربلا به پا خيزند. امروز مسجدها سنگر شماست، در نماز جمعه و جماعات نيز* (1) شما تيري ست بر قلب دشمن. امروز آواي بلند وحدت شما، لرزه اي بر اندام دشمن فرود مي آورد و از شماها مي خواهم که بيشتر به دعاها توجه کنيد، دعاي توسل را فراموش نکنيد.

شهيد محسن بهرامي ( 1365 - 1345 محلات)

اولين پيام من به ملت شهيدپرور ايران؛ و آن اينکه تقوا را پيشه ي خود قرار داده و وحدت اسلامي را حفظ کرده و به نداي امام عزيز لبيک گويند و از شما مي خواهم که امام عزيز را تنها نگذاريد و به روز معاد و رستاخيز ايمان بياوريد و قلب امام را نرنجانيد که عذاب الهي فراوان است.

شهيد ميرزاعلي بهرامي ( 1365 - 1347 زنجان)

اي امت شهيدپرور ايران! ما راهيان راه الله براي نگاه داشتن پرچم خونين اسلام و ادامه دادن (2) راه حسين ( عليه السلام ) تا آخرين قطره ي خونمان خواهيم جنگيد و پرچم خونين « لا اله الا الله » را در اوج پيروزي برافراشته نگاه خواهيم داشت و از شما مي خواهيم که در همه جا از روحانيت دفاع کنيد که اگر اين ها نبودند، اسلام هم نبود. وحدت کلمه داشته باشيد و همان طور که اماممان گفته است تمام سلاح ها و قلم ها را به سوي آمريکا نشانه بگيريم تا اين استکبار جهاني را نابود کنيم، ان شاء الله.

شهيد رهام بهرامي اصل ( 1364 - 1343 ياسوج)

اي مردم و اي امت! آگاه باشيد. از تفرقه بپرهيزيد. وحدت را حفظ کنيد و با هم اتحاد داشته باشيد. همه چنگ به ريسمان خدا بزنيد و متفرق نشويد که خدا با شماست [ و شما ] پيروزيد. هميشه فرمان امام را براي خود ملاك قرار دهيد و بدانيد که اسلام ناطق، حسين زمان، همين امام خميني است.

شهيد زين العابدين بهزادي ( 1361 - 1346 لارستان)

پيامي دارم به ملت شهيدپرور ايران! ما شهيدان (3)، از شما ملت شهيدپرور و انقلابي مي خواهيم که امام عزيزمان، خميني کبير را تنها نگذاريد و با رهبري او، دست در دست هم و با وحدت کلمه، تا آزادي قدس پيش رويد و با امپرياليسم جهانخوار مبارزه کنيد. تا آخرين نفس نگذاريد خون شهيدان پايمال شود؛ اين ها براي خدا کشته مي شوند. تنها خواهشمان اين است: راه شهيدان را که همان خط امام است، ادامه دهيد.

شهيد هاشم بيدار ( 1362 - 1344 اردبيل)

برادران و خواهران متعهد اسلام شناس! از شما مي خواهم که در نهضت ما شروع به درس خواندن نماييد تا مثل من نباشيد؛ چون اين وصيت نامه را يکي از رزمندگان برايم مي نويسد و من خيلي حرف ها دارم، ولي نمي توانم خودم به روي کاغذ بياورم و پشت جبهه ها را خالي نکنيد، همان طور که نکرده ايد و دست در دست هم بدهيد تا اين منافقان کوردل و کورچشم از وحدت شما به زلزله افتاده و خودشان دست به خودکشي بزنند و يا مثل آن هاي ديگر پا به فرار گذارند و هيچ وقت در نمازهايتان امام را فراموش نکنيد، امام را دعا کنيد؛ چون هرچه داريم از آن رهبر داريم.

شهيد رضا بيرانوند ( 1361 - 1342 خرم آباد)

و از ملت حزب الله خواهانم که پيرو خط سرخ شهادت و گوش به فرمان امام امت باشند و اتحادي [ را ] که از آغاز داشته اند، تا پيروزي نهايي و استقرار حکومت جهاني اسلام، به رهبري (4) امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف ) حفظ کنند و با وحدت خود مشت محکمي بر دهان جهانخواران شرق و غرب، به خصوص اين منافقان داخلي بکوبند، به طوري که ديگر نتوانند از جايشان بلند شوند.

شهيد رمضان بيک زاده ( 1362 - 1337 مشهد)

پيام من به اين ملت ايران اين است که وحدت خود را حفظ کنند و هيچ وقت گول اجانب شرق و غرب را نخورند و اين امام عزيز را تنها نگذارند که اين يک نعمت است.

شهيد روزه پاپي ( 1362 - 1321 خرم آباد )

و اما اي امت مسلمان! ما در زماني به سر مي بريم که از هر طرف، کفار و منافقين براي نابودي اسلام عزيز، دست به دست هم داده و از هرگونه جنايتي دريغ ندارند و اين وظيفه ي سنگين بر دوش ماست که اگر خداي نخواسته کمي غفلت کنيم، به اسلام عزيز و وحدت مسلمين ضربه خواهند زد. پس بياييد دست به دست هم بدهيم و با پيروي از خط ولايت فقيه و حمايت از اين دولت انقلابي، اسلام عزيزمان را ياري کنيم.

شهيد حسن پارساييان ( 1366 - 1347 تهران )

پدر و مادرم! باز مي گويم صبر کنيد که خدا انسان هاي صابر را دوست دارد و در آخر، از همه مهم تر، نماز جمعه و جماعت و وحدت را از دست ندهيد و دعا زياد بکنيد، اول به امام عزيز و رزمندگان و اسيران و معلولين و غيره و تا زماني که زنده هستيد، از امام و اين رهبر حسينگونه پيروي کنيد و اين را بدانيد، پيروي کردن از رهبر، ادامه دادن (5) راه شهداست.

شهيد سليمان پاشاپور گنجه لو ( 1365 - 1346 تبريز )

برادران و خواهران! هر روزي که از اين جنگ تحميلي مي گذرد، مسئوليت ما سنگين تر مي شود؛ يعني يک قطره خون شهيد، مسئوليت ما را به مراتب سنگين تر مي کند. در اين حال اگر ما نتوانيم از اين مسئوليت بيرون آييم، در پيش شهدا شرمنده هستيم. پس عزيزان! کمر همت ببنديد. دست اتحاد بدهيد و با يکديگر وحدت داشته باشيد. از رهنمودهاي رهبر عزيزمان پيروي کنيد که ان شاء الله نصر و پيروزي نزديک است.

شهيد حسين پرستار ( 1362 - 1337 خميني شهر)

اي مردم قهرمان!... سومين تذکرم اطاعت از خداوند است، « اطيع وا الله و اطيعوا الرسول و اولي الأمر منکم. » (6) (7) که در دنبال آيه دارد که متفرق و جدا نشويد که اگر متفرق شديد، شکست خواهيد خورد. وحدت کلمه، وحدت کلمه، ترس از خدا، ترس از خدا، اطاعت از ولايت فقيه، اطاعت از ولايت فقيه، تقوا را، تقوا را نصبالعين خود قرار دهيد و در اين راه کوشش کنيد.

شهيد سري پرکان کلايه ( 1363 - 1343 دهدشت)

برادران عزيز و گرامي ام! وحدت خويش را حفظ کنيد و از باندبازي و گروه گرايي بپرهيزيد که باعث تفرقه و نفاق مي شود.
... برادران و خواهران عزيز و مسلمان! هشيار باشيد و پشتوانه ي امام و اين انقلاب باشيد و از تفرقه و جدايي بپرهيزيد که امام عزيزمان فقط درباره ي وحدت صحبت به عمل مي آورد. وحدت را حفظ کنيد.

شهيد حسين پرنده خوزاني ( 1361 - 1344 سبزوار)

وصيت من اين است که ملت شهيدپرور وحدت خود را حفظ کنند و در خط امام باقي بمانند و رهرو راه شهيدان باشند و از انسان هاي بد دوري کنند و در رو به روي آن ها با مقاومت بايستند.

شهيد حسن پورجبار جاهد ( 1361 - 1337 تبريز)

وصيت من به عنوان يک پاسدار و به عنوان يک فرزند حزب اللهي اين است که: اي امت! دست از دامان پربرکت امام برنداريد، امام بر هرکس تاخت، بر او بتازيد و هرکسي را دوست داشت، او را دوست بداريد، وحدت کلمه را حفظ کنيد، از مسئولين مملکتي پشتيباني کنيد، در هر مقامي هستيد، مغرور نشويد، در مسير جهاد و شهادت قدم برداريد.

شهيد محسن پورعبدالله ( 1367 - 1336 شيراز)

آري برادرم! خواهرم! امروز تمام کشورهاي دنيا تحت عناويني با اسلام عناد مي ورزند و در برابر شما مسلمانان شيعيان علي ايستاده اند و در صددند که اين قلب اسلام واقعي که هم اکنون در اين مرز و بوم به طپش درآمده و مي خواهد جريان خون را به ديگر اعضاي پيکره ي اسلام بدمد، از بين ببرند. آمريکا با گازهاي شيميايي، شوروي با موشک، فرانسه با هواپيما و ديگران با تسليحات و برخي با پول به کمک صدام آمده و همه با هم مي خواهند اين اسلام محمدي را از بين ببرند و تا زماني که شما با اطاعت از رهبر و وحدت با يکديگر، مقاومت (8) در برابر آن ها را اين طور ادامه دهيد، ان شاء الله پيروز خواهيد شد.

شهيد نوروز پورمند ( 1363 - 1308 کازرون)

اي امت شهيدپرور! از شما مي خواهم بحق خون شهدا هميشه وحدت و يکپارچگي خود را حفظ کنيد و نگذاريد که دشمنان اسلام به شما ضربه بزنند و سنگر نمازهاي جمعه و جماعات را حفظ کنيد و دعاها را فراموش نکنيد؛ بخصوص دعا براي امام عزيز و براي ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف).

شهيد سردار پولادي ( 1365 - 1311 کازرون)

مردم هميشه در صحنه و امت هميشه بيدار! خواهشي که با تمام وجودم از شما دارم، اين است که همان طور که تاکنون در صحنه بوده ايد، از اين پس نيز در صحنه هاي حق عليه باطل حضور مستمر و دائم داشته باشيد. نگذاريد که دشمنان و ايادي شرق و غرب در [ ميان ] شما رخنه نمايند و خداي نخواسته شما را از حرکت مقدس و انقلابيتان دلسرد نمايند. شما بايستي با زبان قلم و قدم خود آن چنان مبارزه کنيد که آرزوي نفس کشيدن منافقين و مخالفين به دلشان بماند و نتوانند خداي نخواسته در صفوف شما مردم حزب الله رخنه نمايند. به خدا توکل داشته باشيد که خدا با شما است. در اين شرايط حساس و سرنوشت ساز، اساس پيروزي ما توکل به خداست. صبر و بردباري پيشه کنيد. استقامت داشته باشيد که « ان الله مع الصابرين » (9). اگر شما وحدت و انسجام خود را حفظ کنيد، يأس و نااميدي را در دل آنان افکنده ايد و براي هميشه مخالفين اسلام، [ به حول ] و قوه ي الهي به زباله داني تاريخ خواهند رفت.

شهيد ناصر پيري ( 1361 - 1341 تهران)

برادران و خواهران مکتبي ام! وصيتم، آخرين وصيت علي (عليه السلام)؛ اميرالمومنين مي باشد به حسن و حسين (عليهما السلام) که اميدوارم همه ي شما آن را مطالعه فرموده باشيد.
قرآن را زياد بخوانيد [ و ] با اخلاص به آن عمل کنيد. از طلبه ها دوري نکنيد که اينها رمز وحدتند. به نماز اهميت فراوان دهيد. هميشه بياد خداباشيد...

شهيد رضا پيمانفر ( 1362 - 1342 قم)

مادر عزيزم و مهربانم! نماز جمعه را به پا داريد. [ در ] اين راهپيمايي ها شرکت کنيد. به خصوص در تشييع جنازه ي شهدا شرکت کنيد و با وحدت ملت، هم صدا شويد و با همکاري خود، پوزه ي منافقين [ را ] بر خاك ماليد و آن ها را با حرکت خودتان وادار به عقب نشيني کنيد و با وحدت کلمه ي خود، آمريکا و کاخ هاي سر به فلک کشيده ي واشنگتن را به لزره درآوريد و چنان سيلي محکمي به ابرقدرت بزرگ آمريکا زديد که ديگر تحمل ديدن اسلام را ندارد و ديگر نمي تواند جبران خسارت هاي خود را که از ايران اسلامي خورده، بکند و روي پاي خود، به خوبي گذشته نمي تواند بايستد.

شهيد نقي تاجيک ( 1361 - 1345 تهران)

پيام هم براي دوستانم و [ برادرانم ]: قدر همديگر را بدانيد تا بتوانيد براي خدا جهاد کنيد. * (10) وحدت را حفظ کنيد؛ چرا که دشمن با وحدت شما از بين مي رود. [ در ] هر نماز امام را دعا کنيد.

شهيد هادي ترابي دلشاد ( 1361 - 1340 تهران)

من به عنوان يک برادر و يک شهيد آگاه به تمامي جوانان و دوستان و آشنايان و به تمامي پدران و مادران و در کل به تمامي ملت ايران مي گويم که قبل از هر چيز وحدت کلمه را حفظ کرده و با اتحاد و يکپارچگي خود و با تمامي قدرت در برابر تمامي ابرقدرت ها و تمامي توطئه هاي داخل و خارجيشان بايستند و ترس و هراس به خود راه ندهند و حتي يک قدم به عقب نگذارند؛ چراکه خداوند مژده ي پيروزي را به ما داده است؛ « نصر من (11) الله و فتح قريب » (12)؛ « ياري از خدا و پيروزي نزديک است »

شهيد رضا ترکمان سهرابي ( 1361 - 1343 تهران)

شما پدر و مادر و برادر عزيزتر از جانم!... اگر جنازه داشتم، خدا را شکر کنيد و در بهشت زهرا پيش شهداي داراباد دفنم کنيد. خيلي دلم مي خواهد که حتي وحدت شهدا را در قبرهايمان هم حفظ کنيم.

شهيد غلامرضا ترکيان ( 1364 - 1342 کرج)

سلام و درود خدا بر شما امت حزب الله که توانستيد با يکپارچگي و وحدت کلمه و گوش به فرمان امام، انقلاب را به پيروزي برسانيد (13)... امت حزب الله! سخن بسيار است ولي سخن با شما امت سخت است، چون امتي هستيد که الهي شده ايد و خود سرمشق (14) تمام فضيلت هاي خود و شايسته مي باشيد و اين وحدت و انسجام و امام خود را و قامت استوار خودتان را حفظ کنيد و براي امام دعا کنيد.

شهيد سعيد تفنگ ساز (فهيم پور) ( 1362 - 1341 تهران)

پدر و مادر گرامي و عزيزم!... امروز همه ي ابرقدرت ها، از قدرت اسلام به هراس و وحشت افتاده اند و به عناوين مختلف درصدد نابودي اين انقلاب اسلامي برآمده اند، اما از آنجا که خدا حامي ماست، تاکنون هيچگونه غلطي نتوانسته اند بکنند و تا زماني که مردم وحدت خودشان را حفظ کنند، در آينده ان شاء الله هم هيچ غلطي نمي توانند (15) بکنند.

شهيد محمدباقر تقوي ( 1363 - 1337 جلفا)

اي خواهران و برادران! تفرقه نيندازيد، غيبت نکنيد، بلکه وحدت را حفظ بکنيد. دست [ به ] دست هم بدهيد که موقع جهاد است؛ اول جهاد [ و ] مبارزه با نفس، دوم با دشمنان اسلام و قرآن [ مبارزه ] کنيد.

شهيد محمدحسن توسلي ( 1366 - 1344 گلپايگان)

دوستان عزيزم! بايد يکدل شويد. بايد دلهاتان را با نور الهي و معرفت خدا مملو نماييد و در پرتو اين عمل، وحدت پيدا کنيد. جلسات مذهبي، قرآن، دعاي کميل و توسل را تشکيل دهيد و در کنار پرورش و تحصيل علم، به پرورش روح خود بپردازيد.

شهيد رحيم توکلي ( 1361 - 1343 فلاورجان)

پيام من به امت مسلمان اين است که وحدت و يکپارچگي خودتان را حفظ کنيد و هميشه امام را دعا کنيد که ان شاء الله خداوند سايه اش را از سر شما کوتاه نکند و ان شاء الله پروردگار جهان تا انقلاب مهدي او را حفظ خواهد کرد.

شهيد هادي توکلي پسند ( 1361 - 1342 شهري)

از ملت ايران مي خواهم با وحدت هرچه بيشتر در مقابل آمريکاي استعمارگر - که امام آن را شيطان بزرگ خوانده - و شوروي جنايتکار بايستند و با مشت محکم بر دهان اين کشورهاي متجاوز و تمام کشورهاي همدستش بزنند و پوز ه ي آنان را به خاك بمالند، ان شاء الله.

شهيد محمداسماعيل ثابت ( 1361 - 1341 قوچان)

من از ملت قهرمان ايران مي خواهم که وحدت و انسجام خويش را حفظ نموده و هميشه و در همه جا اطاعت و پشتيباني از رهبر عزيزمان، خميني کبير و دولت جمهوري اسلامي ايران را فراموش ننمايند؛ چراکه وجود چنين رهبري و چنين دولتي از عنايات و الطاف خاصه ي خداوند است و بايد در حفظ آن بسيار کوشيد.

شهيد رحيم ثريا ( 1365 - 1329 اقليد)

قدر امام عزيزمان را بدانيد و در وحدت و همبستگي کوشا باشيد.
... اي همسرم!... اميدوارم جهان با وحدت کلمه پر از عدل و داد شود و به همين دليل است که حقير حاضرم بهترين چيز خود، يعني جانم را هديه کنم.

شهيد حسين ثقفي فر ( 1365 - 1342 فردوس)

ملت غيور و قهرمان ايران! ما که براي حفظ و حراست از اسلام عزيز به جبهه مي رويم، از شما مي خواهيم که وحدت و انسجام خود را هرچه بيشتر حفظ کنيد. دشمن وقتي ناتوان خواهد بود که بين شما وحدت اسلامي وجود داشته باشد.

شهيد حسين جاني اسفرجاني ( 1361 - 1346 اهواز)

اي مردم! بياييد چنگ به ريسماني بزنيد که ناگسستني است و بياييد رضاي حجت حق را جلب کنيد و بياييد يکدست و همگام، نداي وحدت سر دهيم.

شهيد سيدامين رضا جعفرزاده ( 1361 - 1345 تربت حيدريه)

مادران و پدران، اي کساني که از همه چيز خود مي گذريد، اي کساني که از مال و جان و فرزندانتان گذشته ايد! هوشيار باشيد. بيدار باشيد که اجنبي به اسلام شما [ و ] به کشور شما راه پيدا نکند. اگر شما بگذاريد اجنبي به اسلام شما رخنه پيدا کند، اسلام شما از بين خواهد رفت و براي شما هيچ چيز باقي نخواهد گذاشت و براي اين کار بايد همه وحدت کلمه و از جان گذشتگي داشته باشيد.

شهيد رحيم جعفري ( 1362 - 1345 مشکين شهر)

پدر عزيزم!... براي امام و رزمندگان هميشه دعا کنيد. دعا کنيد که فرج امام زمان نزديک شود و امام بزرگوار، خميني را دعا کنيد و هميشه بين خود، وحدت کلمه داشته باشيد و به اسلام و مسلمين خدمت کنيد.

شهيد کرم علي جعفري ( 1360 - 1337 آباده)

پيام من بر ملت قهرمان و شهيدپرور ايران اين است که هميشه و در همه حال، وحدت و يکپارچگي خود را حفظ کنند و هميشه به نداي امام پاسخ مثبت دهند و نگذارند که اين منافقين و کفار بر اسلام و مسلمين لطمه وارد سازند و هدف شوم آنها را نقش بر آب کنند؛ چون وحدت و يکپارچگي همين ملت قهرمان بود که رژيم منحوث پهلوي واژگون شد که اين ها (منافقين ) در برابر آن چيزي نيستند.

شهيد حسين جعفري شورك ( 1361 - 1337 مشهد)

من به همه ي شما اعلام مي کنم که يک لحظه دست از دعا براي سلامتي امام برنداريد، وحدت را حفظ کنيد؛ تا موقعي که اين وحدت بين مسلمانان هست، اسلام شکست نمي خورد و منافقين بايد گور خود را از اين ايران عزيز گم کنند؛ ديگر جاي اين تفاله هاي شيطان در اين جا نيست و ديگر مردم بيدار شده اند و گول اين منافقان را نمي خورند.

شهيد کريم جعفري نظرآبادي ( 1365 - 1338 اهواز)

برادران و خواهران عزيز! حال که الطاف خداوند ما را توان داده، بياييد از دستاوردهاي انقلاب که خون هاي هزاران شهيد به خون خفته و معلولين و اسرا مي باشد، پاسداري کنيم. بيني (16) اين عُمال فساد و استعمار را به خاك ماليده و با چنگ انداختن به ريسمان الهي، وحدت اسلامي را بازيابيم و بيرق سبز جمهوري را بر فراز بلندترين قلل جهان برافرازيم (17) و جنگ را که به گفته ي امام، يک نعمت است، با تمام قدرت تا رفع فتنه از عالم و ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) ادامه داده تا ان شاء الله بتوانيم، مدعي رهروي پدر بزرگوارش گرديم.

شهيد سبزعلي جعفري هرستاني ( 1360 - 1343 خميني شهر)

و اما پيام من به مردم اين است که وحدت کلمه ي خود را حفظ کنيد و راه شهيدان کربلاي حسيني را ادامه بدهيد و سنگرها را خالي نگذاريد.

شهيد نظر جمشيدي ( 1365 - 1347 ياسوج)

عمويان و آشنايان! سلام بر شما، در پيش راه شهدا کوشا باشيد. در کارهايتان کوشا باشيد. درباره ي کسي بدگويي نکنيد. چيزي را که خود براي خودتان مي پسنديد، براي ديگران هم بپسنديد و چيزي را که خودتان نمي خواهيد براي ديگران هم نخواهيد. هميشه وحدت خود را حفظ کنيد، [ به ] حرف کساني که باعث پاره شدن وحدت و انسجام شما مي شوند (18)، گوش فرا ندهيد.

شهيد علي ضامن جوکار ( 1362 - 1339 فراشبند)

برادر[ ان ] و خواهران!... شما از امام خميني اطاعت کنيد و از اختلافات بپرهيزيد و ديگران را به وحدت دعوت کنيد. استقامت و پايداري ما را نجات خواهد داد و پيروزمان خواهد کرد. مبادا خداي ناکرده سست شويد و غمگين؛ نه، هيچ وقت اين طور نباشيد؛ چرا که معتقديم که بندگان صالح و شايسته ي خداوند وارثان زمينند و اين وعده ي الهي است که هيچ وقت خطايي در آن به وجود نخواهد آمد.

شهيد علي ناز جوکار ( 1365 - 1337 فراشبند)

...در پايان همه ي شما را به وحدت دعوت مي کنم و اميدوارم در راه حق و حقيقت پيروز و مؤيد باشيد. اگر گفته هاي حق، شما را ناراحت کرد، بدانيد نمي خواهيد حق را بدانيد.

شهيد سعيد چيذري ( 1365 - 1339 تهران)

به (19) جوانان و دوستان متعهدم مي گويم که برادران! به جاي اينکه خود را به بهانه هاي [ مختلف ] به کنار بکشيد و از زير بار مسئوليت شانه خالي کنيد، وظيفه ي شماست که مسئوليت سنگين تداوم انقلاب را به دوش بکشيد. در هرکاري تلاش کنيد تا بتوانيد (20) به دور از خودرأيي ها و با هماهنگي و وحدت، در فکر ترويج و رشد و اجراي برنامه هاي اسلامي در سطح محل باشيد و درکارها به جاي اينکه به نيروي خود بنگريد، توکل بر خدا کنيد و به لطف و عظمت خدا تکيه کنيد؛ ان شاء الله که در همه ي کارها موفق مي شويد.

شهيد نصرالله حاتمي کليشادي ( 1361 - 1345 فلاورجان)

وصيت[ ي ] به امت مسلمان و شهيدپرور دارم. برادران! شب سوم من دعاي توسل را در خانه ي ما برگزار کنيد (21) و سالي يک شب جمعه هم (22) دعاي کميل را برگزار کنيد. خيلي متشکرم [ و ] التماس دعا دارم و وقتي مرا به خاك سپرديد براي هرچه زودتر نزديک شدن فرج امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و براي سلامتي امام امت، خميني کبير و نابودي دشمنان اسلام و براي پيروزي رزمندگان اسلام در تمام جبهه هاي حق عليه باطل دست در دست هم گذاريد (23) و دعاي وحدت را همه با هم يکصدا بخوانيد (24) و بعد دست ها را بسوي خدا بلند کنيد (25) و دعاي فرج حضرت حجت (عجل الله تعالي فرجه الشريف) « الهي عظم (26) البلاء...»: را بخوانيد (27) و همه با هم يکصدو ده مرتبه اين دعا را تکرار کنيد (28) «. خدايا! خدايا! تا انقلاب مهدي، خميني را نگه دار »

شهيد محمد حجتي ( 1361 - 1346 نجف آباد)

از شما مخصوصاً پدر و مادر و برادران و خواهران مي خواهم که مرا حلال کنيد و از دوستان و آشنايان برايم حلاليت بطلبيد و اما وصيتي که به شما دارم اين است که وحدت کلمه را حفظ نموده و هميشه ياور امام و اسلام عزيز باشيد و دعا براي امام و رزمندگان و ظهور امام عصر را فراموش نکنيد، دعاي کميل و دعاي توسل و نماز جمعه را فراموش نکنيد.

شهيد حسن حسن آبادي ( 1361 - 1339 نيشابور)

پدرم و مادرم! شما در جلوي ضدانقلاب گريه نکنيد که ما بي اجر مي شويم در پيش شهدا.
... راه ما را ادامه دهيد که خيلي راه خوبي است، امام را تنها نگذاريد و وحدت و هماهنگي در راه هدف اين رهبر داشته باشيد و هدف دين براي حفظ قرآن و کشور و [ گرفتن ] داد مظلوم از ظالم است.

شهيد سعيد حسن پور ( 1365 - 1346 اصفهان)

خواهران و برادران مسلمان! از شما مي خواهم که نگذاريد خون شهدايمان پايمال گردد و از امام عزيزمان اطاعت کنيد و اوامرش را در هر زمينه مو به مو اجرا کنيد و تا آخرين لحظه ي عمرتان [ از ] امام عزيزمان که ذره ذره ي وجودش براي اسلام و مستضعفين مي تپد، پيروي و حمايت کنيد و با وحدت خود، منافقين و ضدانقلابيون را نابود سازيد. باشد که اتحادتان مشت محکمي بر دهان استعمارگران و منافقين و ضدانقلابيون باشد.

شهيد محمدحسن حسين زاده ( 1364 - 1342 بيرجند)

برادرم و خواهرم! وحدت را فراموش نکنيد. وحدت بين مسلمين، باعث شکست و زبوني کفر خواهد بود.

شهيد رحيم حسينعلي ( 1361 - 1345 قزوين)

اما مادر و پدرم!... بله، من مي روم؛ مي روم تا به سياهرويان جبار بگويم که من با خونم و امامم با رهنمودش و ملتم با وحدتش، خط بطلاني بر روش شما مي کشيم و تبليغات مسموم شما را پوچ و بي محتوا در جهان مي نماييم و آزادي و استقلال و آرامش را مي خواهم با خون خود براي کشورم هديه بياورم و دينم را بر جهان حاکم گردانم.

شهيد حسن حسيني ( 1362 - 1343 صومعه سرا)

وصيت و انتظارم از مردم، دفاع از جنگ و پيامم برايشان وحدت و خونم بر ايشان حقانيت باشد.

شهيد سلمان حسيني ( 1367 - 1341 کرمانشاه)

پيام من به جامعه ي اسلامي:... فرزندان انقلاب ما بايد مانند باغبانان، از هزاران نهال انقلاب که به دست تواناي رهبر انقلاب کاشته شده، به خوبي مراقبت و با خون خودشان آن را آبياري نمايند تا دنياي اسلام در زير سايه ي باصفاي آن به زندگي اسلامي خود ادامه داده و اسلام خواهان ساير کشورها را نيز در زير چتر اين درخت عظيم گرد آورند و همه اين ميوه ي (29) شيرين وحدت و پيروزي آن را تناول نمايند.

شهيد سليمان حسيني ( 1363 - 1349 خدابنده)

همسنگران و همکلاسانم! بدانيد موقعيت، حساس است و دشمن زخم خورده در کمين. پس بياييد دست وحدت و يگانگي به هم بدهيم و با شکست دادن (30) دشمن اسلام، راه کربلا را گشوده و قبر شش گوشه ي سرور آزادگان را زيارت کنيم.

شهيد سيداحمد حسيني ( 1361 - 1346 تهران)

اين حقير سيداحمد حسيني در تاريخ 61/1/3 براي دفاع و حفاظت از اسلام و شرافت انسانيت و دفاع از انقلاب اسلامي و به فرمان رهبر عظيم الشأن و کبير انقلاب که درس استواري و استقامت را به کوه ها و چگونه خروشيدن را به درياها آموخت و تمامي مستکبرين و ابرجنايتکاران شرق و غرب را به زانو درآورده و پوزه ي کثيف همه ي آنان را به خاك ماليده و براي دفاع از همه ي محرومين که قسمتي از آنها درکشورمان مورد ظلم و ستم واقع شده اند و براي بيرون راندن مزدوران کثيف بعثي که خودآگاه يا ناخودآگاه، به مبارزه با اسلام و مسلمين ايران برخاسته اند، به جبهه عزيمت نمودم که يا با وحدت نيروهاي رزمنده اسلامي با پيروزي کامل مملکت اسلامي مان را از لوث (31) وجود کافران با الله پاك نماييم و يا با ريختن خونم در پاي درخت اسلام و انقلاب اسلامي که همه ي کشورها يا مستقيم و يا غيرمستقيم بر عليه اش توطئه مي کنند، اين درخت انقلاب را هر چه تنومندتر و تن آورتر و مستحکم تر نمايم.

شهيد حسين علي حشمي ( 1365 - 1345 نجف آباد)

اي ملت شهيدپرور! مبادا يک لحظه امام عزيزمان را تنها بگذاريد، آن وقت مانند مردمان کوفه مي شويد؛ (32) دست به دست هم دهيد و با وحدت کلمه، ريشه ي دشمنان را به خصوص اين منافقين از خدا بي خبر را بکنيد.

شهيد محمدباقر حضرت پور خلجاني ( 1362 - 1345 تبريز)

و اي تمام برادران و دوستانم! من که از نام بردن يکايک اسم شما در اين وصيت نامه عاجزم. اميدوارم که وحدتتان را حفظ کنيد و با هم صميمي باشيد و مرا نيز حلال کنيد.

پي‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصيت: ناخوانا
2- در اصل وصيت: ادامه دهنده
3- در اصل وصيت: شهيداني
4- در اصل وصيت: از
5- در اصل وصيت: دهنده
6- در اصل وصيت: و الأمر منکم
7- سوره نسا؛ آيه 59
8- در اصل وصيت: و مقاومت
9- سوره بقره؛ آيه 153
10- در اصل وصيت: ناخوانا
11- در اصل وصيت: و من
12- سوره صف؛ آيه 13
13- در اصل وصيت: برسانند
14- در اصل وصيت: به مشق
15- در اصل وصيت: نخواهد توانست
16- در اصل وصيت: بنده
17- در اصل وصيت: براندازيم
18- در اصل وصيت: مي شود
19- در اصل وصيت: با
20- در اصل وصيت: و
21- در اصل وصيت: مي کنيد
22- در اصل وصيت: همه
23- در اصل وصيت: مي گذاريد
24- در اصل وصيت: مي خوانيد
25- در اصل وصيت: مي کنيد
26- در اصل وصيت: علظم
27- در اصل وصيت: بخوانيد
28- در اصل وصيت: مي کنيد
29- در اصل وصيت: همه با اين ميوه
30- در اصل وصيت: به
31- در اصل وصيت: لوس
32- در اصل وصيت: مي شود

منبع مقاله :
اميري، صالح؛ (1389)، مجموعه مقالات همايش ملي راهبردهاي تحكيم نهاد خانواده، تهران: مجمع تشخيص مصلحت نظام، مركز تحقيقات استراتژيك، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.